Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blanco knoppen na update snap's  (gelezen 526 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Blanco knoppen na update snap's
« Gepost op: 2022/09/22, 14:48:55 »
In Xubuntu 20.04 had ik alleen Chromium als snap. Na updates hiervan was de knop die ik hiervan op de werkbalk geplaatst had blanco geworden. De knop was er nog wel, maar de blauwe afbeelding was weg. Oplossing: een nieuwe knop op de werkbalk plaatsen. Ik weet dit probleem aan Chromium zelf.
In 22.04 vertoont naast Chromium nu ook Firefox -nu ook als snap- dit zelfde verschijnsel. Dus durf ik nu de conclusie wel aan dit dit te maken heeft met de snap-uitvoering.
Wordt dit probleem(pje) herkend? Alleen bij Xubuntu (met Xfce), of ook bij Ubuntu (met Gnome)?
En nog interessanter: is er een oplossing om dit te verhelpen, anders dan de .deb installeren?
Ik kan wel weglopen voor de snap, maar vroeg of laat wordt ik toch wel door de techniek ingehaald.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blanco knoppen na update snap's
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/22, 15:43:57 »
Het zou wel eens kunnen dat dit een probleem is met de wijze waarop Snap dit afhandelt, en de takenbalk in XFCE het icoon zoekt. Iedere versie van snap brengt zijn eigen icoon. Er wordt expliciet naar dat bestand verwezen, bijvoorbeeld: Icon=/snap/chromium/2105/chromium.png.

Ik vermoed dat het probleem op XFCE wordt veroorzaakt doordat de informatie voor de launcher door de takenbalk apart wordt opgeslagen. Ik vermoed het volgende: bij het aanmaken van de starter op de XFCE takenbalk noteert de XFCE takenbalk de plaats van het icoon, op basis van de informatie opgenomen in de starter, bijvoorbeeld /snap/chromium/2105/chromium.png.

Maximaal drie vorige versies van een snap installatie worden bewaard - zo kan je gemakkelijk terugrollen. Zolang /snap/chromium/2105 nog bestaat, vindt de XFCE takenbalk het icoon nog. Ooit wordt die versie echter verwijderd door het snap systeem. Dat specifieke icoon bestaat dan niet meer, en je starter op de XFCE balk wordt blanko. Verwijderen en heraanmaken van de starter "ververst" de informatie.

Je kan om het probleem heenwerken

- door het icoon opnieuw aan te maken, zoals je zelf hebt ontdekt, maar dat is vervelend
- door het icoon van Chromium naar ~/.local/share/icons te kopiƫren, de starter van Chromium naar ~/.local/share/applications te kopiƫren, en de icoonverwijzing in die starter aan te passen tot "Icon=chromium".

Mochten de mensen van snap de verwijzing  doorvoeren via de symlink die naar de actuele versie wijst, dan had je dit probleem niet (Icon=/snap/chromium/current/chromium.png).

Offline ajjp

  • Lid
Re: Blanco knoppen na update snap's
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/22, 20:33:50 »
Vanadium, bedankt voor je uitgebreide toelichting. Toch ligt de zaak nog iets anders dan jij beschrijft. De 2105 is nog steeds aanwezig, maar de icoon wordt desondanks niet gevonden.
Ik heb ook eens gekeken naar de route van de door jou gesuggereerde oplossing, maar ik twijfel. Mijn ~/.local/share/icons is nu leeg. Daar zou ik het icoon in moeten zetten? Geen idee waar ik dat icoon zou kunnen vinden.
Verder bestaat ~/.local/share/applications bij mij niet. Zou ik die aan moeten maken?
Een icoonverwijzing in de starter kan ik ook niet vinden. Als ik de eigenschappen van de startknop bekijk, dan tref ik daar wel het blauwe icoon aan, maar alleen als plaatje. Ik kan er niets mee.
Wat wel bewerkbaar is in de starter, is de opdrachtregel: env BAMF_DESKTOP_FILE_HINT=/var/lib/snapd/desktop/applications/chromium_chromium.desktop /snap/bin/chromium %U
Dan maar even in de genoemde map gekeken. In /var/lib/snapd/desktop/applications tref ik het configuratiebestand "chromium_chromium.desktop" aan (geen verdere mappen). In dat document zie ik  de regel "Icon=/snap/chromium/2105/chromium.png". Maar ik vermoed dat dit het icoon betreft dat op de werkbalk opkomt als Chromium geopend is. Wel weer met die 2105.
Helaas heb ik niet geprobeerd Chromium te openen met de blanco starter. Zou dan het icoon van de geopende Chromium ook blanco blijven?

Maar al met al: dit wordt me veel te ingewikkeld, en op een gebroken systeem zit ik niet te wachten. Ik ga er maar van uit dat eens de makers van Xfce en/of Chromium en Firefox met een oplossing komen in de trant van het door jou, Vanadium, gesuggereerde. Maar nogmaals, bedankt voor de moeite die je genomen hebt
 

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blanco knoppen na update snap's
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/22, 21:00:05 »
@ajjp, dit verschijnsel had ik ook al bij de Xubuntu 20.04.3 LTS. Dit was het geval zoals je het beschrijft, dus alleen bij de Chromium snap. Als ik een update kreeg werd het Chomium symbooltje blauw en niet meer bedienbaar. Ik moest ook de starter eest verwijderen en daarna weer aanmaken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blanco knoppen na update snap's
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/22, 21:10:03 »
@ajjp, dit verschijnsel had ik ook al bij de Xubuntu 20.04.3 LTS. Dit was het geval zoals je het beschrijft, dus alleen bij de Chromium snap. Als ik een update kreeg werd het Chomium symbooltje blauw en niet meer bedienbaar. Ik moest ook de starter eest verwijderen en daarna weer aanmaken.
Ik heb nu in de Xubuntu 22.04.1 LTS de flatpak en daar heb ik geen last van
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)