Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden delen bij meerdere distributies  (gelezen 2195 keer)

Bestanden delen bij meerdere distributies
« Gepost op: 2010/12/02, 15:35:08 »
L.S.

Na recent Ubuntu (10.10) eraf gegooid te hebben en er Mint (Julia) ervoor in de plaats gezet te hebben, begon het toch weer te knagen, met name ook vanuit bedrijfszekerheid. Dus Ubuntu (10.4 LTS) erbij geplaatst. Nu zoek ik eigenlijk een manier om al mijn data niet dubbel op te hoeven slaan, maar vanuit beide distributies te kunnen raadplegen, zodat ik ook gegarandeerd altijd aan dezelfde documenten werk. Ik lees het een en ander over Samba, maar dat heeft altijd betrekking op meerdere computers; dat is het bij mij dus niet.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline maxboor

  • Lid
Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/02, 16:52:18 »
Het lijkt mij toe om een tweede harde schijf te plaatsen onder het format waar ook Windows mee uit de voeten kan
Dus formatteren onder NTFS en deze voor data en bestanden gebruiken
Zowel Windows als Ubuntu kunnen hiervan gebruik maken ingeval een duoboot.
Met de systeemschijf kan dan naar willekeur geëxperimenteerd worden zonder data verlies

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/02, 17:30:17 »
Dropbox gebruiken:
https://www.dropbox.com/referrals/NTg4NzczODI5

Via die koppeling levert het mij meteen ook wat extra opslagruimte op.  :P

Simpelweg in beide besturingssystemen Dropbox installeren, en de zaak is altijd synchroon. Bovendien heb je een handige reservekopie in de wolken (minder kwetsbaar).

Documenten die je niet toevertrouwt aan een wolkdienst, kun je plaatsen op een uitwisselingspartitie of op een externe harde schijf. Uitwisselingspartitie wel permanent aankoppelen en even de rechten goed zetten: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-koppel-ik-een-partitie-permanen
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 17:35:21 door Pjotr »

Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 20:41:16 »
Ik dacht zo even dat deze link je verder kan helpen voor de download van Dropbox:

https://www.dropbox.com/downloading?os=lnx

@Pjotr: thx voor de tip; spaart me ook een hele hoop opslagruimte :p

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/04, 23:58:43 »
Een extra harde schijf was ik niet van plan hiervoor aan te schaffen; ik ga de oplossing van Pjotr binnenkort eens proberen.
Dropbox heb ik al (een zegen!), maar volstaat natuurlijk niet voor een grote muziekcollectie die digitaal is opgeslagen.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 07:20:25 »
Volgens mij wil jij obgeveer wat ik hier ook al vroeg:
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/kan-ik-bij-een-dualboot-de-home-partitie-delen-%28distro-parduslinux%29/

Je hoeft dus helemaal geen extra schijf of externe schijf aan te schaffen hiervoor. Dit kan gewoon op één schijf met drie partities: 2 x een / (voor iedere distro één) en een data partitie waarin de beide /home ('s = wat is het meervoud van /home?? ;-)). E.e.a. zoals omschreven in bovengenoemd topic. En dan kan je die externe schijf gebruiken voor je broodnodige backups.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 13:41:40 »
Dank Jan; zo was ik het van plan.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/05, 13:59:49 »
Zoals Jan het schrijft, gebruik ik het al jaren.
Een aparte data partitie, NTFS geformatteerd, dan kunnen alle OS'sen erbij.
Het voordeel hierbij is, dat bij een nieuwe installatie de data gewoon blijft staan, en dat een backup van je data maken, gewoon een complete partitie backup is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden delen bij meerdere distributies
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/05, 14:12:16 »
Ik hoor van de OP nergens het woord Windows. Vandaar dat de datapartitie best ook in ext3/ext4 is.

Maar een aparte datapartitie is zelfs niet noodzakelijk. De partitie waarop de data nu al staan, kan eenvoudig ook onder de nieuwe linux distributie aangekoppeld worden om ook van daaruit toegang tot de data te hebben.