Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu veranderen in media center  (gelezen 4198 keer)

Offline Icarus

  • Lid
Ubuntu veranderen in media center
« Gepost op: 2010/02/23, 10:19:04 »
Ik wil graag mijn ubuntu computer veranderen in een mediacenter. Dat wil zeggen dat ik mijn video's en muziek wil kunnen controleren met een afstandsbediening. Verder wil ik gewoon gebruik kunnen maken van de desktop.

Ik heb daarvoor mythbuntu geinstalleerd. Dat werkt. Maar ik heb geen tv-card en als ik op zoek ga naar een goede krijg ik zoveel informatie over me heen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat voor tv-card kan ik het beste kopen?

Dus voor alle duidelijkheid: ik wil er geen tv mee bekijken. Slechts mijn media op een afstand kunnen bedienen.

Bij voorbaat dank.

Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/23, 11:08:21 »
Je wilt een tv-kaart kopen, maar er geen tv mee kijken ???

Offline kasper2

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/23, 11:33:28 »
Bedoel je geen videokaart? Even voor de duidelijkheid: een tv-kaart is een ding waarmee je tv kunt ontvangen op een computer. Een videokaart is een onderdeel wat essentieel is in iedere computer, wat zorgt voor het beeld wat wordt weergegeven op het scherm.
Alles is relatief

Offline Icarus

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 13:42:54 »
Ik neem aan dat je een tv-kaart nodig hebt om je computer via een afstandsbediening te bedienen, toch?

Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/23, 13:43:49 »
Ik neem aan dat je een tv-kaart nodig hebt om je computer via een afstandsbediening te bedienen, toch?

Nee hoor, daar heb je geen tv-kaart voor nodig. Het is echter wel zo dat de meeste tv-kaarten een afstandsbedining ingebouwd hebben.

Offline Icarus

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/23, 13:55:39 »
Hoe moet ik dan te werk gaan? Ik heb thuis een afstandsbediening liggen maar ik denk niet dat mijn computer daar op zal reageren. Ik wil naar mijn muziek luisteren en lekker browsen vanaf de bank met mijn afstandsbediening in de hand. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 14:03:11 »
Hoe moet ik dan te werk gaan? Ik heb thuis een afstandsbediening liggen maar ik denk niet dat mijn computer daar op zal reageren. Ik wil naar mijn muziek luisteren en lekker browsen vanaf de bank met mijn afstandsbediening in de hand. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Uiteraard niet, je computer moet dan een infrarood-ontvanger hebben. Ik vermoed dat er tegenwoordig gewoon USB-afstandsbedieningen zijn, misschien biedt Google uitkomst?

Offline Icarus

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/23, 14:36:43 »
Oh ja, wat gevonden. Misschien vinden jullie het wel interessant. Dus ik vermeld het maar even.

Allereerst moet bureaublad op afstand worden aangezet. Ga naar voorkeuren hiervoor en vind het daaronder.

Andere pagina: http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-8.html

Dan de pagina van LIRC: http://www.lirc.org/html/table.html#@hw-irda

Daar staan onderaan de pagina USB-devices vermeld:

Een beetje zoeken op het internet naar deze devices en je krijgt dit: http://www.youtube.com/watch?v=1wYqsNYWPjQ
Dit is zo'n beetje de informatie. En nu heb ik genoeg van al dat zoekwerk.
Succes ermee.

Offline Icarus

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/23, 14:40:11 »
Oh ja, vergeten, bedankt voor jullie antwoorden. :)

Offline kasper2

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/23, 20:35:38 »
Wat ook een mogelijkheid is, is een Wii-afstandsbediening. Dat is niet de goedkoopste, niet de makkelijkste, maar wel de leukste oplossing.
Zo'n Wiimote kost zo'n 40 euro, je hebt verder een Bluetooth stick van een paar euro nodig en je moet een sensorbar in elkaar knutselen.
Zo'n sensorbar is niets anders dan een stuk plastic met IR ledjes op de uiteinden. De Wiimote heeft een IR sensor, en die kan door middel van de IR ledjes op de sensorbalk bepalen hoe hij op het scherm gericht wordt. De Wiimote stuurt die informatie via Bluetooth naar de Wii (of computer, in dit geval). Er zit software in de repo's zodat je de muis kunt bedienen met de Wiimote, en volgens mij kun je daarmee ook alle knoppen configureren.
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik heb niet de moeite genomen om zelf een sensorbar te fabrieken. Zonder sensorbar kan je de Wiimote ook wel gebruiken, maar dan gebruikt hij alleen de ingebouwde tiltsensor, en daarmee kan je niet 'richten', maar alleen de cursor verschuiven door te kantelen.
Je kunt ook losse (draadloze) sensorbars kopen, maar ik weet niet of die ook werken als er geen Wii in de buurt is.

Ik weet niet of dit voor jou een geschikte oplossing is, maar als je het mij vraagt is dit wel een hele vette oplossing.
Alles is relatief

Offline Icarus

  • Lid
Re: Ubuntu veranderen in media center
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/26, 06:18:15 »
Ja, ik heb iets erover gevonden maar ik zal zeker nog moeilijkheden hebben met het maken van een Ir sensor.

http://www.youtube.com/watch?v=NXbC3VMR6fk