Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer installeren  (gelezen 3276 keer)

Offline lucwil

  • Lid
printer installeren
« Gepost op: 2010/01/31, 20:46:26 »
ik wil een draadloze printer installeren in ubuntu 9.10, alles gaat goed tot ik de installatie achter een ppd file komt vragen,
ik krijg een hele lijst printers, maar de mijne staat er natuurlijk niet tussen
waar vind ik die ppd file? het gaat hier om een hp all-in-one printer

Re: printer installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 21:09:26 »
Welke all-in-one is het dan? Er zijn er namelijk honderden.

Re: printer installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 21:42:10 »
Installeer in elk geval alvast de volgende pakketten
sudo apt-get install hplip hplip-data hpijs hpijs-ppdsHP heeft over het algemeen heel goede Linux-support...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline ivo

  • Lid
Re: printer installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/31, 22:31:37 »
Installeer in elk geval alvast de volgende pakketten
sudo apt-get install hplip hplip-data hpijs hpijs-ppdsHP heeft over het algemeen heel goede Linux-support...

Heeft het ook zin om dit te doen voor een printer die aan de USB poort van een XP-machine hangt en die ik in CUPS dus
definieer met smb://ipadres-XP/printer-share-naam ?

Ik kan nl ook niet exact mijn type all-in-one (hp-psc-1350) selecteren.
 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: printer installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/31, 22:38:39 »
Jawel, dit heeft nog zin. De driver moet ook op de machine staan van waaruit je een bestandje verstuurt naar de netwerk-printer.  In die bestandjes zit allicht een goede driver. Installeer ze gewoon en dan via systeem-->Beheer-->Afdrukken kiezen voor toevoegen nieuwe printer. Kiezen voor netwerkprinter en laten zoeken. Verder alles volgen wat hij vraagt. Moet lukken.  Heb hier zelf al vele malen HP-printerkes die zo'n beetje opveral op het schoolnetwerk staan zonder problemen gedetecteerd en geïnstalleerd. Hij moet natuurlijk wel op de XP-machine waar hij aanhangt "gedeeld" worden. En ergens moet je misschien zelf iets aanzetten van "printers op het netwerk detecteren", zo goed weet ik het niet, maar als ik het heb kunnen vinden, is het vast niet moeilijk... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline lucwil

  • Lid
Re: printer installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/31, 23:06:31 »
het gaat om een hp deskjet F4580, daarvoor is een linux driver, ik voer alles uit, maar op een zeker moment heb ik blijkbaar een ppd file nodig,
de ppd file van mijn vorige printer staat trouwens nog in de cups map, maar waar vind ik deze voor mijn nieuwe printer?

Re: printer installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/31, 23:34:06 »
Installeer nou gewoon die pakketjes die ik aangaf.
Volgens de HPLIP home page draait dat ding zo'n 1952 HP-printerkes probleemloos aan...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline ivo

  • Lid
Re: printer installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 09:33:53 »
Jawel, dit heeft nog zin. De driver moet ook op de machine staan van waaruit je een bestandje verstuurt naar de netwerk-printer.  In die bestandjes zit allicht een goede driver. Installeer ze gewoon en dan via systeem-->Beheer-->Afdrukken kiezen voor toevoegen nieuwe printer. Kiezen voor netwerkprinter en laten zoeken. Verder alles volgen wat hij vraagt. Moet lukken.  Heb hier zelf al vele malen HP-printerkes die zo'n beetje opveral op het schoolnetwerk staan zonder problemen gedetecteerd en geïnstalleerd. Hij moet natuurlijk wel op de XP-machine waar hij aanhangt "gedeeld" worden. En ergens moet je misschien zelf iets aanzetten van "printers op het netwerk detecteren", zo goed weet ik het niet, maar als ik het heb kunnen vinden, is het vast niet moeilijk... XD

OK, ga ik proberen. De printer werkt technisch al wel vanuit Ubuntu, maar wanneer ik er bijvoorbeeld een platte ASCII file naartoe stuur dan drukt ie alles ongeveer 2x zo groot af. Als ik de optie "-o raw" meegeef print ie niks meer terwijl ik toch in de mime.types en mime.conf heb aangegeven dat ie "raw" mag printen.

Maar goed, ik ga ze installeren en dan zien we verder.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline lucwil

  • Lid
Re: printer installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/09, 22:19:28 »
ik heb de ppd file gevonden via software die prosper me gegeven heeft,
maar ik krijg nu "cups scheduler is not running"
hoe moet ik die scheduler starten?