Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Controleren of dvd-speler & -brander kapot is?  (gelezen 2649 keer)

Controleren of dvd-speler & -brander kapot is?
« Gepost op: 2008/05/12, 00:00:34 »
Probeer al een tijdje om met Brasero een dvd te branden van ubuntu 8.04 32 bits. Alleen... de dvd's die ik brand, leest hij niet goed! Met MD5SUM controleer ik nu telkens de integriteit van de dvd en voor die test slaagt hij om de een of andere reden niet.

Vroeg me dus af: zijn er methoden (behalve dan het verpesten van dvd's) om te controleren of een dvd-brander kapot is?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jan11000

  • Lid
Controleren of dvd-speler & -brander kapot is?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 04:43:25 »
Met cdspeed kun je na het branden kontroleren of de dvd goed gebrand is.
Op www.cdfreaks.com(ga naar het forum) staat en beschrijving hoe dat gaat.

Met cdspeed kun je zien of je brander goed brand, dvd's goed leesbaar zijn, of je slechte dvd's hebt, of je dvd's wisselvallig zijn, of je langzamer moet branden ivm de kwaliteit, etc.

Zoals je nu brand weet je dus niks, dus hoe je dvd's gebrand zijn tav kwaliteit, dus met cdspeed kun je dit direct zien.


Anders leg de dvd/cd in een andere brander, wat zegt de chechsum van ubuntu dan?
Langzamer branden?
andere dvd/cd proberen(daarom heb ik altijd meerdere merken hier liggen)

Controleren of dvd-speler & -brander kapot is?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/12, 20:39:15 »
Ah, cdspeed ga ik eens uitproberen!

Zou zo'n gebrande dvd ook willen uitproberen in een andere pc, maar die heb ik helaas niet bij de hand. Maar ik zal kijken of ik daar eens tijd voor heb! Thx!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Controleren of dvd-speler & -brander kapot is?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 09:45:02 »
Ok, heb nu een dvd gebrand op 2x, i.p.v. maximaal. Lijkt nu in orde te zijn.

Heb de dvd getest met de Brasero Checksum en er kwam telkens een error uit. Volgens mij werkt die checksum dus niet, want via de commandline kan ik wel de checksum doen en die komt er gewoon goed uit.

Wie de checksum dus via de commanline wil doen, kan dat het beste zo doen:
Ga naar de map waar het bestand staat (of de dvd) die je wilt controleren en voer het volgende in:

md5sum -c md5sum.txt
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."