Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities in Ubuntu installer  (gelezen 1615 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Partities in Ubuntu installer
« Gepost op: 2008/12/08, 20:48:13 »
Ik heb een probleem. Ik wil graag Ubuntu 8.10 installeren op mijn laptop. Maar ik wil ( voorlopig ) een dualboot met Windows maken. Nu kan ik tijdens de installatie niet kiezen op welke partitie van /dev/sda ik Ubuntu wil installleren. Dus hoe kan ik de partities in Ubuntu zichtbaar maken ? Moet ik de Linux partitie formateren in ext3 ???

Offline joop905

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2008/12/08, 23:23:14 door joop905 »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 16:47:34 »
Zal de partitie formateren in ext3 helpen ?

Offline joop905

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 17:10:36 »
Formatteer Linuxpartities altijd als EXT3

Offline rja

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/09, 17:31:18 »
En een swap partitie aanmaken, 2 keer je intern geheugen is meestal de vuistregel, maar boven de 1 gigabyte, kun net zo als ik een swap maken als de grootte van je intern geheugen, bij mij 1 1/5 gigabyte.

En je Windows paritie met rust laten of verkleinen als je ruimte voor Ubuntu moet maken.




Offline Joshua822

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/09, 19:56:11 »
Het probleem is dus dat hij geen enkele partitie op sda vindt ??? Weet iemand trouwens nog een programma waarmee ik een partitie binnen Windows kan formateren in ext3 ( Gparted doet het niet )

Offline rja

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/09, 20:00:54 »
Heb je Windows wel goed afgesloten ?

Je zou via schijfbeheer in Windows de schijf kunnen repareren en dan netjes afsluiten en dan opnieuw de live cd van Ubuntu starten.

Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/09, 22:31:32 »
Het probleem is dus dat hij geen enkele partitie op sda vindt ??? Weet iemand trouwens nog een programma waarmee ik een partitie binnen Windows kan formateren in ext3 ( Gparted doet het niet )
Joshua, hoeveel partities heb je in Windows? Eerst defragmenteren in Windows i.v.m eventueel data verlies. Als je Gparted hebt opgestart, kan je rechtsboven op het pijltje drukken naast dev/sda dan krijg je eventuele andere schijven/partities te zien. Verder zorg dat de schijf niet aangekoppeld is. Gebruik liever GParted Live of pmagic deze koppelen de schijf niet aan.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php of http://partedmagic.com/index.php?option=com_phocadownload&view=sections&Itemid=60 ik zou de stable versie nemen. Iso of zip (uitpakken) downloaden en op een cd branden, daarna Booten van cd, in de BIOS in te stellen of staat misschien al ingesteld.

Met vriendelijke groet,

Gijs
 
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/10, 09:22:51 »
Normaal gezien moet et installatieprogramma je toelaten de Windows partitie te verkleinen. Alternatief kan je afzonderlijk de partitie verkleinen met gparted en daarna pas de installer starten en kiezen "Gebruik grootste vrije ruimte".

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/10, 13:09:25 »
Wel, ik ga gewoon in de kerstvakantie zowel Ubuntu als Windows installeren. Eerst Ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/10, 13:52:52 »
Installeer éérst windows, maar laat hem niet gans de partitie gebruiken. Installeer dan Linux. Dat is de gemakkelijkste manier.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/10, 21:12:39 »
Kan ik dan ook zorgen dat Windows de bootloader niet overschrijft  ???

Re: Partities in Ubuntu installer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/10, 23:19:32 »
Als je Windows als eerste installeert dan kan deze Grub niet overschrijven. Installeer je eerst Ubuntu en dan Windows moet je Grub opnieuw installeren. Zie http://sites.google.com/site/computertip/grub punt 2. Ik heb zelf ook Windows naderhand geinstalleerd, Grub herstel is een paar minuten werk.:)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.