Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke back-up wijze hanteren jullie?  (gelezen 662 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Gepost op: 2013/08/17, 02:31:43 »
Ik ben even benieuwd welke manier van backuppen jullie hanteren. Even kijken of er een interessante voor mij tussenzit.

Dus niet zo zeer op partitie, usb, dropbox etc. Maar het "technische" gedeelte zeg maar.

Wat ik zelf zou doen is bijv de mappen als documenten en afbeelden ergens wegzetten. Gewoon kopieren plakken. Maar ja, dan moet je weer de volgende keer eraan denken en dat het goed gaat met kopieren.

Bepaalde handige geautomatiseerde trucjes voor? :D Kom maar op

P.s. Mag van mij ook in off-topic hoor als hij daar thuis hoor. Krijg daar net zo veel (positieve/goede) reacties! :)

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Gompie

  • Lid
Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/17, 03:32:54 »
Ik maak af en toe een systeembackup met Redo backup.
Dit is dus een image van de hele harde schijf.
Bij installeren een nieuwe versie van mijn distro (Mint) maak ik een backup van mijn map en van de softwarebronnenlijst met de backup tool uit het menu.
Misschien gaat dit met Ubuntu anders.
Voor de rest gebruik ik wel eens knippen en plakken.
Natuurlijk alles naar een extern medium.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/17, 07:22:55 »
Voor korte duur backup, maak ik een kopie van mail, favorieten, map waar ik in werk(foto's etc), deze kopie wordt gemaakt tijdens opstarten of dmv een knop starten, kopie wordt gemaakt van hd naar hd(dus 2 hd's in pc), dit is om defect gaan van de hd tegen te gaan. Maar dit is dus geen echte backup want die kan natuurlijk nooit op dezelfde pc staan. Je kan dit met verschillende programma's die in ubuntu staan doen.

Echte backup is eigenlijk 2x opslaan buiten je pc en 1x extern buiten waar je woont.
Backup maken met backup software,
die weet wat al gebackupt is,
en die alles verrifeert na het backuppen(dit moet), want bij driver/hardware/software fout zijn je files niet hetzelfde.

-Backup niet aan je pc aangesloten laten, bijv externe hd, indien je voeding zich zelf opblaast/bliksem inslag dan ben je ook je externe hd kwijt.
-Harde schijven, deze eerst testen, dus geheel beschrijven, dan smart checken, dan pas de hd gebruiken voor backup, het zou dus niet goed zijn om een hd te gebruiken die al defecte sectoren heeft.
-Mensen zijn lui, probeer iets automatisch te maken, want vaak wordt dit te weinig gedaan.
-Backup kost veel tijd, dus neem er ook je tijd voor.
-Hd/usb stick/etc, hoelang blijft dit goed, dus  je maakt een map met foto's, map 1 genaamt, na 10 jaar staat de map er nog steeds, is deze nog goed?, hoelang blijft deze goed?
Ververs de sectoren van de hd, door bijv de hd de sectoren te testen, gemakkelijker is om de hd over te kopieren naar een andere hd. Usb stick is denk ik een slechte opslag, want recoveren is vaak niet te doen.
-Vermijd ten koste van alles, recoveren hd, dit is moeilijk, kost veel tijd, en als je het laat doen ben je veel geld kwijt.
-Kopieren en plakken is dus geen backup.
-Kopieren en plakken zonder verificatie en op 100 hd's kopien gemaakt, is dus geen backup.

-Externe kopie , indien je dit wilt, dan zou je bijv bij familie/vrienden een nas kunnen zetten, en de familie bij jou.
In de cloud gaat ook maar hou er rekening mee dat de wereld mee kijkt.
Indien je cloud gebruikt, gebruik dan een eigen ecncryptie met lange wachtwoord, maar hou er rekening mee dat in de toekomst dit gehackt kan worden.
-Let op voor inbraak, indien je alle foto's op je laptop hebt staan, dan wordt dit natuurlijk meegenomen door de inbreker, 1 je hebt geen backup bij defect gaan hd, dan 2 inbreker neemt deze mee.
Al 2x op het journaal gezien dat dit gebeurd was, en dat men aan het bedelen was voor de fotoĊ› die erop stonden.
-Grote opslag voor je foto/camera gebruiken, bij defect gaan ben je in een ruk alles kwijt.

-Kant en klare nassen/printers,
hier heb je vaak via netwerk printen scannen, en files backuppen.
Nassen worden vaak geleverd zonder wachtwoord, dan heb je kans dat je files naar het internet open staan, dus altijd een wachtwoord hier op zetten.(zie kro reporter)
Op grc.com staat een test, die kijkt of een apparaat open staat naar het internet, vis upnp protocol.
upnp is een map delen protocol die alle apparaten laat zien op je netwerk, zonder wachtwoord, dus niet goed, bij 1 fout in je software komt het hele internet zonder wachtwoord aan je files.
Dus indien je upnp niet nodig hebt, dan dit in je router uitzetten.
In je router ook wps uitzetten, is vaak gemakkelijk te hacken.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/17, 08:03:23 door jan11000 »

Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/17, 10:57:49 »
Ik gebruik Ubuntu One voor een paar dingen en de rest kopieer en plak ik gewoon op mijn externe harde schijf 1x per maand.

Je kunt Deja Dup gebruiken (Systeeminstellingen --> Backup) om een backup van al je data te maken die je dan via diezelfde tool weer terug kunt zetten indien nodig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/17, 11:07:10 »
- Niet-privacygevoelige zaken in de wolken, op Google Drive;
- overige spul op een externe harde schijf.

....maar mijn zelfdiscipline laat soms te wensen over, dus de tijd tussen twee reservekopie-acties is af en toe wat te lang.  :P

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/17, 11:49:32 »
Mijn backupschema:
- bulkdata als foto's, films en muziek op een server (NAS) op een externe USB-schijf
- de NAS mirrort automatische naar een tweede aangesloten schijf
  - voorkomt dataverlies bij crash data-schijf)
- periodiek wordt een backup gemaakt van de server naar USB-schijf die buitenshuis bewaard wordt
  - voorkomt dataverlies bij blikseminslag, inbraak, etc.
- persoonlijke bestanden in Ubuntu One
  - later te vervangen door Owncloud, op de server
- code in versieheer (Bazaar) op een virtuele sessie op de sever
  - virtuele sessies worden automatisch meegenomen in de mirror en backup

Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/17, 11:53:52 »
Ik heb via Systeeminstellingen=>Backup een automatische wekelijkse backup aangemaakt van alle belangerijke mappen naar de tweede (aparte) harde schijf in mijn laptop. Geen gedoe, gewoon 5 mnuutjes per week dat er een icoontje verschijnt en het is in orde.

Re: Welke back-up wijze hanteren jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/17, 12:00:51 »
Dropbox om handmatig dingen op te zetten. Het programma BackInTime (zit gewoon in Ubuntu) gebruik ik om met 1 druk op de knop mijn datapartitie en home te backuppen naar externe schijf. BackInTime is gewoon een grafische frontend voor rsync, diff en cp. 'Vroeger' gebruikte ik mijn eigen rsync-scriptje maar BiT doet wat ik wil en beter dan mijn eigen scriptje.

Markba haalt ook nog wel een interessant punt aan: versiebeheer voor code. Voor code die de hele wereld mag zien vind ik GitHub ideaal, je hebt meteen een backup en je kunt alle veranderingen terugdraaien. Ook erg makkelijk om je code op een nieuwe machine te krijgen.