Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Supersimpele vraag  (gelezen 628 keer)

Supersimpele vraag
« Gepost op: 2015/01/18, 17:52:19 »
Superbasic, maar ik kom er maar niet uit. :-(

Hoe zoek ik wildcard in bijvoorbeeld bestandsbeheer/nautilus?
Je weet wel, bijvoorbeeld: *.jpg of *brief*.doc (wat niet werkt).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Supersimpele vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/18, 18:08:12 »
Altijd je linux versie vermelden, anders kunnen ze hier niet helpen.

Je hebt vaak per linux versie een aparte zoek programma, meestal standaard geinstalleerd.(bijv catfish file search).
Kde heeft ook uitgebreide zoek software.
Krusador is een file manager, waar veel functies in zitten, dus ook zoeken.

Probeer,
jpg
*jpg  punt weglaten
jpg*
« Laatst bewerkt op: 2015/01/18, 18:10:49 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Supersimpele vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/18, 18:29:39 »
Catfish is een prima zoekertje, zoals jan11000 al aangeeft:
sudo apt-get install catfish
Simpel, maar beregoed.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Supersimpele vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/18, 18:53:34 »
Anders in een terminal locate <filenaam> kan ook handig zijn .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/18, 19:14:50 »
Altijd je linux versie vermelden, anders kunnen ze hier niet helpen.

Staat in mijn handtekening. Ubuntu 12.04LTS.

Ik zal de gegeven opties allemaal eens proberen. Bedankt.

Waar ik het eigenlijk over heb is het zoekvak rechtsboven in Bestandsbeheer...
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/18, 19:39:51 »
Dat zoek-engine in Nautilus is volgens mij zeer beperkt.
Het zoekt alleen naar bestanden en folders.
Wildcard kan je niet gebruiken, maw *.jpg gaat niet werken wel jpg
Het zal alle bestanden en folders waarin jpg in voorkomt, dus niet alleen de extensie jpg.
Met dat + teken kan je nog specifieker gaan filteren om welke bestands-type het gaat.
Document, foto's, video's etc etc....
Maw dus waardeloos.

Personelijk gebruik ik hiervoor gnome-search-tool.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/18, 21:38:04 »
Altijd je linux versie vermelden, anders kunnen ze hier niet helpen.

Ten eerste staat dat in zijn handtekening. Ten tweede heeft ie het duidelijk over Nautilus. Hoewel 12.04 en 14.04 van elkaar verschillen, verschilt Nautilus nauwelijks tussen die versies.

Dat zoek-engine in Nautilus is volgens mij zeer beperkt.

Was*

In Ubuntu 12.04 en 14.04 nog wel, maar als je een nieuwere Nautilus gebruikt (of in jou geval strakjes Ubuntu 15/16) dan heb je een nieuwere Nautilus met uitgebreidere zoekfunctie waarin wildcards ook werken.

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/18, 22:06:35 »
Tja,maar daar heeft hij nu natuurlijk niet veel aan..Dat is net zo iets als een worst voor een hondekop laten bengelen en dan hem zelf op eten... :evil:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: Supersimpele vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/18, 23:28:02 »
In mijn nautilus kan ik ook op .jpg zoeken en dat werkt in feite (vrijwel) hetzelfde als *.jpg.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/19, 09:50:49 »
Dat klopt wowo. Op zich zoekt hij best wel redelijk.
Maar je hebt soms dat je wat specifieker wilt zoeken omdat je anders zo'n lijst krijgt waartussen je nog flink moet zoeken.
Ik ben er nog niet uit hoe ik (in nautilus) snel kan zoeken naar bijvoorbeeld: *feest*.doc (je wist dat het een doc was  met iets van feest erin).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Supersimpele vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/19, 10:35:45 »
Hoe je het in Nautilus moet doen weet ik niet als Xubuntu gebruiker. Je hebt toch ook die Lenses en Scopes in Unity? Lukt het daarmee dan niet?

Nou ja, ik ben zelf niet erg goed in die moderne voorzieningen. Op het moment, dat ik echt wat moet, snap ik het niet meer en dan sta je. Dan grijp ik maar weer terug naar die ouderwetse oplossingen. Voor mijn gigantische verzameling foto's gebruik ik dan ook geen mooie super de luxe programma's meer, maar een "doodeenvoudige" opdracht ( ;D ) in de terminal:

find . -name *fototag* -type f
Elke dag in mijn fotomap heeft een eigen map met een tekstbestand met in de titel het woord fototag en dan een stel woorden die beschrijven waar de foto's in die map over gaan. Dat gaat geweldig, razendsnel en nog mooier: dat gaat op iedere linux bak! Met een

find . -name *fototag* -type f > overzicht.txt heb je er ook nog een overzicht van.

Misschien dat je dit op ideeën brengt. Je verandert dan natuurlijk fototag in *feest*.doc* ofzo

Zet hem op, partyrabbit!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Supersimpele vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/19, 13:48:48 »
Zet hem op, partyrabbit!

Komt wel goed hoor.  =D
Het is soms alleen even wat wennen en/of omschakelen. Op zich niet erg, terug naar het idee van het oude dos, aangezien ik daar zolang als mogelijk was ook vaak op terug greep onder windows. Kreeg je daar een bestand niet verwijderd om wat voor vage rechten dan ook, dan was het met del of deltree altijd zo weg. Tot xp kwam en dos buiten spel gezet werd.

Nu in linux kan dat lekker weer, heerlijk, maar het is toch wel weer even een omschakeling. :-[

Dit vul ik nog even aan. Schiet me ineens te binnen, en geprobeert.
Wat doe ik toch omslachtig. Ubuntu, de snelzoeker-start linksboven, die werkt veel handiger met zoeken dan nautilus. =D
Ook daar kun je zelfs in directories zoeken, bijvoorbeeld naar: prive/administratie/2014-01
of zelfs een bestand met wildcard binnen een directorie: prive/administratie/ SPATIE -01-19

Dat brengt voorlopig voor mij voldoende oplossing totdat ik me beter heb verdiept in terminal.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/19, 13:58:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore