Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Daling pc-verkoop nu echt begonnen  (gelezen 8517 keer)

Offline Wout55

  • Lid
Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Gepost op: 2011/08/18, 10:55:46 »
Eerst was er alleen sprak van een afname van de stijging van de omzet maar nu wordt er voor het eerst echt gesproken over sterk dalende cijfers van de pc-verkoop. Er gaat volgens mij de komende jaren erg veel veranderen in het computerlandschap.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/18, 11:02:40 »
Enerzijds geen prettige ontwikkeling omdat mogelijk de innovatie op desktopgebied stil komt te liggen. Van de andere kant is dit vanuit consumentenperspectief helemaal niet zo slecht, meestal gaat de prijs omlaag als men van een product af moet.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/18, 11:05:16 »
Dat is meestal maar een kortstondige vreugde tot de fabrikanten hun productie aanpassen aan de (geslonken) vraag. Het zal nog wel veel erger worden als de tablet-oorlog tegen de feestdagen uitbreekt en de tablets naar 300 dollar gaan. :rolleyes:

Offline Tom

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/18, 11:26:07 »
Je hebt ups en downs altijd zo geweest ,dus niks nieuws onder de zon. 8-)

En daarbij je hebt nog altijd Bpost , postduiven of de goede oude vertrouwde TamTam desnoods gaat het ook met rooksignalen.
Dus afschaffen die hap en back to de roots of zo iets. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/08/20, 08:02:51 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/18, 11:33:46 »
Je hebt ups en downs altijd zo geweest ,dus niks nieuws onder de zon. 8-)

Nou, de desktop markt was tot nu toe meestal wel groeiende. De groei zwakte af (maar afzwakkende groei is nog groei) maar nu is echt de daling ingezet. Dat is niet wereldschokkend maar past wel in de tijdsgeest van  mobiele apparaten die meer functies van de desktop gaan overnemen (nee ik zeg niet alle functies). Natuurlijk werkt de economie ook niet echt mee.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/18, 20:17:22 »
Is weer een tijdelijke dip en dan klimt het straks wel weer.

Met kerst goed op de prijzen letten, je kunt dan een goede koop doen maar als je niet goed oplet betaal je er teveel voor.
Doen ze van die leuke stuntprijzen waarbij de prijs zelfs iets hoger kan zijn maar door er een grote stikker op te plakken, denken veel mensen dat het een aanbieding is.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/19, 08:40:22 »
Volgens mij is het absoluut geen tijdelijke dip, dit wordt een forse inkrimping omdat veel pc´s door kleinere en simpelere elektronica worden vervangen. Vandaag weer nieuws, HP gooit de handdoek in de ring en trekt zich uit de pc, tablet en smartphone sector terug.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/19, 08:56:25 »

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/20, 02:33:13 »
Eerst was er alleen sprak van een afname van de stijging van de omzet maar nu wordt er voor het eerst echt gesproken over sterk dalende cijfers van de pc-verkoop. Er gaat volgens mij de komende jaren erg veel veranderen in het computerlandschap.

Kan iemand mij eens uitleggen hoe dat zit? Ik kan mij voorstellen dat alles veel handzamer is . Maar voor het zwaardere werk heb je toch depc nodig lijkt mij. En hoe zit het met de opslag  zijn er ook tablets met 1 Tb?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/20, 10:14:49 »
BorisM +1
De PC of een echte laptop bevat momenteel toch de benodigde rekenkracht om zwaarder programma's te kunnen draaien. Volgens  mij hoef je daar niet mee aan te komen bij een tablet of smartphone.

Ik denk echter dat men er achter is gekomen dat het gros van de mensen alleen maar wat internet, een briefje schijft en mailtjes leest en schrijft. In die zin is de Tablet natuurlijk een uitstekende vertaling van die wensen van de meeste gebruikers.
Doorat dit zo goed aan sluit bij de wensen van de consument (en omdat marketing gewoon goed werkt en ons laat denken zo'n ding nodig te hebben) is het logisch dat mensen hier op af duiken.
Ook speelt zo'n tablet natuurlijk in op cloudcomputing/programma's die online draaien.

Foto's bewerken, video's monteren en zware rekenbladen bewerken blijft men dan wel doen op de PC of de laptop, juist vanwege de rekenkracht en de schermgrootte. De snelheid waarmee men de PC/laptop gaat vervangen komt hierdoor lager te liggen.

Het grappige is echter dat men zo makkelijk over de relatief hoge aanschafprijs heen stapt. Voor hetzelfde geld heb je een pc of laptop met veel meer mogelijkheden, maar het het ongemak van de beperkte of ontbrekende mobiliteit.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/20, 11:46:35 »
Jeroen (pfoeh) +100 ; gewoon goede keuzes maken is belangrijker dan zomaar met hypes meespringen.

Maar ja, binnenkort zullen we zeker Photoshop kunnen draaien op een telefoon eh XD
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/20, 12:14:39 »
Een dergelijk sterk dalende verkoop van pc's betekent gezien de koppelverkoop dat vooral de grootste concurrent van Linux een tijd flinke klappen gaat krijgen. En wie weet gaan mensen om hun 'oude' pc'tje vlot te trekken wel Ubuntu installeren. Voor je het weet zijn ze dan 'hooked'. :)

p.s. De daling is waarschijnlijk alleen in het Westen, en bij Westerse bedrijven. Reken maar dat in China de pc verkoop groeit als kool, en Lenovo en aanverwanten idem.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/20, 22:46:34 »
@Boris: Er is wel een tablet met 1 TB op komst.

@Pfoeh: Waarom een dure computer kopen om een video te bewerken terwijl je op de Motorola Xoom 1080p video kan bewerken met de meegeleverde Movie Editor? En foto's bewerken kan toch met Photoshop Express op Android?
En die prijs is me worst. Heb hem met een abbo en een goede PC heb ik ook al sinds begin dit jaar.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/21, 00:01:43 »
@ Vistaus: proficiat met je geweldige spullen en ik ben blij dat je zoveel financiële ruimte hebt dat kosten je worst zijn om dergelijke aanschaffen te doen, al dan niet via een abonnement. Ik kan dat gelukkig ook maar kies niet voor een of ander mobiel internet abonnement. Dat heb ik helemaal niet nodig naast mijn vaste internet verbindingen thuis en op het werk. Dat half uurtje in de auto kan ik echt wel doorkomen zonder internet.
Verder geef ik gewoon een voorbeeld en ook een mogelijke verklaring voor een terugloop. Misschien rammelt die wel aan alle kanten. Het kan er bij mij niet in dat iedereen de huidige tablets en smartphones als volwaardig vervanger van een degelijke pc of laptop ziet. Je schrijft zelf al dat je een "goede pc" hebt die nog geen jaar oud is (en dus nog lang niet aan vervanging toe is). Als die Xoom echt aan alle eisen zou voldoen dan kon de pc de deur toch uit? Kennelijk wil je dat niet. Dus je Xoom voldoet niet aan al je eisen. (Een eis kan ook zijn dat je het prettig vind werken aan een pc, meer opslagruimte hebt, meer rekenkracht hebt, liever met een echt toetsenbord & muis werkt, dingen op een groter scherm bekijken of.... -vul zelf maar in-).

Dus nogmaals: ik denk dat de tablet een uitstekende vertaling van de wensen van gebruikers die vooral mailt, internet en dat soort basic dingen is. Daarnaast denk ik dat de meeste tablet gebruikers er gewoon een degelijke pc of laptop op na houden en deze nu minder snel gaan vervangen.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2011/08/21, 00:03:22 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/21, 01:10:35 »
Waarom de Xoom niet mijn PC kan vervangen:

-*buntu aan de praat krijgen op mijn Xoom is op dit moment niet meer te doen (maar goed, dat is optioneel)
-Nexuiz is niet voor Android en zal er niet komen ook
-Filmpjes kijk ik liever op een groot scherm (mijn PC-scherm is 23 inch)
-Cityville op Facebook heeft nog geen native app waardoor de performance ervan erg slecht is

Dat zijn de redenen waarom mijn Xoom mijn PC niet kan vervangen.

Daarbij: echt toetsenbord en echte muis? Koop eender welk bluetooth-toetsenbord danwel bluetooth-muis en dan kun je ermee werken op een tablet. Ikzelf heb het Motorola-toetsenbord, welke ik op mijn PC gebruik en onderweg op mijn tablet.

Ik bedoel hier heus niet mee dat je perse een tablet moet nemen, alleen dat er meer op een tablet kan dan jij denkt (of dan jou verklaring doet weergeven).

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/21, 10:21:57 »
Kijk, dat zijn jouw 4 argumenten (alhoewel het niet kunnen gebruiken van *buntu wel 100 andere argumenten kan omvatten). Iemand anders heeft er 3 en weer iemand anders 8.
Gevolg: door deze argumenten gaat men vroeg of laat de huidige pc of laptop vervangen, tenzij ondertussen alle voor mensen relevante argumenten opgelost zijn. Alleen de pieken in de verkoopcijfers van pc's of laptops zullen minder hoog zijn. Eerder een rechte lijn :-)

En ja, misschien zie ik niet alle mogelijkheden van een tablet en ga ik meer uit van de nadelen die IK erin zie. Bijv. hoe zet je 3800 foto's van 4 mb per stuk of tig filmpjes die je gemaakt hebt van een Ipad over naar een back-up medium zonder een cloud-dienst of andere pc/laptop te gebruiken? Volgens mij heeft dat ding geen USB poort en bluetooth lijkt me dan geen redelijk alternatief. Waarschijnlijk heb ik me er te weinig in verdiept en kan het wel heel eenvoudig.

En ja, iedereen moet/mag gewoon dat ding kopen dat hij wil hebben, of dat nu een Ipad, een PC of een Fiat Panda is.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/21, 11:35:45 »
mijn vingers zijn te dik voor een tablet  =D =D =D
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/21, 11:44:52 »
(alhoewel het niet kunnen gebruiken van *buntu wel 100 andere argumenten kan omvatten).

Daarom zei ik ook dat dat van *buntu optioneel was ;)

Gevolg: door deze argumenten gaat men vroeg of laat de huidige pc of laptop vervangen, tenzij ondertussen alle voor mensen relevante argumenten opgelost zijn.

Dat lijkt me nogal sterk. Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ook PC's en laptops.

Bijv. hoe zet je 3800 foto's van 4 mb per stuk of tig filmpjes die je gemaakt hebt van een Ipad over naar een back-up medium zonder een cloud-dienst of andere pc/laptop te gebruiken? Volgens mij heeft dat ding geen USB poort en bluetooth lijkt me dan geen redelijk alternatief. Waarschijnlijk heb ik me er te weinig in verdiept en kan het wel heel eenvoudig.

Op een iPad kan dat inderdaad niet, maar op mijn Motorola Xoom (en op de Asus EEE Transformer en Acer Iconia AFAIK) wel. Daar moet je een speciaal USB-kabeltje voor hebben die je voor 3 euro kan kopen. Daarna kun je alles op die USB-kabel aansluiten wat je maar wilt, incl. externe harde schijven. Goed, dan heb je maar 1 poort (USB-hub weet ik niet of dat werkt), maar het kan dus wel degelijk (behalve op de iPad en low-end tablets).

En ja, iedereen moet/mag gewoon dat ding kopen dat hij wil hebben, of dat nu een Ipad, een PC of een Fiat Panda is.

Dat ben ik met je eens.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/21, 12:13:26 »
Citaat
Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen.
Er zijn mensen die een racefiets, stadsfiets en mountainbike hebben. Elk voor een ander gebruiksdoel, juist vanwege specifieke eigenschappen. Dat heb je bij mijns inziens dus ook bij "ict related articles". Net als dat er mensen zijn die alleen een stadsfiets hebben, zullen er mensen zijn die juist alleen een pc of een laptop of (meer in de toekomst denk ik) een tablet hebben.

En dan heb je natuurlijk nog altijd mensen met te dikke vingers  XD

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/21, 15:24:07 »
Ik wil wel ff opmerken dat een tablet geen vervanging is voor de pc. Met een pc kun je nu eenmaal veel meer dan met een tablet, simpelweg omdat de rekenkracht van die laatste een stuk minder is. Bovendien is het veel prettiger om een groter beeldscherm te hebben dan het kleine van de tablet. En je kunt er een printer / scanner o.i.d. beter aan aansluiten.

Tablet is niet ter vervanging (goed, voor mij wel. Sinds ik de Transformer heb, heb ik mijn laptop met geen vinger meer aangeraakt :D), maar voor 'erbij'.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/21, 15:29:08 »
Het voordeel van een PC kast is ook dat als er iets stuk gaat of als je de hardware wilt update bv grotere hdd of een andere grafische kaart - voedingsdeel ,lijkt mij dat makkelijker dus goedkoper als een tablet of Laptop etc.
Ook heb je daar waarschijnlijker een toch iets betere koeling ,dus hopelijk een langere levensduur.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/21, 15:30:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/21, 15:51:22 »
Ik heb onlangs eens een tijdje gespeeld met een iPad. Leuk en kek speelgoed, maar absoluut geen vervanging van een pc. Sowieso werd ik wat melig van al die automagische invallen over wat ik wel zomaar zou willen (Duhhuh, ik ben baas over de pc, niet andersom), en dat gevinger met een scherm, daar heb ik het niet zo mee. Hooguit leuk voor verstrooiing tijdens de reclameintervallen op bepaalde zenders.

Mijn zeer gewaardeerde slechts 10" netbook mag dan een tablet zijn met toetsenbord, maar ik kan daarop veul meer doen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/21, 20:20:44 »
Ik heb dit gisteren en vandaag iemand geholpen met Ubuntu 11.04 op een netbook.
Dit om het te leren hoe het werkt.

Wat mij op valt is, is dat zei eigenlijk genoeg zou hebben aan een soort tablet met een toetsenbord waarop een dok staat met daarin een browser, wat spellen die ze speelt en dat is het.
Meer hoeft er niet op.
Dat betekend dat zei genoeg heeft aan aan tablet met niet al te veel ruimte want de spellen die ze speelt zijn die kleine puzzel spellen.

Haar man daarin tegen is een hele andere gebruiker die niet genoeg heeft aan een tablet maar beter af is met een laptop of een desktop pc.

Het hangt dus af hoe je het gebruikt en zolang de tablet nog niet de kracht en de functionaliteit heeft als dat van een laptop of een desktop, dan zal die andere altijd blijven bestaan.
Wel denk ik dat de desktop zal veranderen en dat de tablet straks door iedereen gebruikt word, maar dat er mensen zijn die geen pc meer hebben of nog 1 pc hebben staan in plaats van meerdere.
Je ziet het ook met de ontwikkeling van Windows 8 waar ze zich meer en meer richten op touchscreen pc's die je al kunt kopen.
De pc word straks meer en meer geïntegreerd in het huishouden en zal andere functies krijgen.

Het is dus nog even afwachten wat het word maar de tablet zal niet de pc vervangen maar wel doen veranderen.

 

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/21, 20:44:46 »
@crashit:
"simpelweg omdat de rekenkracht van die laatste een stuk minder is."

Hangt ervanaf waarmee je het vergelijkt. Genoeg nieuwe PC's en laptops zijn dual-core, dus dan is een tablet met dual-core prima vergelijkbaar.

"En je kunt er een printer / scanner o.i.d. beter aan aansluiten. "

Waarom zou ik dat in vredesnaam willen? Ik kan met mijn Xoom draadloos printen via MotoPrint. En op een HP Touchpad via WiFi (mits je natuurlijk een WiFi HP-printer hebt). Niks geen aansluitgedoe.

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/21, 20:46:56 »
Citaat
Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen.
Er zijn mensen die een racefiets, stadsfiets en mountainbike hebben. Elk voor een ander gebruiksdoel, juist vanwege specifieke eigenschappen. Dat heb je bij mijns inziens dus ook bij "ict related articles". Net als dat er mensen zijn die alleen een stadsfiets hebben

Dat klopt. Ik had een mooie racefiets van mijn opa geerfd, maar die werd gestolen dit jaar :( Na vele trouwe jaren moest ik dus helaas een stadsfiets kopen (budget liet geen racefiets toe). Wel een lichte, maar ik mis toch wel wat dingen.
Ja, zo is dat inderdaad bij PC- en tabletgebruik ook.