Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP  (gelezen 2395 keer)

Offline ronvonck

  • Lid
Ik heb Ubuntu-server geinstalleerd. De website meldt :"It works!"
Nu wil ik Joomla! via het netwerk (FTP) overzetten.
Inloggen met Filezilla als root lukt niet en als gebruiker/beheerder kom ik wel op de directory maar heb ik geen rechten.
Hoe kan ik dit klusje klaren?

Ron Vonck

Laden...
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 23:54:06 door Ron »

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/23, 22:13:02 »
Om via FTP files te uploaden naar je server moet je natuurlijk eerst een FTP-server installeren op je server. Proftpd is bijvoorbeeld een FTP server die je via apt kan installeren in Ubuntu. Verder zal je ook nog een user moeten aanmaken die toegang heeft via FTP en zal je ook je 'FTP-root' moeten instellen, de locatie waar je files moeten terechtkomen op de webserver dus. Deze link is een goed begin: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=79588

Ik veronderstel dat je ook al MySQL, PHP en PHPmyadmin hebt geïnstalleerd aangezien je met Joomla gaat werken?

Een belangrijke waarschuwing (en Gandyman zal me hier zeker in bijtreden): als je niet duidelijk weet waar je aan begint of mee bezig bent, ga dan eerst aan het lezen en doe onderzoek naar hoe je een VEILIGE web- en FTP-server opzet. Voor je het weet wordt je server gehacked, en als je dan niet exact weet wat er gebeurd zou het wel eens nare gevolgen kunnen hebben! Ik wil je hiermee niet afschrikken, maar wel goed inlichten!  ;)

*edit* Blijkbaar niet zo heel goed gelezen, want blijkbaar kan je wel al inloggen via FTP. Eén hint: gebruikt NOOIT root om in te loggen! Maak een aparte user aan en geef deze de juiste rechten op de 'document-root' van je web- en ftp-server (standaard is dat /var/www bij apache).
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 22:14:52 door DarkStar »

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline ronvonck

  • Lid
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/23, 22:37:56 »
Ik heb een gebruiker aangemaakt, maar \var\www\html - heeft root als eigenaar en laat niet met chown de rechten wijzigen.
Ik kan niet een map aanmaken of een bestand plaatsen.
Kortom ik zie alleen het bestand index.html met de boodschap "It works!" maar ik kan verder niets.

HELP

Ron

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/23, 22:41:31 »
Doe dan eens het volgende:

sudo chown ftpuser /var/www/html
sudo chmod 755 /var/www/html

Op die manier wordt de gebruiker ftpuser eigenaar van de map /var/www/html met volledige rechten.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline ronvonck

  • Lid
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 23:20:12 »
HET WERKT !

Bedankt

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 23:21:21 »
Graag gedaan!  ;)

Om het forum mooi overzichtelijk te houden mag je [OPGELOST] zetten in de titel van je eerste post, wordt altijd geapprecieerd! Veel succes verder!  :D

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline icehawk

  • Lid
Re: Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/27, 10:41:54 »
*edit* Blijkbaar niet zo heel goed gelezen, want blijkbaar kan je wel al inloggen via FTP. Eén hint: gebruikt NOOIT root om in te loggen! Maak een aparte user aan en geef deze de juiste rechten op de 'document-root' van je web- en ftp-server (standaard is dat /var/www bij apache).

Als het goed is kan je NOOIT als root inloggen via ftp :)
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: [Opgelost] Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/28, 12:16:26 »
Kan wel hoor icehawk, maar standaard kan dit idd niet.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline icehawk

  • Lid
Re: [Opgelost] Web-directory op Ubuntu-server onderhouden via FTP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/29, 01:06:47 »
Kan wel hoor icehawk, maar standaard kan dit idd niet.

Alles kan :) Als je het forceert in de CLI is alles mogelijk !!  O0
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.