Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aarhus (tweede grootste stad van Denemarken) vervangt Microsoft door open source  (gelezen 543 keer)

http://news.softpedia.com/news/denmark-s-second-largest-city-aarhus-is-dropping-microsoft-s-products-for-open-source-496752.shtml

Vrije vertaling door mij, voor zij die het Engels niet machtig zijn:
Citaat
Het administratieve departement van Aarhus is voorbereidingen aan het treffen voor een overstap naar open IT-standaarden, omdat ze niet meer vast willen zitten aan gesloten, commerciële software. Aarhus is de tweede grootste stad van Denemarken.

De laatste tijd zijn er steeds meer autoriteiten binnen de Europese Unie aan het kijken naar open bron-oplossingen als toekomstplan, vooral omdat ze op die manier veel geld kunnen besparen. Steden in Frankrijk, Italië en Duitsland zijn al overgestapt naar open bron-oplossingen. Daarnaast zijn er zelfs enkele overheden (zoals bijv. die van het Verenigd Koninkrijk) geïnteresseerd in de overstap.

De autoriteiten in Aarhus hebben geen namen van de huidige bedrijven en software genoemd, maar hebben het over gesloten software in het algemeen en het vastzitten in de huidige IT-monopolie. Het laat weinig ruimte over voor speculatie, maar we weten allemaal over wie ze het hebben.
Het belangrijkste is dat we nu weten dat ze van plan zijn over te stappen op open bron-software en zelfs al bezig zijn met mensen op te leiden.

Het is duidelijk dat open bron-oplossingen steeds populairder worden. Daarom is het ook geen verassing dat steden in Denemarken al bezig zijn met overstappen. De migratie naar open bron-software in Aarhuis is vorig jaar (2014) al begonnen.
"Sinds september is Tække, Aarhus' projectbeheerder van het departement van Innovatie, Technologie en Creativiteit, bezig met het uitvoeren en begeleiden van het Open Bron Actieplan. Zijn hoofdtaak is het uitleggen van het nut van open bron-software aan de 30.000 werknemers van de stad. De stad werkt ook aan een handleiding die uit moet gaan leggen hoe open bron-software verkregen kan worden. Daarnaast organiseren ze ook workshops en bijeenkomsten", aldus het rapport op joinup.ec.europa.eu.

Aarhus plant zelfs al verder dan 'slechts' het migreren naar open bron-software. De teams willen hun eigen hulpmiddelen en open bron-software bouwen om zo te kunnen voldoen aan de specifieke wensen van het administratieve departement. De Duitse stad München heeft iets vergelijkbaars gedaan met het bouwen van hun eigen Linux-distributie.

Er is geen tijdschema verbonden aan de overstap; alle stappen worden gewoon uitgevoerd zodra ze kunnen worden uitgevoerd.

Dit is een goede zaak! Hopelijk krijgen ze hiermee ook meer Deense steden op sleeptouw! :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wanneer ik het zo lees, dan wordt ook hoe de term openstandaarden en de term opensource (openbron) door elkaar gehaald.
Het is daar dus niet beter, dan bij de Nederlandse overheden.

Kleine uitleg:
Opensource heeft de broncode beschikbaar, maar hoeft niet gratis te zijn.
Openstandaard is een kwestie van afspraken maken en patent/copyright op de standaard opheffen.
Opendata is het beschikbaar stellen van informatie (data) voor overname en hergebruik.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/26, 15:38:53 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Wanneer ik het zo lees, dan wordt ook hoe de term openstandaarden en de term opensource (openbron) door elkaar gehaald.
Het is daar dus niet beter, dan bij de Nederlandse overheden.

Kleine uitleg:
Opensource heeft de broncode beschikbaar, maar hoeft niet gratis te zijn.

Maar dat staat er ook, want er wordt gesproken over een kostenbesparing, niet over gratis.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/26, 15:42:43 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Maar dat staat er ook, want er wordt gesproken over een kostenbesparing, niet over gratis.
ik was onduidelijk (en heb gelijk een typefout in mijn bericht [dus ook jouw quote] verbeterd).
In de eerste regel staat:
overstap naar open IT-standaarden, maar dat is al een EU regel.
Volgens mij had daar beter opensource kunnen staan, nu geeft dit verwarring.
Dit is geen vertaalfout, dus ook geen kritiek op jouw werk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.