Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot met documenten op ntfs D en of E  (gelezen 3216 keer)

Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Gepost op: 2011/02/20, 20:51:29 »
Mijn vraag is kan ik documenten door linken van home naar b.v. de D of E schijf van Windows XP en deze dan openen en gebruiken zwel in Ubuntu alswel in Windows XP en zo ja hoe doe je dat??
Bij voorbaat dank.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/20, 21:57:40 »
Dat kan. Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met de mappen Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video's.

De NTFS-partitie die onder Windows XP de schijfletter D heeft (en waar op mijn pc de overeenkomstige mappen voor Windows op staan), mount ik in Ubuntu als /mnt/data met behulp van een regel in /etc/fstab. In mijn geval is dat:
/dev/sda2 /mnt/data ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
Jij zult uiteraard jouw eigen partitie- en mountgegevens moeten gebruiken (en niet vergeten het mountpunt aan te maken in /mnt).

Ik heb destijds de mappen in mijn home-map verwijderd en mijn ~/.config/user-dirs.dirs en de nodige bladwijzers aangepast. Dat bevalt mij prima, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Je kunt waarschijnlijk beter de mappen in je home-map vervangen door symlinks naar de juiste mappen op (in mijn voorbeeld) /mnt/data. In dat geval hoef je verder niets aan te passen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/21, 17:59:16 »
Symlinks gebruiken is inderdaad veruit het handigste. Je kan die ook gemakkelijk grafisch aanmaken door je Documentenfolder van de Windows partitie (die zou je dus ergens onder /mnt/data moeten vinden in het voorbeeld van grizzler) terwijl je Ctrl en Shift ingegrukt houdt, te verslepen naar de plaats van bestemming, bijvoorbeeld je home folder.

Een andere methode is een link te maken via het rechtsklik menu, en die dan nadien op de juiste plaats te zetten. Nadeel van die methode is dat dit enkel werkt als de oorspronkelijke folder staat 1) op een plaats waar je schrijfrechten hebt en 2) op een linux partitie.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/21, 18:24:55 »
Op de eerste plaats bedankt Grizzler & Vandlem voor de antwoorden maar waar moet ik een en ander in zetten in de home partitie of in het terminalvenster ik ben maar een simpele gebruiker !

mijn hd's zien er als volgt uit

sda 1 ntfs  window XP                 C:
      2 ext4 /ubuntu 10.04
      5 linux swap
      6 ext4 /home
      7 ntfs XP data                      D:
      8 ntfs data hans ubuntu/XP     E: (bedoeld voor documenten)

sdb 1 ntfs video's hans  ubuntu/XP F; (bedoeld  voor Video's)

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/21, 18:39:51 »
Een andere methode is een link te maken via het rechtsklik menu, en die dan nadien op de juiste plaats te zetten. Nadeel van die methode is dat dit enkel werkt als de oorspronkelijke folder staat 1) op een plaats waar je schrijfrechten hebt en 2) op een linux partitie.
Symlinks aanmaken door rechtsklikken binnen Nautilus werkt ook als het item waarnaar wordt verwezen op een NTFS-partitie staat. Ik heb er op die manier tientallen gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 19:21:50 door grizzler »

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/21, 19:18:50 »
Op de eerste plaats bedankt Grizzler & Vandlem voor de antwoorden maar waar moet ik een en ander in zetten in de home partitie of in het terminalvenster ik ben maar een simpele gebruiker !
Je D-, E- en F-schijf zijn zo te zien sda7, sda8 en sdb1. Als je die alle drie op de een of andere manier wilt gebruiken voor een van de standaardmappen binnen Ubuntu, zou je ze in Ubuntu's bestandssysteem respectievelijk /mnt/data, /mnt/documenten en /mnt/video kunnen noemen. Dan zou je aan het bestand /etc/fstab de volgende regels moeten toevoegen:
/dev/sda7  /mnt/data  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sda8  /mnt/documenten  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sdb1  /mnt/video  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0

Denk eraan dat je voor het wijzigen van /etc/fstab rootrechten nodig hebt. Het makkelijkst is waarschijnlijk om dit met een als root gestarte Tekstbewerker te doen, bijvoorbeeld door op Alt+F2 te drukken en in het venstertje dat dan verschijnt de opdracht
gksudo gedit /etc/fstab
in te voeren.

Vervolgens moet je in de map /mnt drie mappen aanmaken, genaamd data, documenten en video. Ook dat moet als root. De Alt+F2-opdracht hiervoor is gksudo nautilus /mnt en dan in het geopende Nautilusvenster kiezen voor Map aanmaken (wel dat Nautilusvenster direct daarna maar weer sluiten, want een 'root-Nautilus' onnodig open houden vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee).
Als je dat hebt gedaan, kan je in een terminal de opdracht sudo mount -a geven om de partities direct aan te koppelen (bij de volgende keer opstarten zou dat vanzelf moeten gebeuren).

Let op eventuele foutmeldingen van die mount-opdracht. Als die er niet zijn, ga je verder met de volgende stappen. Wordt er wel iets gemeld, laat dat dan eerst even hier weten.

Dan ga je de symlinks aanmaken (een 'Verwijzing' in het rechtsklikmenu van Nautilus). Daarvoor ga je met Nautilus bijvoorbeeld naar /mnt/video (F dus). Stel dat op F een map Mijn video's staat, dan ontstaat er als je in Nautilus voor Verwijzing maken kiest, 'naast' die map een symlink genaamd Verwijzing naar Mijn video's. Die zou je dan naar je home-map kunnen verplaatsen. Dan verwijder je de map Video's die daar al staat en je geeft de verplaatste symlink de naam Video's. Iets dergelijks kan je doen voor alle NTFS-mappen die je vanuit Ubuntu wilt gebruiken.

Je kunt ook slepen met Shift en Ctrl ingedrukt, zoals vanadium schreef.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 19:28:50 door grizzler »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/21, 20:16:26 »
Symlinks aanmaken door rechtsklikken binnen Nautilus werkt ook als het item waarnaar wordt verwezen op een NTFS-partitie staat. Ik heb er op die manier tientallen gemaakt.
Ik verneem op Wikipedia dat ntfs sedert Vista inderdaad symbolische links ondersteunt voor compatibiliteit met unix achtige systemen.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/21, 20:58:48 »
Zo snel als mogelijk ga ik het een en ander uitvoeren het is mij grotendeels duidelijk maar ik heb deze dagen weinig tijd i.v.m. mijn werk mochten er alsnog problemen ontstaan dan doe ik weer een beroep op jullie en mocht alles goed zijn gelukt en het werkt dan laat ik dat ook weten maar het kan enige dagen duren wederom bedankt.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/21, 21:46:29 »
Prima. Overigens, het zou kunnen dat mijn manier van symlinks maken op jouw systeem niet werkt. Na de opmerking van vanadium over het feit dat symlinks in NTFS pas mogelijk zijn sinds Windows Vista, heb ik eens geprobeerd te achterhalen waarom Ubuntu (via NTFS-3g) er dan toch in slaagt symlinks aan te maken op mijn NTFS-partities. Die zijn namelijk niet van Vista, maar van XP.

Ik heb daar geen verklaring voor kunnen vinden, afgezien van wat vage suggesties dat NTFS als zodanig er al geschikt voor zou zijn sinds Windows 2000, maar dat het besturingssysteem zelf er pas sinds Vista tools voor heeft. Mocht dat zo zijn, dan zal het bij jou waarschijnlijk zonder problemen werken. Zo niet, dan zul je slepen met Shift en Ctrl moeten gebruiken.
Evengoed blijft het dan raadselachtig waarom het bij mij wel werkt... ???
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 21:55:59 door grizzler »

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/25, 19:51:25 »
Hier ben ik weer!
Ik heb zoals Grizzler Schreef de drie regels in fstab(/estc)-gedit gezet. Moet ik dit dan sluiten of oKopieren in/naar de terminalventer?
Dit is wat ik dan zie;

/dev/sda6  /mnt/data  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sda7  /mnt/documenten  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sdb1  /mnt/video  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>/dev/sda6  /mnt/data  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sda7  /mnt/documenten  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sdb1  /mnt/video  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=35f7d953-cbdb-489c-963e-91cea0177942 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5       /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=6f54f541-cd7a-4939-b0a3-54070f1dd47b none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=35f7d953-cbdb-489c-963e-91cea0177942 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5       /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=6f54f541-cd7a-4939-b0a3-54070f1dd47b none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

in  fstab(/estc)-gedit.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/25, 20:37:45 »
Dit is wat ik dan zie;
Sorry hoor, maar wat staat nou precies waar? Zou je de inhoud van /etc/fstab even precies zoals het nu is tussen code-tags in een forumbericht willen zetten (in bericht plakken, geplakte tekst selecteren en op het #-icoontje klikken), want zoals het er nu uitziet kan ik er geen wijs uit (ik zie meerdere regels twee keer). =D

Die drie regels kan je voor de duidelijkheid het best helemaal onderaan zetten en het is dan uiteraard de bedoeling dat je dat bestand opslaat en vervolgens in een terminal de opdracht sudo mount -a geeft. Als daar foutmeldingen uitkomen, geef die dan even hier door.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 20:42:01 door grizzler »

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/25, 22:47:06 »
Via F2 hebik ingevuld /etc/fstab
en daarna de volgende 3regels zoals opgegeven

/dev/sda6  /mnt/data  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sda7  /mnt/documenten  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0
/dev/sdb1  /mnt/video  ntfs-3g  defaults,locale=nl_NL.UTF-8  0  0

dit zijn de zelfde 3 regels in mij antwoord als eerste en de rest is aangevuld door het systeem.
als ik nu kijk bij bestandsbeheer in de map mnt staan er 3 mappen data , documenten en video.
als ik kijk bij schijf gereedschap staat
/dev/sda6 Aangekoppeld op /mnt/data
/dev/sda7 Aangekoppeld op /mnt/documenten
/dev/sdb1 Aangekoppeld op /mnt/video

als ik in het  terminalvenster de opdracht sudo mount-a ingeef krijg ik  sudo mount-a: command not found

Hopelijk voldoende info ik denk dat ik in de buurt kom maar weet het verder niet meer een van jullie hopelijk wel alvast bedankt..

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/26, 00:50:32 »
als ik in het  terminalvenster de opdracht sudo mount-a ingeef krijg ik  sudo mount-a: command not found

Doe het nog eens en dan met een spatie na mount  ^-^
Om typfouten te voorkomen kun je altijd het beste een terminalcommando dat in een bericht staat kopiëren en dan in de terminal plakken.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/26, 12:30:23 »
Doe het nog eens en dan met een spatie na mount  ^-^
=D

Hoeft al niet eens meer. Hans schrijft:
Citaat
als ik kijk bij schijf gereedschap staat
/dev/sda6 Aangekoppeld op /mnt/data
/dev/sda7 Aangekoppeld op /mnt/documenten
/dev/sdb1 Aangekoppeld op /mnt/video
Dan zijn ze dus al gemount. En op de gewenste plek. Nou alleen de symlinks nog (zie mijn postings van de 21e).

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/26, 16:43:37 »
Het zal wel dom zijn maar hoe kom ik in nautilus om die sim links te maken?
Ik kom n.l. niet op de h disks partitie sda6, sda7 en sdb1 en deze kan ik ook niet aankoppelen via locaties want daar worden zij niet vermeld wel Windows XP en deze kan ik wel aankoppelen dit staat op dezelfde hd maar is partitie sda1.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/26, 17:10:26 »
Eerlijk gezegd lijkt me dit een te ingewikkelde oplossing. Het lijkt me veel simpeler om gewoon de documenten in kwestie op een NTFS-partitie te gooien. Die is in Windows altijd vanzelf aangekoppeld.

In Linux kun je dan met een eenvoudige muisklik (Locaties - documentenpartitie) die NTFS-partitie aankoppelen en vervolgens de documenten daarop bewerken.

Niks fstab bewerken, niks mount-commando's in de terminal..... Zo makkelijk als 't maar kan.  :)

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/26, 20:53:46 »
Het zal wel dom zijn maar hoe kom ik in nautilus om die sim links te maken?
Ik kom n.l. niet op de h disks partitie sda6, sda7 en sdb1 en deze kan ik ook niet aankoppelen via locaties want daar worden zij niet vermeld wel Windows XP en deze kan ik wel aankoppelen dit staat op dezelfde hd maar is partitie sda1.
Het makkelijkst is denk ik de methode die vanadium voorstelde. Daarvoor heb je twee Nautilusvensters nodig.
In het ene venster ga je eerst naar de root van het bestandssysteem (/) en vandaar naar de map mnt. Als je in mnt staat, zou je daar de mappen data, documenten en video moeten zien. In het andere venster open je je home-map.

Vervolgens hou je de Ctrl- en Shifttoets ingedrukt en sleep je de map data in mnt naar je home-map. Daar verschijnt dan een symlink met de naam data. Dat doe je ook met de mappen documenten en video. Symlinks kan je een andere naam geven zonder dat de map waarnaar ze verwijzen van naam verandert. Hier kan je dus kiezen voor wat jou het best uitkomt.
Als je op zo'n symlink dubbelklikt, kom je gelijk in de map waar hij naar verwijst.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/28, 21:00:01 »
Sorry dat het soms wat langer duurt dat ik kan reageren maar ik heb die simlinks gemaakt en hernoemt dit werkt en verwijst naar de juiste partitie en of schijf.
Maar ik heb toch noch een paar vragen.
Bij Locaties wil ik ook de juiste verwijzingen maken Documenten verwijst naar de juiste plaats maar videos staat er helemaal niet meer en afbeeldingen en muziek verwijzen niet juist.
En ook downloads zie ik niet meer.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/28, 22:01:48 »
Sorry dat het soms wat langer duurt dat ik kan reageren maar ik heb die simlinks gemaakt en hernoemt dit werkt en verwijst naar de juiste partitie en of schijf.
Maar ik heb toch noch een paar vragen.
Bij Locaties wil ik ook de juiste verwijzingen maken Documenten verwijst naar de juiste plaats maar videos staat er helemaal niet meer
Kan het zijn dat je bij het hernoemen niet de juiste naam hebt gebruikt? Mijn eigen installatie is nogal fors aangepast, dus ik kan niet suggereren wat die dan zou moeten zijn, maar als de naam van de oorspronkelijke map bijvoorbeeld Video's was en je hebt de symlink Videos, video's of videos genoemd, dan klopt de naam die in Locaties hoort te staan dus niet meer. In het bestand user-dirs.dirs in de submap .config in je home-map zou je moeten kunnen zien wat de naam volgens Ubuntu zou moeten zijn.

Citaat
en afbeeldingen en muziek verwijzen niet juist.
Dan zijn de symlinks kennelijk niet helemaal goed aangemaakt. Kan je het best even kijken waar de mappen waar ze naar moeten verwijzen precies staan en die symlinks opnieuw aanmaken.

Citaat
En ook downloads zie ik niet meer.
Waarschijnlijk hetzelfde probleem als met Video's.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/28, 23:07:15 »
Ten eerste zou je ipv gerommel in je fstab wellicht beter een grafische tool kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de storage device manager (pysdm). Kun je vanuit pakketbeheer installeren. Je geeft dan een mountpoint op net als in fstab eigenlijk, maar dan makkelijker en veiliger.

Met betrekking tot de symlinks. Wat wel eens wil gebeuren(bij mij althans) is dat de schijf niet goed geumount wordt en dan bij herstart onder een andere naam wordt gemount. Bijvoorbeeld /media/Data wordt /media/data1 of zo. Dan doen je symlinks het niet meer. Een herstart wil de boel dan nog wel weer eens herstellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/01, 11:20:48 »
Ten eerste zou je ipv gerommel in je fstab wellicht beter een grafische tool kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de storage device manager (pysdm).
Dat is pas rommelen! pysdm ondersteunt geen UUID verwijzing, en tegenwoordig heb je dat nodig.

Citaat
Met betrekking tot de symlinks. Wat wel eens wil gebeuren(bij mij althans) is dat de schijf niet goed geumount wordt en dan bij herstart onder een andere naam wordt gemount. Bijvoorbeeld /media/Data wordt /media/data1 of zo. Dan doen je symlinks het niet meer. Een herstart wil de boel dan nog wel weer eens herstellen.
Dat was een probleem in vroegere versies, maar ik moet zeggen dat ik dat niet meer heb voorgehad. Heb je dat wel voor, dan kan het wissen van /media/Data vóór je de schijf aankoppelt, ook helpen.

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/04, 20:32:46 »
Sorry dat ik vaak wat laat kan reageren.
Maar mijn probleem is gedeeltelijk opgelost want als ik bij Locaties op Video's druk dan kom ik inderdaad bij video op sdb1 en als ik bij Locaties op documenten druk inderdaad op documenten op sda7
Maar bij Muziek,Downloads en Afbeeldingen lukt dat niet en dat is ook logies want dat zijn sub mappen van Documenten op sda7.

Mijn vraag is moet ik dan in etc/fstab regels toevoegen b.v. voor Muziek het volgende;

/dev/sda7 /mnt/documenten/mijn muziek ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

of moet dit op een andere manier?

Alvast bedankt!

Hans

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/04, 20:55:52 »
Nee, je moet nieuwe symlinks maken, zoals ik schreef in mijn vorige posting. Dus voor die drie geen symlinks naar de hele partitie, maar naar de submappen van Documenten.

Dus bijvoorbeeld in Nautilus de map /mnt/documenten openen en dan vanuit dat venster de map mijn muziek naar je home-map slepen met Ctrl en Shift ingedrukt.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 21:02:09 door grizzler »

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/04, 21:09:16 »
GRIZZLER heel erg bedankt en ik ga dit zo snel mogelijk doen en dan laat ik het weer weten .

Hans

Re: Dualboot met documenten op ntfs D en of E
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/06, 10:08:11 »
De symlinks had ik inderdaad alleen gemaakt naar de partities sda/6 en, sda/7 en schijf sdb/1 en nu verandert  naar de submappen zoals je schreef  en het werkt!

Maar er blijft nog een vraag over is zoiets ook mogelijk voor Firefox en Thunderbird vooral voor Thunderbird zodat dit "gesynchroniseerd" blijft?

Of moet dit als nieuw Topic worden gevraagd?