Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?  (gelezen 8446 keer)

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Gepost op: 2008/03/27, 14:21:03 »
Ik wil een mooie goede pc (bouwen?) Eisen: Ubuntu blijven draaien, foto's bewerken, internetten en mailen ed. Muziek afspelen aan stereo is ook in de planning (ga dan een usb dac bouwen)

Dus denk dan aan een macmini, kost 600Eu zonder scherm, maar vraag me af of daar makkelijk een dual boot met ubuntu 7.10 op kan draaien. Of ik bestel de iMac met 20 inch scherm, kost 1400Eu. Zelfde probleem: dual boot met linux?
Of ik besteld de ikbenstil sexbomb, 1200Eu zonder scherm en toetsenbord

Als monitor heb ik de HP 2007 op het oog.


Wat denken jullie ervan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/27, 14:28:09 »
Ik ben zelf niet kapot van Apple Mac. Je betaalt veel teveel voor de harde waar. Voor hetzelfde geld koop je een veel krachtigere PC. Waarop je vervolgens gewoon gratis Linux kunt zetten.

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/27, 14:30:28 »
Gezien de hierboven genoemde bedragen is het geld geen probleem....! :O

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/27, 14:30:53 »
Mijn collega is apple fanaat en beweert dat mac in verhouding goedkoop is met wat je krijgt. De vormgeving is gewoon mooi en strak. Als je een vergelijkbare ikbenstil pc samensteld kost die ook 1400 euro oid zonder scherm en toetsenbord. De apple toetsenbord is van strak geborsteld alu.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/27, 14:32:40 »
@Tabasco: k heb jaaaren op oude meuk gewerkt, en wil een keer een mooie pc kopen. In de kamer werk ik nog steeds met een P3, overgeklokt, 840Mhz 512mB! Bios is bijna 10 jaar oud!

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/27, 14:37:15 »
Je koopt nu een nieuwe PC waar je makkelijk tien jaar mee vooruit kunt voor ca. € 600
Waarom?
Citaat van: jw
Eisen: Ubuntu blijven draaien, foto's bewerken, internetten en mailen ed. Muziek afspelen aan stereo
Je eisen zijn zodanig dat je eigenlijk geen nieuwe PC nodig hebt.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/27, 16:37:12 »
Zeker mede dankzij Ubuntu hoef ik eigenlijk geen niuwe pc nee. Maar de P3 kan geen CompizFusion aan, een P4 op zolder wel. Ik zou eigenlijk een at vlottere pc willen hebben ook beneden met compiz die al die dingen aan kunnen.

Conclusie: de macmini met een HP 2007 scherm, trackball marble mouse en een apple geborsteld toetsenbord. Samen +- 850,- ??

Offline Petervdw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/27, 17:01:38 »
Aan jw
Kijk gewoon eens op de site bij Mr-at onder systemen. Daar staan HP torentjes 2,8 GHz HT (hyper threading) die kunnen voor jouw doel nog 10 jaar mee. Software is er dan niet bij, maar je hebt wel een masjien met toponderdelen. Je zet er Ubuntu op en de rest hang je erbij in, geheugen, brander, extra harde schijf. Ik heb al verschillende van die dingen verkocht en steeds kreeg ik niet van nieuw te onderscheiden spullen van dat bedrijf. Geen stofje te zien van binnen. Je begint bij 200 iri, en je eindigt waar je wilt.
Nog een vraag: wat bedoel je met een USB-DAC bouwen?
Ik leer graag wat bij.
Vr.groet, peter

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/27, 17:55:49 »
Mooie tip Peter, zal ik zeker eens naar kijken.

Met een USB Dac bedoel ik een digitaal-analoog converter, waarbij ubuntu de muziek levert via de USB kabel naar de converter. Hoef ik niet meer cd's te wisselen maar gewoon mijn database af te lopen, muziek te selecteren, ook voor hele avond ed.

Eigenlijk wil ik er dan ook een geluidskaartje bij met een digitale uitgang (SPdif) voor muziek. Muziek is mijn hobby dat snappen jullie nu wel! Bouw bijna alles zelf, versterkers, boxen ed.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/27, 18:01:12 »
@ Arie, die P3 is helemaal uitgeevolueerd, Slot converter, max ram, overgeklokt, kan niet sneller, wel nette mini ATX met supersolide MSImobo, helaas ATI onboard graka.

Een P4 boven van 1.8 G heeft nog helaas de oude SDram 760mB maar kan wel naar 3Gig of zo. Alleen dat is zo'n enorme kast die lijkt niet echt geweldig in de kamer

Ik krijg binnenkort wat centjes en wil die goed besteden, ook namens mijn vrouw.

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/27, 18:47:47 »
Als het voor in de woonkamer is. Dan zou ik gaan voor een beamer en een draadloostoetsenbord/trackball. Lekker vanuit je luie stoel surfen e.d.

Offline Ampul

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/27, 18:51:49 »
Van mijn HP w2207 monitor ben ikzelf erg tevreden.

Offline shappie

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/27, 19:07:10 »
jw: Het is niet alleen gunstig voor je prestaties. Een niet overklokte gewoon snelle pc is ook vele malen zuiniger dan zon oude p4 die ook nog eens overklokt zou zijn. Een dual/quad core van intel verbruikt minder dan zon oude P4.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/27, 19:11:40 »
Zonder reclame te maken, kijk eens op http://www.os4free.nl daar staat zelfs al Ubuntu op !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rja

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/27, 19:18:57 »
Hier kwam mijn computer vandaan.

Voor 240 euro, inclusief kubuntu, alleen de installatie die er op stond, heb ik afgegooid, een aantal dingen stonden niet goed.

http://stores.ebay.nl/ComputerStunt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/27, 19:19:32 »
Zelfbouw volgens dit: http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/reviews/ kan ook nog wel.
Je moet dan alleen wel opletten dat je geen videokaart van ATI koopt.
Daarna kan je zelf Ubuntu installeren.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/27, 19:24:59 »
Zal alle opties eens nalopen :-D

Zelfbouwen lijkt me zelf wel leuk, maar mijn vrouw heeft daar eigenlijk een beetje genoeg van: marktplaats processortjes, ebay nvidia kaartjes. Ze zegt nu koop een goede en ik wil je niet meer horen!! ;-)
Goedkoop is het wel, die P3 heb ik voor 75 Euro incl CRT monitor en brander, heb voor wat tientjes geupgradet en ik typ er al ruim 3 jaar mee, echt waar voor zijn geld dus. Alleen hd is wat klein 10G.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/27, 19:35:28 »
@Tabasco; Mijn tv is al geschikt als pc monitor, maar dan kunnen de dames geen tv meer kijken als ik wat wil pc-en, ik wou zoiets al eerder maar kreeg het niet voor elkaar.

Gelukkig werkt de logitech draadloze toetsenbord op 27mhz ipv 2.4 Ghz, die dect frequenties wil ik niet in huis hebben.  http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard_mice_combos/devices/154&cl=nl,nl

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/27, 19:40:40 »
@rja: is die pc een beetje (liefst echt helemaal) stil?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/27, 20:09:47 »
ik ben tevreden, met de ik-ben-stil-pc van ik-ben-stil.( ik heb er echt een dus)
hij staat in de woonkamer heel stil te zijn. (temidden van heel drukke pubers.)
:)

Offline rja

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/27, 21:27:24 »
Citaat van: jw
@rja: is die pc een beetje (liefst echt helemaal) stil?
Nee, ik hoor de ventilator, voor mij niet hinderlijk.

Maar mijn PC,staat niet in de kamer.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/27, 22:22:05 »
Je kunt ook evt later losse ventilators bestellen bij ikbenstil.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/06, 20:00:51 »
Ik denk dat ik een systeem laat bouwen bij een zaak waar ik vaak kom voor onderdelen. Kost me +/- 500 a 600 euro in een minitower kast. Met Asus, liefst MSI mobo, quad core, 3G memory, 500G HD en Nvidia graka. Zonder OS, die zet ik er dan zelf op. Ze testen het dan denk ik wel met win..

En voor erbij koop ik evt. een 2e hands macbook.

Offline rja

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/06, 23:13:25 »
Citaat van: jw
Ik denk dat ik een systeem laat bouwen bij een zaak waar ik vaak kom voor onderdelen. Kost me +/- 500 a 600 euro in een minitower kast. Met Asus, liefst MSI mobo, quad core, 3G memory, 500G HD en Nvidia graka. Zonder OS, die zet ik er dan zelf op. Ze testen het dan denk ik wel met win..

En voor erbij koop ik evt. een 2e hands macbook.
Ik zou toch vragen.

Wat voor moederbord er in gaat en voor die tijd controleren of alles werkt onder Ubuntu.

En welke nVidia kaart er in  gaan en controleren of die werkt onder Ubuntu.

Offline jw

  • Lid
Nieuwe PC, een Ikbenstil of een iMac?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/07, 12:56:24 »
Citaat van: rja
Citaat van: jw
Ik denk dat ik een systeem laat bouwen bij een zaak waar ik vaak kom voor onderdelen. Kost me +/- 500 a 600 euro in een minitower kast. Met Asus, liefst MSI mobo, quad core, 3G memory, 500G HD en Nvidia graka. Zonder OS, die zet ik er dan zelf op. Ze testen het dan denk ik wel met win..

En voor erbij koop ik evt. een 2e hands macbook.
Ik zou toch vragen.

Wat voor moederbord er in gaat en voor die tijd controleren of alles werkt onder Ubuntu.

En welke nVidia kaart er in  gaan en controleren of die werkt onder Ubuntu.
Daarom nvidia dat werk beter onder ubuntu als een ati oid
Als de mobo oid niet goed werkt kan ik er mee terug, als ik een pc haal in duitsland die 100 euro goedkoper zou kunnen zijn, kan ik er niet mee terug.
Ze weten dat ik er linux op wil hebben, dat is een voorwaarde. Van asus zie ik niet veel info op hardware compatibility list, daarom is MSI misschien een betere keus, goede ervaring mee.

Ik neem wel een ubuntu cd-rom mee en zet het er dan gelijk op daar, kunnen ze er gelijk kennis mee maken ;)