Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64bit of gewone versie  (gelezen 1757 keer)

pieter27

  • Gast
64bit of gewone versie
« Gepost op: 2007/10/23, 17:17:39 »
Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar toch voor alle duidelijkheid: ik heb me een nieuwe laptop aangeschaft en wil daar ubuntu 7.10 op installeren, maar nu weet ik niet of het de 64bit versie moet zijn of de andere. Het gaat om een Intel Core 2 Duo T7300 2.00 GHz 800MHz processor van Lenovo.

merci

64bit of gewone versie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/23, 17:23:28 »
hangt er van af...

wilt ge wat sneller zijn, doe dan de 64bits...

hebt ge programmas nodig die niet onder 64bits werken en ge hebt geen goesting om te rommelen om ze werkend te krijgen, ga dan voor 32bits...

mickvdv

  • Gast
64bit of gewone versie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/23, 17:24:55 »
Ik geloof dat sommige codecs en lib's niet op 64bit werken of minder goed werken (zeg maar als ik het fout heb). Ik heb verder geen ervaring met 64Bit. Zelf zou ik voor de 32Bit gaan.

DigitalOverdose

  • Gast
64bit of gewone versie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 20:10:30 »
Ik heb ff Feisty 64bit geprobeerd maar eerlijk gezegd merkte ik geen verschil met de 32bit versie, ook ni wat snelheid betreft. In tegendeel: na de installatie wou ik de updates installeren en wou de boel niet meer fatsoenlijk opstarten. Uiteindelijk na een paar pogingen gelukkig weer wel.

Offline foo?

  • Lid
64bit of gewone versie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 22:38:43 »
De meeste dingen zullen wel werken, het zijn die enkele programmaatjes die dan niet werken die je uiteindelijke voor een keuze zetten. Je bent soms gauw wat uurtjes zoet om het aan de praat te krijgen. Maar mij heeft dit nooit gestoord, 't is iets persoonlijks denk ik.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
64bit of gewone versie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/24, 10:08:12 »
Ik heb, omdat de 32 bit installeren vreemd genoeg niet lukte, de 64 bit geinstalleerd van Ubuntu Studio Gutsy. In het begin dacht ik wat problemen te gaan krijgen, maar dat lijkt nu mee te vallen na een goede eerste herstart. Alles werkt zoals vanuits. Even lukte het niet om de flash player te installeren (is nog 32 bits gebaseerd), maar met een korte handleiding ergens (weet al niet eens meer waar) toch zo gedaan.

De rest werkt prima, rustig en snel, incl. Compiz. Nog geen programma tegengekomen dat niet wilde installeren. En als ik dan toch een 64 bit AMD heb, dan ook maar gebruiken nietwaar?
JackTummers.nl

sharkbait

  • Gast
64bit of gewone versie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/24, 10:38:10 »
Ook ik heb de 64-bits versie geinstalleerd temeer steeds meer processoren 64-bits zijn en dit dus de toekomst is. Enkele maanden geleden was er nog geen 64-bits versie van de Flash plugin voor Firefox, inmiddels is deze er wel.

Ik denk dat de meeste open source projecten waar actief aan gewerkt wordt 64-bits versies hebben. Voor niet open source software ligt het iets anders, daar speelt geldt meestal een rol. Zo is er bijvoorbeeld nog geen 64-bits versie van Opera wat ik zelf jammer vindt.

Gewoon doen de 64-bits versie!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
64bit of gewone versie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/24, 10:39:38 »
Met 64-bits heb je maar een paar procent meer snelheid, terwijl je keuze aan progjes veel kleiner is. Mijn raad: pak gewoon de generieke 32-bits.

Laus

  • Gast
64bit of gewone versie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/24, 16:07:13 »
die snap ik niet helemaal... bijna alles uit de pakketbeheerder kan ik gewoon installeren hoor in de 64bit versie.

Een ander ding dat ik niet helemaal begrijp:
Windows Vista 64bit maakt duidelijk onderscheid tussen 32bit en 64bit programma's en draait de 32bit programma's in een aparte modus(waar je niks van merkt). Gevoelsmatig werken de 64bit mediaplayer en IE wel soepeler trouwens.

Maar, maakt Linux ook dit onderscheid? Of kan je gewoon helemaal geen 32bit gecompileerde applicaties meer draaien?

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
64bit of gewone versie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/24, 16:37:10 »
Citaat van: Laus
Maar, maakt Linux ook dit onderscheid? Of kan je gewoon helemaal geen 32bit gecompileerde applicaties meer draaien?
jawel, dat gaat.
Het probleem is echter dat bijvoorbeel flash alleen in 32-bits bestaat, op zich geen probleem, maar hij weigert echter samen te werken metb een (bijvoorbeeld) 64-bits firefox.