Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu  (gelezen 941 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Gepost op: 2020/05/05, 10:56:47 »
Gisteren een volledig nieuwe installatie gedaan, inclusief formatteren van mijn harde schijf, van Ubuntu vanop een USB-stick op mijn HP Pavillion.

Sindsdien kan ik enkel Ubuntu starten als ik "exit" typ in het GRUB-menu.

Hoe los ik dat op zodat Ubuntu gewoon opstart?


Ik heb (of wil hebben) énkel 20.04, wil géén dual boot of wat dan ook. En ik hoef ook geen aparte partities.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/05, 11:05:01 »
Ik ben inmiddels eens gaan kijken naar de schijfindeling en merk dat er verschillen zijn met de vorige 19.10 indeling:
  • /dev/sda1 met als aanduidingen "master boot record", "partitie 2", "uitgebreide partitie"
  • /dev/sda5 met aanduidingen "partitie 5", "master boot record" "partitietype linux ext4 type 1"
  • /dev/sda1 van 537 Mbyte, W95 FAT32 bootable, gekoppeld aan /boot/efi
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/05, 11:59:54 »
Check voor de zekerheid eens met sudo blkid of de waarden overeenkomen met wat er in /etc/fstab staat.
En daarna sudo update-grub en rebooten.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/05, 12:46:00 »
Oké,
Lastig geformuleerd antwoord, want het is niet duidelijk wat ik moet verstaan onder:
  • check voor de zekerheid
  • de waarden
  • de overeenkomst
Graag iets meer uitleg.

De uitkomst van fstab is:# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=7e5dd763-gk5e-4ac8-af28-420ba67ed795b /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
UUID=8443-5E28  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1

En in blkid vind ik/dev/sda5: UUID="UUID=7e5dd763-gk5e-4ac8-af28-420ba67ed795b" TYPE="ext4" PARTUUID="xxxxxd4-xx"







Check voor de zekerheid eens met sudo blkid of de waarden overeenkomen met wat er in /etc/fstab staat.
En daarna sudo update-grub en rebooten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/05, 13:06:32 »
Inmiddels heb ik het opgelost, maar niet geheel naar tevredenheid.

Als ik de PC opstart en ESC duw, kan ik de opstartinstellingen wijzigen.

En nu komt het: ik had eerder ook al gezien dat er bij het lijstje van "opstarters" (of hoe noem je dat?): 2 (twee) keer "ubuntu" stond (en voor de rest USB en CD-speler, maar dat doet nu even niet ter zake).

Ik heb toen bij één van die 2 ubuntus F5 ingetikt, d.w.z. (volgens mijn HP Pavillion) dat ik deze uitschakelde.

En wonderwel draaide het vanaf dan wél. Dus: PC aanzetten en hij start mooi door naar Ubuntu 20.04.





Maar ik blijf met het lastige gevoel zitten dat bij de installatie (vanaf USB-stick) van Ubuntu 20.04 de fout door de installatie-schijf zélf is gebeurd en niet door mij. Het is wél de eerste keer dat ik opstart vanaf een (live) USB; vroeger deed ik dat alle clean installs via een DVD.
Maar aangezien ik vroeg om een volledige clean install te doen, mag ik ervan uitgaan dat Ubuntu toch geen twee keer mijn systeem gaat opstarten, hé.
(Klein teleurstellinkje in Ubuntu 20.04, vooral als ik er reclame voor wil maken bij andere mensen :'( )
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/05, 14:59:44 »
Goed dat je het zelf hebt opgelost. Ik zat te denken dat er iets met de grub aan de hand was en nog niet afgemaakt.
Je hebt dus een Uefi boot en om de een of andere reden is er een 2e Ubuntu opstartregel in die EUFI boot gekomen. Waarschijnlijk is dat dan de herstel mode en was de andere de juiste boot. Vaak zie je in Uefi boot de keuze Windows of Ubuntu en de regel die bovenaan staat start die dan het eerst op. De bootvolgorde bij jou tussen Ubuntu en Ubuntu moest dus ook omgedraaid worden.  :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/05, 15:00:17 »
In de huidige UEFI systemen word de opstart sequence opgeslagen.
Ook die van een mislukte of afgebroken installatie(s).
Kijk eens in de EFI map of daar niet meervoudige mappen met besturingssystemen staan.

Met (sudo) efibootmgr kun je de volgorde van de opstart wijzigen en/of niet gewenste opstartitems verwijderen.
-o | --bootorder XXXX,YYYY,ZZZZ,...
-b | --bootnum XXXX   modify BootXXXX (hex)
-B | --delete-bootnum delete bootnum (hex)
-h | --help

Voorbeeld:
sudo efibootmgr -o 0004,000A,0002
sudo efibootmgr -Bb 000A

« Laatst bewerkt op: 2020/05/05, 15:07:50 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 start enkel op na "exit" typen in grub-menu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/05, 15:11:39 »
In de map /boot/efi/EFI staan 2 submappen:


  • BOOT met daaronder 3 EFI-bestanden (efi is de extensie)
  • ubuntu met daaronder 1 map "fw" en verder ook een stuk of 5 .efi-bestanden en 1 .csv bestand (BOOTX64.CSV). Map "fw" is leeg.
En onder de map /boot/efi staat dus slechts 1 map, nl. EFI en verder geen bestanden.In de map /boot staan wél meerdere bestanden en mappen, waaronder dus /efi, maar ook /grub.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM