Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Professionele fotoproductie op Ubuntu  (gelezen 19949 keer)

Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Gepost op: 2013/04/16, 17:37:18 »
@Max: Toch wel hoor. Snapchick is een bekend professioneel fotograaf en zij is vanwege OSS overgegaan naar GIMP. Maar ik snap je punt en in het algemeen heb je gelijk ;)

En ja, zo zie je maar weer: zelfs Vegas crasht bij bepaalde hardware vaker. Net zoals bij Kdenlive dus. Wat mij betreft is Vegas dus niet geschikt voor professionals uit mijn ervaring gemeten, net als jou ervaring met Kdenlive.

En dat Photoshop vs GIMP... tja, ik ben ook fotograaf maar Photoshop gebruik ik niet en GIMP vind ik totaal niet fijn. Ik gebruik meestal gewoon Pinta of anders de nog-uitgebreidere-dan-GIMP Pixel Studio Pro op mijn Ubuntu. Maar ik ben niet zo'n bewerker (ik ben meer bezig met fotograferen dan het bewerken ervan, ieder zo zijn voorkeur) dus of PS of GIMP nu professioneler is kan ik niet zeggen... Alleen dat ik GIMP dus niet fijn vindt maar goed, ieder zo zijn voorkeur ;)

Verder ben ik het met jvecht eens.

Ik heb GIMP veel gebruikt (verleden tijd) maar puur voor helderheid/contrast, color grading etc, digitaal dokawerk zeg maar. Een beetje professioneel fotograaf schiet tegenwoordig in RAW en GIMP is geen RAW converter. Daarvoor gebruik je nu AfterShot Pro (commercieel) of Darktable (OSS), maar die laatste voldoet nog niet aan mijn eisen.

[edit: topic gesplitst]
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 00:16:50 door Johan van Dijk »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/16, 19:48:05 »
Ik heb GIMP veel gebruikt (verleden tijd) maar puur voor helderheid/contrast, color grading etc, digitaal dokawerk zeg maar. Een beetje professioneel fotograaf schiet tegenwoordig in RAW en GIMP is geen RAW converter. Daarvoor gebruik je nu AfterShot Pro (commercieel) of Darktable (OSS), maar die laatste voldoet nog niet aan mijn eisen.

Ik schiet alles in RAW+JPG. Ik zou niet anders meer willen. Ik gebruik voor de nabewerking GIMP en Ufraw. Die twee werken naadloos samen. Ik heb weleens een workshop Lightroom meegedaan (met mijn Linux laptopje en GIMP/Ufraw). Ik heb genoeg aan die twee voor mijn hobbywerk. Een prof heeft voordeel aan LR vanwege de bundeling aan gereedschappen voor zijn werk. Maar voor mij als amateur speelt dat niet zo.

Bij Darktable en Rawtherapee verdrink ik een beetje in voor mij onnodige extra's. Maar nou zijn we wel erg off-topic bezig.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/16, 20:09:21 »
@Max Null: Ik ben een semi-professioneel fotograaf maar ik schiet niet in RAW. Niet meteen conclusies trekken, niet iedere beetje professionele fotograaf werkt met RAW. En voor RAW zou ik dat ook gewoon in Pixel Studio Pro voor Linux doen want die ondersteunt dat ook prima. Of anders hooguit in DigiKam.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/16, 20:13:45 »
Ik heb GIMP veel gebruikt (verleden tijd) maar puur voor helderheid/contrast, color grading etc, digitaal dokawerk zeg maar. Een beetje professioneel fotograaf schiet tegenwoordig in RAW en GIMP is geen RAW converter. Daarvoor gebruik je nu AfterShot Pro (commercieel) of Darktable (OSS), maar die laatste voldoet nog niet aan mijn eisen.

Ik schiet alles in RAW+JPG. Ik zou niet anders meer willen. Ik gebruik voor de nabewerking GIMP en Ufraw. Die twee werken naadloos samen. Ik heb weleens een workshop Lightroom meegedaan (met mijn Linux laptopje en GIMP/Ufraw). Ik heb genoeg aan die twee voor mijn hobbywerk. Een prof heeft voordeel aan LR vanwege de bundeling aan gereedschappen voor zijn werk. Maar voor mij als amateur speelt dat niet zo.

Bij Darktable en Rawtherapee verdrink ik een beetje in voor mij onnodige extra's. Maar nou zijn we wel erg off-topic bezig.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Gimp + Ufraw vindt ikniet geschikt, als ik grote hoeveelheden foto's moet editen. Voor een goeie workflow zou je AfterShotPro moeten proberen. Basisinsteliingen kun je dan gewoon toepassen over een oneindige hoeveelheid pics en dan finetunen. Dat scheelt enorm tijd als je tegen een deadline aan moet werken.

Offtopic: Start een thread over profotobewerking?

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/16, 20:16:36 »
Of, zoals ik al zei, Pixel Studio Pro voor Linux. Kan prima RAW aan en zelfs 16-bit-diepte i.t.t. GIMP.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/16, 20:17:00 »
@Max Null: Ik ben een semi-professioneel fotograaf maar ik schiet niet in RAW. Niet meteen conclusies trekken, niet iedere beetje professionele fotograaf werkt met RAW. En voor RAW zou ik dat ook gewoon in Pixel Studio Pro voor Linux doen want die ondersteunt dat ook prima. Of anders hooguit in DigiKam.

Met RAW heb je +2 / -2 stops extra belichtingsspeelruimte tov JPEG. Bovendien heb je een "digital negative" in de vorm van het RAW bestand. PSPro is abandonware, dus geen optie imo.

Beetje offtopic, dus start een nieuwe thread zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 20:23:39 door Max Null »

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/16, 20:22:50 »
@Max Null: Ik ben een semi-professioneel fotograaf maar ik schiet niet in RAW. Niet meteen conclusies trekken, niet iedere beetje professionele fotograaf werkt met RAW. En voor RAW zou ik dat ook gewoon in Pixel Studio Pro voor Linux doen want die ondersteunt dat ook prima. Of anders hooguit in DigiKam.

Met RAW heb je +2 / -2 stops extra belichtingsspeelruimte tov JPEG. Bovendien heb je een "digital negative" in de vorm van het RAW bestand. Offtopic, dus start een nieuwe thread.

Dat weet ik heus wel als semi-professionele fotograaf zijnde. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het *moet* gebruiken. Het is aan een ieder wat ze willen gebruiken. Standaard stond mijn DSLR inderdaad op RAW maar ik kies ervoor om het niet te gebruiken om al eerder genoemde redenen.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/16, 20:26:34 »
@Max Null: Ik ben een semi-professioneel fotograaf maar ik schiet niet in RAW. Niet meteen conclusies trekken, niet iedere beetje professionele fotograaf werkt met RAW. En voor RAW zou ik dat ook gewoon in Pixel Studio Pro voor Linux doen want die ondersteunt dat ook prima. Of anders hooguit in DigiKam.

Met RAW heb je +2 / -2 stops extra belichtingsspeelruimte tov JPEG. Bovendien heb je een "digital negative" in de vorm van het RAW bestand. Offtopic, dus start een nieuwe thread.

Dat weet ik heus wel als semi-professionele fotograaf zijnde. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het *moet* gebruiken. Het is aan een ieder wat ze willen gebruiken. Standaard stond mijn DSLR inderdaad op RAW maar ik kies ervoor om het niet te gebruiken om al eerder genoemde redenen.

OK, Linux is beter dan Windows dus gebruik je Linux. JPEG heeft minder belichtingsspeelruimte dan RAW dus gebruik je JPEG? Wel consequent blijven he?

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/16, 20:29:27 »
Dat is appels met peren vergelijken. Ik gebruik Linux omdat ik er fijner mee kan werken (heb nooit gezegd dat het beter is, dat is een heel ander verhaal) en ik gebruik JPEG omdat ik naar *mijn* mening een natuurlijker resultaat krijg dan met RAW. Maar goed, ik zal het binnenkort nóg een keer uittesten...

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/16, 20:41:21 »
Dat is appels met peren vergelijken. Ik gebruik Linux omdat ik er fijner mee kan werken (heb nooit gezegd dat het beter is, dat is een heel ander verhaal) en ik gebruik JPEG omdat ik naar *mijn* mening een natuurlijker resultaat krijg dan met RAW. Maar goed, ik zal het binnenkort nóg een keer uittesten...

Niks appels met peren, gewoon een kwestie van de beste technische mogelijkheden...

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/16, 20:47:18 »
Dat is appels met peren vergelijken. Ik gebruik Linux omdat ik er fijner mee kan werken (heb nooit gezegd dat het beter is, dat is een heel ander verhaal) en ik gebruik JPEG omdat ik naar *mijn* mening een natuurlijker resultaat krijg dan met RAW. Maar goed, ik zal het binnenkort nóg een keer uittesten...

Niks appels met peren, gewoon een kwestie van de beste technische mogelijkheden...


Ik bedoelde dat je Linux/Windows vs JPEG/RAW-argument appels met peren was... Een OS is niet hetzelfde als een fotobestand.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/16, 21:13:35 »
Dat is appels met peren vergelijken. Ik gebruik Linux omdat ik er fijner mee kan werken (heb nooit gezegd dat het beter is, dat is een heel ander verhaal) en ik gebruik JPEG omdat ik naar *mijn* mening een natuurlijker resultaat krijg dan met RAW. Maar goed, ik zal het binnenkort nóg een keer uittesten...

Niks appels met peren, gewoon een kwestie van de beste technische mogelijkheden...


Ik bedoelde dat je Linux/Windows vs JPEG/RAW-argument appels met peren was... Een OS is niet hetzelfde als een fotobestand.


Is alletwee techniek.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/16, 22:11:02 »
Oké, dan zullen we vanaf nu ook GIMP gaan vergelijken met Cinelerra. Is toch alletwee software.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/16, 22:27:40 »
Linux <>Windows = OS<>OS: Een van de twee heeft de voorkeur
JPEG<>RAW = bestandsformaat<>bestandsformaat: Een van de twee heeft de voorkeur.
GIMP<>Cinelerra = fotobewerkingsprogramma<>videobewerkingsprogramma: Uh?

Ofwel:

WIN=OS
LIN=OS
JPEG=PHOTO
RAW=PHOTO
PHOTOEDIT=APPLES
VIDEOEDIT=PEARS

if [ ${WIN} = ${LIN} ]; then

    choose_preference

else

    exit 1

fi

if [ ${JPEG} = ${RAW} ]; then

    choose_preference

else

     exit 1

fi

if [ ${PHOTOEDIT} = ${VIDEOEDIT} ]; then

    choose_preference

else

    exit 1

fi

Dus als je appels met peren wilt vergelijken, ga je gang. Maar dan krijg je altijd exit code 1.

Logischer kan ik het niet maken...
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 22:55:35 door Max Null »

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/17, 01:06:02 »
Ik doelde er op dat jij zei dat ik inconsequent was omdat ik wel Linux boven Windows prefereer maar niet RAW boven JPEG. Dát vond ik een appels-met-peren-argument. Duidelijker kan ik het ook niet maken.

Gebruik jij nu maar je RAW die je zo heilig aanbidt dan gebruik ik wel gewoon mijn JPEG totdat RAW me ooit een keer wel gaat bevallen. En als laatste mijn verzoek om geen woorden meer in mijn mond te leggen die ik nooit heb gezegd. Ik prefereer Linux boven Windows  omdat ik er persoonlijk fijner en productiever mee kan werken maar ik heb nooit gezegd dat Linux beter is. Dat zou ik ook nooit durven zeggen want ieder OS heeft wel iets waar ie goed in is IMHO.

Laten we vanaf hier weer een zinvolle discussie aangaan over professionele fotobewerking.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 01:07:44 door Vistaus »

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/17, 01:28:12 »
Ik doelde er op dat jij zei dat ik inconsequent was omdat ik wel Linux boven Windows prefereer maar niet RAW boven JPEG. Dát vond ik een appels-met-peren-argument. Duidelijker kan ik het ook niet maken.

Gebruik jij nu maar je RAW die je zo heilig aanbidt dan gebruik ik wel gewoon mijn JPEG totdat RAW me ooit een keer wel gaat bevallen. En als laatste mijn verzoek om geen woorden meer in mijn mond te leggen die ik nooit heb gezegd. Ik prefereer Linux boven Windows  omdat ik er persoonlijk fijner en productiever mee kan werken maar ik heb nooit gezegd dat Linux beter is. Dat zou ik ook nooit durven zeggen want ieder OS heeft wel iets waar ie goed in is IMHO.

Laten we vanaf hier weer een zinvolle discussie aangaan over professionele fotobewerking.

Als je het over woorden in de mond leggen hebt, waarom kom je dan met de insinuatie dat ik RAW aanbidt waarmee je mij woorden in de mond legt?

RAW kan 2 a 3 stops over of onder belichting aan, JPEG niet. Dus is het betere technologie. Heeft niks met aanbidden/religie te maken is gewoon pragmatisme.

Ik ken trouwens geen collega's die met JPEG werken. Dus als je professioneel wilt fotograferen heb je een RAW converter nodig. En voor Linux is de enige valide optie Bibble/ASPro. Dat lijkt me een zinvolle tip, die ik al eerder heb gedaan. Een pro zou wel gek zijn als hij het risico op een mislukte JPEG zou nemen, terwijl hij hem met RAW nog had kunnen redden, en daar dus aan had kunnen verdienen.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/17, 01:53:31 »

En ik ken juist wel andere semi-professionele fotografen (en zelfs 1 professionele die ook tutorials geeft op YouTube) die net als ik JPEG prefereren boven RAW. Kennelijk verschilt het dus per regio.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 01:57:31 door Vistaus »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/17, 07:58:27 »
Fokke & Sukke leggen elkaar woorden in de mond

Als semiprofessioneel gebruiker...
....lust ik Linux RAW

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/17, 10:24:39 »
Gimp + Ufraw vind ik niet geschikt, als ik grote hoeveelheden foto's moet editen. Voor een goeie workflow zou je AfterShotPro moeten proberen. Basisinstellingen kun je dan gewoon toepassen over een oneindige hoeveelheid pics en dan finetunen. Dat scheelt enorm tijd als je tegen een deadline aan moet werken.
Laat ik om te beginnen eerst even zeggen, dat ik blij ben met dit onderwerp! Het is heel goed dat we dit hier bespreken.

Eén van de leden van mijn motorclub is een echte prof fotograaf.  Zijn  Canon 1D hangen de vellen vanaf. Ronduit afschuwelijk. Nou begrijp ik ook waarom dat ding zo zwaar gebouwd is. Hij heeft er ook niet één natuurlijk. Hij heeft een kast vol. Hij kan helaas absoluut niet motorrijden, maar hij legt me wel in twee minuten precies uit hoe ik iets voor mekaar krijg op fotogebied, heeft het ook in twee tellen in al die knopjes van mijn camera gevonden.

Die mannen komen net als ik met een enorme berg schoten terug. Maar waar ik van de 250 van afgelopen zondag er 180 op Picasa zet, doet zo'n fotograaf er alleen de beste. Tien stuks ofzo. Die trekt hij ook allemaal door Photoshop, Lightroom of soortgelijke software heen.

Ik niet. Ik jaag ze in de terminal door ImageMagick heen, mik de echt slechte weg en load ze up. Mijn publiek betaalt ze dan ook niet. Dat zou ik ook niet willen, want dan is het geen leuke hobby meer en moet ik er hard voor werken. Voor mijn publiek is het de herinnering aan een mooie dag, het plezier om je zelf - of je kind - "genoemd" te zien worden en dat is het dan. Dat gaat heel prima met zo'n geweldige moderne digitale spiegelreflex. Ik heb wel helemaal geen 1D, heel verre van dat zelfs. Die dingen zijn me trouwens toch te lomp :D. Maar met mijn camera maak ik plaatjes waar ik heel tevreden mee ben en mijn twee clubs ook!

Mijn allerbeste foto's gaan wel door Ufraw en GIMP heen. Daar haal ik alles voor uit de kast wat ik maar weet. Glamour Touchups inbegrepen. Niet op het niveau dat ik vetrolletjes van supermodels ga zitten wegwerken. Dat zouden mijn kijkers ook onmiddelijk gaan opvallen.. want die kennen bedoelde niet-zo-supermodels namelijk heel goed.

Kort samengevat is mijn doelgroep heel anders dan die van een professionele fotograaf. En dus doe ik het anders en scoor daar dik punten mee. En vanuit dat oogpunt past mij de eenvoud van een Ufraw en GIMP combinatie heel prima. Lomp gezegd: ik hoef geen Lightroom Linux kloon om net te doen of ik een prof ben.

Afgelopen zondag liep er een complete fotoclub op ons motorterrein. De man met de grootste en duurste L-serie lens kwam een praatje met me maken. Die wilde weten waarom ik daar stond met een monopod en een opzetflitser. Ik heb hem toen uitgelegd dat die flitser puur bedoeld was om ook de gezichten van de deelnemers goed te belichten onder de helmklep. Puur invulflits dus. "Geen licht, geen gezicht!" is mijn motto in navolging van Robert Capa met zijn beroemde oneliner "If your photographs aren't good enough, you're not close enough."

Ik vond de vraag een hele eer ... .

Die fotoclub maakt trouwens echt geweldige foto's. Als foto dan. Ik heb zelf meer dan 30 jaar jaar actief wedstrijden gereden. Dus ik weet precies wat zo'n rijder meemaakt en waar hij aan terug denkt. Dat hoor ik ook van ze terug. Niet dat ze doorhebben wat mijn uitgangspunt was. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze de wedstrijd opnieuw beleefd hebben. Zoiets ... .

Ik ben dolblij met Linux, met dat GIMP en Ufraw. Het is helemaal van mij. Ik hoef er niet voor te sparen, ik krijg geen reclame, geen SPAM, niks. Ik ben vrij. Ik herinner me nog goed dat ik onder de trap contactafdrukken zat te maken. Voor een simpele doka had ik geen geld en er was ook geen ruimte voor. E nou kan het allemaal op een PC, die je gratis op de vuilstort kan halen ook nog.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 10:34:19 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline softbart

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/17, 10:38:13 »
Fokke & Sukke leggen elkaar woorden in de mond

Als semiprofessioneel gebruiker...
....lust ik Linux RAW

Zeker als je valt over  geen 16 bit   van GIMP en vervolgens alles in JPEG doet.   :-X  :-X

Heb ik gelukkig geen last van met mijn oude Rolleiflex.  ^-^   ^-^

groet,

Theo

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/17, 11:01:57 »
Dat van 16-bit was meer om aan te tonen dat Pixel iets completer en 16-bit diepte is beter voor mensen met RAW is maar ik heb niet gezegd dat ik het persé mis. Ik vind GIMP gewoon wat nukkig in het gebruik en de interface zou iets consistenter mogen. Maar qua features valt er weinig aan te merken op GIMP op die 16-bit-diepte na :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/17, 11:06:41 »
Dat van 16-bit was meer om aan te tonen dat Pixel iets completer en 16-bit diepte is beter voor mensen met RAW is maar ik heb niet gezegd dat ik het persé mis. Ik vind GIMP gewoon wat nukkig in het gebruik en de interface zou iets consistenter mogen. Maar qua features valt er weinig aan te merken op GIMP op die 16-bit-diepte na :)
Zeg Vistaus, even een vraag en zeker geen kritiek:  jpg is toch ook maar 8 bits? Of heb ik dat verkeerd? Eigenlijk is dat jpg technisch een verschrikkelijk naar soort van ding. Alleen gebruikt iedereen het, dus daar gaan we dan stug mee door. Zoiets is dat toch?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/17, 11:10:49 »
Gimp + Ufraw vind ik niet geschikt, als ik grote hoeveelheden foto's moet editen. Voor een goeie workflow zou je AfterShotPro moeten proberen. Basisinstellingen kun je dan gewoon toepassen over een oneindige hoeveelheid pics en dan finetunen. Dat scheelt enorm tijd als je tegen een deadline aan moet werken.
Laat ik om te beginnen eerst even zeggen, dat ik blij ben met dit onderwerp! Het is heel goed dat we dit hier bespreken.

Eén van de leden van mijn motorclub is een echte prof fotograaf.  Zijn  Canon 1D hangen de vellen vanaf. Ronduit afschuwelijk. Nou begrijp ik ook waarom dat ding zo zwaar gebouwd is. Hij heeft er ook niet één natuurlijk. Hij heeft een kast vol. Hij kan helaas absoluut niet motorrijden, maar hij legt me wel in twee minuten precies uit hoe ik iets voor mekaar krijg op fotogebied, heeft het ook in twee tellen in al die knopjes van mijn camera gevonden.

Die mannen komen net als ik met een enorme berg schoten terug. Maar waar ik van de 250 van afgelopen zondag er 180 op Picasa zet, doet zo'n fotograaf er alleen de beste. Tien stuks ofzo. Die trekt hij ook allemaal door Photoshop, Lightroom of soortgelijke software heen.

Ik niet. Ik jaag ze in de terminal door ImageMagick heen, mik de echt slechte weg en load ze up. Mijn publiek betaalt ze dan ook niet. Dat zou ik ook niet willen, want dan is het geen leuke hobby meer en moet ik er hard voor werken. Voor mijn publiek is het de herinnering aan een mooie dag, het plezier om je zelf - of je kind - "genoemd" te zien worden en dat is het dan. Dat gaat heel prima met zo'n geweldige moderne digitale spiegelreflex. Ik heb wel helemaal geen 1D, heel verre van dat zelfs. Die dingen zijn me trouwens toch te lomp :D. Maar met mijn camera maak ik plaatjes waar ik heel tevreden mee ben en mijn twee clubs ook!

Mijn allerbeste foto's gaan wel door Ufraw en GIMP heen. Daar haal ik alles voor uit de kast wat ik maar weet. Glamour Touchups inbegrepen. Niet op het niveau dat ik vetrolletjes van supermodels ga zitten wegwerken. Dat zouden mijn kijkers ook onmiddelijk gaan opvallen.. want die kennen bedoelde niet-zo-supermodels namelijk heel goed.

Kort samengevat is mijn doelgroep heel anders dan die van een professionele fotograaf. En dus doe ik het anders en scoor daar dik punten mee. En vanuit dat oogpunt past mij de eenvoud van een Ufraw en GIMP combinatie heel prima. Lomp gezegd: ik hoef geen Lightroom Linux kloon om net te doen of ik een prof ben.

Afgelopen zondag liep er een complete fotoclub op ons motorterrein. De man met de grootste en duurste L-serie lens kwam een praatje met me maken. Die wilde weten waarom ik daar stond met een monopod en een opzetflitser. Ik heb hem toen uitgelegd dat die flitser puur bedoeld was om ook de gezichten van de deelnemers goed te belichten onder de helmklep. Puur invulflits dus. "Geen licht, geen gezicht!" is mijn motto in navolging van Robert Capa met zijn beroemde oneliner "If your photographs aren't good enough, you're not close enough."

Ik vond de vraag een hele eer ... .

Die fotoclub maakt trouwens echt geweldige foto's. Als foto dan. Ik heb zelf meer dan 30 jaar jaar actief wedstrijden gereden. Dus ik weet precies wat zo'n rijder meemaakt en waar hij aan terug denkt. Dat hoor ik ook van ze terug. Niet dat ze doorhebben wat mijn uitgangspunt was. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze de wedstrijd opnieuw beleefd hebben. Zoiets ... .

Ik ben dolblij met Linux, met dat GIMP en Ufraw. Het is helemaal van mij. Ik hoef er niet voor te sparen, ik krijg geen reclame, geen SPAM, niks. Ik ben vrij. Ik herinner me nog goed dat ik onder de trap contactafdrukken zat te maken. Voor een simpele doka had ik geen geld en er was ook geen ruimte voor. E nou kan het allemaal op een PC, die je gratis op de vuilstort kan halen ook nog.

Alles wat je met Ufraw en GIMP doet kan in ASPro, maar dan sneller, beter en handiger. Het is verre van een lomp programma.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/17, 11:13:09 »
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in jvecht. Ik ben ook niet de grootste fan van JPEG maar zoals ik al zei: de foto's komen mij natuurlijker over in JPEG dan in RAW. Maar ik zal het nog eens uittesten.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/17, 11:49:10 »
Ik heb GIMP veel gebruikt (verleden tijd) maar puur voor helderheid/contrast, color grading etc, digitaal dokawerk zeg maar. Een beetje professioneel fotograaf schiet tegenwoordig in RAW en GIMP is geen RAW converter. Daarvoor gebruik je nu AfterShot Pro (commercieel) of Darktable (OSS), maar die laatste voldoet nog niet aan mijn eisen.

Ik schiet alles in RAW+JPG. Ik zou niet anders meer willen. Ik gebruik voor de nabewerking GIMP en Ufraw. Die twee werken naadloos samen. Ik heb weleens een workshop Lightroom meegedaan (met mijn Linux laptopje en GIMP/Ufraw). Ik heb genoeg aan die twee voor mijn hobbywerk. Een prof heeft voordeel aan LR vanwege de bundeling aan gereedschappen voor zijn werk. Maar voor mij als amateur speelt dat niet zo.

Bij Darktable en Rawtherapee verdrink ik een beetje in voor mij onnodige extra's. Maar nou zijn we wel erg off-topic bezig.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Idd, als je weinig foto's schiet dan kun je volstaan met Ufraw+Gimp. Ufraw is een goede converter, maar als je een beetje een soepele workflow wilt (ik had laatst een week waarin ik +2000 opnamen heb gemaakt), dan heb je een totaalpakket nodig dat goed is in batchverwerking en liefst ook nog een catalogusfunctie. Digikam is ook erg mooi om je verzameling te beheren, maar dan heb je toch weer een externe RAW converter nodig. RawTherapee is dan geen serieuze optie, erg crashgevoelig en zeer lelijke kleurweergave. Darktable is nog erg traag maar zou in de toekomst wel eens de defacto RAW converter voor Linux kunnen gaan worden. Bibble/ASPro is erg goed en razendsnel, maar commercieel, wat voor mij geen punt is zolang het dan ook maar goed werkt.