Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Askubuntu en Ubuntu-nl forum  (gelezen 18499 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Gepost op: 2013/02/08, 12:34:16 »
Al een tijd geleden is ASKUBUNTU opgestart. De opzet is helder. Je hebt een vraag, en die wordt beantwoord. Uiteraard leidt dat naar een oplossing, en dat geeft de vrager dan aan met een V tje, eeen soort +1. Dat bedankje voor de oplossing resulteert in een punt of punten. Iedereen is vrij op de vraag op verschillende manieren te benaderen, en dat leidt weer tot verschillende oplossingsmethoden. Wat weer interessant is. Het puntensysteem vind ik persoonlijk onnodig, al geeft het vaak wel de expertise aan van een hulpverlener.
Wanneer je wilt "chillen", offtopic wilt gaan is dat mogelijk, want er zijn chatrooms verbonden aan het systeem. Ondertussen los ik 90% van mijn vragen op via askubuntu. Via google zijn er steeds meer linkjes naar askubuntu.

Mijn vraag is, wat nu de meerwaarde is van een forum ten opzichte van ASKUBUNTU. Wat doet een forum wat ASKUBUNTU niet doet?

Bedankt voor het meedenken.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/08, 12:53:02 »
Ik vind het concept van AskUbuntu voor hulpverlening ook beter. Een forum leent zich daarentegen weer beter voor discussie. Chat is voor dat laatste namelijk maar deels een alternatief: discussies daar kunnen door elkaar heen lopen en zijn wat minder gestructureerd (aan een discussie hangt niet automatisch een categorie als 'Etalage' of 'Installatie' bijv.). Het grootste huidige nadeel aan AskUbuntu blijft echter dat het alleen in het Engels beschikbaar is... Geen alternatief voor de Nederlandstalige community dus.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/08, 12:58:30 »
Is het niet mogelijk om hier (in het Ubuntu NL forum) een soortgelijk systeem in te bouwen? Dat de TS een vinkje kan geven aan de beste oplossing (en dat die dan direct onder het openingsbericht komt te staan)?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/08, 13:50:38 »
Ik vind het concept van AskUbuntu voor hulpverlening ook beter. Een forum leent zich daarentegen weer beter voor discussie.
Binnen een systeem als askubuntu, wordt de discussie gevoerd *binnen* de voorgestelde oplossing. Aan de hand van die discussie wordt vaak de oplossing bijgesteld. Hierdoor blijft de oplossing geisoleerd van de discussie, voor een hulpzoeker zeer handig, want die hoeft normaal gesproken alleen de oplossing te bekijken; in geval van twijfel kan de discussie geraadpleegd worden.

Is het niet mogelijk om hier (in het Ubuntu NL forum) een soortgelijk systeem in te bouwen? Dat de TS een vinkje kan geven aan de beste oplossing (en dat die dan direct onder het openingsbericht komt te staan)?
Het gaat veel verder dan dit (je voorstel is wat beperkend), want binnen een askubuntu-systeem (weet zo snel geen betere naam) worden *alle* oplossingen gepresenteerd, in volgorde van relevantie.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/08, 13:53:54 door markba »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/08, 14:01:08 »
Askubuntu behandelt concrete, maar generieke vragen. Op een discussieforum is er daarentegen ruimte om iemand individueel, met zijn eigen configuratie, stap voor stap te helpen.

Op askubuntu is de informatie al wat beter gestructureerd, en beter terug te vinden. Op een discussieforum is dat moeilijker, maar is het gemakkelijker om voor jou specifieke situatie een gelijkaardige vraag nog eens te stellen.

askubuntu ligt door zijn betere structuur wat tussen een handleiding en een discussieforum. Er is overlap tussen een discussieforum en askubuntu, maar ook heel wat complementariteit. Een nederlandstalige Askubuntu zou zeker, naast dit forum, een meerwaarde zijn, maar dat kost weer veel mankracht. Ik denk dat we met dit dynamische forum voor het Nederlands al heel, heel tevreden mogen zijn.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/08, 16:14:34 »
Het volgende draadje geeft wat meer info over de mogelijkheden/problemen om AskUbuntu/Stackexchange te gebruiken in andere talen dan Engels.
http://meta.askubuntu.com/questions/5342/translations-foreign-language-support-for-ask-ubuntu

Persoonlijk zou ik een voorstander zijn van de Stackexchange, AskUbuntu manier van het behandelen van vragen boven de wijze waarop dat op dit forum gebeurd. En dan bijvoorbeeld een forum alleen voor de discussies die niet zozeer vraag/doelgericht zijn.

Het grootste probleem is volgens mij dat AskUbuntu niet in het Nederlands beschikbaar is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/09, 12:11:10 »
Ik vind eigenlijk weinig terug van de meerwaarde van een forum tov askubuntu. Wat terugkomt is de discussiekant van het forum. Maar is dat ook de sterkste kant van een supportforum? Discussies, meningen en nieuwsberichtjes? Opvallend is dat askubuntu in de praktijk enkel modereert op inhoud en content, en gebrekkig Engels keurig corrigeert, zonder irritaties.
Op een forum wordt zelden gemodereerd op content. Terwijl content de kern is, zou moeten zijn imho.
Het project askubuntu is in ontwikkeling wat betreft de taligheid ervan zoals Thomas al opperde. De ongeveer 20 miljoen Nederlands sprekende potentiele leden/klanten zouden in ieder geval een argument kunnen zijn, om de "taligheid"uit te breiden. Maar de ubuntu-nl community alleen lijkt me veel te klein om zoiets te dragen.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/09, 12:37:48 »
Wat ik persoonlijk vooral mis bij Askubuntu is een heldere opzet. Kijk, het is allemaal mooi en duidelijk gedesigned totdat je een vraag opent. De vraag plus de antwoorden, ik weet niet, het staat allemaal wat rommelig naar mijn mening.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/10, 10:34:05 »
Ik vind eigenlijk weinig terug van de meerwaarde van een forum tov askubuntu. Wat terugkomt is de discussiekant van het forum. Maar is dat ook de sterkste kant van een supportforum? Discussies, meningen en nieuwsberichtjes? Opvallend is dat askubuntu in de praktijk enkel modereert op inhoud en content, en gebrekkig Engels keurig corrigeert, zonder irritaties.
Op een forum wordt zelden gemodereerd op content. Terwijl content de kern is, zou moeten zijn imho.
Ik ben het ermee eens dat AskUbuntu's opzet beter werkt voor hulpverlening dan een forum. Het punt is alleen wel dat het forum binnen Ubuntu NL ook gebruikt wordt voor dingen anders dan hulp zoeken. Dit draadje is bijv. vrij lastig in een AskUbuntu-vorm te gieten. Hetzelfde geldt voor de meeste discussies binnen de andere teamforums, bijv.

Ik geloof dat de discussie over een internationale versie van AskUbuntu al een paar jaar loopt, maar ik heb tot nu toe nog geen daaruit voortvloeiende actie gezien. Misschien is het ook interessant om eens te kijken naar de mogelijkheid om gewoon een open source clone te gebruiken? http://meta.stackoverflow.com/a/37953 noemt er een paar. 'VraagUbuntuNL'?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 10:38:34 door commandoline »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/10, 11:27:22 »
Als we een Nederlandse versie gaan opstarten van AskUbuntu dan is mijn hulp sowieso klaar hier want ik vind dat StackOverflow-gebeuren (waarop AskUbunu is gebaseerd) maar niks, zoals eerder aangegeven. Maarja, dat is mijn mening hè.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/10, 13:20:48 »
Citaat
Ik denk dat we met dit dynamische forum voor het Nederlands al heel, heel tevreden mogen zijn.
Uiteraard! Hoe definieer je het woord dynamisch wat betrekking tot het forum? Bedoel je dat er veel (nieuwe) mensen bij komen elk jaar? Of bedoel je de opzet van het forum? De toegankelijkheid?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/10, 14:05:38 »
Met "dynamisch" bedoel ik een forum waar veel activiteit is, waar vlot en vlug gereageerd wordt, een vriendelijke sfeer heerst, en waar nieuwkomers vriendelijk ontvangen en goed begeleid worden. Ik vind dat dit forum al die tijd dat ik er al aan deelneem, een zeer goede kwaliteit handhaaft en het over het algemeen bijzonder goed doet.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/10, 14:50:46 »
En waar we veel subfora hebben zodat het doorgaans vrij duidelijk is waar je vraag thuishoort :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/10, 15:51:55 »
En waar we veel subfora hebben zodat het doorgaans vrij duidelijk is waar je vraag thuishoort :)
Persoonlijk vind ik een te grote opdeling weinig zinvol. Wie gaat nu de afzonderlijke secties doornemen op zoek naar zijn probleem? Daar gebruik je een zoekfunctie voor.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/10, 19:02:34 »
Wat ik persoonlijk vooral mis bij Askubuntu is een heldere opzet. Kijk, het is allemaal mooi en duidelijk gedesigned totdat je een vraag opent. De vraag plus de antwoorden, ik weet niet, het staat allemaal wat rommelig naar mijn mening.
Zelf zou ik niet weten hoe het nog beter opgezet kan worden: bovenaan staat de vraag, direct daaronder staat het (beste) antwoord. Meer heb niet nodig, alle opsmuk is verdwenen.

En waar we veel subfora hebben zodat het doorgaans vrij duidelijk is waar je vraag thuishoort :)
Voor een vraagzoeker is dat eigenlijk niet van belang: je vindt de pagina doorgaans door Google te gebruiken en gaat dan rechtstreeks naar die pagina, zonder weet te hebben van het subforum.

En waar we veel subfora hebben zodat het doorgaans vrij duidelijk is waar je vraag thuishoort :)
Persoonlijk vind ik een te grote opdeling weinig zinvol. Wie gaat nu de afzonderlijke secties doornemen op zoek naar zijn probleem? Daar gebruik je een zoekfunctie voor.
Als de zoekfunctie over alle sectie heen zoekt is (Google!) er geen probleem. Zie ook mijn vorige opmerking.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/10, 19:51:14 »
Ik vind mij de laatste maanden veel vaker terug op AskUbuntu dan hier, vooral door de eerder genoemde pluspunten.

 * Overzichtelijk
    De layout van de vragen is niet te evenaren. Het beste antwoord staat altijd op de eerste of tweede plaats. Comments staan gescheiden van antwoorden, wat de duidelijkheid zeer ten goede komt. Niet eerst 8 reacties met vragen voor meer info.

 * Tags
    Ik hou een tiental tags in de gaten, waardoor ik niet met vragen in aanraking kom waar ik toch niet ga antwoorden.

 * Community onderhoudend
    Een missende tag? Verkeerde markup? Iedereen helpt om de vraag en antwoorden zo duidelijk mogelijk te maken.

Het enige wat mij (serieus) tegensteekt is het hele karma en medals gebeuren. Het is vaak duidelijk dat gebruikers zomaar minimale aanpassingen gaan doen of tags toevoegen zodat ze een extra medal krijgen. Maar ik hou er sowieso niet van om punten uit te delen aan gebruikers.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/10, 20:41:34 »
Ben ik nu de enige die snapt dat mijn vorige reactie over het huidige forum ging? Het was een aanvulling op vanadiums post die daarvoor stond.

@markba: Wat maakt het uit wat jij er duidelijk aan vindt? Ik gaf *mijn* mening en naar *mijn* mening is het niet fijn. Daarom ben ik tegen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 20:43:17 door Vistaus »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/10, 21:15:48 »
@markba: Wat maakt het uit wat jij er duidelijk aan vindt? Ik gaf *mijn* mening en naar *mijn* mening is het niet fijn. Daarom ben ik tegen.
markba's *mening* mag toch ook gezegd worden?  :rolleyes:

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/10, 21:18:41 »
@markba: Wat maakt het uit wat jij er duidelijk aan vindt? Ik gaf *mijn* mening en naar *mijn* mening is het niet fijn. Daarom ben ik tegen.
markba's *mening* mag toch ook gezegd worden?  :rolleyes:
uiteraard :)

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/10, 21:21:34 »
@markba: Wat maakt het uit wat jij er duidelijk aan vindt? Ik gaf *mijn* mening en naar *mijn* mening is het niet fijn. Daarom ben ik tegen.
markba's *mening* mag toch ook gezegd worden?  :rolleyes:
uiteraard :)

Inderdaad :) Maar markba leek mij proberen te overtuigen en dat wilde ik even voorkomen want mij kun je niet overtuigen dat Askubuntu of iets soortgelijks fijn is; ik vind gewoon simpelweg van niet ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/10, 21:47:42 »
@markba: Wat maakt het uit wat jij er duidelijk aan vindt? Ik gaf *mijn* mening en naar *mijn* mening is het niet fijn. Daarom ben ik tegen.
Mijn opmerking was ook meer als vraag bedoelt (vanuit die intentie schreef ik het), maar dit kun je niet zo uit mijn tekst halen zie ik nu.

De vraag zou kunnen luiden: hoe kun je duidelijker dan wat askubuntu nu doet, de vraag met het antwoord daarop vormgeven zodat het voor een vraagsteller in een keer duidelijk is.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/10, 22:25:06 »

Ik vind een vergelijking van Askubuntu en een forum als dit niet met elkaar te vergelijken.
Askubuntu geeft wel meer ruimte op diepgang van het besturingssysteem, maar houdt geen of weinig rekening met de ervaringsdeskundigheid van de vraagsteller heb ik al opgemerkt.

Een forum als dit is in mijn ogen eerder laagdrempelig en geboden hulp veelal erg duidelijk (ondanks veelvuldige verwijzing naar de Wiki of Pjotr's site). Bovendien, mocht de vraag wat vaag of onduidelijk zijn, wordt van de vraagsteller soms additionele info gevraagd (+ de manier om dat te posten) en NIET gewoon de vraag dichtgegooid wegens 'onduidelijk', wat bij Askubuntu wel eens meer gebeurt.

De format van een forum vind ik eigenlijk veel duidelijker dan de format van Askubuntu, maar dat is een persoonlijke indruk.

Ik zou in geen geval de 2 vermengd willen zien; dan haak ik volledig af.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/10, 22:53:41 »
Ik vind dat je de formats wel degelijk kunt vergelijken, omdat ze alle beiden hulpverlenen bij het het oplossen van ubuntu gerelateerde vragen. Soms heel directe vragen, soms sturende vragen, zodat het meer adviserend is, suggererend.
Askubuntu "verbiedt" feitelijk het linken naar wiki's, of persoonlijke websites binnen de oplossing. Omdat daarmee nog niet direct duidelijk is waar in de link de oplossing ligt.
De expertisevraag. Die komt niet vanuit de beantwoorder/hulpverlener, maar uit de waardering van anderen, zij die geholpen zijn. De jacht op puntjes, en medailles is wat vreemd, maar het komt voor inderdaad. Maar over het algemeen blijkt expertise en kennis van zaken doorslaggevend. Er is wat dat betreft bijzonder weinig ruis. To the point dus. Dat laatste, de zakelijkheid, kan voor sommigen misschien onpersoonlijk overkomen, maar is tegelijkertijd ook het sterke punt. De community is erg groot, persoonlijke belangen en opvattingen spelen nauwlijks. Al is er natuurlijk de mogelijkheid offtopic te gaan, en een praatje te maken. (chat)
De kwaliteit van de hulpverleners schat ik persoonlijk erg hoog in. Maar dat vind ik van dit forum ook. Imo zou een mengvorm forum met askubuntu ideaal zijn. Zakelijke, kwalitatief hoge dienstverlening, met een mogelijkheid op het forum te praten, de LoCo zaken te stroomlijnen, die vorm te geven, en vooral te stimuleren.
Gelukkig blijkt uit dit draadje dat ik niet de enige ben die haast alle vragen die ik heb via askubuntu oplos.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 22:58:54 door leoquant »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/10, 23:10:23 »
Net zoals er *naast* het forum Ubuntuforums.org de vraagbaak Askubuntu.com bestaat, zou er *naast* Forum.ubuntu-nl.org een Vraagubuntu.nl kunnen komen....

Het een hoeft m.i. het ander niet uit te sluiten. Men kan dan vrijelijk kiezen waaraan men wil bijdragen.  :)

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/10, 23:28:52 »
Ik geloof dat de discussie over een internationale versie van AskUbuntu al een paar jaar loopt, maar ik heb tot nu toe nog geen daaruit voortvloeiende actie gezien. Misschien is het ook interessant om eens te kijken naar de mogelijkheid om gewoon een open source clone te gebruiken? http://meta.stackoverflow.com/a/37953 noemt er een paar. 'VraagUbuntuNL'?
Hoe zit het met de internationalisering van deze clones? Zijn die makkelijk te vertalen? Heb je daar een idee van?