Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische kaart kapot?  (gelezen 13687 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Grafische kaart kapot?
« Gepost op: 2008/05/17, 13:22:41 »
Hallo,

Ik weet niet zoveel van hardware-problemen, maar volgens mij heeft mijn grafische kaart het begeven.

Het is een 128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS grafische kaart. Ik heb de volgende symptomen:

- In de afgelopen dagen steeds vaker crashes: eerst één keer per dag, daarna een paar keer, vanochtend al twee keer achter elkaar in een half uurtje.

- In de crash bevriest het beeld, soms gecombineerd met gekke groene/rode/blauwe vierkantjes in het beeld.

- Na de crash lukt het opstarten vaak ook niet: de BIOS wordt niet eens weergegeven, ik zie alleen verticale witte en groene strepen. Eerst bood een beetje rust nog wel een oplossing: na een half uurtje lukte het booten weer gewoon. Echter op dit moment krijg ik niets anders dan witte strepen! Ik kan dus helemaal niks meer.

Zou iemand kunnnen bevestigen dat het inderdaad gaat om een kapotte grafische kaart?

Verder vraag ik me af of ik dit probleem zelf zou kunnen hebben veroorzaakt. Ik heb de laatste tijd zitten klooien met m'n uSplash configuratie (een ander thema gïnstalleerd en een opstartprobleem verholpen).

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Offline siegi

  • Lid
Grafische kaart kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/17, 13:35:18 »
Installeer eens nvidia-settings.
En kijk dan in dit programma eens naar de temperatuur van je grafische kaart.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Grafische kaart kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/17, 13:43:23 »
Hoe? Ik heb al geen beeld vanaf m'n BIOS, moet ik alles op de tast doen?

EDIT: ik heb net even geprobeerd via HDMI beeld te krijgen, maar dat deed ook al niks :( Ik was er al bang voor, want het werkt natuurlijk allemaal via de grafische kaart)

Verder heb ik, op de tast dus, Vista eens opgestart. ik hoorde het inlogdeuntje wel maar het beeld zag ik niet. Het probleem is dus OS onafhankelijk, wat me nog sterker doet vermoeden dat het een hardware-probleem is. Gelukkig heb ik goeie garantie (next-day-repair-service ofzo) op m'n laptop voor het eerste jaar. Ik zit nu op acht maanden.....

Offline siegi

  • Lid
Grafische kaart kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/17, 13:47:40 »
Ah ik dacht dat je soms nog verder geraakte. :)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Grafische kaart kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/17, 14:09:58 »
Het klinkt wel als een oververhit component, en de grafische kaart kan kloppen als het systeem blijft draaien. Je koeling kan het begeven hebben.

heka

  • Gast
Grafische kaart kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/17, 14:17:18 »
Ja herken dit ook ,had het voor met nvidia kaart op medion pc ,hebben ze komen ophalen,
en nieuwe ingestoken ,nu alles OK ,kan waarschijnlijk onder zeer lage resolutie wel nog wat zien op je pc

Hendrikdegraaf

  • Gast
Grafische kaart kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/17, 14:17:33 »
@siegi: ja, eerst wel, maar vanaf vanochtend doet ie helemaal niets meer.

@commandoline: Dat van die koeling zou inderdaad kunnen kloppen... Zou het ook een adaptertje in de videokaart kunnen zijn?

Ik had namelijk laatst ook al contact opgenomen met DELL over een piepend geluid tijdens het opladen van de accu. De helpdesker had me toen een nieuwe ac adapter opgestuurd maar dat had het probleem niet echt opgelost: het piepje kwam uit de computer, niet uit de ac-adapter. De helpdesker vertelde me al dat er in alle onderdelen van de computer ook kleine adaptertjes zitten die ook kunnen piepen.

Met de nieuwe ac-adapter heeft de computer nog een paar dagen gepiept, maar daarna was hij ineens stil. Ik heb dat als iets positiefs opgevat, maar misschien is er gewoon iets doorgebrand dat nu niet meer piept.

Offline siegi

  • Lid
Grafische kaart kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/17, 14:25:40 »
Het kan evengoed een ventilator zijn die gestorven is :)
Als hij nog onder garantie zeker eens bellen.
Want aangezien je het probleem ook in de bios hebt kan het niets software matig zijn.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Grafische kaart kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/17, 18:53:23 »
Ik had zelf ook op die manier geredeneerd. Ben daarom erg blij dat er nog garantie op het beestje zit.

Ik hoop overigens dat ze niet gaan lopen zeuren over het gebruik van Ubuntu ipv Vista. Aangezien DELL tegenwoordig zelf ook Ubuntu machines levert (OK, dan wel in het buitenland) zou dat eigenlijk ook wel goed moeten zitten, hoop ik.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

PS: sorry dat ik de post in de verkeerde categorie had gezet!

Offline huub

  • Lid
Grafische kaart kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/17, 19:22:11 »
Het piepje van je moederbord geeft de fout aan.
Dit kun je nalezen in de handleiding van je moederbord wat het aantal en frequentie van de piepjes is.
1 piepje is de videokaart stuk. Als je te lang wacht met het oplossen van het probleem kan ondertussen ook je moederbord door de warmte stuk gegaan zijn

groet Huub

Grafische kaart kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/14, 22:49:52 »
Zie onderstaande link! Er is sprake van een productie defect van de 8400 & 8600 Nvidia kaarten! Deze kaarten schijnen bij bosjes te sneuvelen.

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=87999
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Grafische kaart kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/14, 23:12:16 »
Als je computer opstart en je geraakt zelfs niet in de BIOS ligt dit inderdaad aan de videokaart.
Je computer voert namelijk eerst en vooral de POST-procedure uit. POST staat voor Power On Self Test. Het eerste dat getest wordt is je videokaart. Als je videokaart niet antwoord of zelf antwoord dat er iets scheelt (overhitting, schade, ...) krijg je niets te zien of krijg je een gekleurd scherm met strepen. Bij een ander component krijg je een foutmelding op het scherm zelf te zien.

Wat er nu net met je videokaart is, is iets anders. Misschien wordt het tijd om je computer even open te leggen en het stof er uit te halen, de paste tussen cpu en koeler opnieuw te bevestigen, ... ?
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com