Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3  (gelezen 785 keer)

Offline aartje

  • Lid
docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Gepost op: 2021/01/16, 09:18:03 »
Van mijn bridgeclub kreeg ik een "docx" document waarbij alleen de headers waren te
lezen maar niet het bericht zelf. Ik gebruik LibreOffice 6.0.7.3 daarvoor. Ik heb gevraagd
of ik het document ook in pdf-formaat kon krijgen. Dat kon ik prima (uiteraard) lezen.

Later heb ik het ook ge-upload in Google-docs en daarmee kon ik het ook prima lezen.
Vanuit google-docs weer gedownload en het gedownloade document kon ik ook weer
goed lezen in LibreOffice writer.

Eerlijk gezegd heb ik zoiets sinds de begintijd van Open/LibreOffice (Staroffice) nauwelijks
meegemaakt, dat er incompabiliteit met MS Office was.
Heeft iemand een suggestie wat ik er mee kan doen ? (Ergens melden ? Een nieuwere versie ?)

Offline HWE64

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/16, 09:54:45 »
@aartje, misschien LO opwaarderen naar een hogere versie. Ik kan het bij mij helaas niet controleren want ik krijg bijna nooit een .doxs of ik moet er om vragen maar dat kan a.s. maandag pas.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline aartje

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/16, 10:27:44 »
@aartje, misschien LO opwaarderen naar een hogere versie. Ik kan het bij mij helaas niet controleren want ik krijg bijna nooit een .doxs of ik moet er om vragen maar dat kan a.s. maandag pas.
Dank je voor de reactie. Ik heb mijn LibreOffice opgewaardeerd naar versie 7.0.4 via de libreoffice ppa.
Hij doet het nu wat beter, maar de uitlijning van het een en ander klopt nog niet zo goed als met de methode
via google-docs, er zit een tekstveld in het document (als plaatje ?) waar de tekst niet goed wordt afgekapt
aan het eind van de regels. Ik beschouw het maar als opgelost. Je kan  het document nog altijd via up- en downloaden
naar googel-docs "vertalen" naar iets bruikbaars voor LibreOffice.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/16, 10:46:01 »
Mijn ervaring is, dat het vaak fout gaat, wanneer er b.v. een tabel van Excel is geimporteerd.
DOCx  is helaas geen OpenStandaard, dus een probleem zal altijd kunnen voorkomen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/16, 11:19:00 »
Probeer eens de Windows fonts te importeren, deze mogen NIET door LibreOffice worden meegeleverd.
Die dien je bijvoorbeeld van een door jou gelicenseerde Windows installatie te halen.
https://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-10&faq=50#S1
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/16, 12:54:53 »
Citaat
Probeer eens de Windows fonts te importeren, deze mogen NIET door LibreOffice worden meegeleverd.
Die dien je bijvoorbeeld van een door jou gelicenseerde Windows installatie te halen.
Ook zonder die Windows-licentie kun je veel ellende voorkomen door gebruik te maken van Pjotrs tip "Installeer enkele nuttige lettertypes": https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/libre-office.html#ID6 , onder punt 6. Alleen al het installeren van de Carlito ter vervanging van de onder Windowsgebruikers populaire Calibri, scheelde bij mij al veel.

Offline aartje

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/17, 10:47:30 »
Allen hartelijk dank voor de reacties  ^-^, ik ga er mee aan de slag. Wat ik hier :

https://www.makeuseof.com/tag/how-to-install-microsoft-core-fonts-in-ubuntu-linux/

vond (de tweede methode) lijkt me ook een mooie manier .
Het komt er op neer dat, als je ook Windows op je computer hebt (dualboot)
je de fonts kan copieëren van c:\windows\fonts naar /usr/share/fonts/WindowsFonts
(die directory moet je wel eerst maken natuurlijk)

en dan een "fc-cache" doen.
In plaats van copieëren kan je natuurlijk ook met mounten van de C-schijf en symbolische
links werken, dacht ik (!)
Maar dit alles moet ik nog proberen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/17, 10:49:09 door aartje »

Offline MKe

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/17, 11:08:54 »
Mijn ervaring is, dat het vaak fout gaat, wanneer er b.v. een tabel van Excel is geimporteerd.
DOCx  is helaas geen OpenStandaard, dus een probleem zal altijd kunnen voorkomen.
dit statement is niet volledig correct. Er zijn twee vormen van docx, de transitional en de strict versie. De strict versie is open standaard en de transitional was toegestaan aan Microsoft om de overgang van doc naar docx te vergemakkelijken, waarbij Microsoft uiteindelijk zou moeten voldoen aan de stricte standaard. Dit laatste is nooit gebeurt waardoor MS docx nog steeds afwijkt van de docx die door andere software wordt gelezen en geschreven. Vandaar de incompatibiliteit problemen tussen Libre en MS.

Volgens mij kan MS wordt toch ook in ODT opslaan, niet? Is dat geen optie?

Offline aartje

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/17, 11:43:28 »

Volgens mij kan MS wordt toch ook in ODT opslaan, niet? Is dat geen optie?
Dat heb ik diegene die mij dat docx-bestand stuurde ook gesuggereerd. Ik vraag me echter
af of als je in MSWord een document maakt met fonts die in de standaard LibreOffice niet
bestaan en je saved dit bestand in odt-formaat of je dan toch geen probleem kan krijgen
met die fonts.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/17, 12:04:02 »
[OffTopic]
Er zijn twee vormen van docx, de transitional en de strict versie. De strict versie is open standaard en de transitional was toegestaan aan Microsoft om de overgang van doc naar docx te vergemakkelijken, waarbij Microsoft uiteindelijk zou moeten voldoen aan de stricte standaard. Dit laatste is nooit gebeurt waardoor MS docx nog steeds afwijkt van de docx die door andere software wordt gelezen en geschreven. Vandaar de incompatibiliteit problemen tussen Libre en MS.
Helaas klopt je verhaal niet, een OpenStandaard moet aan 4 voorwaarden voldoen:
  • De standaard is geadopteerd en zal worden onderhouden en gehandhaafd door een non-profitorganisatie op basis van openlijk toegankelijke besluitvorming-procedures voor alle geïnteresseerde partijen, op democratische grondslag;
  • De standaard is gepubliceerd en over de specificaties kan vrijelijk, of tegen een nominale bijdrage, worden beschikt;
  • Het intellectueel eigendom van, en mogelijke patenten op de gehele standaard of delen daarvan, zijn onherroepelijk vrijgesteld van licentierechten;
  • Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard.
Microsoft heeft een veto over de standaard, dat is al tegen punt 1.
Ook willen ze voor sommige dingen een licentie houden, dat is tegen punt 3.

Dat is ook de reden, dat de Microsoft Office formaten zijn afgekeurd door de EU.
Ook is dat één van de redenen dat overheden niet mogen communiceren in Microsoft Office formaten, ook niet onderling  :police:
Helaas is dit bij de meeste ambtenaren (nog) niet bekend .......

Zie ook de lijst van goedgekeurde OpenStandaarden voor overheden en gesubsidieerde instellingen, bij de overheid, op de website van forumstandaardisatie.

Edit: link toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/17, 12:08:17 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/17, 12:22:50 »
@ron Dank je voor de verduidelijking. Maar is het voor de doorsnee Windows-gebruiker met
MSOffice voldoende om zijn Word bestand te saven naar odt-formaat om dit voor de doorsnee
gebruiker van LibreOffice op een Linux-computer bruikbaar te maken ? Zelfs als er fonts
gebruikt worden die niet opensource/opendata zijn ?
Wat kan ik die Windows-gebruiker aanraden (behalve dan het exporteren naar pdf)?

Ik kan het zelf niet proberen, ik heb wel een tripleboot Ubuntu/Mint/Windows10 systeem maar
heb daar geen MSOffice op.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/17, 12:34:47 door aartje »

Offline MKe

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/17, 12:32:06 »

Volgens mij kan MS wordt toch ook in ODT opslaan, niet? Is dat geen optie?
Dat heb ik diegene die mij dat docx-bestand stuurde ook gesuggereerd. Ik vraag me echter
af of als je in MSWord een document maakt met fonts die in de standaard LibreOffice niet
bestaan en je saved dit bestand in odt-formaat of je dan toch geen probleem kan krijgen
met die fonts.
dat probleem heb je ook met docx, want zowel odt en docx bevatten geen fonts. PDF heeft dat wel en daarom werkt het altijd. Als je het verstuurd aan mensen ter info en niet met het idee dat ze het document gaan editten is het ten alle tijde verstandig om PDF te versturen, of iedereen nu MSOffice heeft if niet. Zowel docx als odt zijn bedoeld als bewerkbare documenten, niet bedoeld voor het publiceren.  Iets maar al te veel mensen zich niet lijken te realiseren.

Offline aartje

  • Lid
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/17, 12:39:54 »
Dat is duidelijk. Iets saven in odt-formaat is dus geen garantie dat het in LibreOffice gelezen kan worden
ivm met fonts.
pdf-formaat is het meest zekere formaat voor ieder platform.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/17, 12:42:17 door aartje »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: docx document niet leesbaar met LibreOffice writer 6.0.7.3
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/17, 12:54:46 »
Dat is duidelijk. Iets saven in odt-formaat is dus geen garantie dat het in LibreOffice gelezen kan worden
ivm met fonts.
pdf-formaat is het meest zekere formaat voor ieder platform.
Ook PDF heeft nadelen.
Een bewerkbaar document is aan te passen aan de hardware.
Een PDF, dat gemaakt is voor een groot scherm, zal op een telefoon alleen te lezen zijn, door voor iedere regel een hoop te schuiven.
Dat is één van de redenen, om zoveel mogelijk in HTML te publiceren, wanneer dit responsive is, dan kan iedereen het op alle apparatuur lezen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.