Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instalatie lukt niet op oudere laptop  (gelezen 3423 keer)

Offline silas-111

  • Lid
instalatie lukt niet op oudere laptop
« Gepost op: 2010/05/07, 13:49:54 »
Hallo,

Ik probeer al twee dagen lang om verschillende versies van Ubuntu van 8.10 tot 10.04 op twee laptops te installeren. Eentje is een AMD 2000mhz met 512 mb werkgeheugen en de andere een pentium 4 met 1.2ghz en ook 512 mb werkgeheugen. Bij de eerste krijg ik halverwege de installatie het bericht "glib warning faild due to unknown user id" als ik het goed heb over geschreven en de ouderen blijft hangen bij het formatteren van de harde schijf. Nou moet ik bekennen dat de oudere de laatste tijd vaak vastloopt misschien een hardware probleem. Maar de AMD niet. Volgens de systeem eisen moet de AMD het programma toch aan kunnen???

alvast bedankt, silas

Offline emargen

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/07, 14:34:28 »
Heb je wel de goede versie gepakt? Zie de verschillende smaken: http://releases.ubuntu.com/releases/10.04/
Het is mijn ervaring wel dat de Alternate install CD uiteindelijk vaak beter werkt dan de Live CD's......vooral het deel rond het inregelen van het harddisk gebruik!

Suc6!

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/07, 15:09:10 »
misschien is de cd-speler vies, was bij mij ook.
las hij het ook steeds fout.
misschien kun je via de usb opstarten.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline silas-111

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 21:04:15 »
ik heb het inmiddels geprobeerd met een alternate versie. De eerste keer kwam ik een heel eind tot hij glib moest installeren en toen liep hij vast. Bij de pogingen daarna hield het installeren al bij het formatteren van de harde schijf op. Ik heb ook her en der gekeken in de tips maar kom niet verder. Ik krijg ubuntu niet geinstaleerd. Wie weet wat ik kan doen??? :-[

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/07, 21:53:59 »
Mijn ervaring met een oudere desktop is om de cd te branden op de laagst mogelijke stand in nero.
Zodra je een rw cd gebruikt of de cd brand met een hogere snelheid gaat het fout.

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/07, 22:22:50 »
Mijn ervaring met een oudere desktop is om de cd te branden op de laagst mogelijke stand in nero.
Zodra je een rw cd gebruikt of de cd brand met een hogere snelheid gaat het fout.

Dat geldt voor de meeste PC's, ook voor nieuwere ;)

Offline Petervdw

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/07, 22:49:09 »
Nog meer van die mogelijkheden:
Neem een CD van een ander merk, RW of Rom kan meestal allebei. Hou ze schoon, geen vette vingerafdruk.
Probeer een andere brander, en inderdaad, zo traag mogelijk branden.
Als je een warmloop probleem vermoedt, formatteren en installeren duren vaak lang, zet dan een tafelfan naast je laptop en zet de laptop op de hoeken op een verhoging (luciferdoosjes) zodat de lucht er onderlangs kan. Als je erbij kunt, kun je ook de fan van de laptop schoonmaken.

Vr.groet, peter

Offline silas-111

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/07, 23:09:55 »
Aan de cd's kan het volgens mij niet liggen omdat het op een andere laptop een nieuwere wel gelukt is om Ubuntu te installeren. Alleen de twee oudjes doen het niet terwijl volgens de info over systeemeisen zouden ze het wel moeten doen. Ik probeer het nou met Ubuntu 8.04.4 misschien heb ik hiermee meer geluk. Het kan toch ook niet zijn dat een harde schijf van 30 gb te klein is????

Offline Petervdw

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/08, 00:05:57 »
Juist de oudere CD-drives hebben problemen met het herkennen van "moderne" CD's.
De eerste CD-drives hadden een "lijst" met toegelaten media. Imation is bijv. een merk van het eerste uur, en wordt door bijna alle drives herkend.
Nochtans is het mogelijk dat er iets aan de drives mankeert.

Vr.groet, peter

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/08, 10:07:02 »
ik heb hier ook een oude computer,
de processor heeft een pingtijd van 1000
werk geheugen 512
en een hardeschijf van 40 Gb
nou daar moet het wel mee lukken denk je dan.
maar niks werkt wat ik ook probeer.
alleen linuxMint 5 light.
ik denk dat het in de hardware zit.
er zit een VIA c3 processor in, in plaats van een Intel of AMD.
en daar zal dan geen drivers voor in zitten.
en windows XP werkt er wel op.
misschien kun je hier even mee verder.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/08, 10:24:47 »
Ik heb hier een Toshiba Tecra uit 2000. Werkt 8.04 prima op. het kan dus wel.

FrSu

  • Gast
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/08, 10:35:04 »
Onder het mom van: Niet geschoten is altijd mis, heb ik na veel verschillende distributies geprobeerd te hebben Mint 5 op een oudere Packard Bell Easynote laptop weten te zetten. Draait als een speer!

Link: http://www.linuxmint.com/download_lts.php


« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 10:40:00 door FrSu »

Offline silas-111

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/08, 12:27:58 »
Ik probeer het nog een keer met een heeeeel langzaam gebrande 8.04 versie. Ik wil eigenlijk wel een ubuntu versie en pas als het nog niet lukt dan de linux mint. Misschien op de oudste laptop wel. Er zat namelijk window's 98 op(of me) en misschien kan die ubuntu niet aan. Hij draaide al niet soepen met xp. Anders denk ik toch dat het of aan de harde schijf moet liggen of geheugen en geef ik het maar op.
 ??? silas

FrSu

  • Gast
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/08, 12:33:26 »
Op mijn PB draait XP ook traag, maar is Mint 5 snel.

Offline silas-111

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/08, 13:23:37 »
gaat het dan om de gewone mint 5 of de light versie??

FrSu

  • Gast
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/08, 13:39:17 »
Ik heb de Main versie geïnstalleerd.

Hier nog even de link:  http://www.linuxmint.com/release.php?id=9

De light versie is voor landen waar bepaalde zaken niet toegestaan is.

Van de website van Mint:
In some countries where the legislation allows software patents to be enforced distributors can be exposed to potential patent threats. The Light Edition provides a safer way to distribute Linux Mint by removing patent-encumbered components.

The following components are not present in the Light Edition:

    * Macromedia Flash
    * Support for encrypted DVDs
    * Windows codecs
    * Support for restricted multimedia formats
    * Unrar
    * Sun Java (replaced by GIJ)

 Daarom heb ik gewoon voor de Main versie gekozen.

Maar je kunt de anderen rustig uitproberen om te kijken welke wel goed werkt bij jou.

Ik hoop dat je geluk hebt. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 13:46:10 door FrSu »

Offline heir4c

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/08, 16:04:35 »
Heb ook problemen gehad met 'modernere' cd's en oudere CD-drives.
Heb toen cd's (géén cd-rw) van FujiFilm gekocht en nooit geen problemen meer gehad met de oude cdrom drives. Proberen kan nooit kwaad.
(Wel weer met mijn tweedehands laptop van acer waar hij sommige cd's maar niet wil lezen. Denk eerder dat het aan die cd-drive ligt dan aan de cd's, hij zal waarschijnlijk niet alle formaten ondersteunen.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline silas-111

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/10, 20:57:06 »
het gaat in alle twee gevallen om een Gericom laptop. De laatste is van 2002 of 2003 en er draaide windows xp op, een amd athlon(dacht ik) processor 2000mhz. Er zit ook een dvd speler in dus zou hij toch ook nieuwere cd merken moeten pakken. Ik heb inmiddels alles geprobeerd ook ubuntu 8.04 op 1x snelheid gebrand. Ook dat wil hij niet pakken. Terwijl ik op een anderen ouderen computer, geen laptop, met echt oude cd spelers en die pakte ubuntu 8.04 makkelijk, wel geen hogere versie. De nog iets ouderen laptop is zeker ergens van 1998 of zo pakt nog niet een linux mint. Ik denk toch dat er iets niet goed mee is. met de hardware of zo. Kan anders niet bedenken waarom ik er niets op krijg.
silas

Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/11, 09:19:58 »
dan moet je eens proberen om van usb op te starten.
dan ligt het aan je cd-speler.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Petervdw

  • Lid
Re: instalatie lukt niet op oudere laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/11, 14:10:15 »
Aan silas-111

Als er USB op die laptop zit, kun je proberen om op een andere computer met Unetbootin een USB stickje te maken.
Hier staat ook nog een inbouw DVD/CD-drive voor een laptop op de plank. Als je handig bent en de drive bij jou laptop kunt uitbouwen, zou je die kunnen proberen. De contacten zijn redelijk universeel, het is vaak alleen het frontje dat je over moet zetten, of gewoon weglaten. Niet zo'n fraai gezicht, maar als de install ermee gelukt is, zet je desnoods die oude drive er weer in.
Misschien woon je in de buurt, kun je hem ophalen of we zetten hem er hier in. Opsturen kan ook, hoewel daar wel wat verzendkosten aan zitten. Met alle plezier. Mijn woonplaats staat in m'n profiel.
Dan sluit je in ieder geval fouten in de drive al uit.
Voor de rest kan ik zo uit de verte niks beters bedenken.

Vr.groet, peter


Edit: Over die USB stick: Je moet dan wel in de Bios een USB opstartmogelijkheid kunnen instellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 20:36:25 door Petervdw »