Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tablet  (gelezen 21171 keer)

Offline Dave

  • Lid
tablet
« Gepost op: 2012/11/11, 18:13:53 »
Wat kun je er mee met dat android?
ja e-books lezen en alles wat via internet plaats vind natuurlijk.

Navigatie software om routes te maken zal niet werken.
Zoiets als virtualbox zie ik ook niet voor android.

Windows 8 is principieel geen optie.

Zou er nog een leuke tablet met een ubuntu variant komen en genoeg ruimte(sd kaart) lijkt me dat wel wat voor erbij.

Een 7' model bij de Telegraaf in de shop (79,-) maar das volgens mij weinig meer dan een moderne smartphone kwa scherm en een 10' voor 99

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/11, 19:56:38 »
Wat kun je er mee met dat android?
ja e-books lezen en alles wat via internet plaats vind natuurlijk.

Eigenlijk het zelfde als wat je op een laptop kunt. Heb je er 1 met 3G dan heb je ook nog internet onderweg.
GPS zit er over het algemeen op dus voor navigatie werkt het ook.
Natuurlijk wat beperkingen omdat de tablet niet zo krachtig is maar je kunt er mee filmen, foto's maken en skypen. Je kunt zelfs film bewerking er mee doen in zekere mate.
Je documenten bewerken en dergelijke.

Citaat
Navigatie software om routes te maken zal niet werken.
Zoiets als virtualbox zie ik ook niet voor android.

Dat werk maar ik weet niet wat je prettig vind.
Ik kan mijn tablet in de auto hangen en gebruiken als navigatie en er van te voren routes in zetten.
Heb een navigatie systeem en een telefoon met ook navigatie er op dus het is niet nodig maar het kan.

Citaat
Zou er nog een leuke tablet met een ubuntu variant komen en genoeg ruimte(sd kaart) lijkt me dat wel wat voor erbij.

Je hebt tablets met een USB aansluiting voor een usb stick en dergelijke.
Ik heb de Asus tf300t en die heeft in de tablet zelf micro SD en in het toetsenbord SD plus USB.
Die aansluitingen zijn zeker handig en ik gebruik ze thuis niet omdat ik alles gelijk door stuur naar mijn NAS die ik vanaf mijn tablet kan instellen en dergelijke maar ik gebruik het wel als ik ergens ben om bestanden uit te wisselen of als ik foto's wil laten zien. Staat niet gelijk mijn hele tablet vol plus kan ze gelijk vanaf mijn fotocamera bekijken vanaf de SD kaart.


Citaat
Een 7' model bij de Telegraaf in de shop (79,-) maar das volgens mij weinig meer dan een moderne smartphone kwa scherm en een 10' voor 99


Ik heb voor de 10 inch gekozen niet alleen omdat het wat groter is maar ook vanwege het dock wat erbij zit.
Tevens vond ik het ook wat fijner met internetten en documenten bewerken.
Ik zou wel de verschillende tablets eerst in de winkel testen want dan merk je echt het verschil en wat het beste bij je past. Gewoon mee gaan spelen en proberen en niet 1x maar meerdere keren. Heb het ook zo gedaan en veel tablets vielen af op hun touchscreen, hoe ze draaide en dan had ik nog niet gekeken naar de aansluitingen. Daar keek ik als laatste naar omdat ik merkte dat hoe het systeem werkt belangrijker is an die aansluitingen.


Ubuntu op de tablet nu is leuk als je het wilt proberen maar of het je nu de dingen geeft die je wilt betwijfel ik. Het draait op meerdere systemen zoals op de Transformer serie van Asus als je die niet hebt geupdated naar Android 4.1.
Het is nog in de begin fase en alles is nog wat trager omdat de software die er op draait, gemaakt is voor een pc. Het is nog niet optimaal gemaakt maar daar zijn ze wel aan begonnen. Alleen moet ook nog een hoop software daarvoor geschikt gemaakt worden en dat kost tijd.
Tevens vraag ik mij af wat de meerwaarde is van Ubuntu op een tablet met de nieuwe systemen waar ook een touchscreen op zit.Ik zou eerder voor dat kiezen en aar Ubuntu op zetten, dan draait het gelijk goed en heb je ook de touch mogelijkheden.

Je hebt ook WebOS en Plasma van KDE.

Pluspunten van Android zijn per persoon anders maar het aantal apps is wel een grote plus op het moment.
Ik heb gekeken naar Win 8 maar daar ontbreken nog een hele hoop apps en dat komt wel maar voor nu was het voor mij niet voldoende.

Ik gebruik nu mijn tablet meer dan mijn laptop. Het is compacter, lichter en kan 15 uur zonder draad werken.
Het is zelfs zo dat ik nu geen nieuwe telefoon neem maar sim only. Ik gebruik mijn telefoon nu amper nog dankzij de tablet. Ben ik voor een paar Euro per maand klaar.

Offline RikRik

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/11, 20:46:32 »
Met de komst van de tablet is de pc niet meer populair, althans, bij ons thuis.
Eén van m'n kinderen heeft zelfs geen schoolboeken meer, alles staat nu op een tablet..
Tja, Kinderen hebben de toekomst...
Ik zou wel eens een tablet met Ubuntu willen proberen maar Android  heeft steeds geen echte concurrent, hooguit de Ipad.

Re: tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/11, 20:47:02 »
Ik gebruik zelf webOS, heerlijk. Maarja, de HP Touchpad is helaas niet meer te koop.

Ik zou dan gaan voor de Nexus 7 waar je dan Ubuntu kunt opzetten met ondersteuning van Canonical.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/11, 21:10:45 »
Een netbookje is toch wat anders dan een tablet.
Lijken op elkaar maar ik merk dat de tablet ondanks dat ik er een dock aan heb en het net een netbookje lijkt, het toch anders anders.

Een netbookje is voor mij altijd een mini laptop geweest met wel wat voordelen maar ook nadelen. Komt denk ik ook door het besturingssysteem wat gelijk is aan die op een laptop wat maakte dat je er dezelfde dingen mee wilde doen.
Na een tijdje de tablet gebruikt te hebben merk ik dat mede door de touchscreen en de apps die het een andere ervaring geeft en ik het systeem anders gebruik.
Ik heb tevens verschillende snelkoppelingen naar verschillende sites als apps op de voorpagina staan met verschillende apps om snel dingen te zoeken die ik veelal gebruik voor de tv.
Mailen gaat een stuk prettiger op dit ding en ik kan ook makkelijker reageren door het toetsenbord.

Ik denk ook dat als ik hier Windows of Linux op zet zoals ik op mijn laptop en desktop heb dat ik het systeem heel anders zou gebruiken en ik het niet zo prettig zou vinden. Mis namelijk veel dingen in die omgevingen die ik met apps wel heb en net wat prettiger werken mede door het touchscreen.

Maar ik heb het door bij anderen met de tablet te spelen gemerkt dat het eigenlijk best wel fijn is.
Gebruikte voor een deel eerst mijn telefoon er voor samen met mijn laptop en de telefoon was net te beperkt en de laptop bood niet die dingen die ik op de telefoon wel had. Een tablet is voor mij eigenlijk van beide iets wat samen tot een mooi geheel leid.
Ik kijk nu wel naar laptops met een touch screen omdat dat ook weer wat extra's bied.
Was ik eerst niet zo van overtuigd maar ik merk dat het toch wel fijn is.
Op mijn desktop is het wat anders aangezien de schermen verder weg staan.
Waar ik wel aan zit te denken is om een kleiner scherm midden voor onder het scherm te plaatsen met een touchscreen.
Komt dan tussen mijn scherm en toetsenbord in te staan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/11, 21:11:46 »
Ik gebruik zelf webOS, heerlijk. Maarja, de HP Touchpad is helaas niet meer te koop.

Ik zou dan gaan voor de Nexus 7 waar je dan Ubuntu kunt opzetten met ondersteuning van Canonical.

Wil je echt Ubuntu op een tablet dan is dat wel de beste keus ja.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/11, 21:16:31 »
We hebben hier een Android tablet thuis, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet echt (of meer gewoon geen) fijn besturingssysteem vind. Goed, natuurlijk alles beter dan iOS, maar het multitasken is haast onmogelijk, je legt kilometers af op het scherm om even een programma op te starten of te sluiten, (hee, wacht eens, je kúnt een programma niet eens echt afsluiten). Eigenlijk vind ik Windows 2000 nog intuïtiever dan Android.

Ik vind WebOS inderdaad erg fijn werken, maar Maemo/MeeGo heeft echt mijn voorkeur. Jammer dat het niet meer geleverd wordt. Android is voor mij echt een No-Go.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/11, 21:26:30 »
Ik heb geen tablet maar wel een LG L7 smartphone met Android 4.0.
Dat werkt soepel en in de basis is het ook prettig.
Waar ik echter een enorme hekel aan begin te krijgen is dat nagenoeg alle apps aan datamining doen. Je vraagt je af waarom een app toegang moet hebben tot internet, al mijn contacten etc. Voorbeeld: heb met Audacity een stukje uit een song geknipt en naar mijn L7 overgezet. Denk je: effe als ringtone instellen. Vergeet het maar: de L7 slikt hem niet. Even zoeken op het www en als enige oplossing kom ik tegen een programma als Ringdroid te installeren. Wat blijkt: bestand openen - niets mee doen - bestand opslaan en het bestand is als ringtone in te stellen. Maar waarom heeft dit programma nu al die rechten nodig???? Dat wordt dus weer verwijderen en tegen de tijd dat ik hem weer eens nodig heb maar weer eens tijdelijk installeren.
Aan dergelijke praktijken heb ik dus een bloedhekel en alleen hierom heb ik vooralsnog geen enkele interesse in een tab met mooie software maar met misselijke trekken.
Dan maar liever met een ouderwetse netbook op schoot software uit het Ubuntu Softwarecetrum installeren.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

FrSu

  • Gast
Re: tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/11, 21:29:13 »
Is de Asus transformer dan niet een mooie oplossing? Tablet met toetsenbord uitbreiding. Lijkt mij ideaal.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/11, 21:34:42 »
Wij hebhen zo een asus en qua hardware is het een puik ding. Alleen jammer van de software...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/11, 21:49:43 »
Is de Asus transformer dan niet een mooie oplossing? Tablet met toetsenbord uitbreiding. Lijkt mij ideaal.

Is het ook. Ik heb het en het werkt fijn.

@Timo, Ik snap je wel en dat zijn ook de dingen die ik minder vind maar ik heb gekeken naar andere tablets en iOS is voor mij zowiezo geen optie, WebOS en degelijke zijn moeilijk tot niet te krijgen en dan heb je nog Windows 8. Kwa hoe het werkt vond ik het, het fijnste werken maar ik miste daar veel apps op die ik wel gebruik.
Blijft dus Android over.

@Pfoeh, Dat probleem heb ik niet gehad.
Draai op mijn telefoon Android 2.3.6.Op de tablet heb ik 4.1 wat geen flash meer heeft. Dat is wel iets wat je af en toe mist maar verder werkt dat op zich wel fijn.


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/11, 22:13:10 »
Mensen in mijn omgeving kunnen op een mp3 bestand een menu op los laten dat hen onder andere de optie geeft om dat bestand als ringtone, bericht-toon etc te selecteren. Het lijkt erop dat de L7 dit default niet ondersteund.
Ben er verder wel redelijk tevreden mee.
Blijft wel over: het feit dat die rechten op apps niet prettig zijn. Ik zou dus nooit telebankieren met mijn smartphone. Als mensen een tab gaan gebruiken als (gedeeltelijke vervanger) van een laptop of pc, dan zullen ze toch vaak de keuze hebben: een (populaire) app wel installeren ondanks het datamining of de app niet installeren. Vaak verliest de rede en het verstand en installeer je toch.

Ook opvallend: een tab kopen omdat hij zo handig is om hem daarna weer onhandig te maken door er een muis op aan te sluiten of om hem op een kookboekstandaard te zetten omdat dat nog handiger is dan hem de hele tijd vast te houden :) :)
Het touchscreen-gebeuren, het snelle starten en de apps (de experience dus) moeten dus erg goed zijn om dergelijke noodgrepen te rechtvaardigen. Er zullen dus best (gebruiks-)voordelen aan het hele fenomeen zitten. En dan is er natuurlijk nog het fenomeen marketing die de eventuele weerstand nog verder doet afbrokkelen.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/11, 22:54:04 »
Een muis er aan hangen vind ik nogal vreemd. Ik heb de trakpad zelfs uit gezet omdat het scherm aanraken prettiger en sneller is. Een standaard is inderdaad fijn en daarom zou ik zeggen neem een tablet met een toetsenbord. Heb je gelijk een standaard.
Touchscreen bied wel iets wat ik prettig vind om mee te werken.
Dat is ook de rede waarom ik een scherm bij mijn pc erbij wil hebben en een laptop met touchscreen wil hebben.

Maar het is deels ook marketing al is het deels ook een systeem wat voor een bepaalde groep mensen een prima alternatief is voor een pc/laptop.
Het ding heeft voor en nadelen en is nog lang niet perfect maar het systeem is ook nog niet zo oud en moet nog verder ontwikkelen kwa hardware en software. Kwa hardware denk ik dat die nieuwe laptops die richting al verder op zijn gegaan en een tablet overbodig kunnen maken.
Van de andere kant is het formaat van een tablet ook iets wat maakt dat het weer zijn voordelen heeft.

Re: tablet
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/11, 23:02:38 »
Of voor erbij ;)
Nuja, afgezien van de productiviteit die ik door webOS ervaar gebruik ik hem ook voor ontspanning zoals bijv. in bed. Even een aflevering van een serie ernaartoe streamen en dan lekker onder de dekens kruipen. Met een laptop gaat dat toch wat lastiger want dan moet je hem alsnog boven je deken houden. Tablet is lekker klein maar groot genoeg voor afleveringen/filmpjes enzo :)
Dus naast de productiviteit vind ik dat ook een voordeel boven mijn laptop.

Re: tablet
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/12, 08:28:16 »
Ik heb en 10 inch tablet (Samsung) omdat ik niet mijn laptop steeds mee wel nemen omdat ik veel reis. Laptop was toch 3,5 kilo en tablet is lichter.

Voor een film kijken is het leuk, emaill lezen ook, maar voor de rest is het onhandig vind ik. Multitasking, vergeet het maar en zonder toetsenbord werken wordt je op en gegeven moment ook zat. Touchscreen is niet echt handig en prettig op de lange duur.

Ik ga liever voor een ultrabook laptop, zijn ook licht en lekker krachtig.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: tablet
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/12, 12:23:58 »
vobis verkoopt al geen tablets onder de €150,-
dat word ook wel de kliko-collectie genoemd....

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/12, 16:55:32 »
@femke98, Dat dacht ik eerst ook maar er zit verschil tussen en niet alleen in de software maar ook hoe je er mee werkt.Ik vind het een prettiger systeem dan een netbookje. Netbookjes hebben mij nooit echt bevallen maar dat komt denk ik ook omdat het systeem erop gelijk is aan dat op een laptop/pc en dat ik er dezelfde dingen van verwachte maar er niet mee kon doen.
Ik wil ook geen Ubuntu op mijn tablet omdat ik mijn tablet heel anders gebruik ondanks dat ik er ook mee mail en mee internet.

Persoonlijk zou ik als je Ubuntu op een soort tablet wilt hebben, eerder voor een laptop met touchscreen kiezen wat je om kunt keren zodat je een tablet hebt en je ook een toetsenbord met trackpad hebt.
Maar dat is meer omdat ik merk dat je een tablet heel anders gebruikt dan een laptop/pc.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/12, 19:59:28 »
Ik weet genoeg wat ik op mijn laptop kan en op mijn pc nog meer wat ik op een netbookje niet kan. ;)
Komt ook omdat ik waarschijnlijk heel andere dingen doe dan jij met de pc buiten internetten en mailen om.

Maar een tablet is er voor mij voor erbij. Ik vind het handiger dan een laptop en door de apps ook wat prettiger om mee te werken. Gebruik het ook anders dan een laptop.
Het is moeilijk uit te leggen wat het anders maakt maar voor mij is het een systeem wat ik op een aantal punten handiger vind dan een laptop. Maar als je de zelfde dingen wilt doen dan is het deels een vervanging.
Je moet kijken wat je wilt doen en waar je het voor wilt gebruiken. Het is niet een volledige vervanging voor een laptop maar desondanks kan het wel zijn functie hebben of zelfs voor mensen een vervanging van een pc zijn.

@Vistaus, Je moet in je bed slapen en wel met je handjes boven de dekens. =D ;)

Re: tablet
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/12, 20:54:12 »
Ik weet genoeg wat ik op mijn laptop kan en op mijn pc nog meer wat ik op een netbookje niet kan. ;)
Komt ook omdat ik waarschijnlijk heel andere dingen doe dan jij met de pc buiten internetten en mailen om.

Maar een tablet is er voor mij voor erbij. Ik vind het handiger dan een laptop en door de apps ook wat prettiger om mee te werken. Gebruik het ook anders dan een laptop.
Het is moeilijk uit te leggen wat het anders maakt maar voor mij is het een systeem wat ik op een aantal punten handiger vind dan een laptop. Maar als je de zelfde dingen wilt doen dan is het deels een vervanging.
Je moet kijken wat je wilt doen en waar je het voor wilt gebruiken. Het is niet een volledige vervanging voor een laptop maar desondanks kan het wel zijn functie hebben of zelfs voor mensen een vervanging van een pc zijn.

@Vistaus, Je moet in je bed slapen en wel met je handjes boven de dekens. =D ;)

LOL. :D Maar daar zorgt de tablet dan wél weer voor als het goed is, toch lastig vasthouden met de handjes onder de dekens :P

Re: tablet
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/12, 21:01:49 »
Ik weet genoeg wat ik op mijn laptop kan en op mijn pc nog meer wat ik op een netbookje niet kan. ;)
Komt ook omdat ik waarschijnlijk heel andere dingen doe dan jij met de pc buiten internetten en mailen om.

Maar een tablet is er voor mij voor erbij. Ik vind het handiger dan een laptop en door de apps ook wat prettiger om mee te werken. Gebruik het ook anders dan een laptop.
Het is moeilijk uit te leggen wat het anders maakt maar voor mij is het een systeem wat ik op een aantal punten handiger vind dan een laptop. Maar als je de zelfde dingen wilt doen dan is het deels een vervanging.
Je moet kijken wat je wilt doen en waar je het voor wilt gebruiken. Het is niet een volledige vervanging voor een laptop maar desondanks kan het wel zijn functie hebben of zelfs voor mensen een vervanging van een pc zijn.

@Vistaus, Je moet in je bed slapen en wel met je handjes boven de dekens. =D ;)

LOL. :D Maar daar zorgt de tablet dan wél weer voor als het goed is, toch lastig vasthouden met de handjes onder de dekens :P

Ehm, niks vasthouden; de beschermcase die ik erbij heb is ook een stand waardoor ie dus gewoon keurig op mijn matras staat terwijl ik lig.

@emiel: XD

Offline petervs

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/12, 22:16:30 »
Ideaal om lekker onderuit op de bank strips te lezen en wat te browsen, spelletje enz. Niet in plaats van m'n laptop maar erg leuk en handig om erbij te hebben. En android bevalt me trouwens best goed.
Ubuntu MATE 16.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/12, 22:31:05 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/13, 17:00:39 »
@Vistaus, Je had het beter bij ja dat doe ik kunnen laten. =D

@RikRik, Dat is nog eens een mooi systeem.

Offline Dave

  • Lid
Re: tablet
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/13, 19:37:37 »
Bedankt en met name Emiel voor alle info.
Begin zelfs te te twijfelen of Android niet handiger is in deze dan het vertrouwde Ubuntu.


Re: tablet
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/13, 20:24:26 »
Persoonlijk vind ik, zoals eerder gezegd en velen met mij, Android niet handig op een tablet. Maar ik zou zeggen: ga naar de winkel en probeer het uit :)