Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?  (gelezen 1340 keer)

Offline Ramana

  • Lid
Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Gepost op: 2012/09/02, 16:33:26 »
Ga weer een PC in elkaar knutselen  :).  De behuizing wordt een Lian Li PC-V351, dus het moederbord wordt een micro-ATX (of een mini ITX kan ook nog).  De processor wordt of een Intel i3 21** of een AMD A6 of A8 (b.v. A8-3870K).  Intel is wat zuiniger en heeft meer rekenkracht, de AMD's wat meet grafische kracht).

Voor een Intel moederbord zat ik te denken aan: Gigabyte GA-Z77M-D3H, ASUS P8Z77-M of een MSI Z77MA-G45   
en voor AMD: Gigabyte GA-A75M-UD2H of MSI A75MA-G55

Na een beetje Googlen weet ik niet of deze borden goed werken onder Ubuntu.  Wie weet raad?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/02, 16:43:27 »
Vooral naar videokaart kijken.

Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/02, 16:51:07 »
Dat is een erg lastige vraag, aangezien een veelvoud van componenten, die elk hun eigenaardigheden kunnen hebben, tezamen op zo'n moederbord zitten. Je kunt inderdaad het beste selecteren op de grafische chip.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/02, 17:22:53 »
Ik stel geen bijzonder grafische eisen, dus geen gaming.  Ik denk dat on-board wel voldoende is.
Wat chipsets betreft lijkt A75 (AMD) of Z77 wel een goed uitgangspunt.

Bij de AMD borden is AMD® HD 6000 de onboard grafische kaart, bij Intel de Intel® GMA HD
« Laatst bewerkt op: 2012/09/02, 17:42:04 door Ramana »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/02, 19:14:23 »
Ik denk dat onboard goed is!!!!! zeg je.
Je weet niet waar je over praat, sommige onboard wordt slecht of niet ondersteund.
Dus je zou dan geen 3d en geen hardware versnelling hebben, dus zeer trage videokaart die helemaal geen flash kan afspelen, of vensters die zeer langzaam dicht of open gaan.
Kijk dus zeer goed naar je videokaart

Zelf zou ik liefst een normale moederbord en normale nvidia videokaart kopen.
Vaak hebben laptops en mini moederborden(met onboard gpu), afwijkende videokaart.
Dus daarom eerst goed opzoeken of de videokaart goed werkt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/02, 20:20:14 »
Niet weet waar ik over praat?  :'(

M'n huidige Zotac 9300-ITX kan zonder videokaart prima overweg met 3d, hardware versnelling en flash. En vensters gaan zeer snel open of dicht.  Dus onboard kan prima, of zoals ik zei voor mij voldoende (i.p.v. goed!).  Ik stelde m'n vraag omdat ik niet bekend ben met de nieuwste chipsets, dus b.v. de combinatie van de A75 met de AMD A8-3870K welke GPU kracht aan boord heeft.  Zijn deze grafisch krachtiger dan b.v de geforce 9300 op het Zotac-bordje, dan is dat prima ('n videokaart kan altijd nog, maar lijkt me dan zinloos).



« Laatst bewerkt op: 2012/09/02, 20:57:38 door Ramana »

Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/03, 11:04:56 »
Ik denk dat onboard goed is!!!!! zeg je.
Je weet niet waar je over praat, sommige onboard wordt slecht of niet ondersteund.
Dus je zou dan geen 3d en geen hardware versnelling hebben, dus zeer trage videokaart die helemaal geen flash kan afspelen, of vensters die zeer langzaam dicht of open gaan.
Kijk dus zeer goed naar je videokaart

Zelf zou ik liefst een normale moederbord en normale nvidia videokaart kopen.
Vaak hebben laptops en mini moederborden(met onboard gpu), afwijkende videokaart.
Dus daarom eerst goed opzoeken of de videokaart goed werkt.
Je trekt de woorden van Ramana wel uit de context, hoor. Hij spreekt van "voldoende", dat wil zeggen, meer performance is er niet nodig.

Want onboard GPU's zijn tegenwoordig krachtig genoeg om te kunnen gamen en Full HD-video's mee te kijken. Intel Sandy Bridge is prima spul, evenals ATI-chips (al moet je daarmee uitkijken onder Linux gezien de drivers).

Onboard graphics en performance gaan al jaren goed samen voor doorsnee gebruik.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk micro-ATX Moederbord (werkt probleemloos met Ubuntu)?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/03, 20:25:25 »
Dit gaat het nieuwe MB worden: Asus F1A75-M PRO FM: http://www.youtube.com/watch?v=SZRevcG73Mg

Very exciting. This new platform from AMD has been designed from the ground up for APUs (instead of CPUs) which combine the processing power of a CPU AND a GPU!