Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen van bestanden externe schijf  (gelezen 2917 keer)

Verwijderen van bestanden externe schijf
« Gepost op: 2019/04/05, 10:38:21 »
Op mijn externe harde schijf (met de vreemde naam  wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5) staan bestanden die ik wil verwijderen.
Selecteer ik de map en gebruik ik de delete toets van het toetsenbord zegt ie:

Unable to find or create Rubbish Bin directory for /mnt/wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5/RLS artikelen

Doe ik rechter muisklik en klik ik op Verwijderen: probleemloos.

Hoe kan dat?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/05, 11:05:03 »
Polleke,

Wat voor distributie, wat voor bestandssysteem, wat voor ...

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/05, 12:00:13 »
Sorry: Xubuntu 18.4 en bestandssysteem van de schijf is NTFS
Overigens heb ik dit 'probleem' bij voorgaande xubuntu versies nooit gezien.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/05, 16:17:09 »
En dan is die externe harde schijf aangekoppeld op /mnt en niet op /media/gebruikersnaam? Dat is heel vreemd. Waarmee heb jij die harde schijf dan aangekoppeld? Via de terminal soms?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/05, 18:51:10 »
Niet via de terminal maar via het programma Schijven.
In Xubuntu 14 en 16 stond die schijf inderdaad - automatisch- aangekoppeld onder Media en nu dus niet.

Na een schone installatie met versie 18 werd die schijf niet automatisch aangekoppeld en met behulp van dit forum en It's Foss Community de schijf automatisch weten aan te koppelen.
Ik ben niet meer zo fit en weet niet niet precies meer hoe dat toen is gegaan.
Het 'probleem' met verwijderen ontdek ik nu voor het eerst.
Is geen ramp, meer een onhandigheid, maar vroeg mij af hoe dat kan of is ontstaan?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/05, 19:37:43 »
Hallo polleke je citeert
Citaat
Is geen ramp, meer een onhandigheid, maar vroeg mij af hoe dat kan of is ontstaan?
Heeft die externe schijf aangesloten geweest aan een Windows computer ?
Citaat
Het 'probleem' met verwijderen ontdek ik nu voor het eerst.

De foutmelding betekent dat het niet naar de prullenbak kan verplaatst worden omdat die niet bestaat !
« Laatst bewerkt op: 2019/04/05, 19:55:16 door swake »

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/05, 20:22:33 »

Citaat
Heeft die externe schijf aangesloten geweest aan een Windows computer ?
Ja, die versleep ik nog wel eens naar een Windows 10 computer en weer terug.

Citaat
De foutmelding betekent dat het niet naar de prullenbak kan verplaatst worden omdat die niet bestaat !
Dat begrijp ik, maar een externe schijf heeft toch geen helemaal prullenbak?
Bestanden voor verwijderen gaan toch gelijk weg en niet naar een prullenbak?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/05, 20:39:23 »
Ik ga een gok doen, want ik denk dat dit de oorzaak is van de foutmelding .
Dat je via windows 10 op die externe  harde schijf het item naar de prullenbak verplaatst hebt . Iets in de prullenbak doen is daarom nog niet verwijdert . Het is pas helemaal verwijdert als je de prullenbak leegmaakt .
Als je via de bestandsbeheerder iets wil verwijderen heb je twee mogelijkheden .
Verplaatsen naar prullenbak . Wat naar de prullenbak verplaatst werd kan terug gezet worden.
Klik je op verwijderen is het bestand definitief verwijdert en kun je het niet meer terugzetten .
Als je in Xubuntu de delete toets gebruikt word het bestand naar de prullenbak verplaatst , maar blijkbaar zou je Xubuntu geen prullenbak hebben  wat ik vreemd vind .

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/05, 21:23:22 »
Je gok zou wel eens de juiste kunnen zijn, maar daarmee is die foutmelding niet weg.
Xubuntu heeft zeker wel een prullenbak alleen heet dat ding hier in de bestandsbewerker: Rubbish Bin

Zou ik het 'probleem' kunnen verhelpen door met het programma Schijven, deze externe schijf (partitie) te laten afkoppelen en dan opnieuw aan koppelen of is dat een onzinnige gedachte?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jolo

  • Lid
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/05, 21:43:33 »
In principe zou zelfs op een NTFS partitie in Xubuntu die nog geen prullenbak heeft, als je een bestand verwijderd, er automatisch er één aanmaken. Als je met Thunar in de map van de probleem externe schijf zit, zou je via het contextmenu het terminalvenster kunnen openen. Check dan het volgende commando
ls -la | grep Trash [Enter]

Check eventueel of je externe schijf wel lezen en schrijven (rw) wordt gekoppeld
mount [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/05, 22:17:53 »
Xubuntu heeft zeker wel een prullenbak alleen heet dat ding hier in de bestandsbewerker: Rubbish Bin
Vreemd, bij mij heet deze in Thunar gewoon prullenbak en in het menu voor direct naar de prullenbak heet het trash.
Gebruik je wel thunar als bestandsbladeraar?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/05, 23:36:43 »
Citaat
Vreemd, bij mij heet deze in Thunar gewoon prullenbak en in het menu voor direct naar de prullenbak heet het trash.
Gebruik je wel thunar als bestandsbladeraar?
Rubbish Bin is engels voor prullenbak . Foutmelding is ook in het engels .

Citaat
wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5/RLS artikelen
@Polleke , bewaar jij op die externe schijf video's i.v.m. RLS (vermoeide benen) .

« Laatst bewerkt op: 2019/04/05, 23:49:46 door swake »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/06, 11:26:46 »
Verwijder de schijf uit Linux.
Koppel de schijf aan Windows.
Doe een terminal chkdsk /f op de schijf.
Geef de disk een naam, rechtermuisklik op de disk > eigenschappen
Verwijder de disk nu netjes/veilig uitwerpen/verwijderen.

Sluit de disk aan op Linux,
deze zou nu zichtbaar moeten worden onder:
/media/gebruikersnaam/disknaam
(andere, niet buntu, distro's: /media/disknaam)

Chek eventueel de rechten van "disknaam" die zou op lezen en schrijven moeten staan.
 
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/06, 14:25:23 »
Check dan het volgende commando
ls -la | grep Trash [Enter]
Geeft geen outpunt

Check eventueel of je externe schijf wel lezen en schrijven (rw) wordt gekoppeld
mount [Enter]
Geeft een enorme ;lijst aan vrmeldingen
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/06, 14:26:08 »
Xubuntu heeft zeker wel een prullenbak alleen heet dat ding hier in de bestandsbewerker: Rubbish Bin
Vreemd, bij mij heet deze in Thunar gewoon prullenbak en in het menu voor direct naar de prullenbak heet het trash.
Gebruik je wel thunar als bestandsbladeraar?

Zie topic:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=oac9k2nuag3n2ncbth5ap7v273&topic=104836.msg1028354

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/06, 14:27:13 »
Citaat
wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5/RLS artikelen
@Polleke , bewaar jij op die externe schijf video's i.v.m. RLS (vermoeide benen) .
[/quote]

Geen video's wel een stapel artikelen over het rusteloze benen syndroom.

@DeBaas: later of morgen zal ik je suggestie uitvoeren en resultaat melden.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/07, 14:29:01 »
Verwijder de schijf uit Linux.
Koppel de schijf aan Windows.
Doe een terminal chkdsk /f op de schijf. Windows kent geen chkdsk /g maar schijfcontrole van deze schijf levert 'zwevende bestanden'op en die zijn gerepareerd. Verder geen bijzonderheden
Geef de disk een naam, rechtermuisklik op de disk > eigenschappen: Gelukt
Verwijder de disk nu netjes/veilig uitwerpen/verwijderen: Windows heeft deze optie niet voor deze schijf. Windows afgesloten en schijf losgekoppeld

Sluit de disk aan op Linux,
deze zou nu zichtbaar moeten worden onder:
/media/gebruikersnaam/disknaam
(andere, niet buntu, distro's: /media/disknaam): Nee is nog steeds / mnt onder de naam wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5)

Chek eventueel de rechten van "disknaam" die zou op lezen en schrijven moeten staan. Staan voor allen op Lezen en Schrijven
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jolo

  • Lid
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/07, 17:39:21 »
Die lange part5 naam is blijkbaar een keuze van applicatie schijven. Het automatisch aankoppelen van externe usb schijven, kun je beter niet doen met applicatie schijven. Die applicatie maakt daarvoor een regel aan in het /etc/fstab Als de externe usb harddisk een volumenaam heeft koppelt deze al automatisch aan, bij het inpluggen in een usb poort.

Als je vind dat mount te veel output geeft, om te posten grep 'm dan uit
mount | grep fuseblk [Enter]

Indien dit geen output geeft, doe direct na het inpluggen van de externe usb harddisk
mount | tail -n 1 [Enter]

Dan toont de output slechts de laatste regel.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2019/04/07, 18:20:21 »
Het is nu voor mij abracadabra geworden maar de Output:
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ mount | grep fuseblk
/dev/sdc1 on /mnt/DATA type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096,x-gvfs-show)
/dev/sdd5 on /mnt/wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096,x-gvfs-show)
/dev/sdf1 on /media/polleke/SAMSUNG_USB type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$

Deze schijf heb ik inderdaad met schijven automatisch laten aankoppelen omdat dat niet gebeurde na de installatie van Xubuntu 18. Onder versie 16 deed did probleem zich helemaal niet voor. Gebeurde het aankopplelen wel automatisch.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jolo

  • Lid
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2019/04/07, 19:56:40 »
Die output lijkt me in orde. Wellicht heeft het niet automatisch aankoppelen van de externe usb harddisk, te maken met dat prullenbak probleem. Heb je dit ook getest met een usb-stick die ext4 is geformatteerd, of die wel automatisch aangekoppeld wordt bij het inpluggen? 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2019/04/08, 08:25:09 »
Een 128MB usb-stick met bestandssysteem ntfs wordt niet automatisch aangekoppeld bij opstarten.
Deze stick omgezet naar ext4 wordt ook niet automatisch aangekoppeld bij opstarten.
Dit was voor mij de reden om het programma 'schijven' te gebruiken om wel automatisch aangekoppeld te worden.
Ik zie nu pas dat alle andere schijven aangekoppeld zijn bij mnt en niet onder media. Overigens wel onder 'normale' namen.
Dit vraag stuk is te moeilijk voor mij :(

Een andere willekeurige ntfs usbstick wordt wél automatisch aangekoppeld na herstarten.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/08, 08:46:36 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/08, 11:00:04 »
Citaat
Een 128MB usb-stick met bestandssysteem ntfs wordt niet automatisch aangekoppeld bij opstarten.
Vanwaar heb je die ? Dat is zeker zo een USB stickje die je ergens gratis bijkrijgt als geschenkje ?

Citaat
Op mijn externe harde schijf (met de vreemde naam  wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5) staan bestanden die ik wil verwijderen.
Selecteer ik de map en gebruik ik de delete toets van het toetsenbord zegt ie:

Unable to find or create Rubbish Bin directory for /mnt/wwn-0x50000f00aa0b0a30-part5/RLS artikelen

Ik ga een gok doen en denk dat ik er niet ver naast zal zitten .
Je sluit die externe schijf ook aan in Windows 10
Dat je in Windows 10 die map ook al hebt proberen naar de prullenbak te verplaatsen en om één of andere reden niet gelukt is . Ik denk dan het meeste aan dat de inhoud te groot is voor de prullenbak .

Offline Nero

  • Lid
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2019/04/08, 11:19:26 »
Een {prullenbak | trash | rubbish bin} is standaard op de / (root) partitie per gebruiker voor gebruik in een grafische omgeving, niet voor de terminal. In de home map staat deze in ~/.local/share/Trash.

Op een externe schijf staat deze echter niet. Je kan die wel aanmaken voor elke gebruiker afzonderlijk. Je moet wel weten waar de externe schijf is aangekoppeld. Is dat bv /mnt geef dan in de terminal volgende opdracht:sudo mkdir /mnt/.Trash-$UIDVervang wel /mnt/ door de map waarop de externe schijf is aangekoppeld, meestal /media/<gebruiker>/<abc>/ waarin <gebruiker> uiteraard de gebruiksnaam is, en <abc> het label van de externe schijf.

Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2019/04/08, 12:17:36 »
Citaat
Vanwaar heb je die ? Dat is zeker zo een USB stickje die je ergens gratis bijkrijgt als geschenkje ?

Wel gekregen: een DataBar stick, gaat al 10 jaar probleemloos mee, ook vandaag.

Citaat
Ik ga een gok doen en denk dat ik er niet ver naast zal zitten .
Je sluit die externe schijf ook aan in Windows 10
Dat je in Windows 10 die map ook al hebt proberen naar de prullenbak te verplaatsen en om één of andere reden niet gelukt is . Ik denk dan het meeste aan dat de inhoud te groot is voor de prullenbak .
Het gaat hier om een map die ik gekopieerd heb naar een andere map en daarom kon deze map weg (alleen pdf en tekstbestanden). Ik klik dus die map aan en gebruik de delete toets en dan gaat het fout, op Xubuntu.
Dat ik de schijf heel af en toe op Windows aansluit mag dit probleem toch niet veroorzaken. Ik begrijp er hoe langer hoe minder van :(

Zojuist een willekeurige andere map proberen te verwijderen met de delete toets: dezelfde foutmelding.
Met het rechter muisklik menu gaat het wel!
« Laatst bewerkt op: 2019/04/08, 12:22:14 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Verwijderen van bestanden externe schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2019/04/08, 13:04:05 »
Citaat
Het gaat hier om een map die ik gekopieerd heb naar een andere map en daarom kon deze map weg (alleen pdf en tekstbestanden). Ik klik dus die map aan en gebruik de delete toets en dan gaat het fout, op Xubuntu.
Wat dan eigenlijk een submap is .
XUbuntu word Thunar als bestandsbeheerder gebruikt en kun je niet verwijderen met Delete toets . Om te verwijderen rechtsklik je op het item en kies je voor verwijderen of verplaatsen naar prullenbak .
Bij verwijderen verwijder je het item definitief , bij verplaatsen naar prullenbak kun je het nog altijd terugzetten .
Citaat
Dat ik de schijf heel af en toe op Windows aansluit mag dit probleem toch niet veroorzaken.
Als de map corrupt geworden is door windows kun je tegen zulke problemen aanlopen .

« Laatst bewerkt op: 2019/04/08, 13:09:25 door swake »