Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken  (gelezen 2194 keer)

Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Gepost op: 2012/10/26, 13:11:40 »
Het scheelt ontwikkelaars veel tijd en moeite als bugs goed gerapporteerd zijn, en reeds door andere gebruikers bevestigd zijn.  Daarom lijkt het me goed als er op dit forum een onderdeel bugs oid. zou komen waar je per nieuw gerapporteerde bug een draadje kan openen zodat anderen de bug kunnen verifiëren, en aanvullen. Ook handig voor mensen die wel een bug tegenkomen, maar zich niet stevig genoeg in de schoenen voelen staan om deze zelf op LP te rapporteren. Dan kan iemand anders dit oppakken.

Is dat wat?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/26, 13:13:57 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/26, 13:18:25 »
Is dat wat?
Voor: je hebt gelijk.
Tegen: Dit werkt toch automatisch? je hoeft alleen te zeggen, dat hij mag rapporteren.

Nu ben ik misschien een vreemde, zodra het kan ga ik werken met 13.04 :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/26, 13:32:30 »
Als ik een bug vind, dan zet ik 'm eigenlijk altijd meteen op launchpad. Discussieren kunnen we dan aldaar doen, is ook handiger voor de bug-oplosser (ontwikkelaars lezen niet op een forum).

Maar zoals je zegt Thomas, voor de wat minder zelfverzekerden zou het iets kunnen zijn. Ware het niet dat het voor de meesten niet duidelijk is of het nu een bug is of simpelweg onbegrepen functionaliteit. Zij zullen dan niet in eerste instantie naar die plek toegaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/26, 14:51:04 »
Je kan bugs toch al prima bespreken in de bestaande forumonderdelen?
Een bestaand draadje over een bepaald programma of probleem lijkt me prima geschikt om ook over bugs te praten.

Verder is er ook een praktische kant. Stel dat je op zoek bent naar een oplossing voor een probleem dat je hebt. Moet je dan in het forumonderdeel voor de bugs zoeken of in "software en configuratie" om maar een voorbeeld te noemen. En moeten we voor bepaalde onderwerpen 2 topics komen? 1 voor ervaringen en hulp bij een programma, en 1 topic in een ander forumonderdeel specifiek voor bugs?
Dat lijkt me dubbel werk en geen verbetering.

Ook zie ik niet bijzonder veel reacties over bugs, in relatie tot de andere berichten. Dit zal een heel rustig en leeg forumonderdeel worden, wat niet uitnodigt om een nieuw topic daar te beginnen.

Vanuit de beheerderskant is er ook een bezwaar: extra forumonderdelen toevoegen levert een significant grotere database op. De ruimte die we hebben is niet onbeperkt en de prestaties van het forum nemen af naarmate de database groter wordt. Extra onderdelen toevoegen kan op zich wel, maar dan moeten we goed nadenken over de indeling (de onderwerpen van dat onderdeel) en of het veel toevoegt.

Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/26, 15:28:10 »
Als ik een bug vind, dan zet ik 'm eigenlijk altijd meteen op launchpad. Discussieren kunnen we dan aldaar doen, is ook handiger voor de bug-oplosser (ontwikkelaars lezen niet op een forum).

Maar dan weet ik nog steeds niet dat jij een bug hebt gerapporteerd, en kan ik dus niet kijken of ik ook last heb van die bug. Dikke kans dat de ontwikkelaar dan zelf moet kijken of het echt een bug is, of gewoon iemand die iets verkeerd heeft ingesteld oid.

Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/26, 15:40:01 »
Je kan bugs toch al prima bespreken in de bestaande forumonderdelen?
Een bestaand draadje over een bepaald programma of probleem lijkt me prima geschikt om ook over bugs te praten.

Verder is er ook een praktische kant. Stel dat je op zoek bent naar een oplossing voor een probleem dat je hebt. Moet je dan in het forumonderdeel voor de bugs zoeken of in "software en configuratie" om maar een voorbeeld te noemen. En moeten we voor bepaalde onderwerpen 2 topics komen? 1 voor ervaringen en hulp bij een programma, en 1 topic in een ander forumonderdeel specifiek voor bugs?
Dat lijkt me dubbel werk en geen verbetering.

Ook zie ik niet bijzonder veel reacties over bugs, in relatie tot de andere berichten. Dit zal een heel rustig en leeg forumonderdeel worden, wat niet uitnodigt om een nieuw topic daar te beginnen.

Vanuit de beheerderskant is er ook een bezwaar: extra forumonderdelen toevoegen levert een significant grotere database op. De ruimte die we hebben is niet onbeperkt en de prestaties van het forum nemen af naarmate de database groter wordt. Extra onderdelen toevoegen kan op zich wel, maar dan moeten we goed nadenken over de indeling (de onderwerpen van dat onderdeel) en of het veel toevoegt.

Hmmmm.... Ok, blijkbaar heb ik een debiel idee geventileerd. :D Ga ik me maar weer met nuttigere dingen bezighouden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/26, 16:11:33 »
blijkbaar heb ik een debiel idee geventileerd. :D
Helemaal niet, maar het antwoord van Johan raakt wel, en daarbij, een bug is software, dus hoort het daar eigenlijk thuis......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/26, 17:13:29 »
Als ik een bug vind, dan zet ik 'm eigenlijk altijd meteen op launchpad. Discussieren kunnen we dan aldaar doen, is ook handiger voor de bug-oplosser (ontwikkelaars lezen niet op een forum).

Maar dan weet ik nog steeds niet dat jij een bug hebt gerapporteerd, en kan ik dus niet kijken of ik ook last heb van die bug.
Klopt, maar om nu iedere bug die ik (of andere forumleden) aanmeld op LP hier op dit forum te zetten lijkt me niet efficient, de kans dat iemand hetzelfde heeft is klein. Daar waar ik zie dat iemand tegen een bug aanloopt (en of dat dan door mij of iemand anders gerapporteerd is, is niet relevant) vermeld ik altijd de desbetreffende bug hier, als achtergrond.

Citaat
Dikke kans dat de ontwikkelaar dan zelf moet kijken of het echt een bug is, of gewoon iemand die iets verkeerd heeft ingesteld oid.
Een theoretisch probleem want de mensen die bugs aanmelden weten over het algemeen precies waar ze mee bezig zijn. En omdat ze (de aanmelder en de ontwikkelaar) dezelfde taal spreken, verloopt de communicatie heel kort, snel en efficient, ontdaan van alle franje zoals die op het forum nogal eens voorkomt.

Hmmmm.... Ok, blijkbaar heb ik een debiel idee geventileerd. :D Ga ik me maar weer met nuttigere dingen bezighouden.
Nee hoor. Bewustwording over het Launchpad-gebeuren is goed. Ik zie nog heel veel dat er vaak oeverloos wordt gediscussieerd, voordat er eens gekeken wordt of er een bug is.  En dat is jammer, want heel vaak staat er een work-a-round genoteerd die je zo zou kunnen gebruiken. Dit naast het feit dat je *weet* dat het een bug is en dat je dus niet verder hoeft te zoeken.

En als er dan een bug gevonden wordt, dan wordt er ook maar weinig initiatief genomen om die bug aan te melden; vaak wordt er dan genoegen genomen met een tijdelijke oplossing. Het probleem hiermee is dat het product (Ubuntu) dan ook niet beter kan worden, en volgens mij willen we dat allemaal wel.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/26, 17:26:53 door markba »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/26, 17:52:44 »
Een bugstatus kan verschillende dingen aangeven: https://help.launchpad.net/Bugs/Statuses
En dan kan die status ook nog betrekking hebben op verschillende onderdelen. Het kan zijn dat het in de nieuwste versie van Ubuntu opgelost is, maar nog niet in de oudere versies. Het kan ook nog zijn dat het opgelost is voor 1 pakket maar dat er nog meer wijzigingen nodig zijn in andere pakketten.
En in het geval van sommige projecten kan de bugstatus ook nog betrekking hebben op het beslissingsproces van de groep ontwikkelaars.

Je zal dus altijd moeten kijken waar de bugstatus betrekking op heeft en de commentaren lezen.

Neem bijv. deze bug voor Unity: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/607796
Daar staat bij Ayatana project dat er een fix zou zijn. Maar Ayatana is niet Unity, dat is het project voor het design van de desktop. In dit geval hebben zij een beslissing genomen over hoe ze het aan gaan pakken. Het betekent dus niet dat het probleem in Unity is opgelost.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/26, 19:44:12 »
Regelmatig krijg ik berichten om informatie betreffende een gerapporteerde fout.
Men wil dan weten of de fout is opgelost, omdat mijn systeem nogal een samenraapsel is.
Vooral in de periode tussen de beta versies heb ik voor 12.10 wekelijks vragen hierover gehad van ontwikkelaars.
Rapporteren is dus zeer nuttig !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Plekje op forum om bugs te rapporteren en bespreken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/26, 20:38:53 »
@Johan: Maar soms sluiten ze iets onterecht inderdaad. Neem bijv. die bug van ATI niet installeerbaar op 12.10 (de bèta dan hè). Hadden ze op opgelost gezet onder het mom 'ja dat is opgelost in versie xxx van de driver'. Maar vervolgens regende het commentaren dat het nog steeds niet werkte en moesten ze noodgedwongen weer op Confirmed zetten en te reviewen en pas daarna werd het echt opgelost.

Dat vind ik zeer onsympathiek van dat groepje developers. Als je iets fixt kijk dan eerst of de meeste gebruikers ervaren dat het gefixt is alvorens je het op opgelost zet.

@Thomas: Testforum, open desnoods een nieuw topic, dat is mijn advies :)