Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer wel of niet afsluiten  (gelezen 788 keer)

Offline loti

  • Lid
Computer wel of niet afsluiten
« Gepost op: 2019/01/30, 20:45:14 »
Zijn er voor- of nadelen om je computer met een SSD drive  altijd aan te laten staan of in de pauzestand te zetten i.p.v helemaal af te sluiten?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 20:59:40 door loti »

Offline atomos

  • Lid
Re: Computer wel of niet afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/30, 20:53:32 »
Vroeger ging de vraag over tijd winst, slijtage, energie kosten.
Tegenwoordig met de SSD heb je haast geen nadeel meer met het uitzetten van je systeem.
Met de pauze setting gaat die nog sneller aan en aan laten staan,, tja dat zegt het al.


Er is mij verteld dat bij een SSD het systeem niet in de slaap stand gezet mag worden,, hmm het afsluiten geeft net zoveel data io naar de SSD als het slapen gaan,,, dus.. tell me.


Kortom opstart tijd en of energie kosten zijn de afweging denk ik zo.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Computer wel of niet afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/30, 21:16:47 »
Zijn er voor- of nadelen om je computer met een SSD drive  altijd aan te laten staan of in de pauzestand te zetten i.p.v helemaal af te sluiten?
Qua energiegebruik zeker ja. Mijn pc verbruikt ongeveer 110W als-t-ie gewoon aanstaat (zonder dat alle processoren staan te loeien), ongeveer 1,5W in de pauze/slaapstand en 0W als-t-ie helemaal uitstaat. Ik houd 'm vaak in de slaapstand vanwege veel geopende apps, die heb ik dan meteen weer bij de hand na ontwaken. Of eea. goed of slecht is voor je SSD kan ik niet technisch onderbouwd beantwoorden, maar wel mijn ervaring laten spreken: geen enkel probleem om vaak de slaapstand te gebruiken!