Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!  (gelezen 41551 keer)

Linux & Ubuntu verdienen meer gebruikers.  Jammer genoeg wordt iedereen gebrainwashed tot MS slaafje.  In de kranten, de tijdschriften, op school en op het werk: Microsoft vanaf de wieg tot in het graf...
Daarom: laten we even nadenken hoe we Linux & Ubuntu wat meer visibiliteit kunnen geven, wat meer airplay, wat meer zendtijd op de tv.  Liefst op een positieve, vriendelijke manier.  Laten we de veilige parochie verlaten om de 'heidenen' te gaan bekeren!

Alle ideeën welkom.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/29, 23:29:46 »
Goed idee, ik heb zo al in mijn handtekening van mijn mail een link staan enz. Mensen worden daardoor toch nieuwsgierig blijkt.

Zo heb ik altijd een cd in de auto liggen. En ook doormiddel van stikkers enzo laat ik zien dat ik dus Linux gebruik. Zo zit er eentje op de auto. Van Arie gekocht. Goede sticker trouwens. Krijg ik redelijk veel reactie op. Daardoor gaan mensen zelfs al proberen. De meeste zijn dan wel nog in probeer fase, maar de geluiden tot dusver zijn goed. Er zijn er al enkele die voor thuisgebruik alleen maar Linux gebruiken, de ubuntu 9.04 dan. Maar voor het werk blijft dit altijd lastig word mij verteld. Die hebben geïnvesteerd en willen dus niet zomaar opnieuw leren omgaan, leren betekend investeren. Dat is wat ik steeds hoor.

Ik weet klinkt natuurlijk als de rest. Maar ik denk dat dit wel een bepaalde kern is. En een begin. De mensen thuis. Geen virussen. Stabiel. Enz.
 
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/29, 23:37:05 »
Iets voor de regio tv misschien?Heidenen bekeren doe ik niet aan,het is geen sekte  :(
Kubuntu 20.04

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/29, 23:44:46 »
Goed idee Arie om je fiets ook te beplakken,ga ik ook doen.De auto is me een brug te ver(en dan heb ik een echtscheiding aan m'n broek hangen  ;) )
Kubuntu 20.04

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/29, 23:50:05 »
De auto is me een brug te ver(en dan heb ik een echtscheiding aan m'n broek hangen  ;) )
gelijk bestickeren dan en alimentatie vragen  XD XD

je kan natuurlijk ook 1 sticker op de voorruit plakken  ;)
En dan heb ik geen man meer  :'( :'(
Nee,zover ga ik niet voor Ubuntu  :D
Kubuntu 20.04

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 14:45:30 »
En dan heb ik geen man meer  :'( :'(
sja, dat heeft ook zijn nadelen, zelf weer boodschappen doen, zelf afwassen en noem maar op  XD XD

Vergeet vooral het buiten- en binnenzetten van de vuilnisbak niet :evil:

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 14:55:51 »
Heb dan wel mijn huis windowsvrij,dus hoef ik die niet meer te lappen. :D
Kubuntu 20.04

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/31, 16:57:53 »
ik word altijd knettergek van die mensen waaraan ik ubuntu laat zien.
ze hebben altijd 1 van de 2 reacties:
1 - snap ik tog niet (nog nooit gezien, gebruikt of van gehoord. gewoon meteen al bang. deze mensen zijn niet te redden)
2 - jaah, je hebt gelijk, maar toch blijf ik bij windows (meestal veel excuses met compabiliteit enz. terwijl ze kunnen ZIEN dat ik ubuntu al meer dan 3 jaar gebruik zonder één enkel probleem)

tot nog toe zijn er slechts 2 mensen die ik heb weten te overtuigen waarvan ik weet dat ze het ook echt gebruiken. 1 - vriend van mij, 2 - mijn opa van 86 (en als zelfs die het snapt moet het toch wel heeel makkelijk zijn).

daarom zeg ik tegenwoordig maar: UBUNTU-linux, zo makkelijk. je moet wel geniaal zijn om te zien hoe makkelijk het is!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/31, 17:51:13 »
Alle ideeën welkom.
We gaan met z'n allen geld inzamelen! En als we dan genoeg geld bij elkaar hebben, kopen we zendtijd bij Nederland 1, 2, en drie. En dán zenden we een 5minuten durende commercial over Ubuntu uit, tegelijk op alledrie de zenders zodat ze er niet onder uit kunnen.

Geniaal.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/31, 18:16:35 »
jaah, maar word dat niet een beetje duur? is het niet beter als we minister balkellende ervan overtuigen dat hij ons 30 sec gratis zendtijd moet geven?

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/31, 23:11:33 »
Citaat
jaah, maar word dat niet een beetje duur? is het niet beter als we minister balkellende ervan overtuigen dat hij ons 30 sec gratis zendtijd moet geven

Goed plan, succes.  XD

Echter reklame maken dat kan op vele manieren toch. Een fonds voor reklame op tv zal niet snel gevuld zijn. Echter er zijn volgens mij wel mogelijkheden. postbus 21 en sire. Die zijn onder andere voor dit soort zaken, alleen wel goed uitleggen.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/31, 23:36:08 »
Toegegeven: ik gooi wel eens graag 'de knuppel in het hoenderhok'.  Ben blij dat vele mensen hetzelfde gevoel hebben over de 'visibiliteit' van open source software.  En dat fonds voor een reclame campagne?  Tja, utopia is dan niet ver weg.  Of kent iemand een mecenas die hier wel warm voor loopt?
Voor Arie: wat bedoel je met foute instelling?  Een minimum aan argumentatie is toch wel welkom.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/01, 10:02:12 »
Laten we de veilige parochie verlaten om de 'heidenen' te gaan bekeren!
foute instelling
heidenen bekeren etc. is een zelfde iets als de vroegere kruistochten. alhoewel ik het mij wel kan voorstellen dat je het zo zegt.
maar wat mij nu wel nieuwsgierig maakt is hoe arie het liefst zou zien.
mij hebben ze vaak verteld dat met iets afkeuren is niets mis mee, als je het maar wel kan onderbouwen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/01, 11:56:45 »
Waarom afkeuren?

Afkeuren betekend dat je een systeem waar iemand al jaren op gewerkt heeft na volle tevredenheid waarschijnlijk niet waardig genoeg vind. Dit slaat direct door op de persoon. Leer mij mensen kennen. Met volle tevredenheid, kunnen we wel wat mee. De meeste mensen kennen vaak niets anders dan Windows en hebben gehoord van Mac. Maar zoals bij mij in de omgeving, mac is voor mensen met veel geld.

Wat bij mij vaak goed helpt in het klein, zo om mij heen dus. Is dat men de cd eens opstart en gewoon in de cd gaat kijken, men ziet gelijk dat het niet eng is raken ook vaak snel vertrouwd. Ik denk dat dit woord vertrouwd toch meer wegen doet openen dan op kruistocht gaan of heidenen gaan bekeren. Wie niet wil of kan, kun je niet overhalen tot Linux. De rest wel. Maar stapje voor stapje.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline chaos7

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/01, 12:19:57 »
ff iets proberen uit te leggen.

als er een idee is bv de heidenen gaan bekeren, komt bij mij over als we gaan weer op kruistocht, net zoals vroeger en we weten allemaal dat het meer niet goed gedaan heeft dan wel.
in deze context geeft arie het volgende bericht ¨foute instelling¨.
bij mij komt dat over als een afkeuring en ik vraag mij dan ook af dat als je iets afkeurt, dan had ik graag de redenen willen weten waarom die persoon dat zegt.
de tekst ¨..... heidenen gaan bekeren¨, letterlijk, heeft ook mijn afkeur om de reden die ik al vermeld heb.
ik vraag alleen af welke reden arie heeft om tot deze reactie te komen.
ik denk dat je veel meer terloops moet benoemen, af en toe een stickertje laten zien, en als mensen echt willen weten wat jij als OS hebt dat je dan kan benoemen wat jou deed besluiten een ander OS te nemen dan windows.
ik denk ook dat als je dwingend over komt, dan kweek je meer tegenwerking dan medewerking.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/01, 14:42:42 »
al kom je met nog zoveel ideeen windows staat jammer genoeg als een huis in de industrie.
er gaan bij bedrijven miljoenen, zoniet miljarden verloren aan alleen de omschakeling al naar een nieuw besturingssysteem en dan heb ik het nog niet eens over de software die herschreven dient te worden voor linux, er zijn een paar alternatieven voor wat programma's  maar die zijn niet te vergelijken met de programma's die je op windows kan gebruiken helaas...

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/01, 16:34:21 »

let nu even op het volgende verhaal:
ik moest voor school een laptop hebben, dus naar de winkel.
eenmaal in de winkel aangekomen bied de verkoper mij een leuke laptop aan voor een aardig prijsje.
alleen 1 ding: er zat windows op! ik mocht hem NIET kopen zonder, DIT IS KOPPELVERKOOP!

koppelverkoop is tegen de wet!

toen ik hem vervolgens uilegde waarom ik liever linux heb begon hij dit helemaal af te kraken.
een nette verkoper hoort NETRAAL te zijn en de mensen te respecteren in hun keuze.
uiteindelijk toch maar gekocht (met een dure windows-licentie van 150 euro).
er zat dus vista op, niks als ellende. de Blue-screens-of-death bleven maar komen.
je kon ook niet voorspellen wanneer ze kwamen. ze kwamen gewoon zomaar...
uiteindelijk heb ik de pc uit zijn lijden verlost en er ubuntu op gegooid (en verrek nooit meer problemen)

nu vroeg een kennis of ik vista op zijn pc kon zetten, maar ik kan mijn BETAALDE licentie, die ik NIET gebruik niet op een andere pc zetten.
die activeringscode is namelijk gekoppeld aan mijn laptop. dus schijt eraan microsoft nu moet je ook niet gaan klagen dat ik een activation-crack gebruik!

de EU heeft onlangs uitspraak gedaan dat microsoft zich teveel gedraagd als een monopolist (monopolies zijn ook tegen de wet).
dit heeft als resultaat dat men nu kan kiezen welke browser men wilt installeren.
als we zover al zijn waarom komt er dan geen menu waar je kunt kiezen welk besturingssysteem je wilt installeren?

het gaat hier dus niet alleen om keuzes, mensen worden gewoon beinvloed en gedwongen windows te nemen, juridisch gezien zit hier dus veel mis....

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/01, 16:38:22 »
al kom je met nog zoveel ideeen windows staat jammer genoeg als een huis in de industrie.
er gaan bij bedrijven miljoenen, zoniet miljarden verloren aan alleen de omschakeling al naar een nieuw besturingssysteem en dan heb ik het nog niet eens over de software die herschreven dient te worden voor linux, er zijn een paar alternatieven voor wat programma's  maar die zijn niet te vergelijken met de programma's die je op windows kan gebruiken helaas...


Kijk dat is wat ik jammer vind. Ik weet dat er voor bedrijven nu eenmaal is geïnvesteerd, dat dit niet zomaar terug te draaien is. Maar dat is niet waar we ons op moeten richten toch. Gewoon op de gewone mens lijkt mij. Dus je buurman en kennissen. Ik denk dat we zo door eens hier en daar wat te laten zien veel kunnen bereiken.

Wat ik weet is dat net als telefoon de os aantrekkelijk moet zijn. Dus eyecandy is wat ook spreekt. Dus moet dat gewoon goed zijn, dat is het visite kaartje.

Mensen die voor thuisgebruik een pc hebben staan die dit zoals een auto gebruiken zonder er verstand van hebben en dit niet voor hun werk nodig hebben, is Linux voor mij de ideale os en kan er niets aan tippen. Maar omdat mensen een pc aanschaffen waar xp of Vista op staat dit dan ook gaan gebruiken omdat ze gewoon niet weten dat er iets anders bestaat is nu juist daar waar de schoen wringt. Dus deze mensen moeten we alles laten zien, ervaren, voelen en ruiken.

Misschien moeten we iets op het net zetten, zodat ze daarin kunnen zien hoe het werkt. Wat algemeen bekend is. Dus interactief met schermen die je kunt aanklikken. Dan hoeven ze niets te installeren en hoeven ze ook niets op hun pc te veranderen.

Ik weet allemaal ideeën. Maar ik denk dat het wel daarmee begint.  
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/02, 00:17:00 »
Dag Arie?
Ik vroeg dus een onderbouwde mening, geen gratuite one liner.  En met 'heidenen bekeren' bedoel ik: MS adepten laten weten dat er een alternatief is.  En liefst vanal: overtuigen om Linux een kans te geven.  Onwetenden een ruimere blik geven, quoi.  Kruistochten waren eerder slachtingen, geen idee waar je het verband ziet...

Voor de rest leuke reacties en goede opmerkingen.

Sinds wanneer is koppelverkoop verboden in Nl?

In België was dat tot voor kort wel zo.  Maar ook hier kwam een nieuwe Pc altijd met Windows als OS. Nooit een probleem geweest voor MS.  Heb wel eens een Pc gekocht zonder voorgeïnstalleerd OS, dat heeft pas moeite gekost!  Meestal werd dat domweg geweigerd, of als onmogelijk voorgesteld.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/02, 00:53:20 »
Johan Nooyen, sorry dat ik een beetje bot ben maar were on earth is je gezonde verstand? Heb je dan niet in de gaten dat dat lijkt op totale afkeer jegens datgene wat "anders" is? We weten dat je het niet zo bedoeld, maar die formulering komt over als een "manier van denken" die toe te schrijven valt aan extremisten zoals de eerdergenoemde kruisvaarders, de Duitse Orde (Middeeleeuwse Ridderorde die lijkt op de kruisvaarders), de Taliban en ga zo maar door. Je komt dus heel erg verkeerd over, je formulering mag voortaan best wel eens anders zijn. Meer aansluitend op de Ubuntu filosofie (ik ga ervan uit dat je begrijpt wat ik bedoel).

Sorry dat ik misschien een beetje erg heftig reageer, maar je bent er al meermaals op een fatsoenlijke manier op gewezen (mét uitleg) maar je doet gewoon alsof je het probleem niet ziet. >:(

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/02, 02:12:15 »
ehhh, jongen, jammer dat er nu steeds voorbij gelopen word aan hetgeen waarvoor dit topic is geopend.  :|

We hebben het toch niet over de discussie zelf? Maar over de Visibilitei, of heb ik het nu verkeerd.

Er zijn er die proberen er iets uit te krijgen, wil je dit niet, ook goed. Maar laat ons dan gewoon eens kijken wat we wel kunnen doen. En niet meteen met de kreet komen lukt toch niet enz.

Kortom zijn er mensen met ideeen waar we wel wat mee kunnen? Die ook doorgevoerd kunnen worden of gewoon gebundeld kunnen worden?

En voor de negativelinge, sorry, maar laat het dan gewoon voor wat het is. En laat ons dan gewoon lekker gaan. Maar probeer je dan op de voor jou sterke punten neer te leggen. Samen zijn we dan op alle vlakke sterk. Maar dit hoort er zeker bij.

Dus alle neuzen de zelfde richting op. En na een paar jaar staat Linux echt als een goots deel naast Window´s. Het is aan ons. Niet aan hun.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/02, 04:55:46 »
+1
Om te beginnen zullen de (kleinere) computerbedrijven die systemen op maat verkopen, met Ubuntu moeten beginnen. Maar hoe krijgen we hen zover? Door hen eerst "om te praten" als gebruiker, in de stille hoop dat ze zodra ze ervaren genoeg zijn met het OS, ze het ook aan hun klanten gaan aanbieden?

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/02, 20:37:25 »
+1
Om te beginnen zullen de (kleinere) computerbedrijven die systemen op maat verkopen, met Ubuntu moeten beginnen. Maar hoe krijgen we hen zover? Door hen eerst "om te praten" als gebruiker, in de stille hoop dat ze zodra ze ervaren genoeg zijn met het OS, ze het ook aan hun klanten gaan aanbieden?

Minder loonkosten door de snellere installatie's

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/02, 20:41:00 »
GNU/Linux is géén religie, de basis heeft hooguit een grotere ideologische inslag. Om dan met termen als heidenen en parochies aan te komen vind ik persoonlijk geen geslaagde metafoor.
En van mij hoeft GNU/Linux niet meer bekendheid te krijgen. Dat komt vanzelf wel. De verwachting is dat er de komende tijd een 50-tal Android telefoons op de markt worden gebracht (http://mobile.slashdot.org/story/09/10/20/1346204/50-Android-Phones-Expected-In-Near-Future). Maemo gaat ook geheid aanslaan, Nokia begint er niet voor niets aan en ditcht Symbian voor hun vlaggenschip. Over een paar jaar heeft IEDEREEN een Linux bak thuis staan. Of het nou een Buffalo Linkstation is of een Conceptronic mediaspeler.
Op de desktop markt zal GNU/Linux voorlopig een kleine rol blijven spelen. Maar zodra er meer commerciële applicaties beschikbaar komen of zelfs open source worden gemaakt (zoals Skype misschien) zal dat ook veranderen. Als GNU/Linux ooit boven de 10% uitkomt in dit marktsegment dan zijn de rapen gaar  :evil:

En Arie, je hebt wel je woordje klaar maar doe dan ook wat aan die avatar van je ;)

Re: Linux (Ubuntu) in de media krijgen. Visibiliteit is belangrijk!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/02, 21:21:30 »
Ik heb mijn topic-starter toch nog maar eens bekeken, begon bijna aan mezelf te twijfelen.  Maar zo staat het er dus:
Linux & Ubuntu verdienen meer gebruikers.  Jammer genoeg wordt iedereen gebrainwashed tot MS slaafje.  In de kranten, de tijdschriften, op school en op het werk: Microsoft vanaf de wieg tot in het graf...
Daarom: laten we even nadenken hoe we Linux & Ubuntu wat meer visibiliteit kunnen geven, wat meer airplay, wat meer zendtijd op de tv.  Liefst op een positieve, vriendelijke manier.  Laten we de veilige parochie verlaten om de 'heidenen' te gaan bekeren!

Misschien niet helemaal geslaagd als metafoor, maar der staat dus niet voor niets 'heidenen'.  Let op de accolades.  Of was dat te subtiel voor een forum?
Verder blijf ik erbij dat de Linux gemeenschap (goed lezen: niet Ubuntu dus!) een beetje op zichzelf gericht is en niet genoeg naar buiten komt.
Maar hey, Bloomberg heeft OpenSource ontdekt:http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601204&sid=a0Wy0DITQBiA
Gaat het nog over een landgenoot van me ook nog!
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.