Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: website maken  (gelezen 725 keer)

Offline gizmo22

  • Lid
website maken
« Gepost op: 2011/06/04, 23:01:08 »
Hoi

ik zou graag een website willen maken met ubuntu maar met welk programma kan ik dat het beste doen.
Alvast bedankt.

Mvg

Gizmo22

Offline emiel1976

  • Lid
Re: website maken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/04, 23:09:24 »
Wat is je kennis kwa HTML?

Er zijn wat programma's waarbij je HTML kennis nodig hebt maar als je dat niet hebt dan is daar ook software voor.

Kompozer is een makkelijk programma waarbij HTML kennis geen vereisten is.

Kijk in het software centrum voor wat software. Daar kun je meestal ook wat info over de programma's vinden.

Offline gizmo22

  • Lid
Re: website maken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/04, 23:11:40 »
hoi emiel1976

bedankt voor je snelle reactie.

Mvg

Gizmo22

Re: website maken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/05, 11:53:56 »
Ik vind BlueFish Editor een goede al ben je scripter. Al ben je dat niet zijn er tegenwoordig veel webservices waarmee je simpel je website maakt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Edje29b6

  • Lid
Re: website maken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/05, 12:10:34 »
Google Sites is een gratis en eenvoudige manier om webpagina's te maken en delen.
Hier kan je alvast wat uitproberen of er één maken.

Re: website maken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/05, 13:46:28 »
Wordpress, Google Sites, of je leert gewoon HTML en CSS.

Offline MKe

  • Lid
Re: website maken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/05, 14:55:34 »
Hangt er vanaf wat je wilt gaan doen.
Voor iets eenvoudigs kun je het beste html en css leren (zowiezo een goede basis om mee te beginnen), maar dat is niet echt toereikende voor een wat uitgebreidere website (tenzij je een paar jaar vrije tijd hebt natuurlijk). Je kunt ook html maken via kompozer, maar daar leer je niets van en is nogal beperkt qua mogelijkheden. Wil je iets meer dan standaard functionaliteit, dan is dat al snel te lastig zonder gedegen achtergrond kennis.
Tegenwoordig worden de uitgebreidere websites vaak gemaakt via een cms (content manager system). Daar leer je ook niet echt html etc van, maar is vaak wel een goede keuze. Dit zijn meestal een serie scripts (vaak in php) die je op een webserver zet (een aanbieder of je installeert apache op je eigen computer). Deze scripts zorgen voor alle gebruikelijke dingen, zoals admin pagina's, userbeheer, en weergave van je pagina's. Hoef je zelf niet aan te programmeren. Meestal gebruiken ze een database (b.v. mysql) om de inhoud in op te slaan. Alles is vaak in te vullen via een online editor in de admin pagina's. Het zorgt vaak voor een gemakkelijke te onderhouden website.
Voorbeelden van cms'en:
- Joomla
- Drupal
- Wordpress (eigelijk bedoeld voor blogs, maar je kan er meer mee)
- Website Baker (Zeer simpel, een aanrader voor beginners)