Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: XOS | web based OS  (gelezen 3081 keer)

Tip: XOS | web based OS
« Gepost op: 2011/09/13, 15:11:17 »
Ik ben de laatste tijd ook eens een beetje aan het kijken naar bruikbare web gebaseerde besturingssystemen die je kan gebruiken vanuit je browser. Nou zijn er behoorlijk wat commerciële oplossingen  op dit gebied en de open source toepassingen die ik heb geprobeerd lopen vrijwel allemaal vast bij het laden van de desktop. Behalve XOS, zonder twijfel de lelijkste eend in de bijt maar wel extreem snel, het laden van de desktop duurt nog geen 10 sec en alles wat je op de desktop of in het menu aanklikt verschijnt meteen op je scherm, nog sneller dan op het gemiddelde Linux systeem.

Wat kan het?
De desktop is een beetje te vergelijken met de super lichtgewicht Linux desktop omgevingen met een wat Mac-achtige taakbalk en launcher van waaruit je een file/web explorer kan opstarten, bestanden kan up/downloaden, tekstbestanden maken en bewerken, emailen (via web interfaces) en het zou mogelijk moeten zijn om je lokale muziek in XOS af te spelen. Geen lange lijst met geweldige features dus maar wel leuk om eens mee te spelen, misschien zelfs ooit ook nog weleens handig voor het een of ander.

Je kan een gratis account aanmaken op de website van XOS om het online uit te proberen, natuurlijk kan je het ook downloaden en meteen op je eigen servertje gaan spelen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/13, 16:16:32 »
Net uitgespeeld met XOS, sluit het tabblad en zie vervolgens een tab die ik nog niet had bekeken namelijk eyeOS. Eenzelfde soort opzet, vrijwel net zo snel als XOS en een heel stuk uitgebreider en gelikter. eyeOS heeft namelijk ook hele handige share opties zodat het ook erg bruikbaar word voor bedrijven. Het uiterlijke verschil met XOS is ook even groot als tussen KDE4 en Windowmaker. Ook beweren de makers elke browser te ondersteunen incl. mobile browsers zodat je eyeOS vanaf elk apparaat met browser en internet kan gebruiken.

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat het een volledige openoffice als dependency wenst terwijl er alleen een teksteditor in zit die net beschikt over de minimale eisen die je hier gemiddeld aan stelt. Beetje jammer voor op je servertje want vast dat het uiteindelijk wel een hoop gtk mee binnen zal trekken maar goed... vast dat de hele office suite in de toekomst nog wel benut zal gaan worden zullen we maar denken.

Meer info, docu, test accounts en downloads vind je op: http://eyeos.org
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/13, 17:37:50 »
eyeos 1.9 nemen. Die is veel uitgebrijder en werkt prima.

Re: Tip: XOS/eyeOS | web based OS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/13, 18:07:10 »
Heb net mijn eerste gmails binnen getrokken vanuit een verse eyeOS 2.0 install op mijn eigen servertje. Werkt allemaal echt vlekkeloos. De installatie is goed te doen (al word er toch wel een dikke 950MB aan dependencies binnen getrokken) als je een beetje bekend bent met het installeren van webapps.
En snel is eyeOS ook zeker, mijn geheugen verbruik is slechts 40MB omhoog gegaan en dit stijgt ook niet echt wanneer ik met meerdere accounts veel apps open en gebruik. De samenwerkingsmogelijkheden zoals real-time met meerdere personen aan het zelfde document werken en het gemakkelijk kunnen delen van bestanden maakt eyeOS erg bruikbaar voor bedrijven, scholen en verenigingen. Nee, daar kunnen XOS en de anderen die ik heb getest echt lang niet tegenop!
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/13, 18:10:49 »
Ik had EyeOS draaien en dan de nieuwste versie maar ik ben later terug gegaan op 1.9 omdat die standaard uitgebreider geleverd word.
Het werkt inderdaad best snel ook ondanks dat mijn upload niet al te hoog is.
Zeer leuk systeem en nog gratis ook.

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/13, 21:03:50 »
Ik had EyeOS draaien en dan de nieuwste versie maar ik ben later terug gegaan op 1.9 omdat die standaard uitgebreider geleverd word.
Dat je er meer dan 200 extra apps voor kan downloaden vind ik anders ook wel een goede reden om te downgraden. Die 1.9 moet wel echt heel erg stabiel zijn als er voor versie 2.5 nog steeds geen extra apps zijn omdat iedereen 1.9 blijft gebruiken.

Als ik zo eens door die apps voor 1.9 blader dan valt er zelfs nog best een bruikbare desktop van te bouwen voor zowel zakelijk als privé gebruik waarin je vrijwel niks mist.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/13, 21:05:53 »
@socialdefect: De reden dat iedereen bij EyeOS 1.9 blijft is heel simpel. 1.9.x is een LTS-versie. En aangezien de userbase al niet zo groot is als die van bijv. Ubuntu, blijft het gros op de LTS hangen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/13, 21:16:41 »
In 1.9 kun je ook je desktop anders indelen en er is wat meer documentatie van.
Het is zeer mooi en het draaide goed en stabiel.
Ook kun je heel mooi meerdere gebruikers tegelijk aan iets laten werken en ook werkt het onderlinge contact heel goed.

Ik heb het alleen bekeken en getest met een vriend van mij. Ik ga over een tijdje het weer opzetten en het demonstreren aan een aantal mensen die er waarschijnlijk wel interesse in zullen hebben.

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/13, 21:29:11 »
@emiel1976: Heb jij nog problemen ondervonden bij het downgraden of gebruiken beide versies dezelfde instellingen voor php?

Enuhh.... ben ik nou zo blind of is er geen 1.x installatiehandleiding meer? In de manual staan iig geen installatie stappen en zo veel technische info dat ik er zelfs al meteen geen zin meer had om verder te lezen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/13, 22:00:29 »
Nee ik heb toen mijn server opnieuw op moeten zetten omdat ik in een ander ding wat fout had gedaan en dus van 0 af aan weer alles erop gezet had.

Ik heb de installatie vanaf een Youtube filmpje gedaan als hulp.
Die legde uit hoe het moest en dat ging goed.

http://www.youtube.com/watch?v=hK-9fhULlNI

Ken de server nog niet zo goed dus daarom gebruikte ik dit filmpje als hulpmiddel.



Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/13, 22:32:26 »
O sorrie, ik ben niet zo goed in wachten dus het is al gebeurd, nu alleen nog uitzoeken wat ervoor zorgt dat ik geen apps kan installeren, volgens het forum 'een php functie' maar welke??

1.9 is inderdaad heel wat meer compleet dan 2.5 maar reageert niet zo naadloos, vast ook vanwege de extra software. Ook wel leuk dat 1.9 geen database nodig heeft en je aan apache en php5 al genoeg hebt. 1.9 verbruikt bij mij ook bijna 100MB minder ram, ook altijd mooi meegenomen ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 22:33:57 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/13, 22:49:30 »
Op youtube staat best veel info en op de eyeos site hebben ze een forum.
Daar is ook info te vinden.

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/14, 15:45:52 »
Blijkbaar is eyeOS 1.x voortaan niet meer eyeOS maar een volledige fork die de naam oneye gaat dragen en heeft voortaan dus ook een eigen community forum op: http://forums.lars-sh.de/index.php
Ondertussen heeft de ontwikkelaar van de fork me naar de juiste repo gestuurd waardoor ik nu wel apps kan installeren met eyesoft(Linkje). Er is namelijk nog geen officiele uitgave van oneye dus moet je eyeOS 1.9... gebruiken en daarin de repo aanpassen en een update script uitvoeren om up-to-date te raken met oneye.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/14, 16:01:16 »
Socialdefect, je hebt het over de realtime samenwerkings mogelijkheden van EyeOS gehad. Heb je deze ook daadwerkelijk aan de praat gekregen? Mij is het niet gelukt.

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/14, 17:54:07 »
heb ik in 1.9 nog niet naar gekeken maar werkte in 2.5 als een zonnetje op een verse minimal-install van Debian Squeeze amd64. Heb de installatieinstructies op de eyeOS website gevolgd met als enige hindernis dat de config niet werd weggeschreven naar settings.php waardoor ik een login scherm kreeg zonder errors waarin ik niet kon inlogen. Na het handmatig invullen van settings.php (en niet vergeten terug te chmodden naar 400!!!) werkte alle onderdelen perfect zonder verdere aanpassingen.
Wel kreeg ik steeds php errors te zien, dit kwam doordat Debian Squeeze 2 php.ini bestanden heeft; php.ini en cli-php.ini. Toen ik ook in die laatste de error meldingen had uitgezet kreeg ik ook geen overbodige zooi meer te zien.

Ik moet wel zeggen dat ook al is 1.9 de stabiele productie editie dat ik 2.5 toch wel stabieler vind overkomen. 1.9 is namelijk al 2x goed vastgelopen (complete server + Firefox) en de error logs blijven leeg. Ook php en apache logs hebben niks zinnigs te melden dus waar het aan ligt.... geen idee.....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Tip: XOS | web based OS
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/14, 19:50:01 »
Nog een wetenswaardigheid:

eyeOS 1.9.3~ is niet de laatste nieuwe versie maar wel de meest recente versie die te downloaden is van Sourceforge. Ik kon er natuurlijk geen vrede mee nemen dat 1.9 wat traag was en vastliep. Uiteindelijk kwam ik uit bij een blog post die me vertelde dat je 1.9.3 nog moet updaten met een oneye update script wat ik nergens heb kunnen vinden. Wel vond ik in mijn zoektocht een link naar de svn versie, deze heeft geen installer maar ik heb hem kunnen installeren door de oude bestanden te verwijderen en de svn versie uit te pakken + rechten wijzigen. Inloggen kon met root:root waarna je bij gebruikers instellingen kan kiezen om het wachtwoord bij de volgende login te veranderen.

Ervaring:
De svn versie is duidelijk een verbetering op 1.9 en is ten eerste een stuk sneller, de juiste repo's zijn ingevuld, de text editor die bij mij in 1.9.3 alleen kon vastlopen doet het nu ook perfect en er zijn hier en daar wat dingen gebackport uit 2.5 zo te zien om de gebruikerservaring te verbeteren zoals wat extra functies in het rechter klik desktop-menu. Ook zit eyeIframize er standaard in en kan je dus gemakkelijk webapps integreren.

Mijn prive server heeft ondertussen dus nog maar 3 poorten geopend; http, https en ssh. Alle andere poorten naar bv webmin, openpanel, webgit heb ik dichtgegooid en gebruik ik nu 'lokaal' vanuit eyeOS. Op deze manier zou je zelfs bv Ajaxterm kunnen gebruiken zonder al te veel veiligheidsrisico's. Ik denk dat eyeOS het hierdoor ook best ver kan schoppen op de servermarkt gezien Linux servers erg populair zijn bij iedereen en de terminal niet. Misschien kunnen we zo die laatste paar % ook nog overhalen ;)

Edit:
Te vroeg gejuicht.... Na het herstarten van iptables (wat ik blijkbaar was vergeten) werken de webapps niet meer. Blijkbaar was ik zo lomp om de externe url's in te vullen ipv lokaal. Wanneer ik lokale adressen probeer dan werkt het niet omdat blijkbaar je lokale browser gebruikt word voor de weergave van de sites in eyeIframize. Heb 2.5 nu even niet meer maar dacht dat het daarin wel werkte met lokale links. Maar vast dat er wel iets op te vinden valt...
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 20:17:49 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN