Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop geschikt voor ubuntu/linux  (gelezen 1892 keer)

beterelektro.nl

  • Gast
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Gepost op: 2006/11/01, 16:20:08 »
Mijn huidige laptop staat op het punt om het definitief te begeven en ik moet dus waarschijnlijk binnenkort op zoek naar een nieuwe.

Zijn er bepaalde merken modellen welke beter geschikt zijn om ubuntu (of andere linux distributie) op te draaien dan andere?

Ik ben nog een echte linux noob, dus ik zou graag niet direct allerlei ingewikkelde problemen hebben met drivers en dergelijke.

bvd

edit:
grafische snelheid is leuk maar niet echt belangrijk

Perfect werkende wireless netwerk toegang, en probleemloos gebruik van USB drives zijn beiden een must.

Offline eendje

  • Lid
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/01, 16:24:36 »
Zoek een leuke laptop en contrleer even op onderstaande site of het vlotjes loopt en zonder problemen.

www.linux-laptop.net

kijk ook eens naar onderstaand draadje:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3282

suc6!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

beterelektro.nl

  • Gast
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/01, 16:30:35 »
Bedankt eendje,

ik dacht wel dat er al een thread over zou zijn, maar ik had blijkbaar toch niet goed genoeg gezocht.

Op de linux-laptop.net site had ik wel al eens gekeken maar ik werd daar toen niet veel wijzer van. Ik zal daar toch  ook nog eens kijken.

capo

  • Gast
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/01, 17:27:45 »
IBM is zeer geschikt voor Ubuntu, heb zelf een tweedehands ( rond de 400 Euro ) Thinkpad T40 en loopt echt als een trein....

Grtzzz....

beterelektro.nl

  • Gast
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/04, 12:07:52 »
Oops jouw reactie had ik niet opgemerkt capo, maar toch bedankt voor de moeite :-)

Omdat ik ik snel een nieuwe laptop wilde aanschaffen, en zo snel niet kon ontdekken welke nu echt geschikt waren voor linux/ubuntu, heb ik er gewoon maar eentje gekocht zonder op de compatibiliteit te letten. En na enige tijd met succes Windows gebruikt te hebben op het apparaat besloot ik gisteren toch nog eens aan de slag te gaan met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik er niet veel van verwachtte...... :-o Maar tot mijn verbazing werkt het perfect! Alles werkt, zonder enige aanpassing. Zelfs het ingebouwde wireless en geluid en video gedeelte, zonder enige aanpassing (ik heb alleen het 56k modem niet geprobeerd omdat ik dat zeer waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken).

Het is overigens de Toshiba Satellite A110-225 (niet te verwarren met de 228 die er volgens mij exact hetzelfde uitziet). Wellicht ook een aanrader voor andere Ubuntu fans :-)

En vandaag toch ook maar even m'n oude notebook getest en die doe't ook zeer goed zonder enige aanpassing. Daarbij werkt alleen het ingebouwde wireless niet (en het 56k modem heb ik hier ookbij niet getest). Maar het wireless is natuulijk eenvoudig op te lossen door een linux compatible wl kaartje erin te schuiven (toch?). Zo heb ik misschien toch nog wat aan het " oude"  ding. Dat is een Pressario R3000 (R3039EA).

Nu alleen nog m'n netwerk printer aan de praat zien te krijgen, en dan kan ik echt over naar Ubuntu met een aantal PC's.


edit: Ik ben trouwens dus zeer positief verrast door Ubuntu tot nu toe (en ik heb in het verleden al best veel distro's geprobeerd, maar voornamelijk door driver problemen nooit aan daadwerkelijk gebruik toegekomen)

laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/04, 12:17:06 »
Leuk je positieve ervaring te lezen, thnx 4 sharing!
Welke versie Ubuntu heb je gebruikt, 6.10 Edgy Eft of 6.06 Dapper Drake?

beterelektro.nl

  • Gast
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/04, 13:35:38 »
Oh ja, dat was ik helemaal vergeten, het is: 6.10 Edgy Eft

Offline mcgyver

  • Lid
laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/04, 23:00:03 »
Citaat van: beterelektro.nl
Oh ja, dat was ik helemaal vergeten, het is: 6.10 Edgy Eft
Ik heb een 3 maanden oude Toshiba Satellite pro L100/???

Doet het prima met dapper. Wilde overschakelen op edgy maar twijfelde. Nu ben ik om.

laptop geschikt voor ubuntu/linux
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/05, 00:29:46 »
Ik ben zelf erg blij met Edgy, in het begin voelde het een beetje "gammel" maar na wat configureren, updates, wennen en uitproberen, loopt ie echt prima.