Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04  (gelezen 2478 keer)

Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Gepost op: 2015/05/28, 23:36:22 »
Ik heb een probleem met mijn nieuwe mobieltje. Dit is een eenvoudige Nokia 108. Daarmee kan je ook foto's maken maar ik kan ze niet delen op mijn HP Pavillion a6643fr-0. Ik kocht daarvoor een mini bluetooth adapter type AC400 V4.0 van ADJ. Ik ben er in geslaagd mijn mobieltje en mijn pc te paren en als ik in de menubalk even de bluetooth-instellingen oproep zie ik dat er zelfs een verbinding tot stand komt tussen beide als ik foto's probeer te delen van mijn mobieltje naar mijn pc. Dus tot zover lijkt alles o.k. Ook zijn beide apparaten zichtbaar in mekaars instellingen. Maar een 5-tal seconden nadat de verbinding tot stand is gekomen (de schakelaar in mijn bluetoothinstellingsscherm draait dan op 'aan') krijg ik een bericht op mijn Nokia dat zegt dat de verbinding geweigerd werd door het andere apparaat. De schakelaar in mijn bluetoothinstellingenscherm draait dan ongeveer terzelfdertijd op 'uit'.
Heeft iemand een idee wat hier misgaat? Ik heb elders nog een Medion pc met Windows 8.1 erop en dààr gebeurt net hetzelfde. Op mijn HP Pavillion draait de 32-bit-versie van Ubuntu 14.04 met regelmatige updates.
Ik kan natuurlijk wel altijd foto's overbrengen van de ingesloten mini SD-kaart in mijn Nokia naar mijn pc via een adapterkaartje maar dat vind ik wel wat omslachtig. Bovendien weet ik dat het vaak openmaken van mobieltjes sleet veroorzaakt.
Herinstallatie van mijn Nokia bluetoothverbinding op mijn pc helpt niet.
Moet ik hier eventueel één of ander 'synaptisch pakket' installeren? Ik werk echt graag met Ubuntu maar ik ben niet echt een kei in softwarebeheer.

Norbert

[Moderator Edit] Even je versie van Ubuntu vet gezet zodat het meteen opvalt. Mvg .
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 23:40:46 door Joshua Orbit »

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/28, 23:46:02 »
Domme vraag: heb je de PIN code ingegeven met het akkoord gaan van bestanden over te zetten van de ene naar de andere? Als ik me niet vergis dien je ook in Ubuntu - Bluetoothbeheer een wachtwoord in te geven voor bestandsoverdracht.

Edit: even getest met de smartphone van me; eerst pairen van de toestellen, dan voor de telefoon 'ontgrendelen' voor bestandsoverdracht met je PIN code, en Ubuntu 'ontgrendelen' door een root wachtwoord in te geven in het beheer voor bestandsoverdracht.  (Dus bij beiden is dat 'ontgrendelen' noodzakelijk = zo niet wordt de connectie opgegeven)

Enfin met mijn Chinese Smartphone is het toch in elk geval gelukt om toch wat over te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 00:20:40 door Joshua Orbit »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/28, 23:51:16 »
Kan het niet met een USB kabel?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/29, 08:05:46 »
@Joshua Orbit:
 Met die pincode had ik een probleem in de winkel, toen ik mijn nieuw mobieltje aankocht. De verkoopster vroeg me die ook al omdat zij mijn oude SIM-kaart moest overbouwen. Maar die pincode had ik niet omdat ik ze ook nooit nodig had gehad. Toch lukte het haar om mijn SIM-kaart in mij nieuwe Nokia in te bouwen en ik kon er zo meteen mee telefoneren. Op mij nieuwe gsm staat, in de sectie 'Beveiliging' het vragen van de pincode op 'uit'.
 Ook merk ik in de Bluetooth-instellingen van mijn pc nergens iets van de noodzaak om een pincode in te geven.

@Ron:
 Neen, met een USB-kabeltje lukt het niet. Er zijn maar twee ingangen op mijn nieuwe mobieltje: één voor het oplaadapparaat en eentje voor de headphone. Het is een eenvoudig, klassiek modelletje, gewoon bedoeld om mee te telefoneren/sms-en. Ik wilde geen smartphone. Met mijn oude gsm-etje heb ik 6 jaar gewerkt.

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/29, 08:23:12 »
@Joshua Orbit:
 Met die pincode had ik een probleem in de winkel, toen ik mijn nieuw mobieltje aankocht. De verkoopster vroeg me die ook al omdat zij mijn oude SIM-kaart moest overbouwen. Maar die pincode had ik niet omdat ik ze ook nooit nodig had gehad. Toch lukte het haar om mijn SIM-kaart in mij nieuwe Nokia in te bouwen en ik kon er zo meteen mee telefoneren. Op mij nieuwe gsm staat, in de sectie 'Beveiliging' het vragen van de pincode op 'uit'.
 Ook merk ik in de Bluetooth-instellingen van mijn pc nergens iets van de noodzaak om een pincode in te geven.

Toch voor bestandsoverdracht heb je die PIN nodig  :( , anders even een andere SIM nemen waarvan je de PIN wél kent (?).
Voor de computer is het eenvoudig: met je systeemwachtwoord kan je toelating geven voor bestandsoverdracht.

Dus: actieplan is dan een andere SIM aankopen, of er een lenen, en je telefoon ontgrendelen voor bestanden via Bluetooth over te zetten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/29, 08:52:53 »
De PIN voor bluetooth is niet dezelfde als deze van de SIM kaart. De eerste kan zelfs gevraagd worden voor verbindingen waar geen telefoon aan te pas komt, en kan desgevallend zelfs uit meer dan 4 cijfers bestaan. PIN-code voor BT is nogal dikwijls 0000 of 1234.

Offline jolo

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/29, 09:56:49 »
Je zou eventueel via Ubuntu Softwarebeheer Bluetooth-beheer blueman kunnen installeren. Als daarin de GSM zichtbaar is, en in de GSM de computer zichtbaar is, dan kan in de GSM de computer worden goedgekeurd. Dan zou het er in Bluetooth-beheer zo uit kunnen zien als onderstaande afbeelding.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/29, 18:09:08 »
@jolo:
Ik heb je suggestie gevolgd en ik krijg een schermpje te zien zoals in bijlage.
Let op de tekst aan de onderkant van deze schermafdruk.
Ook zag ik vandaag een schermpje waarop stond dat ik geen software werkzaam had om bestanden te delen, maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan gehaald heb.

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 18:11:51 door Strandkruier »

Offline jolo

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/29, 20:23:29 »
Die melding uit je screenshot zit ik terug in deze hyperlink https://github.com/blueman-project/blueman/issues/245
is er wellicht toch nog iets te regelen in de Nokia 108. Geeft deze reactie als je in Bluetooth-beheer blueman probeert Apparaat > Ververs diensten.

Draait er wellicht een firewall op je Ubuntu pc? Die je eventueel (tijdelijk) kunt uitschakelen als test.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/29, 20:59:27 »
@jolo:

Neen, er verandert niets in mijn Nokia als ik op de pc in Bluetoothbeheer de diensten ververs.
Op mijn systeem draait de eigen firewall van Ubuntu 14.04 en die stond op het thuisprofiel op uit en op de andere (kantoor en openbaar) op aan. Ik heb ze allemaal op uit gezet maar nog steeds werd de verbinding naar mijn pc geweigerd door deze laatste, althans volgens het bericht op mijn mobieltje.
Voor de volledigheid: de Nederlandstalige handleiding van mijn gsm staat hier: https://www.gebruikershandleiding.com/Nokia-108/handleiding-5-527266.html

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 21:02:00 door Strandkruier »

Offline jolo

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/29, 21:25:59 »
Als je op het mobieltje klikt op Bluetooth > ubuntu-0 Welke opties worden dan geboden? Kun je daar klikken op Servicelijst? Welke Services worden dan getoond? En als je klikt op Bestanden doorzoeken? Staat verder in Ubuntu Bluetooth-beheer blueman het mobieltje wel op Vertrouwd?

Of probeer in het mobieltje Bluetooth uitschakelen en weer terug inschakelen. Daarna weer opnieuw controleren in Bluetooth-beheer blueman >t Apparaat > Ververs diensten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/29, 22:34:45 »
Ik heb ook zo'n ding. Overzetten van foto's lukt alleen als ik de "push" aanzet *op de Nokia*. Dus de Nokia moet ze één voor één naar de computer "duwen"; het lukt niet om met de computer de Nokia te benaderen.

Als je het zo doet, dan duikt er in je Ubuntu een venstertje op; klikkerdeklik en je hebt de foto binnen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 22:36:40 door Pjotr »

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/30, 00:48:06 »
@iedereen:

Willen jullie nu eens wat weten? 't Is me uiteindelijk toch gelukt één foto vanaf mijn mobieltje over te zetten naar de map 'Openbaar' in 'Persoonlijke Map'.
Hoe? Wel, 't is te zot voor woorden.. Eerst moest ik met Bluetoothbeheer een fotootje overzetten van mijn pc naar mijn mobieltje en vanaf dan leken ze mekaar wel te gaan vertrouwen.. Daarna lukte ook het overbrengen van een foto vanaf mijn Nokia naar de pc.
Wel, val nu om! Mijn geluk kon niet op. Echter, het duurde niet lang. Kort nadien poogde ik een tweede foto vanaf mijn mobieltje naar mijn pc te sturen. Bluetoothbeheer volgde nauwgezet de hele operatie en in de map 'Openbaar' zag ik een zwart icoon met daarin de letter 'JPG' verschijnen. Maar jammer genoeg bleek die overstraling op een mislukking uit te draaien en werd het zwarte icoon prompt verwijderd. Dat gold verder voor elke andere foto die ik trachtte over te stralen. Ik begrijp het niet meer.
Andere foto's overbrengen vanaf mijn pc naar de gsm lijkt met Bluetoothbeheer wel permanent te lukken, nu. Maar het omgekeerde werkt dus niet.

@jolo: ja, mijn mobieltje staat gemarkeerd als 'vertrouwd en gekoppeld' in Bluetoothbeheer.

Norbert


Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/30, 11:55:11 »
@iedereen:

 En nu sla ik helemaal achterover! Nadat ik deze voormiddag mijn pc opnieuw had opgestart heb ik nieuwe poging gewaagd.. Ditmaal lukte het me om meerdere foto's na mekaar naar mijn pc over te pompen. En waar die éne foto van gisteren in de map 'Openbaar' was terechtgekomen stonden die foto's nu bij 'Downloads'!  :evil:
 Wat voor duivels gedoe is dit toch, zeg? Ik heb helemaal niets anders gedaan dan gisteren wat gerommeld met het vers geïnstalleerde Bluetoothbeheer! Maar nu stond dit geeneens aan!
 Zou ik het wagen om dit artikel als 'opgelost' te beschouwen? Ik ga nog een paar daagjes wachten..

Norbert

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/30, 16:34:58 »
@iedereen:

 In vervolg op mijn vorige inzendingen:
-Wat hadden jullie gedacht? Inderdaad moet ik nog even wachten om dit topic als 'opgelost' te beschouwen. Nadat ik even mijn pc had stilgelegd en wederom opgestart ontstond er weer een probleem. De transfert van één foto lukte, maar nu ging die i.p.v. naar de map 'Downloads' terug naar de map 'Openbaar'. Bij de volgende foto liep het weerom mis. Wat doe ik dan? Ik start mijn pc terug op en probeer het nogmaals. Deze keer ging het wederom met meerdere foto's maar ook weer in de map 'Openbaar'. Echter, die foto's kregen in die map slechts het zwarte icoon met daarin de letters "JPG". Die foto's werden nu niet spontaan verwijderd (zie mijn vorige inzending, hier) en ik kon ze normaal zichtbaar maken met Afbeeldingenviewer. Ik kon ze ook opslaan als kopie op dezelfde locatie zodat ze een icoonafbeelding van zichzelf kregen.
 Wie geraakt hier nu nog wijs uit? Ik niet meer, hoor! Zal ik jullie de komende twee weken alvast maar elke dag op de hoogte houden?  8-)

Norbert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/30, 18:30:29 »
Zoals gezegd heb ik ook een Nokia 108 (fijn telefoontje, trouwens).

Ik heb het nog weer eens uitgeprobeerd. De truuk is, dat je eerst een willekeurig bestandje verzendt van je PC naar je Nokia. Daarna pas kun je in de Nokia je computer toevoegen en kun je met Slam een foto sturen naar je computer.

De foto moet je vervolgens openen en er een kopie van opslaan. Dan pas heb je 'm blijvend opde computer.

Het lastige is, dat je deze riedel elke keer opnieuw moet herhalen, als je tussentijds je computer of de telefoon hebt uitgezet. Maar goed, als je 't eenmaal weet, dan valt 't wel mee....
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 18:35:32 door Pjotr »

Offline Nero

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/30, 20:38:09 »
Echter, die foto's kregen in die map slechts het zwarte icoon met daarin de letters "JPG".
Kijk eens bij de voorkeur instellingen van de bestandsbeheerder. Waarschijnlijk staat de maximale waarde voor thumbnails kleiner dan de grootte van je afbeeldingen.

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/31, 02:02:15 »
@Nero & @Pjotr:

 Ik weet niet waar ik die instellingen voor de icoontjes in mijn bestandsbeheer zou kunnen vinden.
Ik heb, in ieder geval, weer iets nieuws ondervonden. Als de overbrenging van een foto mislukt (wordt tijdens het opladen naar je pc gemeld in een blauw pop-upschermpje) en als die foto, als gevolg daarvan van het scherm verdwijnt in de map waar hij normaal moet terechtkomen dan ben je hem niet echt kwijt!! Hij zit gewoon in de prullenbak van je pc en van daaruit kan je hem dan terughalen.  8-)
 Ik begin te geloven dat die Bluetooth-technologie toch nog niet op punt staat. 't Is zoals met die oude elektronische rommel van 50 jaar geleden.. Je moet er even mee schudden om het te doen werken.  =D

Norbert

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/31, 09:16:57 »
Ik weet niet waar ik die instellingen voor de icoontjes in mijn bestandsbeheer zou kunnen vinden.


Open je Home map en klik in de menu's op [bewerken] ga daar naar [voorkeuren] en klik door op het tabblad 'Voorbeeldweergave' --> daar kan je het aantal Mb's verhogen voor de voorbeeldweergave zodat alles wordt weegegeven.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/31, 10:23:38 »
@Joshua Orbit:

 Dank je, Joshua, maar bij mij staat op die plaats enkel dat de miniatuurafbeeldingen altijd getoond worden maar dan alleen voor bestanden kleiner dan 10 Mb. Nu zijn de fotootjes, die ik met mijn Nokia kan maken, nooit groter dan 150 kB. Ik zie dus niet in wat ik daar moet gaan veranderen. Tussen haakjes: hebben wij misschien allebei een àndere versie van Ubuntu 14.04?

Norbert

P.S.: Toen ik deze morgen mijn pc terug had aangezet was het eerste wat ik deed een vers gemaakt fotootje opstralen naar mijn pc. Dit lukte prima, zonder problemen. De tweede echter niet, maar die zat dan wèl in m'n prullenbak en ik kon hem er uit halen. De derde lukte helemaal niet meer en de vierde ook niet.. Zoals je ziet is die toestand hier telkens weer wisselend en hoegenaamd niet stabiel.

@Pjotr:

 Mijn pc is permanent zichtbaar op mijn mobieltje en het overbrengen van een foto van mijn pc naar die gsm lukt altijd (mijn Nokia meldt dat hij verbonden is en dat de foto wordt overgebracht). Alleen: het vastleggen van die foto's op de pc zelf lijkt meestal te mislukken, behalve dan bij de opstart van de pc.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/31, 10:31:10 »
Mijn pc is permanent zichtbaar op mijn mobieltje en het overbrengen van een foto van mijn pc naar die gsm lukt altijd (mijn Nokia meldt dat hij verbonden is en dat de foto wordt overgebracht). Alleen: het vastleggen van die foto's op de pc zelf lijkt meestal te mislukken, behalve dan bij de opstart van de pc.
Standaard staat de overgepompte foto, als ik me goed herinner, in /tmp. Niet blijvend dus. Je moet daarom de foto openen en klikken op de knop "Kopie opslaan". Dan kun je 'm opslaan in (bijvoorbeeld) de map Afbeeldingen in je persoonlijke map.

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/31, 12:24:28 »
@Pjotr:

 Bij mij staan de foto's ofwel in 'Downloads', maar meestal in 'Openbaar'. Dat van die kopie opslaan geldt daar ook. Maar als het echt misgelopen is staan ze nergens. Nochtans merk je dat er voor het overladen een zekere tijd overheen gegaan is. Ook mijn mobieltje meldt dan dat de overdracht dan mislukt is. Ik zie echt, aan het blauwe ledje van de bluetoothadapter, dat er een overdracht plaatsvindt. Pas daarna komen er foutmeldingen, zowel op de pc als op de gsm. Het lijkt er op alsof één of ander protocol die foto's weigert nadat ze al opgeladen werden, om één of andere reden.

Norbert



Offline jolo

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/31, 12:59:36 »
Dat hoeft niet het mobieltje te liggen. Ik heb hier ook nog wat getest met mijn Wave533 mobieltje. Ook hier kan het gebeuren dat het de ene keer wel werkt, en de andere keer niet. Als het wel werkt een bestand te versturen vanaf het mobieltje naar de pc, dan komt deze wel consequent terecht in de map Openbaar. Ondanks dat het mobieltje bij mijn in Bluetooth-beheer blueman staat als Vertrouwd en gekoppeld, kan het toch nog gebeuren dat er op de pc om toestemming gevraagd wordt. Zie onderstaande afbeelding, waarvan het ook kan gebeuren dat deze onzichtbaar achter een openstaand venster kan verschijnen. Alleen als ik tijdig klik op Aanvaarden, lukt de bestandsoverdracht. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/31, 14:28:29 »
Dat hoeft niet het mobieltje te liggen. Ik heb hier ook nog wat getest met mijn Wave533 mobieltje. Ook hier kan het gebeuren dat het de ene keer wel werkt, en de andere keer niet. Als het wel werkt een bestand te versturen vanaf het mobieltje naar de pc, dan komt deze wel consequent terecht in de map Openbaar. Ondanks dat het mobieltje bij mijn in Bluetooth-beheer blueman staat als Vertrouwd en gekoppeld, kan het toch nog gebeuren dat er op de pc om toestemming gevraagd wordt. Zie onderstaande afbeelding, waarvan het ook kan gebeuren dat deze onzichtbaar achter een openstaand venster kan verschijnen. Alleen als ik tijdig klik op Aanvaarden, lukt de bestandsoverdracht.

Inderdaad, jolo, dat heb ik hier ook meerdere malen gezien en dàn lukt het steeds -tenminste hier bij mij- om het overgeseinde bestand in de map 'Openbaar' terug te vinden. Maar, of dit venstertje, dat jij bedoelt, eigenlijk "onzichtbaar" is? Hier heb ik de indruk dat het ietwat "doorschijnend" is, of dat het venster, waarachter het zich zou bevinden, doorschijnend wordt om het toch zichtbaar te maken. De vormgeving is inderdaad twijfelachtig als ik het zie. Ik zei dus:"Als ik het zie!" Want meestal zie ik het niet eens! Maar, in elk geval: bedankt voor de hint. Nu kan ik eens nagaan of ik misschien niet beter eerst al mijn openstaande vensters eerst afsluit of tenminste zodanig minimaliseer dat ze enkel nog in de taakbalk als actief te zien zijn. En dit lijkt verdorie nog te lukken ook!!! Wel, val nu om!! Eén uur geleden ging het niet en mijn pc is ondertussen niet eens afgezet geweest!! Ik heb dus géén herstart gedaan. Maar de vensters van mijn bestandsbeheer en de Afbeeldingenviewer stonden toen nog open. Dus kan het wel gebeuren dat je hier inderdaad gelijk hebt!! Ik zal dat venstertje voor 'aanvaarden' gemist hebben doordat het zich verborg!! Mijn eerste (gelukte) foto van vandaag werd ook verzonden zonder dat er één venster openstond.. Kijk, dàt ga ik de volgende dagen in de gaten houden, jolo! De truuk zou er dus op neerkomen dat je enkel maar je welkomstscherm te kijk zet en dat je dan een foto doorstraalt.. Meer berichtgeving hierover volgt van mij later. Het lijkt er dus, als het niet lukt, op dat je zelf, doordat je niet op 'aanvaarden' in dit venstertje van je geklikt hebt, de opslag van het bestand weigert en dat het niet door een gebrekkige instelling komt. Wel, kijk eens aan! En wij maar sukkelen. Inderdaad heb ik de laatste maand ook al een paar keer waargenomen dat een venster, dat je toevallig nodig hebt en waarvan je verwacht dat het spontaan op je scherm komt, zich achter een ander leek te verschuilen (bij andere toepassingen). Ik heb zo'n voorgevoel dat je hier dicht bij de sleutel van de oplossing zit, jolo. Ik ga het zeker opvolgen en erover berichten. Heel erg stijf bedankt!!

Norbert


Offline jolo

  • Lid
Re: Mijn Nokia 108 deelt geen bestanden met Ubuntu 14.04
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/31, 17:08:37 »
Ik heb nog even verder gezocht. Ik kwam via onderstaande hyperlinks er achter, dat er nog één softwarepakket ontbreekt. Die kan geïnstalleerd worden via Ubuntu Softwarecentrum. Typ of kopieer en plak libapache2-mod-dnssd. Dan klik je er op, zodat je op Installeren kunt klikken.

Of installeert 'm via het terminalvenster sudo apt-get install libapache2-mod-dnssd [Enter]

Dan start je applicatie Uw bestanden delen, en plaatst vinkjes bij zowel "Bestanden in Download-map ontvangen via Bluetooth" en "Waarschuwen bij ontvangst bestanden". Bestanden accepteren kan blijven staan op "Alleen voor ingestelde apparaten". Zie onderstaande afbeelding.

Sluit de applicatie en meldt af en aan of reboot. Mogelijk dat de eerste keer nog steeds om toestemming gevraagd wordt.

Op het eerste gezicht lijkt dat te werken. Maar ook dan kan het even later toch nog mislukken, of wordt er opnieuw om toestemming gevraagd. Deze workaround valt in ieder geval te proberen.

Hier zijn de hyperlinks. Het kan altijd nog zijn, dat ik iets over het hoofd heb gezien.
http://askubuntu.com/questions/131570/how-do-you-make-ubuntu-accept-files-sent-over-bluetooth
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-user-share/+bug/536766

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM