Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spelletjes  (gelezen 657 keer)

Spelletjes
« Gepost op: 2020/08/11, 21:53:00 »
Op ask ubuntu vond ik een terminal opdracht op met één klap alle spelletjes uit het systeem de verwijderen maar dat levert foutmeldingen op.
Een aangedragen idee was op het via synaptip te doen. Dat heb ik gedaan en in synamptic is geen enkel spel meer te vinden.
Toch vind ik in Software onder spelletjes nog steeds een reeks geïnstalleerde spelletjes. Hoe steekt dat in elkaar?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Spelletjes
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/11, 23:37:35 »
Op ask ubuntu vond ik een terminal opdracht op met één klap alle spelletjes uit het systeem de verwijderen maar dat levert foutmeldingen op.
Een aangedragen idee was op het via synaptip te doen. Dat heb ik gedaan en in synamptic is geen enkel spel meer te vinden.
Toch vind ik in Software onder spelletjes nog steeds een reeks geïnstalleerde spelletjes. Hoe steekt dat in elkaar?
Misschien zijn dat snaps. Ik weet niet of een snap ook via synaptic kunt installeren?

Edit: Ik heb de snap van KeepassXC geinstalleerd (2.6.0). Deze zit wel in het software centre maar niet via synaptic. (Xubuntu 20.04.1 LTS)
« Laatst bewerkt op: 2020/08/11, 23:42:35 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

  • Lid
Re: Spelletjes
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/12, 07:16:40 »
Ik verwijder die spelen altijd via Synaptic en via Synaptic ook dat Snap spul . :angel:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Spelletjes
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/12, 07:33:50 »
Ik verwijder die spelen altijd via Synaptic en via Synaptic ook dat Snap spul . :angel:
@Tom, maar dan haal je geheel snap weg d.m.v snapd en dan heb je andere programma's ook niet meer. In mijn geval KeepassXC 2.6.0.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

  • Lid
Re: Spelletjes
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/12, 08:20:18 »
Ja dat weet ik ,maar ik gebruik geen Keepass   ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

nahjo

  • Gast
Re: Spelletjes
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/12, 08:46:13 »
Misschien kan Polleke nog wat meer info geven over die spelletjes die blijven hangen en met welke gevonden opdracht de spelletjes te verwijderen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 09:03:24 door nahjo »

JorisC

  • Gast
Re: Spelletjes
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/12, 11:34:11 »
Linux is Windows niet zeggen er veel , maar ook in Linux moet je eens opruimen of cleanen maar veel, veel minder dan in windows . en dat kan via de terminal met volgend commando .
sudo apt-get remove package-naampakket1 package-naampakket2naampakket1 en naampakket2 moet je vervangen van de pakketten die je wil opruimen

Om pakketten en afhankelijkheden te verwijderen die niet langer meer  nodig zijn (omdat u andere pakketten hebt verwijderd of nieuwere versies deze hebben vervangen), voer je de volgende opdracht uit:
sudo apt-get autoremove
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 11:42:39 door JorisC »

Re: Spelletjes
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/12, 12:06:52 »
De terminal opdrachten heb ik hier vandaan:
https://askubuntu.com/questions/32228/how-can-i-remove-all-default-installed-games

In Synaptic heb ik alle spelletjes laten verwijderen bij Spelletje en amusement:
spelletjes en amusement multiverse universe
spelletjes en amusement universe
Daar is nu alles blanco.

Blijkbaar was er een herstart nodig, want als ik nu bij software-> Spelletjes kijk is alles weg.
Probleem is dus met synaptic helemaal opgelost.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

nahjo

  • Gast
Re: Spelletjes
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/12, 12:13:50 »
De terminal opdrachten heb ik hier vandaan:
https://askubuntu.com/questions/32228/how-can-i-remove-all-default-installed-games

In Synaptic heb ik alle spelletjes laten verwijderen bij Spelletje en amusement:
spelletjes en amusement multiverse universe
spelletjes en amusement universe
Daar is nu alles blanco.

Blijkbaar was er een herstart nodig, want als ik nu bij software-> Spelletjes kijk is alles weg.
Probleem is dus met synaptic helemaal opgelost.
Dank voor de link. Ik had gehoopt op een soort van groep delete maar het is de 'gewone' methode van verwijderen.
Het is mij ook al opgevallen dat het whiskermenu niet altijd up-to-date is bijgewerkt en dat af- en aanmelden soms het nodige zetje kan geven.