Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp Lighting Effect-BIG-preview  (gelezen 1057 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Gepost op: 2014/12/15, 20:56:33 »
Lighting Effect-BIG-preview is voor mij een hele interessante Gimp plugin.
Voor de doorgewinterde Gimp- gebruiker een eenvoudig te beantwoorden vraag: hoe installeer ik Lighting Effect-BIG-preview in Gimp?
http://registry.gimp.org/comment/10827#comment-10827



Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/15, 21:30:31 »
Tja het is broncode dus je zal moeten compileren.
Als ik binnenkort tijd heb, zal ik het gaan proberen voor ubuntu.
Als je het zelf eens wilt proberen kan je aanwijzingen vinden in:
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/15, 22:31:02 »
Nou, na de nodige ervaring met Slackware en tal van geslaagde compilaties bijt ik toch op dit ding de tanden stuk :D

Ook met qt4 en 5 qmake kom ik er niet uit in Xubuntu 14.04

Ik ben benieuwd of iemand anders dat wel voor elkaar krijgt dan!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/15, 22:47:06 »
Gaat je vast niet lukken,
de compiler-opdracht
#include "libgimp/stdplugins-intl.h"
gaat vast niet werken, op mijn systeem is alles wat libgimp is, voorzien van een -2.0 extensie.
De originele code dateert van 1996-98 en dat is 16 tot 18 jaar geleden. De code *lijkt* bijgewerkt in 2010, maar zeker is dat niet.
Dan nog, deze 'hack' maakt alleen de preview iets groter, bepaald geen rocket science dus...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/15, 23:04:29 »
Dat is jammer. Dan gooi ik de boel maar weer weg. Bedankt, Paul!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/16, 10:35:57 »
Dan nog, deze 'hack' maakt alleen de preview iets groter, bepaald geen rocket science dus...
.
Op mijn monitor is de preview in Gimp zo groot als een postzegel. Onwerkbaar.
Paul, misschien gebruik jij een monitor van 30 inch.. die van mij is de helft kleiner..
En ik dacht nog, It's not exactly rocket science, om deze Plugin te installeren  :D, valt tegen dus..  :|
De Lighting Effect gebruik ik veel..  voorbeeld in Gimp en Photoshop:



@Wowo en jvecht, bedankt voor het meedenken!!!!!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/16, 10:56:25 »
Leuk effect trouwens. Die kende ik nog niet.

Veel van de instellingen in GIMP zijn gericht op computers met beperkte prestaties en natuurlijk ook de kleinere beeldschermen. Dat is juist goed.

Wat ik begrijp uit de tekst van deze plugin is de  verandering maar een heel kleine verandering in de broncode. Dat moet dan toch wel te doen zijn en dan uitgaande van de laatste stand van die broncode enzo?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/16, 13:37:41 »
Leuk effect trouwens. Die kende ik nog niet.
De meeste foto's maak ik op loop- en fietsafstand van m'n huis,  als ik een onderwerp zie, dan bedenk ik ter plaatse al hoe ik het ga bewerken in Photoshop. Wat wil ik met m'n foto? De filosofie van iets,of de schoonheid laten zien, noem maar op, onderwerpen en redenen genoeg om te fotograferen..
Om een foto (voor mij) 'spannender'te maken, gebruik ik o.a. Lighting Effect.. Rembrandt experimenteerde met licht en donker, de voorloper van Gimp/Photoshop was de verfkwast   ;)
Een foto maak ik voor niemand anders dan voor mezelf! Ik heb twee keer meegedaan met een landelijke fotowedstrijd en ook nog twee keer de eerste prijs gewonnen, maar ik ben hier helemaal niet trots op, ik vond de duizenden andere foto's minstens zo goed en sommige zelfs veel beter,winnen met een fotowedstrijd voelde voor mij als winnen met een lot uit de loterij.

Het is jammer dat de je de previews in Gimp niet kan vergroten,   Lighting Effect-BIG-preview leek voor mij een oplossing. Ik begrijp niets van broncode compileren. In het lighting.zip bestandje stond een map met bestanden, ik dacht dat het een kwestie was van eenvoudig kopiëren naar een plek in het Gimp-bestandsysteem.

Voorbeeld, een gebied waar ik als kind al vaak kwam is met geld (miljoenen euro's)van de EU 'hersteld', vrijwel alle bomen werden gekapt , één boom aan de rand van dit gebied heeft het overleefd, maar er hangt nog steeds een donker wolkendek boven het boompje..

...de bomen op de achtergrond staan ver buiten het natuurgebied...

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/16, 16:02:41 »
Weet niet of mij het gaat lukken want ik ben geen programmeur.
Ik heb de originele broncode van de gimp-plugin lighting gedownload (gimp 2.8.14).
Deze ga ik vervolgens vergelijken met de verouderde broncode van de "Gimp Lighting Effect-BIG-preview" plugin.
Wie weet of mij het me dan lukt om een werkende plugin te krijgen.
Misschien dat een ander dat ook kan gaan proberen.
De source code van gimp 2.8.14 is hier te vinden:
https://git.gnome.org/browse/gimp/tag/?id=GIMP_2_8_14 De plugin lighting kan je vinden in de map plug-ins.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/17, 09:31:39 »
Wie weet of mij het me dan lukt om een werkende plugin te krijgen.
Het is voor jou een uitdaging, leuk, ben benieuwd.
Bedankt voor het meedenken wowo!!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/17, 10:01:25 »
Bedankt voor de link, wowo.

Ik heb het net even bekeken. Het is duidelijk een programmeer klus, maar het lijkt me wel een mooie klus om eens met zulk werk kennis te maken. Ik heb me - een beetje principieel - nooit met programmeren in willen laten. Als ik me een dezer dagen begin te vervelen, ga ik er misschien toch ook eens mee aan de gang.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/17, 23:15:50 »
Hallo, is dit effect (op die foto met die eenzame boom) niet gewoon een vigneteffect, aangevuld met een kleurtje?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp Lighting Effect-BIG-preview
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/18, 08:43:55 »
Hallo Paul,
Gimp kent verschillende wegen,de hoofdweg en de sluipweg, of zoals je collega Kirstie al schreef:   

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden

Waarom schreef je in m'n topic: deze 'hack' maakt alleen de preview iets groter, bepaald geen rocket science dus...

Op de site http://registry.gimp.org/ staat een (voor mij) perfecte plugin ....
Lighting Effect is already included in gimp but with a preview too poor and microscopic to be of some utility