Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e i d Belgie  (gelezen 865 keer)

e i d Belgie
« Gepost op: 2016/10/20, 11:08:26 »
Kan  niet instaleren,ik ben een leek en pas begonnen op ubbuntu.
Bij windows geen enkel probleem,kan er mij iemand van a tot z mij wegwijs maken?
IK heb al vanalles geprobeerd , daarom ben ik ten einde raad.
Graag zou ik windows achter laten en met ubuntu verder gaan.
De printer dat ik in mijn andere topic geplaatst heb en nu dit, zou ik graag willen dat het werkt.
Voor de andere zaken ben ik er zeer gemakkelijk er uit geraakt,daarom had ik nog deze 2 zaken graag erbij.
Voor yelo tv heb ik na lang zoeken het klaar gekregen via de terminal.

Re: e i d Belgie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/20, 12:17:40 »
eID installeren:
- Open http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/de_eid-middleware_installeren/linux/
- Download .deb bestand
- Bestand openen en installeren
- Terminal:  (Ctrl + Alt + t)
sudo apt-get update- Terminal:
sudo apt-get install eid-viewer eid-mw- In Firefox, Firefox addon installeren:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/belgium-eid/
- Browser heropstarten

eID gebruiken:
1) ID-kaart in lezer steken
2) Browser openen. 

Re: e i d Belgie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/20, 14:23:46 »
De procedure om eid-Belgium én de eid-viewer te installeren is wat vereenvoudigd:

- Haal de eid-middleware binnen en installeer (dubbelklikken op het binnengehaalde - dan opent GDebi ==> is een Package Installer waarmee je het pakket installeert ) het pakket; >>
( http://ubuntuhandbook.org/index.php/2013/08/install-use-gdebi-as-default-package-installer-ubuntu/  );

- Open synapticpakkettenbeheer , herlaad en werk eventueel bij, --> controleer: of eid-archive geïnstalleerd is (= ervoor staat een groen blokje) -->< * synapticpakkettenbeheer kan je installeren vanuit UbuntuSoftware *

- markeer eid-mw  én  eid-view(er) --> klik dan op toepassen --> de eid-mw én de eid-view(er) worden dan geïnstalleerd.

Opmerking: de lezer mag nog NIET verbonden zijn met de computer !!

Nadat alles geïnstalleerd is ==controle doen in synapticpakkettenbeheer (groen blokje vóór eid-mw én eid-view(er) ) de computer afsluiten ...de lezer inpluggen én dan pas opnieuw het herstarten van de computer uitvoeren.

De lezer moet , na de herstart,  aangeven met een brandend led, dat hij aangesloten is.

- Open via het Ubuntu-menu de lezer, stop de eid-kaart erin en ....je kan de gegevens van de eid-kaart uitlezen --> bevestig de certificaten (vertrouwen) verander ook naar Nederlands (taal -langue);

- Met ingeplugde eid-kaart (zit nog in de lezer)open je Firefox, er wordt automatisch gevraagd om door te gaan om de eid-Belgium-Addon te installeren --> klik op doorgaan( of verder gaan);

--> in de geopende FF:  --> Voorkeuren > Geavanceerd > Certificaten(tabblad) > Certificaten bekijken > Certificatenbeheer > Organisaties(tabblad) > Belgium Root CA2 > Vertrouwen bewerken = drie vinkjes zetten (aanvinken) + OK ;

Dan kan je testen of je bij de Federale websites (Belgische) kan inloggen --je wordt wel nog gevraagd om een veiligheidsvraag te bevestigen, jou pincode in te voeren ...

Succes.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/20, 14:42:02 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: e i d Belgie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/20, 18:56:35 »
Hallo , ik ben er van weggeweest(ziekenhuis)
@Willibuntu   Jou tip heb ik gedaan en omstreeks namiddag 14: 30 uur is het gelukt.
Maar moest dringend weg en kon niet meer reageren.
Hiervoor een dank,  wens ik Je toe!!
mvg Hendrik

@spievensterke Jou tip ga ik later wel eens proberen , hiermede dank!! ik Je ook.
De beste groeten van Hendrik
PS   waarom dat ik Je tip zal proberen , is dit voor mij leerzaam.

Voor mij mag deze topic gesloten worden.


Re: e i d Belgie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/21, 12:08:13 »
Hallo , ik ben er van weggeweest(ziekenhuis)

Beterschap!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: e i d Belgie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/22, 10:50:17 »
Hallo , ik ben er van weggeweest(ziekenhuis)

Beterschap!

Het is graag, dat ik Je zeer bedankt!