Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weeral Nvidia probleem!  (gelezen 5398 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Gepost op: 2007/09/18, 18:44:27 »
Ik heb ubuntu opnieuw geïnstaleerd op mijn laptop. Ik heb een kaart nvidia kaart 7200 (denk ik, bijna zeker) Wat ik gedaan heb.

1) Installeren van Ubuntu
2) Update binnen gehaald (180MB ofzo...)
3) De "beperkt ondersteunde programma's" opengedaan en aangevinkt.
4) Opnieuw opgestart

Tot hiertoe verliep alles vlot, tot ik compiz fusion instaleerd en hem starte. Ik merkte direct (door een totale freezzz...) dat er iets niet klopte.

5) Ik gooi alles van nvidia eraf, en instaleer enkel de new-drivers.....
6) Reconfig xserver
7) reboot

Vanaf hier gaat er niks meer. Ik kan geen grafische omgeving meer maken via nvidia of nv enkel via vesa... wat dus op niet veel trekt... Iemand een idee.
De bedoeling is dat ik dus ook een tweede scherm kan aankoppelen..... dus de nvidia config moet er ook op graken....

Alvast bednakt voor het te lezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 19:09:52 »
De gesloten-bron fabrieksdriver van Nvidia, die in de pakketbronnen van Ubuntu 7.04 zit, is een oudere versie die de nieuwste kaarten van Nvidia nog niet ondersteunt.

Over vier weken wordt dat anders: in de pakketbronnen van Ubuntu 7.10, die op 18 oktober uitkomt, zit een nieuwe versie van de gesloten-bron fabrieksdriver van Nvidia. En dan is je probleem opgelost!   :-)

Offline Ivan1986

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/18, 19:48:15 »
jama tot dan zit ik dus wel totaal vast :s......

Het probleem (ale valt mee) maar ik ge deze pc dit weekend meenemen naar een voorbereiding en der zijn een aanatl mensen en ik wou die toch ff showen :s en ja tzou wel goeie reclame zijn als alles werkt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/18, 19:56:16 »
Citaat van: Ivan1986
jama tot dan zit ik dus wel totaal vast :s......

Het probleem (ale valt mee) maar ik ge deze pc dit weekend meenemen naar een voorbereiding en der zijn een aanatl mensen en ik wou die toch ff showen :s en ja tzou wel goeie reclame zijn als alles werkt
Tja, hum... nood breekt wet....

Als je belooft, dat je na het weekeinde Ubuntu 7.04 weer schoon herinstalleert:
Zoals je weet kan een installatiescript als Envy, je installatie goed verzieken. We raden het hier dan ook hartgrondig af. Het kan echter wel de nieuwste Nvidia-driver installeren....

Maarreh... nogmaals.... Envy is vergif, en alleen voor noodgevallen! Je doet er echt het beste aan, om na gebruik de zaak weer schoon te herinstalleren.

Verder zeg ik er niks meer over, want ik zeg dit eigenlijk tegen m'n zin.

Offline muksie

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/18, 20:04:11 »
Je kunt waarschijnlijk ook wel gewoon handmatig de nieuwste versie installeren: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_100.14.11.html

Enige nadeel hierbij is dat bij iedere kernel-update je de NV driver opnieuw moet installeren, heeft iets te maken met een kernel module ofzo.

Offline Ivan1986

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/18, 20:39:11 »
pjotr... ik beloof van zodra de de nieuwe ubuntu uit is de nieuwe versie te isntaleren :D

maar natuurlijk ziet het ernaar uit dat het met envy ook niet lukt :s

maar ja

Offline Ivan1986

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/18, 20:53:42 »
zitten die nieuwe drivers al in de laatste beta versie van ubuntu of nog niet???? want het gaat echt niet en alles trekt op niks

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/18, 21:05:16 »
Citaat van: Ivan1986
zitten die nieuwe drivers al in de laatste beta versie van ubuntu of nog niet???? want het gaat echt niet en alles trekt op niks
Volgens mij wel, maar die is nog niet eens bèta: het is een alpha. Stikvol bugs en fouten dus nog, en niet iets waar je mee wil pronken bij een demonstratie. Niks zo vervelend als een demonstratie waarbij de zaak compleet fout gaat......

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/18, 21:10:24 »
Had je het al met deze handleiding geprobeerd?
Die is heel compleet en zou de laatste drivers van de Nvidia site moeten installeren.
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaManual

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/18, 21:11:25 »
Ik gebruik al 2 jaar de driver van de NVIDIA site. Nog nooit problemen gehad, tenzij dan bij elke kernel update (wat niet regelmatig gebeurt) drivers even hercompileren. That's it.
Ik vind het, net als de gebruikers zelf waarschijnlijk, vervelend dat die drivers die met Ubuntu meekomen steevast voor problemen zorgen. Ik denk dat er per maand gemiddeld 10 posts zijn van mensen met problemen met hun NVIDIA drivers. Daarom, aan al die mensen, doe gewoon als ik. De ganse bazaar nvidia-legacy of nvidia-new (whatever) eraf en gebruik de drivers die je van de NVIDIA site zelf haalt.

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/18, 21:24:44 »
Ik heb net een nvidea Geforce 4200 8X agp kaart erin gezet, en heb een x server fout. (feisty)

Ik heb al  $ sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.orig (in het zwarte voor-scherm) ingevoerd, maar dan vraagt hij naar een verwijzing. Iemand een idee?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/18, 21:33:54 »
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg zou moeten helpen.

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/20, 10:47:29 »
Heb ik gedaan, werktte niet.

Ik zet feisty gewoon weer nieuw op de partitie. Hoop ik dat ook dvd-r instelling ook wat beter verloopt en ik dan wel dvd's kan bekijken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/20, 11:04:04 »
Voordat je kennywest z'n toverspreuk herhaalt, eerst even deze magische formule doen:
sudo apt-get install xresprobe

Daarna dus weer:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
(Tabtoets gebruiken! Direct akkoord gaan met voorgestelde antwoorden).

Daarna volledige herstart.

Offline Tico

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/20, 11:32:06 »
Citaat van: kennywest
Ik gebruik al 2 jaar de driver van de NVIDIA site. Nog nooit problemen gehad, tenzij dan bij elke kernel update (wat niet regelmatig gebeurt) drivers even hercompileren. That's it.
Ik vind het, net als de gebruikers zelf waarschijnlijk, vervelend dat die drivers die met Ubuntu meekomen steevast voor problemen zorgen. Ik denk dat er per maand gemiddeld 10 posts zijn van mensen met problemen met hun NVIDIA drivers. Daarom, aan al die mensen, doe gewoon als ik. De ganse bazaar nvidia-legacy of nvidia-new (whatever) eraf en gebruik de drivers die je van de NVIDIA site zelf haalt.
Ik moet eerlijk zeggen, elke keer dat ik een verse install doe van Ubuntu heb ik immer problemen met de videokaart reconfigure en dan de Vesa drivers kiezen, lost het op. Betreft in dit geval een 6800GS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/20, 11:58:45 »
De Vesa-driver is een noodsprong. Hij doet het bijna altijd, maar de prestaties van je grafische kaart zijn dan zeer beperkt. Ik vind de Vesa-driver alleen handig om een grafische omgeving te hebben, waarin ik kan zoeken naar de goede, volwaardige oplossing.

Offline Tico

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/20, 13:31:35 »
ik weet dat het behelpen is. De bureaublad effecten zijn dan ook niet mogelijk terwijl de videokaart dat met gemak aan kan.

Is dit iets of behoort dat tot de "none done's" zoals automatix e.d

Citaat
What is Envy?:


"Envy" is an application for Ubuntu Linux and Debian written in Python and PyGTK which will:
1) detect the model of your graphic card (ATI and Nvidia cards are supported). However "Manual installation" is also available
2) download the right version of the proprietary driver for your ATI or Nvidia card from ATI or Nvidia's websites
3) handle the dependencies (compilers, OpenGL, etc.) (according to your OS version and kernel) required to build the module
4) install/uninstall the driver
5) set up your xorg.conf (i.e. the configuration file of the Xserver) for you (according to your system specifications)
6) restart the Xserver for you (if you wish so) (this feature is available only in the textual interface)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/20, 13:54:54 »
Ik dacht dat het best was dit ding niet te gebruiken. Ik vind het echter een prachtig initiatief om het minder technisch aangelegde mensen mogelijk te maken de meest recente versie van de gesloten driver voor hun videokaart te gebruiken.
In essentie doe ik hetzelfde, maar dan zonder eenvoudig script.

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/22, 09:18:19 »
Citaat van: pjotr123
Voordat je kennywest z'n toverspreuk herhaalt, eerst even deze magische formule doen:
sudo apt-get install xresprobe

Daarna dus weer:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
(Tabtoets gebruiken! Direct akkoord gaan met voorgestelde antwoorden).

Daarna volledige herstart.
Bedankt (alweer) pjotr
Ben ik nu aan het doen(typ dit op een xubuntu laptop die erbij staat, handig!) En hij start net nieuw op! Alleen zie ik dat beeldscherm nu in breedbeeld resolutie staat ipv 3x4 met boven en onder een zwarte balk, Zal dit aan gaan moeten passen, alleen kan ik nu maar 3 resoluties kiezen, 1024x768, 800x600 en 640x480.

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/22, 09:30:50 »
Ik heb het riedeltje nog een keer gedaan, en hor/vert max waarden wat hoger gezet, en kleurdiepte 16 bit, nu is het goed. Max resolutie is nu 1024x768 @85, voor een 19 inch CRT wel wat laag, maar de zwarte balken zijn weg.

Oh ja, die gierende ventilator op de nvidia heb ik eraf gehaald en een passieve p1 koeler erop, hij wordt handwarm, +- 38 graden en lekker stil.

DVD speelt nu ook af!

Offline Ivan1986

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/22, 11:52:32 »
heb je nvida-settings al op je pc???? zo kan je de resolutie wel hoger zetten.
gewoon even testen in de terminal:

nviddia-settings

en daar kan je vanalles aanpassen.
heb je hem nog niet gewoon even isntaleren via synaptic.

succes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/22, 14:12:27 »
sudo nvidia-settings

en je hoeft niks extra daarvoor te installeren. Zit gewoon in het standaardpakketje waarin de fabrieksdriver van Nvidia zit.

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/22, 17:52:29 »
Ik heb bureaublad effecten ook ingeschakeld, dat werkt gedeeltelijk. Vensters wiebelen gaat, kubus niet, dan krijg ik 1 werkblad en hij vraagt steeds nieuw op te starten terwijl ik dat net heb gedaan. Als ik later weer bureaubladeffecten bekijk, vallen alle pictogrammen/werkbalken ed weg, dit is nog niet echt stabiel dus. Ook 3D spellen, racersnogwat gaat in grote stappen/schokken. Moet een versneller inschakelen denk ik, trouwens moet beryl er ook bij op?

Offline jw

  • Lid
Weeral Nvidia probleem!
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/22, 18:39:27 »
Hier zie je hoe het zou moeten (2e gedeelte video)
http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ
Die ¨rubberen´ vensters heb ik al, draaiende kubus nog niet.
Maar ik vindt ubuntu nu al mooier als de wat stijf lijkende vista!