Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing voor alle multimedia in huis  (gelezen 1375 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Oplossing voor alle multimedia in huis
« Gepost op: 2013/01/11, 18:08:33 »
Mijn vraag is niet direct specifiek Ubuntu gerelateerd, maar wellicht heeft iemand toch slimme antwoorden?

Anno 2012 hebben we in huize Wiend een PC waarop ik regelmatig films, documentaires en muziek download.  We hebben een satellietontvanger met harddiskrecorder, waarop regelmatig van alles en nog wat op opgenomen wordt. We hebben wat laptops voor werk en en hobby. Dan hebben we natuurlijk de smartphones in het gezin en sinds kort twee tablets.

Natuurlijk heb ik een netwerk, bedraad en wireless. De router is wat gedateerd en wordt op korte termijn vervangen door een router die in ieder geval 1000Mbps aan kan (en wat sneller draadloos, maar dat sneller is maar relatief).  In het netwerk is een netwerkharddisk (van Western Digital) van 1 Tb. opgenomen die ik voornamelijk gebruik om de verzameling MP3's , films en belangrijke bestanden te backuppen.

Kopieren en backuppen van bestanden doe ik nu nog handmatig. Maar waar ik steeds vaker tegenaan loop is dat er op verschillende machines in huis media staat die dan niet makkelijk op een machine elders in huis te bekijken is. Zoals 's avonds op de laptop of tablet nog iets kijken wat op de harddiskrecorder opgenomen is (ja zo gaat dat tegenwoordig. Waar is de ouderwetse tweede TV in de slaapkamer gebleven.....). En even een paar foto's of CD's in MP3 formaat op de tablet of smartphone zetten voor onderweg is nu ook best omslachtig.

Op de meeste PC's draait Xubuntu. Ik moet noodgedwongen nog steeds XP gebruiken op 1 laptop. Smartphones en tablets draaien op Android. Op de satellietontvanger zit een linux-versie (VU+ Duo). 

Kent iemand een elegante oplossing voor dit (luxe) probleem?  Is het bijvoorbeeld een idee of mogelijk iets van een home-server te maken? Dat de download PC en de satellietontvanger de data automatisch naar een map op de server sturen, of dat e.e.a. automatisch synchroniseert? En waar de tablets en smartphones data vandaan kunnen halen? Heb al eens naar Ubuntu-server gekeken, maar dat is net iets te veel van het goede. Ik heb niet genoeg kennis en tijd om mij daar heel erg goed in te verdiepen.

Wie kan er eens wat slimme dingen over zeggen, want ik zal toch niet de enige zijn met een gezin wat redelijk geautomatiseerd is :-) ?

Alvast bedankt voor reacties!
Wiend

Re: Oplossing voor alle multimedia in huis
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/11, 21:32:43 »
Je kunt een computer inrichten als centrale opslag en van je harddiskrecorder en andere apparaten content binnentrekken. Vervolgens gebruik je XBMC op al je apparaten om multimedia af te spelen. Je maakt meerdere gebruikers in XBMC aan indien gewenst. Je installeert MySQL op de centrale  computer, waarin de XBMC-database wordt opgeslagen. Je configureert je clients om die database te gebruiken. Nu kun je vanaf alle apparaten bij dezelfde content komen.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Sync_multiple_libraries

XBMC voor iOS en Android vereisen wel root/jailbreak.

Offline Wiend

  • Lid
Re: Oplossing voor alle multimedia in huis
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/12, 09:07:01 »
Je kunt een computer inrichten als centrale opslag en van je harddiskrecorder en andere apparaten content binnentrekken. Vervolgens gebruik je XBMC

XBMC voor iOS en Android vereisen wel root/jailbreak.

Bedankt, Goede tip, ga er van de week eens serieus naar kijken.

iOs wil ik principieel niet gebruiken  :) en (makkelijk) kunnen rooten is een vereiste bij het android spul wat hier in huis komt. Komt wel goed dus.

Re: Oplossing voor alle multimedia in huis
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/13, 08:59:42 »
Ik heb sinds kort een NAS server aangeschaft waar alle data centraal staat. Deze is te benaderen en te besturen van alle laptops (pc), Ipad, Smartphone (android) en smart tv.
Dus al je media is overal beschikbaar en super eenvoudig te beheren (meerdere gebruikers mogelijk natuurlijk).
Ik gebruik ook XBMC (HTPC) voor het afspelen van film, muziek en fotos ondanks ik een smart tv heb. Backup laat ik over aan een cloud dienst van mijn zwager (foldersafe) wat bijzonder gemakkelijk werkt.
Voorheen liep ik ook te klooien met allemaal trucks etc, maar nu is alles zo relaxed !!! Kijk maar wat je met deze info doet.

Groeten van Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com