Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten  (gelezen 952 keer)

kilovolt

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Gepost op: 2007/05/13, 21:23:09 »
Hallo goeroes :-)

Absolute newbie hier, zowel wat Ubuntu als Linux i.h.a. betreft. Na enig prutswerk dan toch m'n gloednieuwe Feisty machine online gekregen (via Broadcom / Linksys 802.11b/g PCMCIA kaartje) en dus meteen op zoek gegaan naar een Firewall.

Via http://packages.ubuntu.com vond ik gnome-lokkit. Bij de poging tot installeren (rechtermuisklik op het downloaded package, dan 'open with GDebi package installer') loop ik tegen ogenschijnlijk cyclische afhankelijkheden aan:

libgnome32 is vereist, dus ik download libgnome32_1.4.2-35_i386.deb en poog te installeren. Echter, libgnome32 vereist gnome-libs-data, die op zijn beurt weer gnome-bin nodig heeft. En wanneer ik gnome-bin wil installeren lukt dat niet omdat libgnome32 er niet is. Terug naar af dus, aargh...

Enig idee hoe ik uit deze patstelling kom? Ik had de Synaptic Package Manager al bestudeerd, maar die toont geen enkele van de voornoemde packages.

Mvg,
kV

CrazyCentaur

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/13, 22:06:10 »
Ubuntu heeft al een firewall (IPTables) die automatisch werkt. Daar hoeft je niets voor te doen. Je hebt Gnome-Lokkit niet nodig. Wil je er toch een om verder dingen in te stellen, dan kun je Firestarter in de repositories voor Synaptic vinden.

En als je pakketten wilt ophalen en installeren, gebruik dan de Synaptic Package Manager. Die regelt alle onderlinge afhankelijkheden voor je. Veel simpeler.

kilovolt

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/13, 22:44:26 »
Dank voor de snelle reactie! Uit de beschrijving van IPTables had ik afgeleid dat het een noodzakelijke component is voor de werking van een firewall, maar het was me niet duidelijk dat het al zelf de firewall functie vervult. Maar goed, blijkbaar zit ik dus safe :-)

Wat betreft Synaptic Package Manager: I'm confused. Ik zie een lijst van zo'n 1200 packages, waarvan de meeste al zijn geinstalleerd toen ik Ubuntu installeerde. Ik zie hier bvb niet iets wat Firestarter heet, noch Lokkit, noch een van de andere packages waarvan sprake in mijn eerdere bericht hierboven. Waar vind ik bvb. die Firestarter in de SPM? In de SPM settings staan alle types componenten aangevinkt: main, restricted, universe, en multiverse. Moet ik een of andere APT regel toevoegen aan het 3rd party scherm in 'repositories' of zo?

Mvg,
kV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/13, 22:50:21 »
Er zit een knop genaamd "Zoeken" in de werkbalk van Synaptic.
http://forum.ubuntu-nl.org/message/104573#p104573

CrazyCentaur

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 22:57:04 »
Citaat van: kilovolt
Wat betreft Synaptic Package Manager: I'm confused. Ik zie een lijst van zo'n 1200 packages, waarvan de meeste al zijn geinstalleerd toen ik Ubuntu installeerde. Ik zie hier bvb niet iets wat Firestarter heet, noch Lokkit, noch een van de andere packages waarvan sprake in mijn eerdere bericht hierboven. Waar vind ik bvb. die Firestarter in de SPM? In de SPM settings staan alle types componenten aangevinkt: main, restricted, universe, en multiverse. Moet ik een of andere APT regel toevoegen aan het 3rd party scherm in 'repositories' of zo?
Je hebt niet alle repositories aanstaan. Kies bv. Main Men > System > Administration > Software Sources (of doe dat in Synaptic) en zorg dat main  / restricted / universe en multiverse aanstaan op het eerste tabblad  (en eventueel de sources als je dat wilt). Bij het tabblad updates kun je ook gewoon alles aanvinken. Dan heb je 22000 pakketten waar je mee bezig kunt gaan :) In Synaptic wel even een reload doen zodat alle repo's worden geregistreerd.

Mocht je nog meer willen aan codecs en zo, dan is voor Feisty Fawn de oplossing te vinden in Medibuntu. Zoek op het forum om te zien hoe je dat weer doet.

kilovolt

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 22:59:10 »
Hi Pjotr,

Die 'search' knop gebruik ik ook, maar hij vindt niets, tenzij het al in die lijst met >1200 items staat in het paneel rechts-boven. Uit je andere bericht leid ik af dat 'search' ook on-line dient te zoeken in allerlei repositories op het web, maar dat gebeurt blijkbaar niet...

Mvg,
kV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 23:04:39 »
Synaptic sluiten. Daarna:

Systeem - Beheer - Softwarebronnen
alles aanvinken behalve broncode

Daarna opnieuw Synaptic starten.

(in feite wat CrazyCentaur al zegt, alleen nu vanuit de Nederlandse versie).

kilovolt

  • Gast
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/13, 23:05:07 »
Hi CrazyCentaur & Pjotr,

OK, ik ben eruit nu, dank! Ik had wel alles aangevinkt staan, maar 'reload' was nodig. Ik zei het toch al: complete newbie...

Hartelijk dank!
kV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Cyclische afhankelijkheden bij installatie Gnome componenten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/13, 23:15:03 »
Mooi zo! Fijn dat het is gelukt. Linux is inderdaad even wennen....  :-)