Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch installerende ubuntu  (gelezen 2956 keer)

Offline Euroke0

  • Lid
Automatisch installerende ubuntu
« Gepost op: 2010/03/10, 09:31:16 »
Hey Iedereen,

Ik ben op zoek naar een tutorial, liefst in het nederlands, hoe ik een zelf installerende ubuntu cd kan maken. Dit voor de desktop editie, niet voor de server editie. Van het laatste heb ik er enkele gevonden maar blijkbaar zit die cd toch anders in elkaar dan de desktop versie. Wie kan me helpen?

Mvg

Offline spekje

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 20:32:40 »
wat bedoel je precies met onderwerp " automatisch installerende ubuntu" ??

Als je een cd-rom wilt maken waarmee je ubuntu wilt installeren dien je ubuntu te downloaden en vervolgens te branden als .iso bestand.

Bedoel je dit of bedoel je wat anders?

Offline Euroke0

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 21:03:32 »
Hey Spekje,

Wat ik bedoel is, dat ik een cd wil maken die ik gewoon in de lade steek en die zich helemaal (dus zonder het opgeven van gegevens enz) van zichzelf installeert... In het engels noemen ze dit een unattended disc, maar daar vind ik enkel uitleg over hoe het moet voor de server editie.

Mvg

Offline spekje

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 21:09:13 »
Ik vraag me af of het wel mogelijk is voor een desktop.
Je moet immers een tijdzone.. soort toetsenbord e.d. aangeven.
Maar wellicht dat er meer is dan ik denk :)

Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/10, 21:12:45 »
Als het met de server-versie kan, dan moet het ook met de desktop kunnen.. Maar ik zie zelf het nut er niet van in, alleen vanwege het feit dat je moeilijk/niet kan zien waar het misgaat in de installatie.. (als het misgaat)

Offline Euroke0

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/10, 21:28:30 »
Hey Spekje/vistaus,

Ik moet een hoop computers installeren, zonder dat ik de beschikking heb over een server of iets dergelijks, dus moet ik het op een schijfje krijgen. Als ik elke keer alles moet ingeven komt het namelijk echt niet goed :-). Vandaar dat ik hoop dat het mogelijk is...

Mvg Kristof

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/10, 21:32:02 »
Ik moet een hoop computers installeren, ..........
Als ik elke keer alles moet ingeven...........

En al die computers krijgen dan een Ubuntu met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord? ???

Offline Euroke0

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/10, 21:43:30 »
Hey Mikkel,

Dat klopt, ik moet ze enkel klaarzetten met een standaard configuratie...

Mvg

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/10, 22:05:02 »
kan dit ook niet met remastersys?

een standaard install maken, een install cd maken met remastersys en daarmee alle overige pc's installeren.

Offline Euroke0

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/10, 22:13:17 »
Hey Chris,

Dat heb ik al in het achterhoofd gehad en geprobeerd, maar door de enorm verschillende hardware is dat ook geen mogelijkheid...

Mvg

Offline rja

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/11, 11:12:24 »
Onder redhat achtige distributies is dat kickstart.

Ik heb een aantal verwijzigingen gevonden voor kickstart voor ubuntu.

http://www.google.nl/search?q=kickstart+for+ubuntu

Geen idee of dit goed werkt.


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/11, 12:34:49 »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/11, 14:14:35 »
Hey Mikkel,

Dat klopt, ik moet ze enkel klaarzetten met een standaard configuratie...

Mvg
Het eerste waar ik dan aan denk is de ubuntu OEM-install. Ik heb er geen ervaring mee, maar dacht dat het redelijk simpel was voor degene die installeert. Bij de eerste keer opstarten wordt dan de gebruikersnaam e.d. ingesteld.

Offline Anco

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/11, 14:17:41 »
https://help.ubuntu.com/9.10/installation-guide/i386/automatic-install.html

misschien heb je hier wat aan? lijkt precies te zijn wat je zoekt.
Linux user #485563

Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/11, 15:03:54 »
Je kunt ook aan een schijf-image denken. Eén keer handmatig installeren, vervolgens een disk-image maken en dat op alle andere pc's plaatsen.

Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/15, 13:22:38 »
Je kunt ook aan een schijf-image denken. Eén keer handmatig installeren, vervolgens een disk-image maken en dat op alle andere pc's plaatsen.
Even lezen aub - er was sprake van veel verschillende hardware. Deze oplossing is welliswaar de allermooiste (en snelste), maar vereist identieke hardware.

Offline Euroke0

  • Lid
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/15, 13:30:29 »
Hey Iedereen,

Mijn excuus voor de late reactie, ik ben enkele dingen van de genoemde zaken aan het proberen, echter de image en de pxe vallen af. Ik hou jullie zeker op de hoogte...

Mvg

Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/18, 22:25:13 »
Even lezen aub - er was sprake van veel verschillende hardware. Deze oplossing is welliswaar de allermooiste (en snelste), maar vereist identieke hardware.
Hmm, is dat zo? Geen identieke cpu's volgens mij, maar harde schijven, misschien maakt dat wel wat uit. Grafische kaarten ook? Misschien, zou kunnen. Heb geen hands-on ervaring met disk-images.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/19, 05:40:42 »
Als je een image maakt moet je alleen rekening houden met verschillende groottes van harde schijven.
Een image die te groot is past niet...

Verder zou het verschil tussen Nvidia of ATi ook nog verschil kunnen maken, als je de gesloten drivers gebruikt
Zo niet, dan werkt het allemaal prima.

Als voorbeeld: de harde schijf van mijn laptop start prima op als ik hem in mijn desktop doe. Alleen het grafische werk moet je dan even opnieuw instellen.
En er zitten nogal wat verschillen tussen die systemen; ander moederbord. andere processor, ander geluid, ander netwerk, ATI vs Nvidia, enz. enz.

Re: Automatisch installerende ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/23, 20:06:47 »
Als je een image maakt moet je alleen rekening houden met verschillende groottes van harde schijven.
Een image die te groot is past niet...

Verder zou het verschil tussen Nvidia of ATi ook nog verschil kunnen maken, als je de gesloten drivers gebruikt
Zo niet, dan werkt het allemaal prima.

Als voorbeeld: de harde schijf van mijn laptop start prima op als ik hem in mijn desktop doe. Alleen het grafische werk moet je dan even opnieuw instellen.
En er zitten nogal wat verschillen tussen die systemen; ander moederbord. andere processor, ander geluid, ander netwerk, ATI vs Nvidia, enz. enz.

Hm, oh? Dan is dat toch wel wat verbeterd, door de tijd heen? Of is het alleen met Windows wat lastiger?
Hoe dan ook: ik leer zo ook nog wat, op de zijlijn :D