Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: The Linux vs Microsoft war is over  (gelezen 25629 keer)

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #25 Gepost op: 2011/04/19, 09:56:08 »
Oeh, ik wilde nog op deze opmerking van Heiric reageren:
Citaat
Windows heeft evenveel problemen met de ondersteuning van hardware als linux.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Laatst gingen we op zoek naar een insteekkaart die NIET door Windows herkend zou worden. Dat lukte uiteindelijk met een hele oude en exotische kaart. Maar ´t was wel ff een zoektocht! Ik denk dat er voor vrijwel alle hardware wel ergens een driver voor Windows te vinden is. Als je maar goed zoekt en de hardware niet al te oud is ;)

Hmz, in het andere topic hebben we het over energie zuinige pctjes, waar ik een Zotac ion-ITX aanbeveel.
Dit is toch erg recente hardware.

Ubuntu erop installeren gaat in 1 ruk door en alles werkt na 20 minuten.

Windows erop installeren is vrij moeizaam.
Na de installatie vind hij allerhande hardware maar kan er niets mee.
Ook de driver cd af werken gaat je niet lukken want die eindigt halverwege de installatie in een foutmelding.
Nu weet ik inmiddels dat je eerst Windows moet updaten met minimaal SP2 om de driver cd voor dit moederbord te kunnen draaien.

Echter hier komt het kip ei verhaal.
Als je niet de driver voor de netwerk kaart kan installeren en Windows dus geen netwerk heeft word het moeilijk om via internet updates binnen te halen en met name de broodnodige SP2, en dus word het in principe onmogelijk om de juiste drivers te installeren waardoor de functies zoals netwerk, geluidskaart en de vga kaart niet  juist werken.

Niet voor 1 gat te vangen heb ik op een andere pc de losse driver voor de netwerk kaart gedownload bij Zotac en die installeerd dan wel, gelukkig.
Vervolgens op een usb stick gezet en deze daarna in dat vermalijdende Windows geinstalleerd.

Mooi nu hebben we een werkende netwerk kaart en kunnen we verder met de updates binnenhalen, waarna we dus alle juiste drivers kunnen installeren in Windows voor het moederbord.....

Zomaar een kleine ervaring met Windows waar de gebruiker tegenaan loopt als hij/zij het zelf moet doen.

En geloof me dit gaat de gemiddelde gebruiker niet trekken.

Nogmaals in Ubuntu was ik na ongeveer 20 minuten het heertje en zat ik achter een werkende computer.
Deze 20 minuten verspeel je in Windows al met het rebooten wat aldoor moet gebeuren....

Is Linux nu echt veel beter en gebruikers vriendelijk ?
Nee ik denk het niet, er is op veel vlakken nog veel te winnen en te verbeteren.
Maar dat het over het algemeen het gebruikers gemak van Windows benadert atm is wel zeker.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #26 Gepost op: 2011/04/19, 11:20:01 »
Ik vind alleen dat we eerlijker moeten zijn naar de gebruikers toe en toegeven dat er ook nog veel problemen zijn.

Hangt ervanaf. Ik ervaar persoonlijk maar een paar kleine probleempjes en ik draai nota bene Kubuntu 11.04. Toegeven dat er problemen zijn kan wel, maar wordt wel moeilijk als je zelf niet of nauwelijks problemen ervaart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #27 Gepost op: 2011/04/19, 11:59:06 »
Toegeven dat er problemen zijn kan wel, maar wordt wel moeilijk als je zelf niet of nauwelijks problemen ervaart.

+1

Linux is verre van volmaakt, maar ik vind het wel het beste besturingssysteem dat er vandaag te krijgen is. =D

Moderator edit: stukje weggeknipt
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 12:50:53 door Sjoerd Broekhuijsen »

Offline Bloom

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #28 Gepost op: 2011/04/19, 12:16:27 »
@Xarvaz: Je ziet hier wel op een Ubuntu forum he?
Ja, Linux heeft gebreken. Maar Windows heeft er nog veel meer! Waarom denk je dat wij anders allemaal met Ubuntu werken?

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #29 Gepost op: 2011/04/19, 12:53:14 »
Ik heb de boel een beetje opgeschoont.
Vanaf hier graag netjes reageren zonder geruzie, en niet op de man spelen, door niemand.
Als het weer uit de hand loopt gaat deze op slot.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #30 Gepost op: 2011/04/19, 15:26:36 »
Even waarom Linux nog niet klaar is.
Ondersteund niet alle hardware. Windows doet dit wel omdat de fabrikanten zelf de drivers voor Windows mee leverd als die er nog niet zijn.
Linux is te versplintert. Door alle distro's en verschillende manieren van het omgaan met software, is het lastig om programma's makkelijk te installeren. Ja Ubuntu heeft een software centrum en andere distro's hebben ook zo iets maar ze doen het allemaal op hun eigen manier.
De Terminal. Voor de ene iets waar hij niet zonder kan en voor de ander iets af schrik wekken's.
Niet alles draait in Linux of ze moeten in een hoop vlieg en kunst werk doen.

Linux kan pas concurreren met Windows als ze een auto installer hebben cross platform.
Af stappen van de Terminal.
Betere hardware en software support en dan het liefste zonder wine.

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #31 Gepost op: 2011/04/19, 16:32:38 »
@emiel: O ja? Mijn Sony Vaio-laptop (bouwjaar eind 2009) wilde draadloos niet werken op Windows 7. En dat terwijl Windows 7 voorgeïnstalleerd kwam. Maar toch wilde draadloos het voor geen meter doen (hij kon niet eens netwerken vinden terwijl Kubuntu op dezelfde laptop perfect met draadloos werkte).

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #32 Gepost op: 2011/04/19, 18:30:37 »
beter zelfs ik heb laatst een nieuwe wireless-pci-kaart gekocht voor mijn pc (oude was een beetje traag).
nou zoals dat met cisco gaat:
voorop de doos staat: "run CD first"
je maakt de doos open, de handleiding ligt bovenop met: "run cd first"
je haalt de handleiding eruit en je oog valt op de cd waar met koeieletters op staat: "run cd first"
daaronder ligt de netwerkkaart in een mooi zakje, dat dichtgeplakt is met een sticker die zegt: "run cd first"
vervolgens steek ik de kaart in mijn pc en start de pc op. ubuntu herkent de kaart meteen!
de cd ligt tot op de dag van vandaag ONGEOPEND in de doos. niet echt iets wat je milieuvriendelijk noemt...

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #33 Gepost op: 2011/04/19, 18:38:13 »
Deels komen we natuurlijk weer op de kip ei verhalen.
Fabrieken maken (vaak) nauwelijks linux drivers omdat er voor de desktop maar weinig Linux gebruikers zijn.
En veel mensen zien het gebrek aan drivers als rede om niet naar Linux te beginnen.

Moet ik wel zeggen dat het afgelopen jaren in steeds beter gaat.
Er is idd steed meer dat door Linux standaard wordt herkent waar windows externe drivers voor nodig heeft.

De Terminal. Voor de ene iets waar hij niet zonder kan en voor de ander iets af schrik wekken's.

Een dilemma.
Vooral voor mensen die net zijn overgestapt of willen overstappen is het een probleem.
Gelukkig kan je in Ubuntu tegenwoordig bijna alle nodige handelingen grafisch doen en heb je de terminal niet nodig.

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #34 Gepost op: 2011/04/19, 20:01:08 »
emiel, wat betreft de installer heb je wel gelijk. Men moet eens dringend werk maken van één installer voor alles zodat je ook rpm en andere gewoon kan installeren. Alle software zou op welke distro dan ook moeten kunnen draaien.

De terminal, mmm...., laat die nog maar, altijd handig. De eerste keer staat het angstzweet je in de schoenen (bij mij toch  XD) maar ik gebruik hem wel graag. De basis van elke ditro en je kan bijv. als Ubuntu gebruiker gebruikers van andere distro's toch helpen als je die distro niet gewoon bent. Terminal open en hup, we gaan ervoor. (in mijn dromen toch  ;))

Drivers: Inderdaad werkt er meer en meer out of the box bij Ubuntu/Linux. Het rare is wel dat sommige hardware onder de verschillende distro's al dan niet werken. Ook nog wat werk aan de winkel.
En inderdaad, voor windows zit er meestal een cd bij omdat die niet standaard aanwezig zijn.

« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 20:03:05 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #35 Gepost op: 2011/04/19, 20:13:13 »
dit bedoelen jullie ?

http://www.packagekit.org/pk-intro.html

ik heb geen flauw idee meer waar ik deze txt vandaan heb maar dit hoorde er bij

Een aantal grote Linuxdistributies waaronder Ubuntu, Suse en Red Hat gaat samenwerken aan een gemeenschappelijke applicatiewinkel.

De applicatiewinkel zou een nieuwe interface zijn van waaruit de gebruiker toepassingen kan installeren. Door goed af te spreken, hopen de verschillende Linuxdistributies tot een uniforme gebruikservaring te komen, onafhankelijk van welke Linuxversie je gebruikt.

Eén pakketbeheersysteem
PackageKit is de pakketbeheerder die moet zorgen voor de eenheid tussen de pakketbeheersystemen van de verschillende Linuxdistributies. Als dusdanig is het een kritiek onderdeel van de uniforme applicatiewinkel.

De tool zorgt ervoor dat pakketten geïnstalleerd worden, of het nu om versies voor rpm, apt of yum gaat. En daardoor kan elke distributie aan haar eigen pakketbeheerder blijven vasthouden.

Integratie in Ubuntu
Ubuntu heeft zelf al een goede interface voor software-installatie, het Ubuntu Software Center. Maar het moet die nu aanpassen, zodat het samenwerkt met PackageKit. Voor OpenSuse is er al een testversie van de applicatiewinkel klaar.

Aan het project doen enkele van de belangrijkste distributies mee. Zo waren er op een recente meeting ontwikkelaars aanwezig van Red Hat, Fedora, Debian, Ubuntu, OpenSuse, Mandriva en Mageia.

« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 20:16:08 door Xarvaz »

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #36 Gepost op: 2011/04/19, 20:24:21 »
En daarmee installeren we dus een rpm of een tar.gz in ubuntu? Of een .deb in CentOS of Slackware?

Had de bijgevoegde tekst nog niet gezien.
Xarvaz, goed dat je mij daar even aan herinner. Ik had dat ook ergens gelezen. Inderdaad ze zijn er aan bezig. Sorry voor mijn opmerking.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 20:35:50 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #37 Gepost op: 2011/04/19, 20:26:13 »
als ik het verhaal goed begrepen heb is dat het einddoel ja

Offline emiel1976

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #38 Gepost op: 2011/04/19, 20:27:43 »
Ik heb het met meer mensen over Linux in het algemeen en de ervaringen verschillen.
Je merkt heel duidelijk het verschil met iemand uit het DOS tijdperk en de huidige gebruiker en dan bedoel ik met huidige gebruiker de alleen Windows gebruiker.

Terminal voor hun is een no no terwijl de gebruiker die vroeger DOS gebruikte het eerder accepteert.
Er zijn er ook die zeggen waarom als het zonder terminal kan.

Het is vrij simpel waarom Linux ver achter blijft.
Voor de gemiddelde gebruiker is het niet logisch om op het internet te gaan zoeken naar hoe iets in te stellen.
Vistaus natuurlijk zijn er altijd dingen waar Windows problemen mee heeft maar dat is vele malen minder dan bij Linux.
Als je audio problemen hebt met Windows dan ga je naar de website van de fabrikant, download de drivers en kijkt naar de FAQ.
Bij Linux kun je dat doen maar daar zul je vaak niets vinden en je word dus verplicht om op Google het te gaan zoeken. Heel veel mensen schrikken af zodra en daar heb je hem weer, de Terminal gebruikt moet worden of als ze van alles moeten gaan instellen en aanpassen.
In veel gevallen laten bedrijven drivers voor Linux zitten omdat ten eerste de afzet markt te klein is en ten 2de waarom zouden ze als de drivers door gebruikers zelf gemaakt worden?
Waarom zou je dan nog drivers maken. Het kost alleen maar geld en het word toch al gedaan door de gebruikers zelf.
Hiermee helpen de gebruikers aan de ene kant Linux maar aan de andere kant steken ze zich zelf in de rug.
Natuurlijk ondersteunt Linux ontiegelijk veel zo gelijk maar in 10.10 werkte mijn audio niet.
Ik ben eerst gaan kijken naar een oplossing en ik lag er niet echt wakker van.
Helaas denken er veel mensen anders over. Zodra iets niet werkt dan willen ze dat in orde gemaakt hebben. Heel veel snappen niets van pc's en lezen doen ze 9 van de 10 keer niet.

Linux moet af van de Terminal en het voor elkaar krijgen dat bedrijven software gaan maken voor Linux.
Wat ze daar eerst zelf voor moeten doen is iets wat het merendeel niet wil en waardoor Linux zolang ze dat niet accepteren, nooit de grootste gaat worden.
Maak Linux simpel. Kauw alles voor geef meldingen tot je er ziek van word. Klinkt raar maar hoe dom het systeem van Windows is met weet u zeker en klik op ok om door te gaan werkt.
Maak instructie filmpjes en na de installatie gelijk een presentatie geven met waar alles zit.
Windows heeft dat irritante help menu wat je de eerste dagen hebt.
Ga nog een stapje verder en zet op je desktop een info knop. Klik er op en laat daar zien waar alles zit en hoe het werkt.
Word zoals Microsoft en het lukt. Doe je dat niet dan blijf je klein.

Daarna beginnen met bedrijven aan te sporen om software bruikbaar voor Linux te maken.
Niet met Wine of dergelijke maar gewoon install knop en op je systeem installeren.
Maar voor je zo ver bent moet je eerst groeien.
Zelfs Apple heeft moeite om staande te blijven op de computer markt.
Ook hun krijgen het niet voor elkaar om alle software beschikbaar te krijgen voor de Mac.
Tevens gaan de laatste tijd veel ontwikkelaars voor de Mac ook software maken voor Windows en dat zie je terug in de film industrie.
Het is niet meer zo dat je een Mac nodig hebt om film effecten te maken.
Je ziet ook meer en meer films gemaakt worden met Windows.

Tevens is voor Linux de desktop niet hun hoofd doel en is dat altijd nog de server.
Daar zit het geld en om op de desktop markt te komen moet er een cultuur omslag komen.
Om Linux op de desktop groot te maken is geld nodig en einde verschillende distro's.
Allen samen voegen en van daaruit verder werken.

MS Office is groot en heel veel mensen gebruiken het.
Je kunt met open office het zelfde en ook nog eens in Windows.
Toch betalen mensen er geld voor in plaats de gratis versie te nemen.
Waarom?

Op die launch parties van Linux, wie komen daar? Komt daar de gemiddelde gebruiker of is zijn het Linux gebruikers?
Waarom word het niet groots gebracht met de pers er bij? Bedoel niet de versie om het half jaar maar om de 3 jaar een LTS versie bijvoorbeeld zou prima zijn.
Hoop pers er bij en overal in de krant en op iedere nieuws site heb je reclame.
Zo heeft Microsoft het in de begin periode gedaan. Eerst Microsoft op de kaart gezet en groot gemaakt met reclame.
Wat doet Apple met de i-pad en dergelijke. Reclame en meer niet. Ja meer wel ze blazen alles op en liegen als het barst want met eerlijkheid verkoop je niets.
Google brengt het ook groots en het werkt. nr 1 op de telefoon markt en ze groeien harder dan de rest.
Alle diensten van Google zijn bekend omdat er iets uit lekt en hop het staat weer in de krant. Gratis reclame en ze hoeven niets te doen om het aan te kondigen.
Linux is open en alles in zelfs in Alpha fase te krijgen en nog weet niemand er van behalve de gebruikers.

Tevens heeft Linux een stoffige naam en denken veel mensen dat het iets voor nerts en hackers is.



 


 


Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #39 Gepost op: 2011/04/19, 20:30:12 »
goed stuk Emiel

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #40 Gepost op: 2011/04/19, 20:30:41 »
@Erik: Kun je alsjeblieft even niet iedereen over 1 kam scheren? Toen ik begon met *buntu had ik ook geen enkele kaas gegeten van de Terminal, maar ik kon er heel snel aan wennen en gebruikte het ook al vrij snel.

@Xarvaz: Dan heb jij het dus niet begrepen. Het gaat om backends van pakketbeheerders, dus in ons geval apt wat Synaptic gebruikt.
En als je me dan nog durft tegen te spreken, installeer dan voor de grap eens KPackageKit uit de pakketbronnen en probeer maar een RPM met KPackageKit te installeren. Wens je er veel succes mee, want dat kan dus niet. Het gaat hier écht om backends van pakketbeheerders en niet om pakketformaten (deb, rpm, pisi enz.) zelf.

@emiel: Maar zelfs toen kon ik niet eens een driver daarvoor downloaden, dus dat probleem was gewoon onoplosbaar terwijl het op Linux out-of-the-box werkte.
En info-knop op het bureaublad. Je bedoelt zoals dit? http://bddf.ca/~aseigo/welcometokde4.png
En laat zien waar alles zit, zoals dit? http://www.kubuntu.org/feature-tour
(ja, ik neem even Kubuntu als voorbeeld omdat zij het duidelijk hebben)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 20:34:23 door Vistaus »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #41 Gepost op: 2011/04/19, 20:36:58 »
De NL uitleg eronder komt niet van mij daar staat het toch echt.


En als je me dan nog durft tegen te spreken

pardon  ???

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #42 Gepost op: 2011/04/19, 20:37:36 »
Vistaus, het is wel de bedoeling dat het zo in de toekomst gebeurd. (Dat is toch de bedoeling dacht ik)

Xarvaz, zie ook even mijn aangepast vorig bericht.

En jongens, hou het rustig, we zijn nu zo goed bezig, ThanX!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #43 Gepost op: 2011/04/19, 20:38:55 »
@heir4c: Niet helemaal. Packagekit is een algemeen pakketbeheersysteem, maar dat wil NIET zeggen dat je daarmee een RPM op Debian kunt installeren (of Ubuntu). Dat gaat gewoon niet, dat heeft een andere reden. Probeer maar eens met KPackageKit (die standaard op Kubuntu zit en packagekit gebruikt): lukt niet. Daardoor zul je zien dat het puur om het systeem erachter gaat en niet over DEB, RPM, PiSi of wat dan ook.

@Xarvaz: Ik zeg al: installeer nu eens KPackageKit en ervaar zelf dat het niet gaat lukken om daarmee een RPM, PiSi of wat dan ook voor niet-Debian-pakket te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 20:40:45 door Vistaus »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #44 Gepost op: 2011/04/19, 20:41:56 »
Ik zeg al: installeer nu eens KPackageKit en ervaar zelf dat het niet gaat lukken om daarmee een RPM, PiSi of wat dan ook voor niet-Debian-pakket te installeren.

er staat toch ook niet dat het al af is en nu al werkt er staat dat ze er mee bezig zijn

(yep heir4c heb ik gelezen maar ik zag er eigenlijk geen kwaad in ik was zelf ook verbaasd)


Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #45 Gepost op: 2011/04/19, 20:42:58 »
Ik denk dat op het moment Linux niet moeilijker is dan Windows.
De out-of-the-box hardware-ondersteuning van Windows komt nog nieteens in de buurt van die van Ubuntu.
Op het moment dat je een cd in een PC stopt, dan doet bijna altijd alle hardware het wel, en voor de gesloten drivers krijg je een zeer eenvoudige keuze om deze in te schakelen.
De installatieprocedure zelf is ook echt supersimpel, ook hier ligt Ubuntu mijlen voor op Windows.
Ook is Ubuntu niet minder gebruiksvriendelijk. Ik durf zelfs de stelling aan te nemen dat Windows ongebruiksvriendelijk is. Een systeem dat standaard een set programma's moet hebben van een derde partij (waarvan het gros van de mensen niet weet welke ze moeten hebben) is niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Een systeem dat een half uur per dag aan onderhoud nodig heeft, is niet gebruiksvriendelijk.
Software installeren is ook zeer simpel in Ubuntu, zeker nu het 9 van de 10 keer als deb komt.
Ook geloof ik niet dat het aan het aanbod van Software ligt, 70% van de gebruikers heeft geen enkel programa nodig waar geen goed alternatief voor is.

Het is niet de hardware-ondersteuning, deze is sterker dan die van Windows.
Het is ook niet de installatie, deze is sterker dan die van Windows.
Het is zelfs niet de gebruikersgemak, deze doet ook niet onder t.o.v. die van Windows. Sterker nog, deze is misschien ook wel beter.
Het zijn zelfs niet de exclusieve programma's, wees eens eerlijk. Noem 3 programma's die door de doorsnee computeraar gebruikt worden en niet onder Linux werken. (en geen goed alternatief, bv LibreOffice of MS Office)

Het grote probleem ligt hem echt bij het feit dat niemand het kent.
De doorsnee gebruiker gaat geen computer her-installeren, laat staan een ander besturingssysteem erop installeren.
Als elke computer die je in de winkel koopt met Windows komt, dan zal er ook geen ander systeem aanslaan.
Ook zullen veel mensen deze stap niet durven omdat het lastig is om hulp te krijgen, de gemiddelde kleinzoon kan een 65+'er vaak niet helpen met Linux. Dit kent hij namelijk niet.

Linux heeft echter wel potentie voor de grote markt, kijk maar naar Android die tegenwoordig dominant is voor de smartphonemarkt.
Ook voor de desktop liggen er nu kansen open, HP gaat WebOS bundelen met hun computers en ook ChromeOS kan de markt wel openbreken.

Die 30% die veel games speelt of een exclusief pakket nodig heeft volgt dan wel vanzelf. Deze applicaties komen namelijk vanzelf wel als het systeem echt doorbreekt.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #46 Gepost op: 2011/04/19, 20:49:45 »
Sjoerd +100
Overigens draai ik maar 1 ding onder Wine dat echt geen Linux-alternatief heeft (de maker ervan zorgt gelukkig wel dat het compatibel is met Wine). En misschien op zijn tijd een oude game maar dat is het ook. Voor de rest kom ik met alles makkelijk uit de voeten op Linux en vind ik ook de gebruiksvriendelijkheid vele malen hoger dan van Windows.

Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #47 Gepost op: 2011/04/19, 20:50:45 »
Ik zeg al: installeer nu eens KPackageKit en ervaar zelf dat het niet gaat lukken om daarmee een RPM, PiSi of wat dan ook voor niet-Debian-pakket te installeren.

er staat toch ook niet dat het al af is en nu al werkt er staat dat ze er mee bezig zijn

(yep heir4c heb ik gelezen maar ik zag er eigenlijk geen kwaad in ik was zelf ook verbaasd)



Packagekit heeft al vele stabiele releases gehad hoor. Ik heb het hier overigens puur over Packagekit en niet over dat cross-distro softwarecentrum.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #48 Gepost op: 2011/04/19, 20:52:33 »
@heir4c, ja de terminal moet je ook niet weg doen maar je kunt hem wel overbodig maken.
Zo kan iedereen kiezen wat hij of zei wil gebruiken.

@Xarvaz, En erg lang zie ik nu. Sorry was aan het typen en dan gebeurd dat wel eens.

@Vistaus, je moet kijken naar de normale gebruiker van een pc.
Zodra iets niet werkt wat ze gekocht hebben, dan gaan ze er mee terug naar de winkel.
Ze gaan er niet Linux op zetten omdat die het wel doet.
Ik heb met al mijn zelfbouw pc's nog nooit mee gemaakt dat een driver niet werkte.
Groot gedeelte draaide gelijk en wat niet gelijk werkte was klik install en hop daar gaat ie en het werkt.
Dat heeft Windows goed voor elkaar.

Maar problemen in Windows opnoemen heeft geen zin.
Daarmee zorg je niet dat mensen Linux gaan gebruiken. Kijk eerst wat Linux verkeerd doet want als je naar de cijfers kijkt dan doet Windows alles goed op de desktop markt.
Apple en Linux gebruikers kunnen roepen dat hun systeem beter is maar dat is in de cijfers niet terug te zien.
Volgens mij wil de gemiddelde gebruiker iets anders dan wat 10% van de gebruikers goed vind en zelfs die zijn onderling met elkaar het niet eens.

 

Offline heir4c

  • Lid
Re: The Linux vs Microsoft war is over
« Reactie #49 Gepost op: 2011/04/19, 20:52:46 »
@Vistaus, Tuurlijk daar heb je gelijk in, maar het is de bedoeling dat die pakketten wegvallen en dat je toch software die enkel in rpm of wat formaat ook wel zou kunnen installeren.
En KPackageKit staat standaard in Ubuntu geïnstalleerd tegenwoordig.
Kijkmaar eens onder Toepassingen>Systeemgereedschap (in Ubuntu/Gnome omgeving bedoel ik wel)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu