Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over aanpassen /etc/hosts op Live CD  (gelezen 785 keer)

Offline mcguyver

  • Lid
Vraag over aanpassen /etc/hosts op Live CD
« Gepost op: 2012/01/13, 08:21:52 »
Als newbee heb ik eerst even gezocht of mijn vraag al beantwoord is op dit forum maar ik kon het niet vinden, mocht ik er overheen gekeken hebben dan alvast sorry daarvoor.

Het probleem waar ik mee zit is dat ik een livecd van Ubuntu wil aanpassen zodat de browser een aangepaste startpagina heeft en dat er aangepaste informatie in /etc/hosts staat. Aanpassen van de dns van de server is geen optie in dit specifieke geval.
Ik ben bezig geweest met "remastersys" en met "Ubuntu Customization Kit" maar het probleem is dat ik steeds als ik mijn iso af heb met een standaard /etc/hosts zit.
Met "remastersys" kon ik in ieder geval wel de browser aanpassen. met de "Kit"lukte me dit niet.
Wie heeft hier de oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/13, 11:32:54 door Prosper »

Re: VRAAG OVER AANPASSEN /ETC/HOSTS OP LIVE CD
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/13, 09:51:51 »
Volgens mij kan dat door op een gewone installatie je profiel te kopieren en op de live CD te plakken in .mozilla
IS DAT DE OPLOSSING? ;)

Offline mcguyver

  • Lid
Re: VRAAG OVER AANPASSEN /ETC/HOSTS OP LIVE CD
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/13, 11:28:46 »
Volgens mij kan dat door op een gewone installatie je profiel te kopieren en op de live CD te plakken in .mozilla
IS DAT DE OPLOSSING? ;)

De browser gegevens aanpassen is mij al eerder gelukt door met "remastersys" mijn vm image te clonen nadat ik de browser daarop van te voren al had aangepast.
.mozilla aanpassen zou een mogelijke andere optie daarvoor zijn.
Het is niet de oplossing voor het grootste probleem, de /etc/hosts aanpassen want die wordt kennelijk opnieuw gegenereerd wanneer je de iso gaat creeeren.
Ook het op slot zetten daarvan middels "chattr +i /etc/hosts" bied geen soelaas.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/13, 12:01:59 door mcguyver »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag over aanpassen /etc/hosts op Live CD
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/13, 14:23:48 »
/etc/hosts wordt nieuw gegenereerd tijdens de installatie, om o.a. de hostname van het systeem er goed in te krijgen.
Als oplossing zou je een script kunnen maken om het bestand aan te passen, de eerste keer dat het systeem normaal geboot wordt.

Wat verouderde informatie over het aanpassen van de live cd staat hier: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization#Advanced_Customizations
Voor het aanpassen van je hosts file zal je waarschijnlijk de Casper bestanden aan moeten passen.
Dit lijkt me een nettere manier dan bovenstaande script-methode, maar is ingewikkelder.