Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot.  (gelezen 537 keer)

Offline a.j.

  • Lid
dualboot.
« Gepost op: 2018/03/31, 13:40:07 »
Beste medegebruikers,
Ik gebruik Ubuntu al vele jaren,nimmer een dual boot gehad/gedaan.
Sinds twee weken nieuwe laptop en voor het eerst dual boot gedaan,ging zéér goed.
Maar bij Windows 10 enkele keren klok gelijk gezet maar stond telkens weer ,na opstarten, oude tijd.
Ik vindt dit niet zo erg,MAAR,,,,,wat ik vreemder vond is dat ik na opstart van Ubuntu 16.04 lts ook deze tijd was veranderd.
Doch binnen 10 seconde en kijkend naar tijdsaanduiding zag ik dat de tijd weer goed werd gezet.
Wat ik ook opmerkte bij installatie dat ik geen schuifbalk kreeg te zien voor verdeling schijfgrootte.
Kan iemand een en ander toelichten.
Vriendelijke groet a.j.



Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: dualboot.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/31, 14:13:25 »
Ubuntu gebruikt, zoals goed gebruik bij computers, UTC tijd voor de hardware klok.
WIndows 10 gebruikt de lokale tijd  :|

Een mogelijkheid om dit op te lossen is Ubuntu ook de lokale tijd te laten gebruiken
timedatectl set-local-rtc 1
Klik links bovenin op Documentatie

Offline a.j.

  • Lid
Re: dualboot.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/31, 16:46:09 »
Beste testcees,
Bedankt voor reactie,Ik probeer Windows klok gelijk te zetten,maar lukt niet.Hij springt terug.
Ik snap de oplossing!Het ging mij om de kennis,ik weet niet hoelang Windows op mijn laptop blijft.
Ik heb zelf hele plezierige ervaring bij alleen lts versie,nooit problemen,(onoverkomelijk,hetzij gesteund door forumleden worden opgelost).
Moet wel toegeven Windows ziet er gelikt uit.Maar er zijn natuurlijk meerdere redenen om Linux te gebruiken.
Vriendelijke groet,a.j.