Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.  (gelezen 1012 keer)

Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.
« Gepost op: 2021/04/15, 15:20:34 »
Hoi Allemaal!
Ben aan het durven om Xubuntu 20.4 te installeren náást mijn andere ,oudere versies. Maar voordat ik dit ga doen dacht ik toch nog even hier te vragen of er nog speciale tips/ adviezen zijn. Simpel gezegd heb ik het volgende ( ik weet dat winxp een gruwel is maar ik gebruik het voor wat win progs en is in het geheel afgesloten van internet,) Ik heb dus winxp als boot, dan nog Xubuntu 12.04 ( meer omdat het me niet in de weg zit), dan Xubuntu 16.04 die me altijd door alle problemen heeft heengeholpen, dan Xubuntu 18.04 waar ik het meeste van de tijd mee werk.Een kleine Swap-partie. En dan nog 2 parties met ntfs voor wat losse opslag. Goed, het mag er wellicht niet het meest mooi uitzien maar alles werkt perfect.

Inmiddels ruimte gemaakt van ± 140 GB als ext4 om nu dus hopelijk Xubuntu 20.4 er bij te kunnen zetten. Maar ik weet dat er al wat meldingen waren van dat na 18.04 er geen xorg meer zou worden ondersteund enz en dat die 20.4 een 64 uitvoering is. Dat laatse had ik al getest en mijn pc-tje schijnt het aan te kunnen. Zeker omdat ik ook al even de try-out had gedaan. Wordt bv die xorg er uitgegooid door 20.4 zodat ik niets meer kan gebruiken oid?  Maar goed, mijn vraag is dus voor alle zekerheid of ik geen absolute no-no's bij elkaar ga zetten? Zijn er wellicht nog andere zaken die mijn systeem zouden kunnen gaan slopen..?? Hopelijk nog wat inzichtelijkheid vóór ik iets ga doen dat echt fout gaat. Alvast dank!
Groet,
Goese Duikertje

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/15, 15:34:59 »
Xorg werkt gewoon hoor en als je het op zijn eigen partitie draait is het geen probleem om het naast de anderen te installeren.

Dat gezegd hebbende. Het is best wel nutteloos om 12.04 en 16.04 te houden. Dezen zijn eol en zouden alleen problemen opleveren.
Ik zou 20.04 gewoon over die 12.04 installatie heen gooien.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/15, 15:37:58 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/15, 15:55:10 »
Hi MKe! Dank voor je reactie. Ben blij dat er niet direct een rode vlag wordt opgestoken..! Toch werd me een tijd terug daar wel nadrukkelijk op gewezen dat dus in nieuwere versies die xorg eruit zou gaan met als gevolg dat je dan niet meer terug kon komen in je systeem als je wat verkeerd had geinstalleerd omdat dat er dan dus niets meer was. Ik hoop dat dit dus niet meer van toepassing is. Kan je nog wat toelichten op wat voor mogelijke problemen er zouden kunnen zijn met die 12.4 en 16.4 ?
Groet,
 Goese Duikertje

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/15, 16:07:09 »
Als je elke versie op zijn eigen partitie installeerd dan kan het zowiezo naast elkaar omdat ze volledig onafhankelijk zijn, of je nu Xorg gebruikt of niet. Dus 18.04 blijft gewoon werken. Overigens gebruikt 20.04 nog steeds Xorg als default, dus ik weet niet waar je die info vandaan haalt. Je kunt het alternatief 'Wayland' wel kiezen, maar dat was ook al zo in 18.04. Er is wat dat betreft niets veranderd.

Er is wel zoiets als te veel partities. Steeds maar partities toevogen ga je op den duur wel last van krijgen, en het lijkt een beetje onnodig. De 12.04 en in mindere mate 16.04 installaties zijn verouderd. De software is oud, browser wordt niet meer bijgewerkt en kan dus voor allerlei problemen zorgen als je ermee zou werken. Het lijkt ook een beetje overbodig om 4 versies van Ubuntu geinstalleerd te houden. Ik kan me nog voorstellen dat je 18.04 naast 20.04 houdt als veiligheid, maar dat is bij mij in de praktijk nooit nodig geweest. Ik zet altijd mijn home op een aparte partitie en houd een lijstje van software bij die ik geinstalleerd wil hebben en kan dus binnen 20 minuten mijn installatie terug draaien naar een oudere indien nodig met behoud van alle data. Maar dat is nog nooit nodig geweest.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/15, 16:18:28 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hulpvraagje vóórdat ik xubuntu 20.4 installeer.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/15, 16:14:29 »
Het is fijn dat xorg geen problemen heeft nu. Ik meen zelfs dat ik dat van vanadium had gehoord,lang geleden. Ik denk dat ik inderdaad maar eens wat ga bij-schaven nadat ik 20.4 erop heb gezet. Dank!