Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop  (gelezen 2438 keer)

Offline deefken

  • Lid
Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Gepost op: 2009/09/14, 17:25:55 »
Hallo Allemaal,

Graag had ik geweten of jullie me wat algemene tips konden geven voor wat performance tuning aan mijn Ubuntu 9.04 Desktop.
[Hardware]
Intel Pentium 2.4Ghz
786Mb Ram
40Gb HD

Dit is "relatief" oude hardware, maar deze pc zou alleen gebruikt worden voor openoffice, internet, picasa en afspelen van muziek.
Nu merk ik al snel dat wanneer openoffice writer en firefox tegelijk draaien dat de performance al meteen zakt en het al schokkerig aanvoelt ...  :|

Mijn vraag aan jullie: "Zijn er algemene tweaks die men kan uitvoeren die bijdragen tot performance van het systeem."
Ik kan evengoed Xubuntu installeren maar als ik deze ubuntu config performant kan krijgen ...
Momenteel draai ik nog 6 virtuele consoles, verminderen? ja/nee? hoe?
Kernelparams?

Mvg,
David

Offline track

  • Lid
Re: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/14, 17:45:21 »
Hoi David,

welkom op het forum !

Bij Uby hoef je er niet zo veel "tunen" als bij Win.. - het is al vanzelf vrij goed ingesteld meestal.
Die 6 consoles zijn helemaal geen probleem.  En met de kernelparam's kun je verder niets verbeteren.
Btw.: ik zit hier op een 1 GHz Athlon, en die draait best goed.  Dus, niets mis met jouw hardware.

Wat je in ieder geval niet mag vergeten: zet de grafische versnelling aan !  Dus de passende driver
voor jouw grafische kaart.  (even precies het type uitzoeken ..)  Anders is het echt niet leuk.

Als je daarna nog ergens klem zit is het meestal het geheugen.  In jouw geval kun je misschien nog een reepje
erbij prikken, mits je vaaker met vele ramen open werkt.  Maar 1 GB is normaal meer dan voldoende.

Verder zal je in ieder geval in het BIOS alle parameters goed instellen, met als uitgangspunt de
"load optimal settings".  Soms valt er nog een beetje te tweaken, maar vaak is dat ook al "optimaal".

Als je in de terminal een  free  doet, is er net iets meer swap dan geheugen ?
Dat kan ook een keer mis gaan.  En je kunt er meteen ook zien of er überhaupt swap gebruikt werd,
maw. of er ooit een tekort aan geheugen was.  (pas dan is er enig nut van meer geheugen)

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 17:53:12 door track »


Offline deefken

  • Lid
Re: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/14, 19:35:24 »
Pjort, Trach: bedankt voor de info.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 19:38:17 door deefken »

Offline track

  • Lid
Re: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/14, 19:37:57 »
Nee, want daar achter schuilt maar een opslagplaats voor de huidige desktopinstelling.
Dus noch ruimte- noch snelheidsverlies.

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/14, 20:03:14 »
Nee, want daar achter schuilt maar een opslagplaats voor de huidige desktopinstelling.
Dus noch ruimte- noch snelheidsverlies.

track

Bedoel je de tips in mijn eerdere bericht? Die versnellen wel degelijk, hoor...  :)

De visuele effecten uitzetten scheelt sowieso een pak systeemkracht. En bij de Firefoxtips staan er ook een paar, die FF sneller maken (niet allemaal, maar wel bijvoorbeeld nummer 1 en ook de waarschuwing bij nummer 7, om het aantal extensies beperkt te houden).

Offline track

  • Lid
Re: Configuratie tuning - performance Ubuntu 9.04 Desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/14, 20:13:53 »
Nee Pjotr,  niet jouw tips ..

Toen ik antwoordde stond er nog de vraag of het een verschil maakt als er meerdere virtuële dektops zijn.
Die staat er nu niet meer  =D , dus zweeft mijn antwoord een beetje in de ruimte.

track