Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: stel je SSD optimaal in  (gelezen 31679 keer)

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #25 Gepost op: 2012/12/08, 21:25:52 »
Hangt van de grootte af. Als je een SSD neemt van 64 GB of meer en geen dual-boot doet met Windows of BSD dan zou ik home ook op de SSD zetten.

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #26 Gepost op: 2012/12/08, 21:28:58 »
Hangt van de grootte af. Als je een SSD neemt van 64 GB of meer en geen dual-boot doet met Windows of BSD dan zou ik home ook op de SSD zetten.

is geen dual -boot
BSD,wat bedoel je daarmee? :-[
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #27 Gepost op: 2012/12/08, 21:30:58 »
BSD is ook een besturingssysteem ;) Maar goed, je hebt geen dual-boot dus met 64 GB of meer zou ik gewoon erop zetten dan heb je daar ook het snelheidsvoordeel van :)

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #28 Gepost op: 2012/12/08, 21:32:09 »
@cabra: omwille van het feit dat je de firmware kan flitsen in Linux; OCZ Vertex en hoger
vanuit prijs/kwaliteit van de SSD: Corsair (kijk maar naar de vele positieve gebruikservaringen) , en de nieuwste reeksen van Samsung.
Intel is overprized, wel een goede SSD-reeks maar een beetje té ivm budget.

In ieder geval; kijk uit naar de dagprijzen van die SSD's en ook de montagesets (mocht je dat nodig hebben) die al dan niet meegeleverd worden. Dus niet alleen afgaan op de SSD, maar ook op de meegeleverde sets voor montage in een desktop b.v.

Overweeg een SSD als puur een bootschijf; niet als boot-data-schijf en dan zit je op rozen met een SSD, anders (met serieuze data-transferts) overweeg een mechanische schijf van 7200 rpm .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #29 Gepost op: 2012/12/08, 21:33:20 »
BSD is ook een besturingssysteem ;) Maar goed, je hebt geen dual-boot dus met 64 GB of meer zou ik gewoon erop zetten dan heb je daar ook het snelheidsvoordeel van :)
thx!
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #30 Gepost op: 2012/12/08, 21:36:54 »
@cabra: omwille van het feit dat je de firmware kan flitsen in Linux; OCZ Vertex en hoger
vanuit prijs/kwaliteit van de SSD: Corsair (kijk maar naar de vele positieve gebruikservaringen) , en de nieuwste reeksen van Samsung.
Intel is overprized, wel een goede SSD-reeks maar een beetje té ivm budget.

In ieder geval; kijk uit naar de dagprijzen van die SSD's en ook de montagesets (mocht je dat nodig hebben) die al dan niet meegeleverd worden. Dus niet alleen afgaan op de SSD, maar ook op de meegeleverde sets voor montage in een desktop b.v.

Overweeg een SSD als puur een bootschijf; niet als boot-data-schijf en dan zit je op rozen met een SSD, anders (met serieuze data-transferts) overweeg een mechanische schijf van 7200 rpm .

had idd al veel pos erv gelezen van corsair,ook m'n lokale pc-store raad dit aan
zou ook eerder voor die optie gaan van een kleinere ssd-bootschijf(is ook goedkoper),met m'n data op een gewone hdd,want verplaats bijna dagelijks data
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #31 Gepost op: 2012/12/08, 21:44:59 »
een voorbeeld: klik hier

Let goed op: ook voor een goed product is soms een firmware-upgrade noodzakelijk; kijk even in of je dat zonder problemen aankan vanuit Linux (Ubuntu) ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #32 Gepost op: 2012/12/08, 21:47:45 »
een voorbeeld: klik hier

Let goed op: ook voor een goed product is soms een firmware-upgrade noodzakelijk; kijk even in of je dat zonder problemen aankan vanuit Linux (Ubuntu) ;)

super;hier kan ik wat mee!thx!
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #33 Gepost op: 2012/12/08, 21:54:56 »
Intel biedt iso's aan voor opstartbare CD's, om de firmware op te waarderen. Ideaal eigenlijk, want onafhankelijk van het besturingssysteem....  :)

Citaat
Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 1112335T036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux*, and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.

Overigens ben ik zelf een Intel-fan: vaak net wat professionelere kwaliteit. Ik heb een Intel 520 (120 GB). Kosten: 100 euri, dus dat valt nogal mee, vind ik...

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #34 Gepost op: 2012/12/08, 21:57:56 »
Intel biedt iso's aan voor opstartbare CD's, om de firmware op te waarderen. Ideaal eigenlijk, want onafhankelijk van het besturingssysteem....  :)

Citaat
Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 1112335T036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux*, and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.

Overigens ben ik zelf een Intel-fan: vaak net wat professionelere kwaliteit. Ik heb een Intel 520 (120 GB). Kosten: 100 euri, dus dat valt nogal mee, vind ik...

en gebruik je die enkel als boot?
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #35 Gepost op: 2012/12/08, 22:04:32 »
en gebruik je die enkel als boot?
Nee, als enige schijf. Gaat tot dusver prima... En razendsnel.  :)

Maar voor massale gegevensverplaatsingen gebruik ik dan ook een externe conventionele harde schijf.

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #36 Gepost op: 2012/12/08, 22:07:01 »
nogmaals thx voor de info!
volgende week eens gaan zien wat het gaat worden 8-)
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #37 Gepost op: 2012/12/09, 11:22:44 »
Intel biedt iso's aan voor opstartbare CD's, om de firmware op te waarderen. Ideaal eigenlijk, want onafhankelijk van het besturingssysteem....  :)

Citaat
Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 1112335T036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux*, and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.

Overigens ben ik zelf een Intel-fan: vaak net wat professionelere kwaliteit. Ik heb een Intel 520 (120 GB). Kosten: 100 euri, dus dat valt nogal mee, vind ik...

Lenovo biedt ook die CD's aan en bij de Thinkpad-serie kun je zelfs vanuit het BIOS zelf upgraden :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #38 Gepost op: 2012/12/09, 13:49:06 »
In de handleiding heb ik vandaag de keuze van scheduler gewijzigd (deadline i.p.v. noop). Reden: deadline werkt goed voor zowel SSD's als gewone harde schijven, en is reeds standaard in Ubuntu 12.10 (niet in 12.04).

Bovendien heb ik een instructie toegevoegd voor Chrome / Chromium (uitschakelen van de cache).

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #39 Gepost op: 2012/12/09, 14:01:04 »
@cabra: omwille van het feit dat je de firmware kan flitsen in Linux; OCZ Vertex en hoger
vanuit prijs/kwaliteit van de SSD: Corsair (kijk maar naar de vele positieve gebruikservaringen) , en de nieuwste reeksen van Samsung.
Intel is overprized, wel een goede SSD-reeks maar een beetje té ivm budget.

In ieder geval; kijk uit naar de dagprijzen van die SSD's en ook de montagesets (mocht je dat nodig hebben) die al dan niet meegeleverd worden. Dus niet alleen afgaan op de SSD, maar ook op de meegeleverde sets voor montage in een desktop b.v.

Overweeg een SSD als puur een bootschijf; niet als boot-data-schijf en dan zit je op rozen met een SSD, anders (met serieuze data-transferts) overweeg een mechanische schijf van 7200 rpm .

heb het systeem incluis home volledig aan de ssd toegewezen.
map documenten en downloads ivm ruimte op een gewone 2e schijf.


Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #40 Gepost op: 2012/12/09, 19:32:08 »
dank voor de informatie! ik ga dit zeker meenemen in de aankoop van zo'n schijf. op welke krijg je 5 jaar garantie? dat is prachtig meegenomen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #41 Gepost op: 2012/12/09, 19:44:37 »
dank voor de informatie! ik ga dit zeker meenemen in de aankoop van zo'n schijf. op welke krijg je 5 jaar garantie? dat is prachtig meegenomen.
Graag gedaan.  :)

Het lijkt erop, dat ik vijf jaar garantie heb op de Intel 520 (120 GB) die ik onlangs heb gekocht:
http://computertotaal.nl/tests/25968-intel-ssd-520.html

Zie ook:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=intel%20520%20ssd%20warranty&source=web&cd=2&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdownload.intel.com%2Fsupport%2Fssdc%2Fhpssd%2Fsb%2F5yrmediawearoutlimitedwarrantyssd320and520seriesja.pdf&ei=GtvEUNGkGKej0QW_pICQBw&usg=AFQjCNGDD2TIbwYgbotHv5fkNCK9qtbaPQ&cad=rja

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #42 Gepost op: 2012/12/09, 23:48:05 »
Inmiddels is mijn SSD-handleiding ook in het Engels beschikbaar:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #43 Gepost op: 2012/12/10, 10:13:06 »
@leoquant
[offtopic]
Kijk eens hier, een goede test van recente ssd schijven:
https://tweakers.net/reviews/2582/1/intels-330-series-ssds-betaalbare-snelheid-introductie-laag-inzetten.html
(Ik ben zelf voor de samsung 830 serie gegaan.)
[/offtopic]
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 10:14:37 door Thomas de Graaff »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #44 Gepost op: 2012/12/10, 10:38:58 »
Een opmerking over puntje 13: de scheduler veranderen.
Heb je maar 1 SSD in je computer en geen andere schijven, dan is de optie via GRUB prima. Let op: dus ook geen usb-schijven of sticks die je wel eens aansluit.
De deadline scheduler is namelijk niet erg geschikt voor normale schijven, maar die optie verandert de scheduler voor alle aangesloten schijven.

Je kan het beter per schijf instellen:
echo deadline > /sys/block/sda/queue/schedulerBovenstaande opnemen in /etc/rc.local boven de "exit 0" regel.
Verander sda in sdb als je SSD toevallig op /dev/sdb zit.
Bovenstaande verandert alleen de scheduler van je SSD en laat de rest met rust.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #45 Gepost op: 2012/12/10, 10:45:54 »
Een opmerking over puntje 13: de scheduler veranderen.
Heb je maar 1 SSD in je computer en geen andere schijven, dan is de optie via GRUB prima. Let op: dus ook geen usb-schijven of sticks die je wel eens aansluit.
De deadline scheduler is namelijk niet erg geschikt voor normale schijven, maar die optie verandert de scheduler voor alle aangesloten schijven.

Je kan het beter per schijf instellen:
echo deadline > /sys/block/sda/queue/schedulerBovenstaande opnemen in /etc/rc.local boven de "exit 0" regel.
Verander sda in sdb als je SSD toevallig op /dev/sdb zit.
Bovenstaande verandert alleen de scheduler van je SSD en laat de rest met rust.
Bij een scheduler als "noop" heb je inderdaad gelijk, maar "deadline" is in 12.10 sowieso al de standaard geworden, dus bij alle harde schijven....
https://wiki.ubuntu.com/QuantalQuetzal/ReleaseNotes/UbuntuDesktop#QuantalQuetzal.2BAC8-ReleaseNotes.2BAC8-CommonInfrastructure.Linux_kernel_3.5.5

Kerncitaat:
Citaat
Changing of the default scheduler from cfq to deadline

Blijkbaar is "deadline" dus een goed compromis, dat goed werkt op zowel conventionele harde schijven als op SSD's.

Nu ik dit schrijf, bedenk ik me opeens dat je in 12.10 wellicht iets betere prestaties kunt halen uit een computer met uitsluitend gewone harde schijven, door de scheduler op de oude vertrouwde "cfq" te zetten. Maar enfin, dat is een zijlijntje...
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 11:05:19 door Pjotr »

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #46 Gepost op: 2012/12/10, 11:31:50 »
CFQ is inderdaad niks mis mee voor SSD's.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #47 Gepost op: 2012/12/10, 11:44:40 »
CFQ is inderdaad niks mis mee voor SSD's.
CFQ is juist NIET geschikt voor SSD's. Deadline en Noop wel. En Deadline is als enige geschikt voor zowel SSD's als gewone harde schijven.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #48 Gepost op: 2012/12/10, 12:01:05 »
CFQ is inderdaad niks mis mee voor SSD's.
CFQ is juist NIET geschikt voor SSD's. Deadline en Noop wel. En Deadline is als enige geschikt voor zowel SSD's als gewone harde schijven.

Mijn tablet heeft ook een SSD en daar draait webOS (Linux) standaard op en die heeft ook gewoon CFQ als scheduler. Draait al anderhalf jaar probleemloos dus ik zie het probleem niet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #49 Gepost op: 2012/12/10, 12:03:15 »
Mijn tablet heeft ook een SSD en daar draait webOS (Linux) standaard op en die heeft ook gewoon CFQ als scheduler. Draait al anderhalf jaar probleemloos dus ik zie het probleem niet?
Lees eens wat vakliteratuur? Google is uw vriend.