Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: The Linux vs Microsoft war is over  (gelezen 25549 keer)


Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/18, 17:36:09 »
Yep, zeer evenwichtig. Laatste lijntje vind ik mooi, als afsluiter. En dat somt het ook mooi op. XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/18, 18:01:36 »
Haha inderdaad :P

Offline Bloom

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/18, 18:25:19 »
Linux overwint op bijna alle vlakken van computergebruik behalve de desktop, dat is eigenlijk al langer bekend. En zolang MS de oneerlijke voorsprong behoudt van koppelverkoop van Windows met iedere nieuwe pc of notebook, zie ik daar ook niet zo direct verandering in komen. Als MS natuurlijk van plan is elk jaar een nieuwe Windows te gaan uitbrengen die telkens de hardwarevereisten verhoogt, dan zie ik mensen nog wel op zoek gaan naar een alternatief...

Persoonlijk vind ik Linux ondertussen volwassen genoeg dat hij ook op de desktop voor de meeste mensen de concurrentie met Windows probleemloos aankan. Er zijn natuurlijk zwakke punten: nieuwe hardware inpluggen en doen werken, schermen of grafische kaarten die hij niet kent op iets anders dan 800x600x60 doen werken zijn daarvan de voornaamste. Als nieuwe hardware (meestal usb) standaard herkend wordt omdat het in de kernel zit, dan heb je zelfs een veel betere ervaring dan bij Windows. Helemaal niets installeren: gewoon inpluggen en het werkt. Als het echter niet in kernel zit, dan is dat andere koek. Als de fabrikant dan zelf een installatiepakket voor jouw linux-distributie heeft aangemaakt, dan is er ook geen probleem. Gewoon downloaden, dubbelklikken en laten installeren. Daarna werkt de hardware ook probleemloos. Als de fabrikant geen installatiepakket heeft aangemaakt maar wel een *.tar.gz bestand levert, dan moet je het manueel installeren. Als er duidelijke instructies bijstaan, dan lukt dat ook nog wel voor een novice. Als het echter om source gaat die eerst gecompileerd moet worden en dan in het OS gehangen, dan wordt het heel andere koek. En je kunt natuurlijk ook hardware aantreffen waarvoor helemaal geen linux support aanwezig is.

Het pluspunt bij al die driver-gebonden zwaktes is, dat er ontzettend veel hulp bestaat voor Linux via de forums op internet. Ook in het Nederlands zoals hier. En daarmee kun je zelfs als novice heel veel problemen oplossen door gewoon copy&paste te doen.

Om Linux echter te doen overwinnen op de desktop, moeten er toch wel twee dingen gebeuren:
1. De koppelverkoop met Windows moet stoppen en gebruikers moeten voor Windows bijbetalen als ze die willen hebben. De winkelier zou support moeten verlenen voor alles en mensen die Linux willen proberen een cd-r of usb-stick met een gedownloade distributie meeleveren net zoals hij dat voor Windows ook zou doen.
2. De hardwareproducenten moeten Linux omarmen en voor al hun nieuwe hardware naast de Windows driver ook meteen een Linux driver maken.

Met die twee dingen vervallen meteen de zwakheden die ik hierboven noemde en kan je als computeranalfabeet met even veel succes Linux als Windows gebruiken om mee te internetten en te spelen of wat kantoorwerk te doen. En alleen dan maakt Linux een kans om ook op de desktop door te breken.

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/18, 19:30:59 »
ach het is jullie forum dus het mag  :rolleyes:

En wat bedoel je daar mee?


@Bloom: Windows heeft evenveel problemen met de ondersteuning van hardware als linux. De mensen hebben daar een verkeerde indruk van omdat windows al op hun computer staat als ze hem kopen. En dat is de illusie die ze krijgen en het misverstand dat ontstaat naar linux toe. Niet dat ik beweer dat bij Linux alles goed gaat, maar men gebruikt het wel in hun producten (zelfs windows) maar men verzwijgt het. (zie bijv. TomTom die linux als basis heeft maar geen ondersteuning bied voor Linux ??? vreemd toch)
Heb je ooit windows geïnstalleerd op een PC zonder internet aansluiting? Ik wel. Er was geen driver op de cd aanwezig voor de grafische kaart maar hij wilde wel zoeken op het internet, maar... het lukte hem niet om een internetaansluiting te krijgen. Dus dan sta je daar. Met linux heb ik het nog nooit gehad dat hij geen aansluiting had. Zowel install als LiveCD.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/18, 19:36:47 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/18, 19:43:34 »
ach het is jullie forum dus het mag  :rolleyes:

Maar jij bent het er intussen weer eens niet mee eens, omdat je al sinds het jaar 1672 Linux gebruikt, en je het dus als je roeping ziet om ons dwaze verblinde stervelingen te behoeden voor enthousiasme voor Linux?  ???

Hij gebruikt linux omdat hij het niet goed vindt XD


Nee, maar waarom schrijf je dat, xarvaz?

Offline Bloom

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/18, 19:57:18 »
@Bloom: Windows heeft evenveel problemen met de ondersteuning van hardware als linux. De mensen hebben daar een verkeerde indruk van omdat windows al op hun computer staat als ze hem kopen. En dat is de illusie die ze krijgen en het misverstand dat ontstaat naar linux toe. Niet dat ik beweer dat bij Linux alles goed gaat, maar men gebruikt het wel in hun producten (zelfs windows) maar men verzwijgt het. (zie bijv. TomTom die linux als basis heeft maar geen ondersteuning bied voor Linux ??? vreemd toch)
Heb je ooit windows geïnstalleerd op een PC zonder internet aansluiting? Ik wel. Er was geen driver op de cd aanwezig voor de grafische kaart maar hij wilde wel zoeken op het internet, maar... het lukte hem niet om een internetaansluiting te krijgen. Dus dan sta je daar. Met linux heb ik het nog nooit gehad dat hij geen aansluiting had. Zowel install als LiveCD.
Dat is waar, maar ik heb het over het feit dat je bij alle hardware die je kunt kopen keurig Windows-drivers meegeleverd krijgt. Voor Linux niets. En daardoor kun je niet klakkeloos naar de winkel gaan en daar een willekeurige scanner, printer, webcam of ander usb-toestel kopen omdat je dan niet weet of het wel door Linux ondersteund zal worden. Terwijl je daar wél zeker van kunt zijn met Windows.
Het is inderdaad waar dat je met Windows een echte nachtmerrie aan de hand kunt hebben als je die probeert te installeren op een pc of notebook zonder dat je een cd of ander medium met alle drivers bij de hand hebt. Maar veel mensen komen die situatie zelden of nooit tegen, omdat Windows al voorgeïnstalleerd staat op hun systeem als ze het kopen.
En dan blijft alleen het probleem over van nieuwe hardware die je meestal via usb wil aansluiten. Met Windows weet je dat je eender wat kunt kopen en aansluiten, en het zal werken omdat alle drivers meegeleverd worden. Met Linux is dat een vraagteken. Je bent als Linux-gebruiker dus gedwongen om op voorhand te kijken wat er ondersteund wordt en dan alleen toestellen te kopen waarvoor er behoorlijke Linux-ondersteuning is.

Dat gezegd zijnde, vind ik een van de grootste ergernissen bij Linux de buitengewone brakke videoconfiguratie. Ik kan Windows op eender welke grafische kaart met eender welke monitor aan de gang krijgen en kan dan effectief de hoogste resolutie en refreshrate van die monitor gebruiken. Windows detecteert bijvoorbeeld mijn lcd-scherm keurig doorheen mijn KVM-switch. Linux niet. Geen enkele distributie. Het scherm wordt niet herkend en vrijwel elke Linux die ik uitprobeerde laat mij dan zitten op een resolutie van 800x600. Een novice ziet hier dan compleet stop. Terwijl ik me dan afvraag, hoe moeilijk het kan zijn om een dialoogschermpje te ontwerpen waarbij een gebruiker de gewenste resolutie en refreshrate ingeeft en het bij die dialoog horende script dan zelf de juiste instructies genereert en uitvoert om het scherm behoorlijk in de X-configuratie in te voegen?
Na meer dan tien jaar doet Linux dit dus nog altijd niet en zitten mensen iedere keer weer te klooien met die vervloekte X-configuratie, die de zaken de laatste jaren bovendien ingewikkelder maakt doordat de ontwerpers in al hun wijsheid besloten hebben de tekstconfiguratie af te schaffen. Daardoor kun je zo goed als niks meer zelf instellen. Leuk!!!
Ik heb hier bijvoorbeeld twee Natty systemen staan die vastzitten op 800x600x60 terwijl het scherm 1280x1024 ondersteunt. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar de juiste resolutie in te stellen. Windows: geen enkel probleem. >:(

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/18, 20:12:42 »
@Xarvaz:

1 Linux op de desktop is pas sinds een paar jaar gebruiksvriendelijk geworden
2 Microsoft heeft een monopolie
3 Het zal je verbazen hoeveel mensen Ubuntu kennen. Kom maar eens hier in Almere-Haven langs, kan ik je genoeg mensen aanwijzen die Ubuntu kennen (en nee, niet alleen door mij, er zitten ook tussen die het zelf hebben gevonden en geïnstalleerd).

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/18, 20:36:10 »
Ik ben eerlijk waar heel erg verbaasd waar ik de kreet "Ubuntu" & "Linux" allemaal hoor. Hoe het die mensen heeft bereikt? Geen idee? Wat ik dan hoor is echt zo van ja ben van plan om Ubuntu op mijn computer te zetten en dan zit ik van HUH? what the hell hoe kom jij daarop?

Offline Tom

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/18, 20:36:50 »
Mijn bescheiden mening over Linux Ubuntu.
Ik citeer uit mijn mini blogje:

Is Linux het ideaal als Systeem ?.
Het antwoord is voor mij simpel NEEN ,maar het komt wel tamelijk dicht in de buurt daarvan ,maar is het nog zeer zekers niet.
Kan ik met b.v  Linux Ubuntu of Linux Mint even veel qua mogelijkheden als Windows ?.
Weer een simpel antwoord NEEN ,maar het gaat geleidelijk aan beter ... stapje voor stapje.
Gaat Linux Ubuntu of  Linux Mint ooit Windows of de Mac´s verdringen ?.
Mijn persoonlijke mening na , NEEN nooit niet.
Ben ik een Open Sources aanhanger .. NEEN ,maar het is wel mooi als het gebruikt kan worden en ik zou er wel de  VOORKEUR  aan geven.
Dit alles hierboven is alleen mijn persoonlijke mening ,andere mogen of zullen daar anders over denken.

En pas op ik ben een tot nu toe tevreden Linux gebruiker.
Ik vind alleen dat we eerlijker moeten zijn naar de gebruikers toe en toegeven dat er ook nog veel problemen zijn.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/18, 20:47:17 »
Dit bedoel ik er mee.

je kunt iedere rekensom gebruiken en aanpassen naar je wensen om de uitkomst te krijgen die je wenst te zien

maar de werkelijkheid ziet er buiten het Linux wereldje iets anders uit.
Als je het artikel had gelezen, zou je dit gewoon niet zeggen. Linux heeft op heel wat andere terreinen al gewonnen, waaronder op servergebied. Loop een gemiddeld bedrijf binnen en vraag eens of ze ook een Linux-server hebben, dan zal het antwoord 'ja' zijn. En dat ding wordt dan meestal voor de meest kritieke processen gebruikt.

Citaat
loop 1000 huizen binnen en je ziet 995 keer Windows 1 keer Linux en vier keer rest
En vraag vervolgens naar hun mobieltje, dan laten ze hun iPhone of Android-telefoon zien :P

Citaat
vraag 1000 mensen naar Ubuntu en 999 zullen zeggen wat is dat
Dat valt niet te ontkennen. Vraag je of ze wel eens van Android hebben gehoord, dan zullen die 999 mensen toch meestal wel zeggen: 'ja'. En waar is Android op gebaseerd? Juist ja, Linux.

Linux is tegenwoordig zo'n beetje alomtegenwoordig. Van je telefoon tot je koelkast, overal zit er op een of andere manier wel een Linux-versie in... ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/18, 20:59:07 »
[Moderator-Edit:

Daar er al wat reactie is op dit topic:
Algemeen:
Mensen, maak er geen oorlog van maar een goed gesprek. Kritiek is goed en niet alleen op windows. Laat dit niet uitmonden in bashing.
Grijp hier de kans om te zoeken naar de echte redenen en niet omdat windows een monopolie heeft of wat dan ook.
Zoek waar het fout zou kunnen gegaan zijn en wat zij/wij kunnen doen om Linux nog beter bekend te maken en het gebruik op de desktop te doen toenemen.
Daar zou dit topic naar toe kunnen groeien.
Maak er dus niet een 'war' van....
(Anders word het weer een slotje en dat doe ik echt niet graag.)


ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Bloom

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/18, 21:05:30 »
Voor de duidelijkheid: ik werk zelf met Ubuntu en heel mijn familie en vriendenkring heb ik ook daarop gekregen. Geen van hen mist Windows. Maar de kritiek die ik hierboven gaf op Linux is denk ik wel heel terecht. En over zoiets moet dan ook gediscussieerd kunnen worden. Niemand heeft er iets aan om met oogkleppen op de lofzang van Ubuntu en andere Linux'en te zingen en blind te blijven voor de duidelijke gebreken die er toch wel in aanwezig zijn. En een aantal gebreken (zoals de genoemde schermconfiguratie) die Windows niet heeft. Daarnaast natuurlijk ook duidelijke voordelen waar Windows flink het nakijken heeft. Anders zou ik ook niet met Ubuntu werken, nietwaar?

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/18, 21:14:45 »
Juist, en wat die xconfig betreft heb je wel een beetje gelijk. Vroeger had ik daar ook veel last van. Nu heb ik er geen problemen mee sinds 10.04 maar dat hangt natuurlijk af van de hardware die je gebruikt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline emiel1976

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/18, 21:21:46 »
Linux heeft 1 probleem en dat is de gemeenschap. het is tevens zijn grootste pluspunt.
Klinkt raar maar waar. Het imago is ook niet al te goed.

Linux moet wat marketing gaan doen.
Bij servers werkt het wat anders omdat je daar met andere gebruikers te maken hebt dan op de thuis pc.
Het grootste gedeelte van de pc gebruiker blijft bij Windows niet omdat ze de rest niet van naam kennen maar omdat ze Windows als omgeving kennen.
Dat ze Windows wel vernieuwen iedere keer, komt door hoe ze het aanpakken.
Helaas hebben ze met XP een te goed systeem gebruikt waardoor er veel blijven hangen. Vista werkte ook niet mee.
Maar veel gebruikers accepteren de bugs in Windows en alle wazige dingen omdat ze het kennen.
Probeer die mensen maar eens over te halen.
Reactie als je vraagt of ze niet liever Linux hebben, "waarom dit werkt en dit ken ik, dat andere ken ik niet".

Op de tablet markt maak je lans net als in de netbooks, maar op de desktop moet je het niet proberen.
Kansloos zolang ze niet Microsoft kwa launches gaan na doen.
Ze moeten op de tablet markt snel zijn en groots brengen. Als Microsoft daar komt dan is je kans verkeken.
(Android doet het al maar anderen kunnen het ook zoals Webm en meego. Dan nog KDE met zijn versie.)




Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/18, 21:28:41 »
De nagel op de kop denk ik. Mensen houden niet van verandering en van het onbekende.
Alhoewel verandering de enige constante is in het leven.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/18, 21:35:12 »
Niemand heeft er iets aan om met oogkleppen op de lofzang van Ubuntu en andere Linux'en te zingen en blind te blijven voor de duidelijke gebreken die er toch wel in aanwezig zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je mijn berichten op dit forum een beetje volgt, dan kun je zien dat ook ik beslist niet kritiekloos ben.

Ik richtte mijn eerdere opmerkingen dus ook niet tegen jou, maar tegen Xarvaz. Er is een verschil tussen constructief-kritisch enthousiasme en negatieve afbraak. Dat laatste past bij trolgedrag.

Terzake: overigens is het m.i. volstrekt duidelijk dat de dominantie van Windows op de bureaucomputer (het laatst overgebleven slagveld waar Linux nog steeds het onderspit delft), uitsluitend en alleen te wijten is aan het feit dat Windows er al op zit, wanneer men een nieuwe computer koopt. Daaraan en aan het daardoor veroorzaakte verschijnsel van "wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet".

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/18, 21:42:45 »
loop 1000 huizen binnen en je ziet 995 keer Windows 1 keer Linux en vier keer rest
vraag 1000 mensen naar Ubuntu en 999 zullen zeggen wat is dat

een erg mager resultaat voor 20 jaar linux nietwaar ?

Ach, waarschijnlijk heeft er ook maar één op de duizend mensen een Rolls Roys met chaufeur tot zijn of haar beschikking. Dat het, binnen de ict, vrij elitaire gezelschap van Linuxgebruikers zich inzet om enige geneugten van Linux ook voor minder begaafde gebruikers bereikbaar te maken, bijvoorbeeld door het programmeren van Unity interfaces en aanverwanten, dat mag alleen maar geprezen worden naar mijn mening. Dat is namelijk geen makkelijke opgave! Hoe bouw je een Rolls Royce om tot een Volkswagen die iedereen kan waarderen zonder dat de elite gaat morren om kwaliteitsverlies? Geef 't je maar te doen..  ;) =D

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/18, 22:37:10 »
Hmm, mijn ervaringen zijn een tintje anders. Ik moet hier toch eens vaker komen  ;)
C'est le ton qui fait la musique, zegt men wel eens.

Kunnen we weer ontopic gaan, het is best een aardig artikel waarom het gaat.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/18, 22:52:18 »
Ik denk toch dat Linux blijft groeien; David versloeg toch ook Goliath ?

Ik denk met initiatieven als dit forum, het steunpuntidee, de enorme bereidwilligheid om dingen te doen lukken, en een goede werking van het OS op zichzelf argumenten genoeg zijn om over te schakelen.
Persoonlijk raad ik de meeste overstappers aan om een 2e computer te houden met een Windows erop; just in case (Tom Tom enz).
Maar eigenlijk geef je met Linux 'verouderde' hardware een langere levensduur dan met de upgrades van Windows.

Je moet het alleen (nog!) meer tegenkomen op PC's in het algemeen.

De meesten die ik ken (en nog niet over de streep heb gehaald) zijn eigenlijk dat onveilige gevoel van Windows (alle versies) gewoon kotsbeu.

Het artikel geeft een juiste weerspiegeling weer van Linux en zijn mogelijkheden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/18, 23:15:55 »
Oeh, ik wilde nog op deze opmerking van Heiric reageren:
Citaat
Windows heeft evenveel problemen met de ondersteuning van hardware als linux.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Laatst gingen we op zoek naar een insteekkaart die NIET door Windows herkend zou worden. Dat lukte uiteindelijk met een hele oude en exotische kaart. Maar ´t was wel ff een zoektocht! Ik denk dat er voor vrijwel alle hardware wel ergens een driver voor Windows te vinden is. Als je maar goed zoekt en de hardware niet al te oud is ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/18, 23:36:45 »
Linux heeft 1 probleem en dat is de gemeenschap. het is tevens zijn grootste pluspunt.
Klinkt raar maar waar. Het imago is ook niet al te goed.

Linux moet wat marketing gaan doen.
Bij servers werkt het wat anders omdat je daar met andere gebruikers te maken hebt dan op de thuis pc.
Het grootste gedeelte van de pc gebruiker blijft bij Windows niet omdat ze de rest niet van naam kennen maar omdat ze Windows als omgeving kennen.
Dat ze Windows wel vernieuwen iedere keer, komt door hoe ze het aanpakken.
Helaas hebben ze met XP een te goed systeem gebruikt waardoor er veel blijven hangen. Vista werkte ook niet mee.
Maar veel gebruikers accepteren de bugs in Windows en alle wazige dingen omdat ze het kennen.
Probeer die mensen maar eens over te halen.
Reactie als je vraagt of ze niet liever Linux hebben, "waarom dit werkt en dit ken ik, dat andere ken ik niet".

Op de tablet markt maak je lans net als in de netbooks, maar op de desktop moet je het niet proberen.
Kansloos zolang ze niet Microsoft kwa launches gaan na doen.
Ze moeten op de tablet markt snel zijn en groots brengen. Als Microsoft daar komt dan is je kans verkeken.
(Android doet het al maar anderen kunnen het ook zoals Webm en meego. Dan nog KDE met zijn versie.)





Het is natuurlijk moeilijk voor "Linux" in het algemeen om aan marketing te doen, waar moet je voor adverteren? *buntu, SuSe, Fedora, Android of WebOS? Deze projecten worden gesteund door verschillende belanghebbenden die elk los van elkaar hun product moeten promoten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/18, 23:37:44 »
Ach, over 10 jaar is de vraag veeleer: zit er een webbladeraar in? Zo ja, dan is het goed. Geen verdere vragen. Want dan doen we vrijwel alles via wolkdiensten.

Linux is dan natuurlijk een prima onderliggend besturingssysteem. Zowel op de klantcomputer als op de servers van de wolkdienst. =D

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/19, 00:14:53 »
Oeh, ik wilde nog op deze opmerking van Heiric reageren:
Citaat
Windows heeft evenveel problemen met de ondersteuning van hardware als linux.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Laatst gingen we op zoek naar een insteekkaart die NIET door Windows herkend zou worden. Dat lukte uiteindelijk met een hele oude en exotische kaart. Maar ´t was wel ff een zoektocht! Ik denk dat er voor vrijwel alle hardware wel ergens een driver voor Windows te vinden is. Als je maar goed zoekt en de hardware niet al te oud is ;)

Tuurlijk, meestal is er wel een driver gemaakt voor hardware (voor windows dus). Maar dan moet je de mogelijkheid hebben om te zoeken. Ik bedoelde dat windows ook internet nodig heeft omdat niet alle drivers op de cd staan. Heb nog een XP cd en die gebruikt op een oudere laptop. En dat ging dus niet omdat de driver niet aanwezig was op de cd (i.v.m. de heel lage resolutie van het scherm). Via internet kan hij dat natuurlijk zoeken en ook vinden op de microsoft site maar hij moet wel verbinding hebben en dat kon windows dus niet realiseren. Wat ik ook probeerde om het aan de praat te krijgen, hij had de driver niet aan boord, dus moest hij ook eerst voor de connectie een driver hebben, maar als je geen verbinding hebt... juist.
Dat is wat ik wil aantonen, men heeft kritiek op linux omdat er bepaalde hardware niet werkt maar meestal is dat ook op te lossen.
Windows staat gewoonweg al op de een computer die je koopt en 90% van de mensen moet dus nooit een OS zelf installeren. Moesten ze dat wel doen dan zou er meer kritiek zijn en zou men open staan voor linux.
Ook als er iets scheelt aan de computer proberen ze dat niet altijd op te lossen maar kopen gewoon een nieuwe. Zo had ik hier nog een Pen ll met XP professional op en geïnfecteerd met een virus. Stond gewoon op straat. Heb er mij even mee bezig gehouden en op heel korte tijd was die eraf. Zo heb ik dus nog een hele tijd geniet gehad van dat compje. Zo zie je maar.
Ik heb tenandere niets tegen windows. XP is een ontzettend goed ding, niet echt problemen mee gehad en nu de 7 heb ik gezien bij mijn broer. Leuk en mooi uiterlijk, dat moet ik toegeven. Daar kan Linux alleen nog maar van dromen.
Het grote voordeel van linux is wel dat die niet zoveel vraagt van je hardware. Vandaag nog een oud compje aan de praat gekregen met bodhi-linux.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/19, 08:20:14 »
Daar heb je 100% gelijk in. Het is wel goed geweest dat er vele groepjes geweest zijn die zo een distrootje opgezet hebben, er zitten er hele leuke tussen maar waar is de samenwerking tussendoor om tot 1 of een paar versies te komen. Hier en daar is er wel wat. Maar er is ook commerce aan verbonden en als het over geld gaat zijn de kampen snel verdeeld.

Wat de cloud betreft. Dat bestaat nu ook wel een beetje als je bijvoorbeeld in een kantoor omgeving werkt. Er zit niet echt software op de computers maar het zit allemaal op een grote centrale computer/database. Dat is toch ook een beetje cloud, niet?
Op mijn huidig werk bij Oxfam gebruik ik een scanner voor de orderpicking. Elk input en output die je daar hebt moet eerst over het netwerk naar een plaats ongeveer 3 kilometer verder. Als het netwerk uitvalt is het gedaan met werken. Dat is toch ook wel een beetje cloud dacht ik, niet 100% hetzelfde maar...
Maar of dat de toekomst is... ? Ik weet het niet. Voor algemene zaken misschien, maar interne zaken die "top secret" zijn (:rolleyes:) ... ?
En dat het met MS is? Misschien wel ja maar dan wel via een systeem dat op Linux werkt. MS gebruikt al langer Linux. Dat is mijn mening, ik kan dat niet aantonen, heb geen kennis van die zaken, maar ik denk dat Gates al langer mooie winsten maakt met 'linux/opensource-software' "onderhuids".

Het voordeel van Linux is wel dat je als gebruiker (als je dat wilt) enorm veel leert en je altijd een OS ter beschikking hebt, wat men voor een ander OS ook vraagt. Linux is gratis en zal gratis blijven. En je kunt het totaal naar je eigen zin aanpassen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu