Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moederbord drivers en softwareupgrades  (gelezen 6398 keer)

dmaster

  • Gast
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/16, 17:10:44 »
Windows heeft het grote probleem dat het hardware een keer tijdens de installatie herkent en daarna vastlegt. Verander je belangrijke hardware, dan doet je PC het niet meer. Linux detecteert elke keer bij het opstarten opnieuw de hardware, zodat deze cd's nutteloos zijn bij Linux. Je kunt je moederbord gerust vervangen ;)
Waarom kon ik dan hdd verwisselen van verschillende pc's met verschillende window's versies erop, zonder problemen nieuwe videokaart erin stoppen, meer geheugen, andere cpu, lankaart erin, (blablabla)
En nu wil ik een videokaart goed werkend krijgen op een ubuntu systeem lijkt dat bijna onmogelijk.
Als iemand makkelijk is met drivers is het window's wel. Je kan ze per apparaat kinderlijk eenvoudig opzoeken en dan vernieuwen oid.
Ik doe op het moment me uiterste best om ubuntu te begrijpen maar ik vind het tot nog toe verrot ingewikkeld.

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/16, 17:17:25 »
Windows heeft het grote probleem dat het hardware een keer tijdens de installatie herkent en daarna vastlegt. Verander je belangrijke hardware, dan doet je PC het niet meer. Linux detecteert elke keer bij het opstarten opnieuw de hardware, zodat deze cd's nutteloos zijn bij Linux. Je kunt je moederbord gerust vervangen ;)
Waarom kon ik dan hdd verwisselen van verschillende pc's met verschillende window's versies erop, zonder problemen nieuwe videokaart erin stoppen, meer geheugen, andere cpu, lankaart erin, (blablabla)
En nu wil ik een videokaart goed werkend krijgen op een ubuntu systeem lijkt dat bijna onmogelijk.
Als iemand makkelijk is met drivers is het window's wel. Je kan ze per apparaat kinderlijk eenvoudig opzoeken en dan vernieuwen oid.
Ik doe op het moment me uiterste best om ubuntu te begrijpen maar ik vind het tot nog toe verrot ingewikkeld.
Plaats een harde schijf met Windows erop maar eens in een totaal ander systeem, grote kans dat het systeem niet meer opstart en als het opstart met een licentiemelding komt, omdat een OEM-licentie niet op andere hardware gebruikt mag worden. Ik heb zelf al een aantal keren meegemaakt dat Windows niet meer opstartte met een ander moederbord erin, maar misschien heb jij daar andere ervaringen mee.

Qua drivers moet ik je gelijk geven: er is in Linux geen goede GUI om apparaten te weergeven, driverinformatie te tonen en om drivers te vervangen. Er zijn wel tools die in de buurt komen (hardinfo bijvoorbeeld), maar dat kan nog steeds niet tippen aan zoals het in Windows is geregeld. Op de commandline kan het wel, maar daarmee werkt de gemiddelde gebruiker niet echt graag.

Tja, als jouw videokaart geen Linux-ondersteuning heeft, dan ligt dat toch echt aan de fabrikant. Met Nvidia kun je over het algemeen weinig problemen verwachten, met ATI kunnen oudere kaarten niet werken met de fabrieksdriver, maar gelukkig worden de opensourcedrivers voor ATI steeds beter.

dmaster

  • Gast
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/16, 17:37:07 »
@Cumulus007
Dan heb jij het over windows versies die aan bedrijf Jan verkocht worden om op die ene pc die ze er voor bedacht hebben te draaien? (als ik het goed begrijp)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet veel verstand van heb. Maar mijn ervaringen zegt iig iets anders dan jou ervaringen.
Ik heb dan ook altijd met losse windows versies gewerkt die niet bij een pc hoorde.

Iig, er is een driver voor mijn matorx kaart maar ik schijn meer nodig te hebben dat is wat er niet lukt.
Zie dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/matrox-video-kaart-driver-installatie/
De hoeveelheid reacties valt me een beetje tegen :(
En met de reacties die ik heb gekregen kan ik niets.....