Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten  (gelezen 43923 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #25 Gepost op: 2010/07/01, 22:28:07 »
Een optie die ik tegenkwam was om je boot string aan te passen.

1. Laat je computer opstarten naar het grub selectie scherm
2. Selecteer de Ubuntu opstart.
3. Druk op de 'e' van 'e'dit.
4. Ga nu met de pijltjestoets naar de kernel regel ( ziet er ongeveer zo uit)
/boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=43206294-74ef-434d-aca2-db74b4257590 ro quiet splash5. Ga nu aan het eind staan met de cursor en doe een spatie en typ het volgende er achter all_generic_ide
Dan ziet het er als volgt uit
/boot/vmlinuz-2.6.32-x-generic root=UUID=43206294-74ef-434d-aca2-db74b4257590 ro quiet splash all_generic_ide6. Als de regel compleet is, druk dan op CTRL-X voor een start met de nieuwe boot string.
Bovenstaande opdracht heel secuur uitgevoerd, maar helaas, na de nieuwe opstart kreeg ik weer dezelfde regels als vorige keer:
Gave up waiting for root device.  Common Problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check Rootdelay= (did the system wait long enough?)
  - Check Root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist. Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (ubuntu 1:13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'Help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"
    dat laatste is een knipperende cursor   
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #26 Gepost op: 2010/07/01, 22:53:49 »
@TS
Wellicht zou je eerst nog even kunnen vermelden op welke type Packard Bell PC je Ubuntu 10.04 aan het installeren bent.
Op de kassabon van 31-08-2005 staat vermeld: Packard Bell type: PAC IMEDIA 2905.

De beschreven test met <Nero DiskSpeed> zal lastig gaan; ik heb dat programma niet.
Bovendien lijkt het mij te ingewikkeld; zeker omdat het in het Engels is.

Citaat van: jolo
Als je overigens zelf een Ubuntu 10.04 ISO wilt downloaden en gaat branden, dan kun je beter wachten tot 29 juli 2010. Want dan verschijnt de eerste punt versie 10.04.1.
Die tip zal ik zeker onthouden en gebruiken.

Citaat van: jolo
Vreemd. Ik zou eerder leesproblemen verwachten met zelfgebrande CD's. Want fabriek geperste CD's zijn doorgaans van een veel betere kwaliteit dan zelfgebrande CD's. Maar voor beide geldt dat er beter geen (vette) vingerafdrukken en/of krassen op kunnen staan.
Die gedachte had ik ook, vandaar dat ik de officiële CD van Canonical heb gebruikt.
Ik kan je verzekeren dat er geen krassen of vette vingerafdrukken op zaten; hij was naukeurig schoon gepoetst.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #27 Gepost op: 2010/07/01, 22:59:27 »
Die busybox ook he, niemand kan daar een verlossend antwoord op geven (ik ook niet hoor  :))
Je kan ofwel opnieuw installeren ofwel de Grub2 opnieuw installeren via de LiveCD. Via deze link moet dat lukken:
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #28 Gepost op: 2010/07/02, 01:04:28 »
#heir4c,
ik heb volgens je aanwijzingen Grub2 via de Live-CD opnieuw geïnstalleerd, maar helaas...de busybox is sterker dan wij. :'(

Ik kom na opstarten weer in het zwarte scherm met:
"BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"

voor vannacht houd ik er mee op; morgen ga ik proberen met de Live-CD Ubuntu 10:04 opnieuw te installeren.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #29 Gepost op: 2010/07/02, 09:32:07 »
Sorry dat ik even tussenkom maar de vraag van jolo is misschien belangrijk, nl. welk type van PB desktop je hebt. Het model 2905 vond ik niet maar wel de specificaties van 2955. Misschien vergelijkbaar :
http://www.zibb.nl/app/6485162-6485165/zibb4/pg/iprod/paginfo/specificaties/iu/17DA8F52-1A62-4A5F-BD7F-50263957821A/pi/342714/in/iMedia_2955_info.html

Voorts is het misschien mogelijk dat je geen enkele deugdelijke cd/dvd lezer/schrijver hebt. Zie je het zitten om een nieuwe aan te schaffen en te installeren. Duur zijn die dingen niet meer ( € 18 - €25)

Graag ook even m'n felicitaties met je vorderingen tot hiertoe. Mag ook even gezegd worden ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #30 Gepost op: 2010/07/02, 10:02:51 »
Sorry dat ik even tussenkom maar de vraag van jolo is misschien belangrijk, nl. welk type van PB desktop je hebt. Het model 2905 vond ik niet maar wel de specificaties van 2955. Misschien vergelijkbaar :
http://www.zibb.nl/app/6485162-6485165/zibb4/pg/iprod/paginfo/specificaties/iu/17DA8F52-1A62-4A5F-BD7F-50263957821A/pi/342714/in/iMedia_2955_info.html
Voor zover ik het kan beoordelen is mijn PC vrijwel gelijk aan de IMedia 2955.
Alleen heb ik er zelf een strip van 512 MB geheugen bij geplaatst, en die 2e Aopen CD-Rom-drive om makelijker CD's te kopiëren.

Citaat van: summer of 69
Voorts is het misschien mogelijk dat je geen enkele deugdelijke cd/dvd lezer/schrijver hebt. Zie je het zitten om een nieuwe aan te schaffen en te installeren. Duur zijn die dingen niet meer ( € 18 - €25)
Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar ik had zelf nog 2 CD-Rom-drives liggen. Die heb ik eerst maar uitgeprobeerd.

Citaat van: summer of 69
Graag ook even m'n felicitaties met je vorderingen tot hiertoe. Mag ook even gezegd worden ;)

Dank voor die vriendelijke woorden  :-*
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #31 Gepost op: 2010/07/02, 10:49:49 »
Grote vorderingen!  Het is (bijna) gelukt!!(denk ik)

Het was gelukt om Ubuntu 10:04 te installeren; alleen kon ik niet opstarten maar kwam steeds in dat zwarte scherm van <BusyBox> terecht.
Dat eindigde dan met de melding(?) : (initramfs) met daarachter een knipperende cursor.

Bij <BusyBox> stond ook vermeld: Enter 'Help' for a list of built-in commands.
Toen ik 'Help' invulde achter de cursor na (initramfs), opende een scherm met een hele boel (vreemde, Engelse) commando's.
Één van die commando's herkende of begreep ik, dat was "exit" (dus sluiten of eindigen, dacht ik)
Ik heb toen achter de cursor "exit" ingetypt, een druk op de "Enter-toets" en..........????
Niet te geloven; Ubuntu opende een bureaublad met een prachtige bomenlaan met herfstkleuren =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D

Ik heb gelijk middels de Update-mannager 235 updates binnen gehaald.
Hierna moest ik weer herstarten en kwam toen helaas, na lang wachten, weer bij BusyBox met (initramfs)_  terecht.
Na een aantal malen "exit" en "enter" lukt het dan weer om in Ubuntu te komen; dus is het bijna opgelost!?!?!?!?

Vraag:
Als dat <BusyBox> nu de boosdoener is die steeds zo'n 'start-probleem' geeft, is het dan niet zinvol om <BusyBox> te verwijderen? (Of is dat te simpel gezien?)  

Ik heb ontdekt dat in synaptic-pakketbeheer <BusyBox> als geïnstalleerd gemarkeerd is.
Kan ik het daar zonder bezwaar verwijderen, of krijg ik dan mogelijk andere problemen?
Of is er in Ubuntu ergens een andere plek of manier <BusyBox> uit te schakelen?

Ik heb het gevoel, dat ik er bijna ben; wie oh wie heeft hier het verlossende woord??????


 
« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 13:22:42 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #32 Gepost op: 2010/07/02, 16:48:42 »
De beschreven test met <Nero DiskSpeed> zal lastig gaan; ik heb dat programma niet.
Bovendien lijkt het mij te ingewikkeld; zeker omdat het in het Engels is.
Daarom had ik ook in mijn vorig bericht een hyperlink van Softpedia toegevoegd, zodat je de applicatie kunt downloaden. Waarom zou Nero DiskSpeed moeilijk zijn. De optie ScanDisk voor de CD/DVD speler/brander is te vergelijken met ScanDisk voor je harddisk. Zie onderstaande afbeelding



In die afbeelding staat dan ook dat groen goed (Good) is. En geel is beschadigd (Damaged). Rood slecht (Bad).

Op de kassabon van 31-08-2005 staat vermeld: Packard Bell type: PAC IMEDIA 2905.
Ik vond deze hyperlink Packard Bell Imedia 2905 3000+200000 -512MB T SEM Ook daar wordt 2005 genoemd. Als er nog de originele brander inzit, zou deze inderdaad leesproblemen kunnen hebben. En helemaal omdat er geen aparte DVD speler aanwezig is.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar ik had zelf nog 2 CD-Rom-drives liggen. Die heb ik eerst maar uitgeprobeerd.
Maar zijn deze niet al te oud? Of komen ze uit een afgedankte PC?

Het was gelukt om Ubuntu 10:04 te installeren; alleen kon ik niet opstarten maar kwam steeds in dat zwarte scherm van <BusyBox> terecht.
(..)
Ik heb gelijk middels de Update-mannager 235 updates binnen gehaald.
Hierna moest ik weer herstarten en kwam toen helaas, na lang wachten, weer bij BusyBox met (initramfs)_  terecht.
Na een aantal malen "exit" en "enter" lukt het dan weer om in Ubuntu te komen; dus is het bijna opgelost!?!?!?!?

Vraag:
Als dat <BusyBox> nu de boosdoener is die steeds zo'n 'start-probleem' geeft, is het dan niet zinvol om <BusyBox> te verwijderen? (Of is dat te simpel gezien?) 
Daarmee haal je niet de oorzaak van de foutmelding weg. Wellicht zijn er problemen met je harddisk. Deze zou je kunnen testen in Windows via applicatie HD Tune met optie Error Scan. Daarvan zou je een freeware versie kunnen downloaden vanaf deze hyperlink http://www.hdtune.com/download.html

In deze hyperlink staat bij Error Scan een afbeelding als voorbeeld http://www.hdtune.com/hdtune.html Bij voorkeur zou deze volledig groen behoren te zijn. Dus zonder rood ertussen.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #33 Gepost op: 2010/07/02, 19:53:51 »
Vraag:
Als dat <BusyBox> nu de boosdoener is die steeds zo'n 'start-probleem' geeft, is het dan niet zinvol om <BusyBox> te verwijderen? (Of is dat te simpel gezien?) 


 Daarmee haal je niet de oorzaak van de foutmelding weg. Wellicht zijn er problemen met je harddisk. Deze zou je kunnen testen in Windows via applicatie HD Tune met optie Error Scan. Daarvan zou je een freeware versie kunnen downloaden vanaf deze hyperlink http://www.hdtune.com/download.html

In deze hyperlink staat bij Error Scan een afbeelding als voorbeeld http://www.hdtune.com/hdtune.html Bij voorkeur zou deze volledig groen behoren te zijn. Dus zonder rood ertussen.
IK heb in Windows XP de HD-tuner gedownload en de 'Error-Scan' uitgevoerd.
Het gehele blok werd groen; dus bevat geen fouten.

Zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Het probleem met de haperende installatie werd (dacht ik) veroorzaakt door het niet goed lezen van de Live-CD.
Dat probleem is verholpen of verdwenen, want Ubuntu 10:04 is inmiddels geïnstalleerd.(en werkt!)

Er is nu een probleem met het opstarten van Ubuntu via GRUB.
Dat stopt steeds bij (initramfs)"_"  van BusyBox.
Met het intypen van "Help" achter de cursor opent een groep van mogelijke commando's.
Als ik daarvan intyp: "exit" en "Enter" start Ubuntu op.
Soms moet ik die "exit" + "Enter" een aantal malen herhalen voordat Ubuntu wil starten.

Mijn vraag is nu; kan ik dat "BusyBox" ongestraft verwijderen, of levert dat mogelijk andere problemen op?


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #34 Gepost op: 2010/07/02, 20:53:12 »

Mijn vraag is nu; kan ik dat "BusyBox" ongestraft verwijderen, of levert dat mogelijk andere problemen op?
Als ik hier check in synaptic onder Ubuntu 10.04 dan zie ik dat busybox niet geïnstalleerd is. De updates worden alleen geleverd door de gemeenschap. Dus zou je die wel kunnen verwijderen. Als je echter bedoelt busybox-static en/of busybox-initramfs, dan kun je die beter laten staan.

Volgens deze thread Ubuntu won't boot after install op het Engelstalige forum zou je tijdens het opstarten aan het GRUB boot opties noapic nolapic kunnen toevoegen. Als dat werkt dan kun je die wijzigingen permanent doorvoeren via de /etc/default/grub Enig Engelstalige informatie is te vinden in deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/Grub2 Nederlandstalige informatie is onder andere te vinden via deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #35 Gepost op: 2010/07/02, 22:57:12 »

Mijn vraag is nu; kan ik dat "BusyBox" ongestraft verwijderen, of levert dat mogelijk andere problemen op?
Als ik hier check in synaptic onder Ubuntu 10.04 dan zie ik dat busybox niet geïnstalleerd is. De updates worden alleen geleverd door de gemeenschap. Dus zou je die wel kunnen verwijderen. Als je echter bedoelt busybox-static en/of busybox-initramfs, dan kun je die beter laten staan.
Juist die 2,  busybox-static en busybox-initramfs, staan bij mij gemarkeerd.

Citaat van: jolo
Volgens deze thread Ubuntu won't boot after install op het Engelstalige forum zou je tijdens het opstarten aan het GRUB boot opties noapic nolapic kunnen toevoegen. Als dat werkt dan kun je die wijzigingen permanent doorvoeren via de /etc/default/grub Enig Engelstalige informatie is te vinden in deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/Grub2 Nederlandstalige informatie is onder andere te vinden via deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2   

Kan en/of wil je mij iets duidelijker uitleggen hoe en waar ik die 'opties' moet/kan toevoegen.
Ook wat je schrijft over:  ..."wijzigingen permanent doorvoeren via de /etc/default/grub" gaat mijn kennis van Ubuntu te boven. Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt en hoe ik dat eventueel moet uitvoeren.
Ik ben weliswaar niet meer zo jong, maar op gebied van Ubuntu nog een groentje  :rolleyes: en de Engelse taal is voor mij abacadabra.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #36 Gepost op: 2010/07/02, 23:35:17 »
Alt-F2: gksu gedit /etc/default/grub

Als het goed is verschijnt nu Gedit met het desbetreffende bestand. Daar staat iets wat lijkt op het volgende:GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Daar moeten de noapic en nolapic aan toegevoegd worden. Van die vorige regel moet dus dit gemaakt worden:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash noapic nolapic"
Daarna moet het bestand opgeslagen worden. Daarna nog in de terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster) sudo update-grub ingetikt worden. Dan is het klaar.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #37 Gepost op: 2010/07/03, 17:20:37 »
Met dank aan Thijsg,
de beschreven opdracht heel secuur uitgevoerd; hierna de PC opnieuw opgestart met het volgende resultaat;
een zwart scherm met de volgende tekst:
Gave up waiting for root device.  Common Problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check Rootdelay= (did the system wait long enough?)
  - Check Root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist. Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (ubuntu 1:13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'Help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"
   dat laatste is een knipperende cursor  
(door herhaalde malen "exit + enter" achter de knipperende cursor in te voeren lukt het me om Ubuntu te starten)


Ik ken geen Engels, maar begrijp uit:
Common Problems:  - Boot args (cat /proc/cmdline) dat 'dit' het probleem is.
Alleen snap ik niet wát er staat en wát dat betekent.

Verder begrijp ik er uit, dat er iets 'mist of gemist' wordt namelijk:
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
Ook dit snap ik niet en weet niet 'wát' er 'wáár' gemist wordt.

Voorts staat achter ALERT! een lange regel over iets wat niet bestaat; wat wordt hier bedoeld?
 
Wie kan die regels voor mij vertalen en verklaren?

« Laatst bewerkt op: 2010/07/03, 17:26:33 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #38 Gepost op: 2010/07/03, 20:52:55 »
Probeer het volgende eens, Alt-F2: gksu gedit /etc/default/grub

Hiermee open je het default bestand van Grub2.
Ga hierin opzoek naar de volgende regel, die heb je al via Thijsg ook al eens moeten wijzigen.
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
En plaats hierin eens een rootdelay van 30 seconden.
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="rootdelay=30 quiet splash"
Sla het bestand op en voer het comando sudo update-grub uit in de terminal, en herstart het systeem.

Heb al mensen gezien die zelfs gekozen hadden voor een delay waarde van 90.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #39 Gepost op: 2010/07/03, 22:28:01 »

En plaats hierin eens een rootdelay van 30 seconden.
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="rootdelay=30 quiet splash"
Ik heb deze regel zo ingevoerd, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Weer BusyBox en pas na herhaalde malen "exit + enter" wil Ubuntu weer starten.

Had ik in de regel die ik aanpaste ook dat "noapic nolapic" wat Thijsg eerder aangaf moeten vermelden?
En zo ja, hoe moet die regel er dan precies uit zien?

je schrijft dat mensen zelfs een delay waarde kiezen van 90.
Betekent dit dat het dan 90 sec duurt voor Ubuntu opent?
Ik vind nu dat het starten bij mij al veel te lang duurt
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #40 Gepost op: 2010/07/03, 23:08:46 »
Je zou bijna gaan denken dat je hardeschijf gewoon 'in slaap' is.

Om echt uit te sluiten dat deze rootdelay echt niet werkt, zou je deze nog eens kunnen verhogen in stapjes van +5.

Een gedegen uitleg over je meldingen had ik al eens gegeven, maar die waren in het engels.
http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-initrd-bug.html
De uiteindelijke oplossing voor die persoon was een bepaald stuk programma over te zetten vanuit een wel werkend systeem.
Hij had namelijk opgemerkt dat de groote van de bestanden tussen een wel werkend systeem en een niet werkend systeem verschillend was.
Door dit file uit een goed systeem te kopiëren naar het niet werkende systeem, was voor hem het probleem opgelost.

Maar omdat jij niet in bezit bent van een goed werkend systeem, zal deze oplossing een beetje moeilijk worden.
Wil niet zeggen dat het onmogelijk is, want iemand zou een goed werkend file kunnen sharen met jou.

Een belangrijk file in deze is de initrd.img.

donpedro@II:/boot$ ls -l initrd*
-rw-r--r-- 1 root root 7957895 2010-06-05 14:22 initrd.img-2.6.32-22-generic
-rw-r--r-- 1 root root 7961024 2010-06-16 13:26 initrd.img-2.6.32-23-generic
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #41 Gepost op: 2010/07/04, 00:02:52 »
Je zou bijna gaan denken dat je hardeschijf gewoon 'in slaap' is.
Om echt uit te sluiten dat deze rootdelay echt niet werkt, zou je deze nog eens kunnen verhogen in stapjes van +5.
Ik heb de rootdelay nu ingesteld op 90 sec.  (zonder de code noapic nolapic;  moet dat nu wél of niet?)
Als ik nu herstart, kom ik na die 90 seconden zwart scherm wel weer in dat "BusyBox" terecht, maar ik hoef dan maar één keer "exit + enter" te geven achter (initramfs)"_" en dan opent Ubuntu.
Ik heb dat 5 keer achter elkaar geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat.

Citaat van: donpedroII
Een belangrijk file in deze is de initrd.img.

donpedro@II:/boot$ ls -l initrd*
-rw-r--r-- 1 root root 7957895 2010-06-05 14:22 initrd.img-2.6.32-22-generic
-rw-r--r-- 1 root root 7961024 2010-06-16 13:26 initrd.img-2.6.32-23-generic

Dat " initrd.img." zal ongetwijfeld een belangrijke file zijn, maar ik heb geen flauw idee wat het betekent en waar je het over hebt. Dit gaat mijn kennis vér te boven. Ik voer braaf al jullie opdrachten uit, maar ik snap absoluut niet wáár ik mee bezig ben en wát ik eigenlijk aan het doen ben.

Al eerder vroeg ik: "Wie kan de volgende regels bij dat BusyBox voor mij vertalen en/of verklaren?"
(zie antwoord#37)

Ik ken geen Engels, maar begrijp uit:
Common Problems:  - Boot args (cat /proc/cmdline) dat 'dit' het probleem is.
Alleen snap ik niet wát er staat en wát dat betekent.

Verder begrijp ik er uit, dat er iets 'mist of gemist' wordt namelijk:
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
Ook dit snap ik niet en weet niet 'wát' er 'wáár' gemist wordt.

Voorts staat achter ALERT! een lange regel over iets wat niet bestaat; wat wordt hier bedoeld?
 
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 00:07:59 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #42 Gepost op: 2010/07/04, 09:52:04 »
Sorry dat ik er even tussen kom hoor, maar doen we het niet een beetje te moeilijk? Meneer KeesS doet braaf wat jullie (wij?) hem voor typen, en hij komt steeds dichter bij een semi-werkbare oplossing, maar echt werken doet het nog niet.

Nu word ik ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar enig pragmatisme kan me niet worden ontzegd. Het soort uitleg dat tot nu toe gegeven is, werkt goed voor mensen die redelijk Engels kunnen. En het werkt beter wanneer je ter plekke een hand kan toesteken. Maar in dit geval vrees ik, dat het verschil in kennis en Linuxniveau gewoon te groot is. Meneer kan niet eens lezen wat voor meldingen zijn systeem geeft. Daarom: Keep it simple (voor meneer KeesS: Hou het eenvoudig).

Ik neig er naar om voor te stellen, dat KeesS een goede backup maakt van zijn bestanden (dat kan hij, want hij kan het systeem opstarten) en dat hij dan met een schone lei begint. Want misschien heb ik het gemist hoor, maar volgens mij heeft hij nog steeds al die partities op zijn schijf staan. Oftewel een volledige en nieuwe installatie, waarbij de volledige schijf wordt gewist  (of in ieder geval de extra partities die per ongeluk zijn aangemaakt). Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer je in een werkend systeem aan de partities gaat sleutelen, dat je dan gerede kans hebt van de regen in de drup te komen.
De kans dat een schone installatie beter gaat, lijkt me niet gering. Ergens bij de installatie is er iets fout gegaan met met name de opstartbestanden. Hij zou nog kunnen proberen de kernels en Grub opnieuw te installeren en te genereren, in de hoop dat dan een aantal foutmeldingen "vanzelf" worden opgelost, maar ook dan houdt hij de extra partities.

Maar goed. Zoals ik al zei, ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken op dit gebied. Ik vind het overigens wel machtig stoer dat een man van zijn leeftijd zich aan deze exercitie waagt. Geweldig! Chapeau!



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #43 Gepost op: 2010/07/04, 10:03:04 »
Door dit file uit een goed systeem te kopiëren naar het niet werkende systeem, was voor hem het probleem opgelost.

Een belangrijk file in deze is de initrd.img.

donpedro@II:/boot$ ls -l initrd*
-rw-r--r-- 1 root root 7957895 2010-06-05 14:22 initrd.img-2.6.32-22-generic
-rw-r--r-- 1 root root 7961024 2010-06-16 13:26 initrd.img-2.6.32-23-generic

De TS zei
Ik heb gelijk middels de Update-mannager 235 updates binnen gehaald.
Daar zitten toch ook kernel updates/patches in. Ubuntu 10.04 begon bij 2.6.32-21 en is nu bij 2.6.32-23 zodat er dan een nieuwe initrd image wordt aangemaakt.

Common Problems:  - Boot args (cat /proc/cmdline) dat 'dit' het probleem is.
Alleen snap ik niet wát er staat en wát dat betekent.

Verder begrijp ik er uit, dat er iets 'mist of gemist' wordt namelijk:
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
Ook dit snap ik niet en weet niet 'wát' er 'wáár' gemist wordt.

Voorts staat achter ALERT! een lange regel over iets wat niet bestaat; wat wordt hier bedoeld?
 
Als ik die Common Problems:  - Boot args (cat /proc/cmdline) in google invoer, dan staat die Engelstalige hyperlink van donpedroII bovenaan.  Die ALERT!   /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist. Dropping to a shell betekend dat GRUB die by-uuid regel niet kan vinden op je harddisk. Welke er op je harddisk zijn kun je controleren in een terminalvenster via commando ls /dev/disk/by-uuid [Enter]

Ik vond nog wel op het Engelstalige Ubuntu forum iemand met een vergelijkbaar probleem. Op bladzijde 3 in reactie #28 heeft er iemand een probleem met die by-uuid regel.  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1018403&page=3 die had die by-uuid door het juiste device. Daar kwam hij achter via commando sudo blkid [Enter] de beide outputs zou je eventueel hier kunnen posten. Wel via kopiëren en plakken. Plaats deze outputs bij voorkeur in de Code tags van dit forum. Als je het juiste device wilt proberen, start dan de probleem Ubuntu PC op. Zodra je het GRUB bootmenu ziet waarvan waarschijnlijk de bovenste regel voor-geselecteerd is, druk je op de letter e zodat je via de pijltjes toets omlaag naar de vmlinuz regel gaat. Via de pijltjes toets naar rechts ga je tot aan de uuid. Bij jouw is dat waarschijnlijk UUID=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec Als je deze verwijderd via de Del(ete) toets, dan kun je daar het juiste device typen. Om Ubuntu met die gewijzigde gegevens te starten druk je op de toetsen combinatie Ctrl x

Het voordeel van deze manier is, dat je niets op je harde schijf zelf wijzigt. Zodat als je teveel hebt weggehaald, je het na een reboot opnieuw kunt proberen. Eventueel met de oude kernel versie.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #44 Gepost op: 2010/07/04, 14:49:17 »
KeesS, alle respect voor je vorderingen  tot hiertoe, ik heb zelden een beginneling zo hardnekkig zien proberen om een foute installatie op zijn poten te krijgen. Maar ik zou toch het voorstel van Jan E. serieus in overweging nemen. Veel van de forumleden (ikzelf inbegrepen) zouden reeds veel eerder tot een nieuwe install zijn overgegaan. en de methode om te "upgraden" naar een volgende versie heeft hier ook z'n voor- en tegenstanders. Ik blijf nog altijd voorstander van een "clean" install. Je bent niet sterk in engels maar dat zul je wel begrijpen, dacht ik ;)
In alle geval, we zijn er voor je.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #45 Gepost op: 2010/07/04, 15:24:55 »
 
Veel van de forumleden (ikzelf inbegrepen) zouden reeds veel eerder tot een nieuwe install zijn overgegaan.
Maar de TS had toch al een nieuwe Ubuntu installatie gedaan http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-1004-mislukt-kan-pc-niet-meer-opstarten/msg619939/#msg619939

Weer een nieuwe installatie heeft denk ik alleen zin, als de TS een wijziging aanbrengt in de hardware. Zoals een door jouw zelf voorgestelde nieuwe cd/dvd lezer/schrijver. Of als zijn PC opstarten vanaf een USB-stick ondersteund, zou hij Ubuntu installeren vanaf een USB-stick kunnen overwegen. Enig Nederlandstalige maar wel verouderde tutorial, is onder andere te vinden in deze hyperlink http://www.techzine.nl/tutorials/330/ubuntu-installeren-op-een-eee-pc.html     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #46 Gepost op: 2010/07/04, 15:31:14 »
Sorry dat ik er even tussen kom hoor, maar doen we het niet een beetje te moeilijk? Meneer KeesS doet braaf wat jullie (wij?) hem voor typen, en hij komt steeds dichter bij een semi-werkbare oplossing, maar echt werken doet het nog niet.

Nu word ik ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar enig pragmatisme kan me niet worden ontzegd. Het soort uitleg dat tot nu toe gegeven is, werkt goed voor mensen die redelijk Engels kunnen. En het werkt beter wanneer je ter plekke een hand kan toesteken.

Dat is ook de reden waarom ik via de "steunpuntenkaart" om (thuis?)hulp gevraagd heb aan AutoStatic in Beverwijk.
Helaas heb ik op dat bericht nog geen antwoord mogen ontvangen. Het kan natuurlijk best zijn dat "AutoStatic" afwezig is wegens vakantie o.i.d.en dat ik daarom nog niets heb vernomen.
Om die reden heb ik via het forum om hulp gevraagd en ben heel blij dat er van diverse kanten gereageerd en geholpen wordt!!! Ik stel het zeer op prijs dat U de moeite wilt nemen deze "prutser" zo geduldig bij te staan.

Citaat van: Jan E.
Maar in dit geval vrees ik, dat het verschil in kennis en Linuxniveau gewoon te groot is. Meneer kan niet eens lezen wat voor meldingen zijn systeem geeft. Daarom: Keep it simple (voor meneer KeesS: Hou het eenvoudig).

....... dat hij dan met een schone lei begint. Want misschien heb ik het gemist hoor, maar volgens mij heeft hij nog steeds al die partities op zijn schijf staan.
Dat vermoed ik ook, want in "antwoord #13" kunt U duidelijk zien dat ik die oude partities heb opgeruimd.
In de toen ontstane 111.35 GB vrije ruimte heb ik daarna Ubuntu 10:04 geïnstalleerd naast Windows XP.

Citaat van: Jan E.
Ergens bij de installatie is er iets fout gegaan met met name de opstartbestanden. Hij zou nog kunnen proberen de kernels en Grub opnieuw te installeren en te genereren, in de hoop dat dan een aantal foutmeldingen "vanzelf" worden opgelost, maar ook dan houdt hij de extra partities.

Dat "kernels en Grub installeren en genereren",  bijvoorbeeld is zo'n term of uitspraak waar ik niets van begrijp.
Wat is dat en/of hoe en wat moet ik daar voor doen?? Hier komt het gemis aan kennis weer om de hoek kijken.
Het is voor (velen van) U gesneden koek, maar voor mij abacadabra  ???

Citaat van: Jan E.
Maar goed. Zoals ik al zei, ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken op dit gebied. Ik vind het overigens wel machtig stoer dat een man van zijn leeftijd zich aan deze exercitie waagt. Geweldig! Chapeau!

Ach;.....je bent jong en je wilt wat  =D =D =D en ik wil Ubuntu leren; :P met Uw hulp zal me dat lukken ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #47 Gepost op: 2010/07/04, 15:42:39 »
Citaat van: Jan E.
Ergens bij de installatie is er iets fout gegaan met met name de opstartbestanden. Hij zou nog kunnen proberen de kernels en Grub opnieuw te installeren en te genereren, in de hoop dat dan een aantal foutmeldingen "vanzelf" worden opgelost, maar ook dan houdt hij de extra partities.

Dat "kernels en Grub installeren en genereren",  bijvoorbeeld is zo'n term of uitspraak waar ik niets van begrijp.
Wat is dat en/of hoe en wat moet ik daar voor doen?? Hier komt het gemis aan kennis weer om de hoek kijken.
Het is voor (velen van) U gesneden koek, maar voor mij abacadabra  ???
Kernels herinstalleren:
Syteem>Beheer>Synaptic pakketbeheer

In het zoekveldje: linux

Daarna moet je in de grijze balk met onder andere de kreten "Huidige versie" en "Nieuwste versie" helemaal links op de S klikken. Dan moet je de pakketten linux-headers-2.6.32-23, linux-headers-2.6.32-23-generic en linux-image-2.6.32-23-generic selecteren, rechtsklikken en daar kiezen voor herinstalleren. Vervolens klik je op de knop Toepassen en begint de herinstallatie.

Als dat voltooid is: Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster

sudo update-grub

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #48 Gepost op: 2010/07/04, 15:59:43 »
Dat "kernels en Grub installeren en genereren",  bijvoorbeeld is zo'n term of uitspraak waar ik niets van begrijp.
Wat is dat en/of hoe en wat moet ik daar voor doen?? Hier komt het gemis aan kennis weer om de hoek kijken.
Het is voor (velen van) U gesneden koek, maar voor mij abacadabra  ???

Grub (her)installeren: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Begin pagina van de wiki:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #49 Gepost op: 2010/07/04, 16:00:37 »
Dat zou je nog kunnen proberen (idee van thijsg), maar als dat niet lukt zou ik toch opteren voor een nieuwe installatie. Ziet je schijf er nog zo uit als in post 13?
Als je xp kunt opstarten zou ik alle data van sda5 (mijn documenten) kopïeren naar je windows partitie en enkel de windows partitie houden. Daarna verwijder je sda5 en maakt in de vrijgekomen ruimte één uitgebreide partitie. Daarin maak je dan 3 stations : sda5 - sda6 en sda7
sda5 : swap of wisselgeheugen (1,5 x je ram grootte)
sda6 : systeem ubuntu : koppelpunt "/"
sda7 : de rest van de ruimte als ntfs partitie (hier kun je alle bestanden kwijt die je zowel met xp als met ubuntu kunt benaderen.) GEEN koppelpunt geven
Tis maar een idee want zo komen we ook nergens ;)
Ondertussen kun je met de gparted cd overweg denk ik. Geef maar een gil.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk