Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 22  (gelezen 1603 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Gepost op: 2008/08/16, 20:15:47 »
Ik heb vandaag een nieuwe hd en wat extra ram in mijn computer gebouwd en dat werkte allemaal goed. Daarna heb ik een bestaande partitie verwijderd (data op die partitie staat nu op de nieuwe schijf) en de vrije ruimte toegevoegd aan mijn /home (mbv gparted op de live-cd). Daarna wilde ik mijn computer weer opstarten maar kreeg ik een grub error 17. Dus, weer live-cd erin om de grub te herstellen. Hiervoor heb ik het volgende gedaan:
sudo grub
find /boot/grub/stage1
-> hd(2,4)
root (hd2,4)
setup (hd0)
->  Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grup/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5"exists... yes
Running ëmbed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"... 16 sectors are embedded.
succeeded
Running ïnstall /boot/grub/stage d (hd0) (hd0)1+16 p (hd(2,4)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.
quit
Hierna mijn computer weer opnieuw opgestart, en nu kreeg ik een grub error 22. Bovenstaande herhaald, maar geen effect, nog steeds een grub error 22. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Offline Drummies

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/16, 20:24:19 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/16, 20:25:52 »
Ok..., maar hoe krijg ik dan uiteindelijk mijn grub weer terug? Ik vind mijn ubuntu installatie een heel stuk belangrijker dan mijn windows installatie.

Offline Drummies

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/16, 20:36:47 »
Grieteke
had mijn postje al aangepast denk dat info in link beter is in jouw geval


http://eucalypta-off-topic.blogspot.com/2008/01/error-22.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/16, 20:45:34 »
De info in de link is precies hetzelfde als wat is zelf heb gedaan, alleen met de boot partitie op een andere plaats (hd(0,0) ipv (hd(2,4)).
Ik ben nu de data uit mijn /home naar een externe hd aan het kopieren, zodat ik evt opnieuw kan installeren. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een lijst te krijgen met al de geinstalleerde packages op je systeem (die je dan ook kunt gebruiken om alles in 1 keer opnieuw te installeren). Is het ook mogelijk om deze informatie te vinden vanaf een live-cd?

Offline Drummies

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/16, 20:55:10 »
Citaat van: Grieteke
De info in de link is precies hetzelfde als wat is zelf heb gedaan, alleen met de boot partitie op een andere plaats (hd(0,0) ipv (hd(2,4)).
Ik ben nu de data uit mijn /home naar een externe hd aan het kopieren, zodat ik evt opnieuw kan installeren. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een lijst te krijgen met al de geinstalleerde packages op je systeem (die je dan ook kunt gebruiken om alles in 1 keer opnieuw te installeren). Is het ook mogelijk om deze informatie te vinden vanaf een live-cd?
op de live-cd staan een aantal standaard packages uiteraard niet de packages die je in een later stadium zelf toegevoegd hebt
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/16, 21:09:11 »
Wat ik eigenlijk bedoel is, of ik op de een of andere manier kan achterhalen welke packages ik op mijn systeem geinstalleerd had. Dus zoiets als:
dpkg --set-selections < installed-softwareDe informatie zou ergens aanwezig moeten zijn (ik kan mijn filesystem mounten).

Offline Drummies

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/16, 21:18:05 »
Grieteke

begrijp wat je bedoeld maar zou zo niet weten waar die info te traceren is

vondt overigens nog wel iets over grub error 22 want daar ging het over

   Dat komt omdat je de schijven van plaats hebt verwisseld. Je moet grub nu opnieuw configureren/herinstalleren. Er staat nu een verwijzing in grub naar een partitie die niet bestaat op de schijf waar grub naar verwijst (error 22).

Het zou makkelijker zijn geweest om je nieuwe schijf als sdb1 te installeren, dan had je grub niet hoeven herconfigureren.

Grub nummert de schijven op de volgorde waarin hij ze tegenkomt, beginnend bij 0.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/16, 21:28:25 »
Nieuwe HD plaatsen is het probleem niet (heb er daarna namelijk nog prima mee gewerkt). Maar naar aanleiding van de nieuwe HD heb ik wat met de partities zitten klooien. Het is ondertussen een beetje een zooitje geworden. Volgens gparted heb ik de volgende partities (op de schijf met windows en ubuntu):
sdb1 (windows)
sdb2 (extended)
   sdb7 (swap)
   sdb5 (/, hier stata ook /boot)
   sdb6 (/home)
Volgens 'grub' (zie eerste post) zou mijn brug op hd 2 (klopt) partitie 4 staan. Of dat laatste klopt snap ik ondertussen niet meer, als je naar de nummers kijkt (sdb5) dan klopt het wel, maar als je de volgorde in gparted bekijkt zou het 3 moeten zijn.
In mijn systeem zitten drie schijfen (hdc, sda en sdb), om de een of andere reden wil mijn moederbord alleen maar booten vanaf mijn ide schijf (hdc).

Offline Drummies

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/16, 21:46:28 »
Citaat van: Grieteke
Ik heb vandaag een nieuwe hd en wat extra ram in mijn computer gebouwd en dat werkte allemaal goed. Daarna heb ik een bestaande partitie verwijderd (data op die partitie staat nu op de nieuwe schijf)
Er staat nu een verwijzing in grub naar een partitie die niet bestaat op de schijf waar grub naar verwijst (error 22).

volgens mij gaat het daarom verkeerd
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Grieteke

  • Lid
Grub error 22
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/16, 22:50:48 »
Ik heb flink veel zitten spelen met de instellingen van de grub en de disk volgorde in de bios maar ben er helaas niet uitgekomen. Dus, maar de hele schijf geformateerd en ubuntu opnieuw geinstalleerd. Daarna weer lopen spelen met de disk volgorde in de bios en nu werkt 't.
drummes, hartstikke bedankt voor de hulpt, ik snap ondertussen nog meer van de grub, booten enz (ooit ga ik 't snappen ;)).