Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmeldingen in Ubuntu 12.04  (gelezen 419 keer)

Foutmeldingen in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2013/05/26, 12:03:38 »
Goedemorgen allemaal,

Ik heb nu ruim een jaar Ubuntu op mijn laptop (Compaq Presario CQ70) geinstalleerd. Tot nu toe bevalt het me zeer goed. Echter, ik kan niks meer downloaden uit het Ubuntu sofwarecentrum. De foutmelding die er dan komt is dit: "Items kunnen niet worden geinstalleerd of verwijderd totdat de pakettencatalogus is gerepareerd. Wilt u deze herstellen? Zodra Updatebeheer klaar is met herstellen kunt u het sluiten en terugkeren naar het  sofwarecentrum." De eerste keer heb ik op herstellen geklikt, dat ging goed totdat hij  bijna klaar was. Toen kwam er een foutmelding dat het herstellen niet was gelukt....

Daarnaast heb ik nog een foutmelding. Rechtsbovenin het scherm staat de tijd, geluid, wifi etc. Daar staat tegenwoordig (sinds twee weken ongeveer) ook een icoontje bij (het is zo'n verkeersbord wat zegt dat daar niet in mag rijden :P). Als ik daar op klik staat er het volgende: "Er is een fout opgetreden. Start pakketbeheer uit het snelmenu of via apt-get in een terminal om te zien wat er mis is. De foutmelding was: ' Fout: brokencount > 0'. Dat betekent meestal dat enkele sofwarepakketten op uw computer afhankelijk zijn van pakketten die (nog) niet zijn geinstalleerd." Vervolgens kan ik klikken op updates weergeven. Als ik dit doe en ik klik op updates installeren krijg ik de volgende foutmelding: "Het pakketsysteem is gebroken. Controleer of u softwarebronnen van een derde partij gebruikt. Als dat zo is, schakel ze dan uit, omdat ze een veelvoorkomende bron van problemen zijn. Voer ook de volgende opdracht uit in een Terminalvenster: apt-get install -f."

Ik ben redelijk technisch met computer maar dit gaat m'n verstand wel te boven. Want hoe los ik dit op zodat ik weer fatsoenlijk updates kan installeren en programma's kan downloaden in het softwarecentrum?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!
Marianne

Re: Foutmeldingen in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/26, 12:42:19 »
Precies doen wat er staat: een terminalvenster openen en dan ingeven:

sudo apt-get -f install

;)

Re: Foutmeldingen in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/26, 12:54:03 »
Maar hoe open ik een terminalvenster?

Offline joop905

  • Lid
Re: Foutmeldingen in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/26, 13:35:32 »
open je terminal?
Sneltoetscombinatie Ctrl + Alt + T
Knip & Plak

sudo apt-get -f install
Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in en druk weer op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar; u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.