Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terughalen bestand op 3,5" floppy  (gelezen 709 keer)

Offline avl

  • Lid
terughalen bestand op 3,5" floppy
« Gepost op: 2021/08/16, 14:08:27 »
In de 90-jaren is het dagboek van mijn vader tijdens Japanse krijgsgevangenschap van potlood op sigarettendoosjes overgetypt en daarna door mijn vrouw op een pc overgezet. Door verhuizingen zijn die bestanden, destijds in Wordperfect, niet netjes op een harde schijf meegekomen. Wel heb ik een aantal 3,5" floppy disks waar zeer waarschijnlijk (deels) de bedoelde bestanden op staan.
Een zo'n bestand: dagb04 krijg ik niet gekopieerd naar de pc; de floppy begint wel te lezen maar stopt met: 'foutcode 5'. Via wat zoeken wordt een Microsoft programmaatje "subinacl.exe' aanbevolen die de rechten naar de 'user' kan overhevelen. Dat is mij niet gelukt.
Daarnaast heb ik geprobeerd het bestand op de floppy te openen. Word, Writer, leafpad lukt allemaal niet; Text Editor opent wel en je ziet een scherm vol leesbare tekst, maar na 2 tellen verdwijnt dat weer met een foutmelding.
Ik krijg de indruk dat op deze floppy er iets is gebeurd waardoor de toegang wordt geweigerd.

Ik hoop dat Ubuntu (of any Linux) een tool bevat om zo'n bestand al was het maar te kopiƫren want dan zou ik het naar iemand kunnen sturen om het te openen.

Ik heb daarvoor een floppy lezer van de fa Sandberg aangeschaft en die werkt prima.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: terughalen bestand op 3,5" floppy
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/16, 21:08:35 »
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=305343
een van de aangereikte, mogelijke, oplossingen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline avl

  • Lid
Re: terughalen bestand op 3,5" floppy
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/17, 12:35:55 »
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=305343
een van de aangereikte, mogelijke, oplossingen.
Bedankt alvast! Het zal wel wat tijd kosten om eea te proberen.

Re: terughalen bestand op 3,5" floppy
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/19, 17:53:31 »
@avl: Ben je er al uit? Heb je nog een oud Windows systeem?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline rico70

  • Lid
Re: terughalen bestand op 3,5" floppy
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/19, 19:08:06 »

Offline avl

  • Lid
Re: terughalen bestand op 3,5" floppy
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/08, 15:41:14 »
Cargamel: Nee ik ben er nog niet uit. Ik heb een dual boot systeem met W-10 en de laatste Ubuntu versie.
In Windows heb ik een programmaatje: Dosbox waarin ik Dos programma's kon lezen; bijvoorbeeld MemoryMate. Dat heb ik nog niet geprobeerd.