Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart  (gelezen 2465 keer)

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Gepost op: 2008/01/19, 09:49:45 »
Hoi,

Ik heb net mijn nieuwe computer binnen, en ik wil er graag een dualboot van XP en Ubuntu opzetten. Er zit al een OEM-versie van XP op, en ik wil daar zelf Ubuntu naast installeren. Dus heb ik zoals in de handleiding staat de computer met cd erin opgestart, cd op fouten gecontroleerd, en Ubuntu opgestart. Na een tijdje kwam er toen ineens een popupje met dat Ubuntu in low-graphics mode draaide omdat hij mijn grafische kaart en beeldscherm niet kon detecteren. Dus heb ik op het knopje gedrukt om het handmatig in te stellen, en daar mijn beeldscherm en grafische kaart opgegeven (ik heb een Samsung SyncMaster 226bw 22" widescreen als beeldscherm (die stond gewoon in het lijstje), en een ASUS EN880GT als grafische kaart, die stond er alleen niet tussen, maar ik denk dat die de GeForce driver nodig heeft?). Daarna op ok gedrukt, toen ging hij verder met dat console-achtige lijstje met opstarttaken, alleen blijft hij gewoon hangen achter iets als 'Executing boot scripts'. Die console-underscore heeft volgens mij wel een half uur staan knipperen, en toen heb ik hem maar gereset, maar de volgende keer ging het precies hetzelfde. Weet iemand misschien waar dit aan ligt, en wat ik er aan kan doen om het te verhelpen? Dit zijn trouwens mijn specificaties:

Moederbord Asus P5K Pro, Intel P35 chipset
Geheugen 2GB
Processor Intel Core 2 Quad Q6600 op 2,4 Ghz
Videokaart Asus EN880GT (512MB geheugen)
Beeldscherm Samsung 226BW 22" widescreen TFT met 2ms refresh

Alvast bedankt, Buzzer

Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 10:24:14 »
Welke CD gebruik je? Live of alternate?
Je zou het eens met de alternate kunnen proberen.

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 10:27:32 »
Citaat van: Maarten123
Welke CD gebruik je? Live of alternate?
Je zou het eens met de alternate kunnen proberen.
Ik gebruik live, ik zal alternate eens proberen, moet ik dan nog rekening houden met bepaalde dingen of is het gewoon praktisch hetzelfde? En is het ook goed mogelijk om XP te behouden met de alternate cd? Ik heb namelijk even bij de documentatie gekeken, en daar staat alleen een handleiding voor de alternate cd om je oude OS te wissen, niet voor een dualboot, maar is dit wel makkelijk (ik heb nog nooit eerder een Linux/Ubuntu installatie gedaan en heb ook niet superveel verstand van partities)?

Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 13:53:14 »
In het installatieproces zit niet zoveel verschil. Bij de alternate versie is het tekst gebaseerd, maar is niet moeilijker.

Tot hoever kom je met de Live -Cd? Krijg je wel een bureaublad?

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/19, 13:58:10 »
Citaat van: Maarten123
In het installatieproces zit niet zoveel verschil. Bij de alternate versie is het tekst gebaseerd, maar is niet moeilijker.

Tot hoever kom je met de Live -Cd? Krijg je wel een bureaublad?
Nee, wel een Ubuntu-venstertje die aangeeft dat ik mijn videokaart/monitor moet selecteren, dus het komt wel in de buurt van een grafische omgeving. Maar na dat stukje blijft hij dus hangen.

Wat alleen wel vervelend is aan de alternate-cd is dat er geen handleiding beschikbaar is voor een dualboot maken met de alternate cd, en gezien ik nog nooit een OS geïnstalleerd heb lijkt een handleiding me wel zo veilig :P

Mijn oog viel net trouwens ook op 'boot from first hard disk', misschien kan ik dit ook een keer proberen?

Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 18:38:18 »
kun je kiezen voor Vesa? Als je dan beeld bijft houden dan kun je gaan installleren.
Je kunt dan later de videokaart wel goed installeren.

Heb een CD van de OEM installatie van Windows? Mocht er iets fout gaan, dan kun je iig Windows er opnieuw opzetten.
En maak voor de zekerheid ook een kopie van bestanden die je wilt bewaren.

Als ik naar he harware kijk, dan is dat geen probleem om Ubuntu te draaien.

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/19, 19:53:45 »
Citaat van: Maarten123
kun je kiezen voor Vesa? Als je dan beeld bijft houden dan kun je gaan installleren.
Je kunt dan later de videokaart wel goed installeren.

Heb een CD van de OEM installatie van Windows? Mocht er iets fout gaan, dan kun je iig Windows er opnieuw opzetten.
En maak voor de zekerheid ook een kopie van bestanden die je wilt bewaren.

Als ik naar he harware kijk, dan is dat geen probleem om Ubuntu te draaien.
Bedoel je met Vesa de safe graphics mode? Die heb ik ook al geprobeerd, en die deed het idd wel goed.

Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/19, 19:56:37 »
Zoals Maarten zegt :

Gewoon die foutmelding negeren.

Nadat ja Ubuntu op de HD geinstalleerd hebt kan je alsnog alles netjes goed zetten.
Laat eerst de monitor op 800x600 werken totdat je de grafische drivers geactiveerd hebt.
Dit vind je bij Systeem->beheer->Beperkt ondersteunde programma's
Ook al staat er dat de dirver in gebruik is toch een vinkje zetten in dat rondje.

Zo nu alle werkt en eventueel alle update's geinstalleerd zijn en de pc gereboot heeft,
Dan PAS je monitor aanpassen aan het juiste model.

Soms is een reboot nodig, maar danwerkt het ook als een zonnetje.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/20, 11:16:38 »
Ik ben er net even mee aan de slag gegaan. Die melding negeren had geen zin, wat ik ook deed met die melding, hij bleef daarna hangen (ik kwam er trouwens achter dat waar hij bleef hangen een soort sandbox was; ik kon op het scherm typen, maar het was geen terminal). Dus heb ik hem maar geboot in de safe graphics mode, daarna geïnstalleerd en dat ging prima. Nu is er alleen wel een probleem; elke keer als Ubuntu opgestart wordt boot hij weer in de safe graphics mode, en ik heb ook niet het gevoel dat hij nu de juiste driver heeft en ik heb ook geen flauw idee hoe ik die moet installeren (ik heb even gezocht naar "ubuntu 8800gt driver" en vergelijkbare dingen, maar alle resultaten zeiden iets anders). Weet iemand wat ik nu moet doen?

Offline sergevn

  • Lid
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/22, 15:37:06 »
Je moet de restricted drivers van nvidia installeren.

sudo apt-get install nvidia-glx-new

Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/22, 15:47:09 »
DE 8800GT word, naar mijn weten, nog niet ondersteund door de restricted drivers module in ubuntu... Je moet de driver van de Nvidia site hebben

Btw, vette pc man!

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/22, 18:07:03 »
Citaat van: sergevn
Je moet de restricted drivers van nvidia installeren.

sudo apt-get install nvidia-glx-new
Dat commando heb ik uitgevoerd en hij heeft het pakket geïnstalleerd, en daarna hoopvol de computer opnieuw opgestart. Ik merk echter alleen helemaal geen verschil, ik heb nog steeds het gevoel dat Ubuntu in safe graphics mode zit.

misty53

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/22, 23:12:37 »
Hallo allemaal,

Ik heb vanavond ook ubuntu downgeload en op cd gezet, en ook kwam ik bij de zelfde probleem als hier beschreven wordt, ik heb nu al 3 keer geprobeerd te instaleren maar hij blijft altijd hangen bij de vidio kaart?? weet iemand een oplossing voor me.  Trouwens ik wil het programma gebruiken als dual boot met windows xp home, zit wel op een oude pc, maar xp draaid prima er op.

JimZ

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/22, 23:32:57 »
Buzzer schreef:
Citaat
Dat commando heb ik uitgevoerd en hij heeft het pakket geïnstalleerd, en daarna hoopvol de computer opnieuw opgestart. Ik merk echter alleen helemaal geen verschil, ik heb nog steeds het gevoel dat Ubuntu in safe graphics mode zit.
Je moet na de installatie van de driver en de herstart ook nog onder "Systeem/ Beheer/ Beperkt ondersteunde stuurprogramma's" een vinkje zetten bij de driver voor de NVidia kaart.

En vervolgens nog maar eens herstarten.

Gr,
Jim

misty53

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/23, 16:04:41 »
Het is me gelukt, via veilige modus geinstalleerd, nu even kijken hoe alles werkt;)

Buzzer

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/24, 10:32:33 »
Citaat van: JimZ
Buzzer schreef:
Citaat
Dat commando heb ik uitgevoerd en hij heeft het pakket geïnstalleerd, en daarna hoopvol de computer opnieuw opgestart. Ik merk echter alleen helemaal geen verschil, ik heb nog steeds het gevoel dat Ubuntu in safe graphics mode zit.
Je moet na de installatie van de driver en de herstart ook nog onder "Systeem/ Beheer/ Beperkt ondersteunde stuurprogramma's" een vinkje zetten bij de driver voor de NVidia kaart.

En vervolgens nog maar eens herstarten.

Gr,
Jim
Bij mij werkt dit niet, als ik naar beperkt ondersteunde stuurprogramma's ga krijg ik nog steeds de melding dat er geen drivers voor mijn computer beschikbaar zijn. Aangenomen dat het dus verkeerd was gegaan heb ik dat pakket (nvidia-glx-new ofzo) weer weggehaald, en daarna de officiële installer van nvidia.com gedownload. Daar kreeg ik een .run bestand, die heb ik met rootrechten uitgevoerd, alleen geeft dat programma dan de foutmelding dat XServer ofzo nog draait en dat dat niet mag, en dat ik in de readme moet kijken voor meer info. Dat heb ik dus gedaan, maar daar staat alleen een ingewikkeld verhaal over initmodes en dergelijke, iig veel dingen waar ik weinig van snapte. Kan iemand me misschien duidelijk uitleggen wat ik moet doen?

Basuyn

  • Gast
Ubuntu blijft hangen na selecteren beeldscherm/videokaart
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/24, 11:09:38 »
Hallo,

zie mijn post videokaart probleem,

Basuyn